یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به تشریح سفر وزیر امورخارجه به کشورهای منطقه از جمله لبنان و روسیه پرداخت.

به گزارش افکارنیوز ، محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به عنوان نماینده کمیسیون متبوعش در هیئت اعزامی وزارت امور خارجه به کشورهای منطقه حضور داشت با اشاره به دیدارهای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با مقامات لبنانی گفت: در جلسه ظریف با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور بر ضرورت مبارزه با تروریسم و همچنین جلوگیری از گسترش آن در سطح منطقه تاکید شد.

وی افزود: در دیدار هیئت ایرانی با نبیل بری رئیس مجلس لبنان نیز بر ضرورت توسعه روابط دوجانبه و همچنین گسترش همکاری های طرفین تاکید شد.

*نارضایتی مقامات لبنانی از عدم حضور ایران در ژنو ۲

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطرح شدن موضوع دیپلمات های مفقودشده ایرانی در خاک لبنان گفت: در گفت وگوهای هیئت ایرانی و مقامات لبنانی بر این موضوع توافق شد تا سرنوشت دیپلمات های اسیر ما به سرعت مشخص شود، همچنین موضوع مفقود شدن امام موسی صدر نیز از جمله مسائلی بود که در مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت.

آصفری همچنین برگزاری کنفرانس ژنو۲ را یکی از مسائل مهم و در گفت وگوهای طرفین عنوان کرد و گفت: مقامات لبنانی از این مسئله ابراز ناخوشنودی کردند که چرا ایران به کنفرانس ژنو۲ دعوت نشده است در حالی که ایران نقش موثری در حل و فصل مسائل مرتبط با این موضوع دارد و همین امر نشان می دهد که کنفرانس ژنو۲ تنها یک بازی سیاسی است.

*انتقال اطلاعات و تحقیقات صورت گرفته در خصوص انفجار سفارت ایران به ظریف

وی در ادامه با اشاره به دیدار ظریف و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: در این دیدار بر این موضوع تاکید شد که تمام گروه های لبنانی اعم از ۸ مارس و ۱۴ مارس تنها به دنبال ایجاد یک دولت وحدت ملی هستند.

آصفری دیدار با علمای لبنان و همچنین بازدید از مزار شهید عماد مغنیه را از جمله برنامه های هیئت ایرانی در لبنان عنوان کرد.

وی با اشاره به بررسی حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت گفت: در این سفر اطلاعات و تحقیقات صورت گرفته و پیشرفت های حاصل در این موضوع به وزیر امور خارجه منتقل شد.

*نقش کشورهای عربی در انفجار سفارت ایران


نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که این تحقیقات نشان از حضور فعال کشورهای عربی در حمایت از تروریست ها دارد گفت: اگر نکات مخفی دستگیری ماجد الماجد و جانشین وی و همچنین اطلاعاتی که در این باره از گروه های تروریستی دریافت شده افشا شود بسیاری از مسائل پنهان آشکار خواهد شد.

*مذاکره درباره مبادله کالا با نفت با کشور روسیه


آصفری در ادامه به سفر ظریف به مسکو و مذاکره با مقامات روسیه اشاره کرد و گفت: در این سفر موضوع هسته ای و همچنین موضوع سوریه از جمله بحث هایی بود که مورد مذاکره قرار گرفت.

وی با اشاره به قرارداد بزرگ ایران و روسیه درخصوص مبادله نفت با کالا گفت: در این سفر این قرارداد بزرگ و ابعاد مختلف آن مورد مذاکره قرار گرفت و انشاءالله به زودی اجرایی می شود، این قرارداد به همراه قرارداد بزرگ دیگری که با شرق درخصوص صادرات نفت امضا خواهد شد، ضمن بی اثر کردن تحریم های یک جانبه غرب هشداری به آنان خواهد بود که ایران همچنان با قدرت به برنامه هسته ای خود ادامه خواهد داد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات