نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام خبر سفر قریب الوقوع مدیرکل آژانس به تهران افزود: گزارش آمانو درباره اقدامات آژانس برای نظارت و اجرای بخش اول توافقنامه ژنو در نشست چهارم بهمن شورای حکام مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش افکارنیوز ، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت یوکیا آمانو مدیرکل آژانس به منظور ارائه گزارشی درخصوص اقداماتی که آژانس باید برای نظارت و اجرای اقدامات هسته ای بخش اول توافق نامه ژنو انجام دهد بزودی به ایران سفر می کند.

نجفی افزود: پیرو نامه مشترکی که ازطرف سفرای گروه کشورهای ۱+ ۵ و جمهوری اسلامی ایران به آژانس ارائه شد یوکیا آمانو مدیرکل آژانس قرار است گزارشی درخصوص اقداماتی که آژانس باید برای نظارت و اجرای اقدامات هسته ای بخش اول توافق نامه ژنو انجام دهد، گزارشی ارائه کند.

نجفی با بیان اینکه این گزارش در نشست فوق العاده شورای حکام در ۲۴ژانویه (چهارم بهمن) مورد بررسی اعضای شورای حکام قرار خواهد گرفت، افزود: گزارش آمانو دو هدف دارد، یکی اینکه با توجه به اینکه دبیرخانه آژانس به هرحال تحت نظر اعضای آژانس کار می کند، شورای حکام باید تاییدی بدهد بر کارهایی که قرار است آژانس انجام دهد.

نجفی گفت: علاوه بر تایید اقداماتی که قرار است آژانس انجام دهد در رابطه با توافق ژنو، این امر مستلزم تامین بودجه و هزینه است که از هزینه عادی و بودجه عادی آژانس امکان تامینش نیست.

وی تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی کار مقدماتی خود را آغاز کرده و حتی قبل از اینکه این تاییدیه را از شورای حکام در جمعه آینده بگیرد، بازرسان آژانس مشخص شدند و اینها قرار است روز شنبه به ایران سفر کنند.

نجفی گفت: براساس توافقی که شده قرار است از ۲۰ژانویه دو طرف، اقداماتشان را با هم شروع کنند. به همین ترتیب هم کشورهای عضو گروه ۵+۱اقداماتی که باید درخصوص رفع برخی از تحریم ها انجام دهند درهمان روز آغاز خواهند کرد.

نجفی افزود: فضای فعلی فضای مثبتی است و به نظر می اید که دو طرف آمادگی دارند که تعهداتی که طبق توافق ژنو انجام دادند این تعهدات را انجام دهند و این می تواند آغازی باشد برای رفع کامل تحریم های ناروایی که علیه ملت ایران برقرار شده است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات