روایت آصفری از سفر به لبنان و سوریه

عضو هیئت همراه وزیر خارجه در سفر منطقه ای به خاورمیانه، جزئیاتی از این سفر را تشریح کرد.

به گزارش افکارنیوز ، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در روز دوشنبه هفته گذشته ۲۳ دی در رأس هیئتی به منظور بررسی ابعاد حادثه تروریستی انفجار مقابل سفار لبنان عازم کشورهای لبنان، سوریه، اردن و روسیه شد.

محمدحسن آصفری عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به نمایندگی از مجلس، وزیر امور خارجه را همراهی کرده است. خبرگزاری تسنیم در همین زمینه گفت وگویی با آصفری انجام داده و به جزئیات دیدارهای هیئت سیاسی ایران در این سفر پرداخته است؛ مشروح این گفت وگو را در زیل بخوانید:

آیا در سفر به لبنان دیداری با سید حسن نصرالله داشتید، این دیدار چقدر طول کشید؟

آصفری: ما سه ساعت با آقای سید حسن نصرالله دیدار داشتیم.

 به عنوان اولین سؤال بفرمایید که در دیداری که با آقای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله داشتید، نظر وی در مورد تحولات سوریه و استان الانبار عراق چه بود؟

آصفری: در مورد تحولات سوریه آقای سید حسن نصرالله تأکید داشت که امروز گروه های تکفیری و سلفی با حمایت دولت عرب های منطقه بویژه عربستان سعودی تلاش می کنند تا قائله فتنه را در سوریه و لبنان گسترش دهند.

** نصرالله: عربستان سعودی با حمایت از گروه های تکفیری تلاش می کند فتنه را در سوریه و لبنان گسترش دهد

او معتقد بود که آنها از جریان های مردمی و اسلامی به شدت وحشت و واهمه دارند. او در این دیدار تأکید کرد که آن ها به دنبال گسترش فتنه در کشورهای همسایه و حوزه خاورمیانه هستند و مطمئنا تنها رژیمی که از این فتنه بهره می برد و سوء استفاده می کند، رژیم صهیونیستی است. امروز رژیم صهیونیستی بدون اینکه زحمتی به خودش بدهد، کشورها را به جان همدیگر می اندازد و تلاش می کند که گسترش ناآرامی ها را در کشورهای منطقه بیشتر کند.

نظر دبیرکل حزب الله لبنان در مورد نقش جریان ها و گروه های سیاسی لبنان برای ایجاد و حفظ آرامش در منطقه و لبنان چه بود؟

آصفری: آقای سید حسن نصرالله در این دیدار بر ایجاد وحدت بین جریان ها و گروه های دینی، اسلامی و سیاسی لبنان تأکید داشت. وی گفت که همه گروه ها و جر یان ها در سوریه و لبنان باید نقش داشته باشند و برای جلوگیری از هرگونه فتنه انگیزی در لبنان و کمک کنند.

دبیرکل حزب الله تأکید داشت که امروز باید احزاب و گروه های لبنانی در جهت آرامش و جلوگیری از هرگونه عملیات های تروریستی و فتنه انگیزی که مطمئنا اینگونه اقدامات به نفع رژیم صهیونیستی و آمریکایی ها خواهد بود، تلاش کنند.
آمادگی حزب الله لبنان در تمامی ابعاد برای مقابله با هرگونه تجاوز احتمالی را چگونه ارزیابی کردید؟

آصفری: امروز در لبنان جریان حزب الله یک جریان آماده، فعال و با پشتوانه مردمی بوده و جایگاه ویژه ای در بین احزاب و جریانات مختلف لبنان دارد. این نیرو توانمندی بسیار بالایی هم در بُعد نظامی و هم در بُعد ایجاد ارتباط با مردم برخوردار است.

به اعتقاد بنده امروز جریان حزب الله لبنان به عنوان یک نیروی وفادار به ملت و آرمان های لبنان محکم در برابر زیاد ه خواهی های سلطه و صهیونیست ها ایستاده و بخش اعظمی از وحشت صهیونیست ها از لبنان امروز به دلیل آمادگی بسیار خوب حزب الله در جهت مقابله با جریانات صهیونیستی است. جریان حزب الله از توانایی بسیار بالا و به روزی برخوردار است و آماده مقابله با هرگونه توطئه ای علیه مردم لبنان را دارد.

در این سفر با سران جریان های مختلف دیدار کردید، عدم دیدار با سران گروه ۱۴ مارس دلیل خاصی داشت؟

آصفری: ما از همه گروه ها و جریان های اسلامی دعوت کرده بودیم که در جلسه ای که در لبنان بود، حضور پیدا کنند، به تبع آن همه گروه ها هم دعوت شده بودند، یک سری آمده بودند، یکسری هم نیامده بودند، ضیافتی شامی هم به افتخار آن ها تشکیل داده شد.

خیلی ها آمده بودند، تقریبا ۴۰ یا ۵۰ تن آمده بودند، حتی افراد مرتبط با گروه های ۱۴ مارس هم بودند. حتی میشل سلیمان که یک بخش اش مرتبط با آن هاست نیز آمده بود. دعوت کلی از همه احزاب، جریانات و گروه های مختلف لبنانی داشتیم و حتی از" ۱۴ مارس" هم دعوت شده بود؛ بعضی ها آمده بودند و بعضی ها هم نیامده بودند.

 وضعیت گروه ها و جریان های مختلف سیاسی در لبنان را چگونه دیدید و نگاه ایران به آن ها چیست؟

آصفری: نگاه ما در لبنان، نگاه خاص یک جریان خاص نیست که ما بگوییم صرفا از گروه ۸ مارس حمایت می کنیم. ما از همه کسانی که دل شان برای لبنان و آسایش و امنیت لبنان می تپد، حمایت کرده و دست همه آن ها می گیریم و جمهوری اسلامی ایران از همه گروه های لبنانی، چه گروه های ۸ مارس و چه گروه های ۱۴ مارس که به دنبال حل مشکلات داخلی لبنان باشند، حمایت می کند.

** ایران آماده همکاری با همه گروه های لبنانی است

البته در بعد اعتقادی با جریان ۸ مارس نزدیک تر هستیم، اما تمام گروه هایی که در لبنان به دنبال نقش آفرینی برای امنیت، آسایش، رفاه و توسعه لبنان و مبارزه با گروه های تروریستی هستند، جمهوری اسلامی ایران برای این قضیه حد و مرزی برای خودش قائل نیست و آماده همکاری با همه گروه ها در لبنان است. ما این را هم در دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس و وزیر خارجه لبنان بیان کردیم.

 آیا این سفر به سوریه، از طریق مرز زمینی انجام شد؟

آصفری: خیر، هوایی.

 در دیداری که با بشار اسد رئیس جمهور سوریه داشتید، تحلیل وی از اوضاع سوریه چه بود؟

آصفری: تحلیل وی و ما نیز این بود که امروز جریان تکفیری و سلفی ها فعالیت و تلاش می کنند که بحران سوریه تشدید و بیشتر شود، اما با توجه به اینکه نیروهای مردمی امروز به کمک دولت سوریه آمده اند، روز به روز شاهد کمتر شدن این مشکلات و بحران ها و عقب نشینی گروه های تکفیری و سلفی و نیز جبهه" النصره" ، " داعش" و" جبهه الاسلامی" در سوریه هستیم.

** بشار اسد: شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو۲ به دنبال حل مسئله نیستند

آقای بشار اسد در این دیدار اعتقاد داشت که امروز کشورهایی قرار است در اجلاس ژنو۲ شرکت کنند که به دنبال حل مسئله نیستند. بسیاری از این کشورهایی که امروز برای حضور در ژنو۲ دعوت شده اند، کشورهایی هستند که در بحران آفرینی در سوریه نقش داشته اند.

**" ایران نقش سازنده ای در حل مسئله سوریه دارد"

رئیس جمهوری سوریه، معتقد بود که عدم دعوت از جمهوری اسلامی ایران در ژنو ۲ گویای این موضوع است که جمهوری اسلامی ایران, علی رغم اینکه نقش سازنده ای در حل مسئله سوریه داشته است، کشورهایی برای شرکت در این اجلاس دعوت می شوند که خودشان نقش بحران آفرینی در سوریه داشته اند.

علت زیارت نکردن هیئت اعزامی سیاسی ایران از حرم حضرت زینب (س) چه بود؟

آصفری: به دلیل اینکه جزو برنامه های ما گنجانده نشده بود، به این زیارت نرفتیم، اما مشکلی از لحاظ امنیت برای زیارت از حرم حضرت زینب (س) نیز وجود نداشت.

به دلیل فشرده بودن برنامه ها، توفیق زیارت حرم حضرت زینب (س) از ما سلب شد. می توان گفت که تقریبا اطراف دمشق پاکسازی شده و نیروهای" النصره" و" داعش" حضور فیزیکی در این مناطق ندارند و اگر هم داشته باشند به صورت پراکنده است و جرأت خودنمایی ندارند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات