عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از برداشته شدن بخشی از تحریم ها طبق توافق صورت گرفته از امروز خبر داد و خواستار انتشار متن واقعی توافقنامه ژنو شد.

به گزارش افکارنیوز ، محمدحسن آصفری با اشاره به روز ۳۰ دی ماه زمان اجرای توافق ژنو اظهار داشت: طبق قراری که بین کارشناسان تیم هسته ای و اعضای گروه ۱+۵ شکل گرفت امروز باید بخشی از تحریم های مربوط به پتروشیمی، میعانات نفتی، طلا و بخشی از تحریم ها برداشته شود و مقداری از پول های بلوکه شده حاصل از فروش نفت به مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار به بانک مرکزی بازگردانده شود.

وی تصریح کرد: طبق توافق طرفین قرار بود این مبلغ به صورت یک جا واریز شود، اما متاسفانه غربی ها پرداخت این پول را مرحله ای کرده و قرار است تا پایان فروردین ماه این پول را به ایران بازگردانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران تحریم ها را خلاف قانون و قواعد بین المللی می داند، گفت: تحریم ها اقدامی ظالمانه علیه ایران اسلامی است ولی امید می رود رفع برخی از تحریم ها دریچه ای برای برداشتن تمام تحریم های غیر قانونی از سوی غرب شود.

آصفری با اشاره به انتشار متن توافقنامه از سوی غربی ها خاطرنشان ساخت: در شرایطی که می بینیم غرب اقدام به انتشار مباحثی به عنوان متن توافقنامه ژنو کرده است، می طلبد وزارت خارجه ایران شفاف با مردم صحبت کند، مردم ایران محرم هستند، از آنجا که خود غربی ها متن مذاکرات را منتشر می کنند و تیم مذاکره کننده ما متن های منتشر شده را غیر واقعی می دانند، لازم است وزارت خارجه متن واقعی را منتشر کند تا مشخص شود چه کسی غیر واقعی حرف می زند، اینگونه برخورد کردن تیم مذاکره کننده با ملت قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار می رود همانگونه که ملت به تیم مذاکره کننده اعتماد دارد، آنها نیز به مردم اعتماد کنند، چرا که عدم انتشار متن توافق تیم کارشناسی با غربی ها سبب بی اعتمادی مردم به مذاکرات می شود و ما توقع داریم ایران اقدام به انتشار متن واقعی مذاکرات کند.

آصفری با تاکید بر اینکه ایران اسلامی به هیچ وجه از فعالیت هسته ای دست بر نمی دارد، تاکید کرد: ایران فعالیت هسته ای را حق قانونی خود می داند و تحت هیچ شرایطی از حقوق هسته ای خود کوتاه نخواهد آمد، اما برای اعتمادسازی طرف مقابل و برای اینکه ثابت کند هیچگاه به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست، حاضر است سطح غنی سازی را کاهش دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به دعوت ایران به مذاکرات ژنو ۲ گفت: ایران از این دعوت استقبال می کند، اما مطمئن هستیم این مذاکرات نیز با ترکیبی که دارد نخواهد توانست مشکلات سوریه را حل کند زیرا در این مذاکرات حضور طرف های دیگر و مخالفان دولت سوریه در اکثریت و کسانی که به دنبال حل مسئله سازنده در سوریه هستند در اقلیت قرار دارد و توازن در مذاکرات ژنو دو رعایت نخواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات