پیروز مجتهدزاده در گفت و گو با افکارنیوز:

در نوع درج این گزارش کاملا مشهود است که این گزارش به خواست وزیر خارجه امارات منتشر شده است.

گروه سیاسی – پس از ادعای یک نشریه آمریکایی مبنی بر توافق ایران و امارات بر سر مالکیت جزایر سه گانه یک کار شناس مسائل بین الملل در گفت و گو با افکارنیوز ضمن محکوم کردن ادعای واهی امارات درخصوص مالکیت جزایر ایرانی گفت: امارات باید بداند که دوران توسعه طلبی و سرزمین خواهی از دیگران خیلی وقت است که سپری شده است.

به گزارش افکارنیوز؛ پیروز مجتهد زاده، کار شناس روابط بین الملل و مدیرعامل بنیاد پژوهشی یوروسویک لندن در خصوص ادعای یکی نشریات آمریکایی مبنی بر واگذاری جزایر سه گانه ایرانی به امارات گفت: سایت خبری دیفنس نیوز که چنین مطلبی را منتشر کرده وابسته به نشریات امریکایی است اما مطلب درج شده در آن متعلق به شخصی به نام عاواد مصطفی است که یا مامور امارات است و یا مزدور آن دولت.
وی ادامه داد: نوع خبری که این فرد منعکس کرده است از نوع مطالب ویژه امارات متحده عربی است یعنی این خبر را تنها کسی می تواند منعکس کند که مستقیماً با وزارت خارجه امارات سروکار دارد.

مجتهدزاده به مطلب عنوان شده در این نشریه درخصوص توافق مخفیانه میان ایران و امارت اشاره کرد و گفت: انتشار و مطرح کردن این مطلب فقط می تواند کار وزارت امور خارجه امارات باشد.
وی افزود: هیچ کدام از دولت های عربی در نوشته های خودشان در مطبوعات غربی روی نام جعلی برای خلیج فارس جز دولت امارات متحده عربی تاکید و تعصبی ندارند بنابراین ما به اصل انعکاس این مطلب یعنی به صداقت و صحت درج این مطلب کاملاً مشکوک هستیم.
مجتهدزاده ضمن محکوم کردن انعکاس این مطلب تصریح کرد: در نوع درج این گزارش کاملا مشهود است که این گزارش به خواست وزیر خارجه امارات منتشر شده است.


پس از سفر دوساعته اسرار آمیز شایعه پخش شد
وی با بیان اینکه پس از سفر دو ساعته اسرارآمیز وزیر خارجه امارات به تهران و ملاقات با رئیس جمهور ما این شایعه پخش شد گفت: بلافاصله بعد از انتشار این مطلب ما شاهد بودیم که وزیر خارجه کشورمان پس از سفر به کویت اعلام کرد که وی در نظر دارد با امارات بر سر ابوموسی مذاکره کند.
این کار شناس مسائل بین الملل یادآور شد: من در آن زمان نسبت به این اظهار نظر آقای ظریف در مصاحبه با رسانه ها اعتراض خود را بیان کردم و در آن اعتراض با حفظ احترامات کامل به ایشان تذکر دادم که ما بر سر جزایر ایرانی با هیچ کسی نمی توانیم مذاکره کنیم چون این جزایر در نتیجه مذاکرات مفصل رسمی بین المللی ۱۹۷۱ به ایران بازگشت داده شده است.

وی افزود: مطابق قوانین بین المللی ما نمی توانیم بر سر موضوعی که به تصویب سازمان ملل متحد رسیده دوباره مذاکره کنیم یعنی در واقع جدای از منافع ملی مقررات بین المللی هم مانع از این امر می شود.



مجتهدزاده ادامه داد: البته آقای ظریف هم بلافاصله هم در فیس بوک خود و هم از طریق سخنگوی وزارت خارجه اظهاراتش را اصلاح کرد و گفت که قصدش این نبوده که بر سر مالکیت ابوموسی با کسی مذاکره کند و فقط برای رفع سوتفاهم درباره این جزایر می خواهد با امارات مذاکره کند.
وی ادامه داد: دولت جدید ما که بر اساس رای اکثریت ملت ایران بر سرکار آمده باید دقت فراوانی داشته باشد که در ایران امروز یا در هر کشوری و در هر برهه ای از زمان مسائل سرزمینی از حساسترین مسائل به شمار می روند و هر گونه طرح شوخی درباره مرز ها و یکپارچگی سرزمینی حساسیت های شدیدی را به دنبال خواهد داشت.

مجتهدزاده با بیان اینکه دکتر ظریف فرد بسیار کاردانی است یادآور شد: توصیه من به دولت، مطبوعات و مردم آن است که نسبت به حساسیت های سرزمینی در کشور ما مانند همه کشورهای دنیا دقت زیادی داشته باشند.

این کار شناس مسائل با بیان اینکه امارات همواره ادعای بی جهت وبی اساسی نسبت به خاک ایران داشته و خیلی وقت است که این ادعا ها محکوم شده گفت: من ادعاهای غیر قانونی امارات را درخصوص جزایر سه گانه را بار ها برملا کرده و به صورت قاطعی به توجه جهانیان رسانده ام.
وی خاطرنشان کرد: به هیچ وجه ما نمی توانیم با امارات یا هیچ کس دیگری در جهان در مورد مالکیت کشورمان در خلیج فارس یا هر جای دیگری بحثی داشته باشیم.

مجتهدزاده تصریح کرد: امارات باید بداند که دوران توسعه طلبی و سرزمین خواهی از دیگران خیلی وقت است که سپری شده است.
وی افزود: امارات از سوی دیگر نیز برای پیشبرد اهدافش دست به شگردهایی می زند که این شگردها گاه حالت تحریک و تهدید به خود می گیرد ازجمله تهدیدی که قبل از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در زمینه اخراج ایرانیان از امارات مطرح کرده بود که من در پاسخ این تهدید اشاره کردم که اخراج ایرانیان از امارات به معنی خودکشی این کشور است و ایرانیان نباید به چنین تهدیدات پوشالی و توخالی توجه داشته باشند.
مجتهدزاده اظهار داشت: ما باید نسبت به همه تحریکات و شایعات امارات و یارانش از جمله شیخ سابق قطر مطلقاً بی اعتنا باشیم و پاسخی به این حرف و حدیث ها ندهیم.

وی افزود: ما درنتیجه مذاکرات با انگلیس توانستیم این جزایر را که انگلیسی ها به نام امارات اشغال کرده بودند پس بگیریم و این پس گرفتن در سازمان ملل متحد به ثبت رسید.
مجتهدزاده در پایان با بیان اینکه این موضوع در خارج از ایران بیش از داخل انعکاس خبری داشته گفت: باید از خودمان بپرسیم امروز ما چگونه ملتی می توانیم باشیم اگر دوباره اجازه دهیم چنین سخنانی مطرح شود.

به گزارش افکارنیوز، نشریه آمریکایی دیفنس نیوز چندی پیش مدعی شد مقامات ایران و امارات در گفتگوهایی محرمانه بر سر جزایر سه گانه به توافق رسیده اند و در این می ان، عمان نقش پررنگی را ایفا کرده است. این نشریه که مدعیست این گفتگو ها در مدت شش ماه به طول انجامیده است، در ادامه ادعای خود آورده است: مذاکرات بر سر جزایر سه گانه نهایی شده است و ایران دو جزیره تنب بزرگ و کوچک را به امارات بازخواهد گرداند و حاکمیت خود را بر ابوموسی نیز واگذار خواهد کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات