رئیس جمهور در آستانه اجلاس ژنو ۲ در سوئیس و پیش از عزیمت به این کشور برای شرکت در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس گفت: امید چندانی به اجلاس ژنو ۲ نداریم.

به گزارش افکارنیوز ، حسن روحانی صبح امروز پیش از عزیمت به داووس برای شرکت در اجلاس جهانی اقتصاد درباره همزمانی برگزاری اجلاس ژنو ۲و داووس در سوئیس اظهار کرد: این دو مقوله جداگانه است، اجلاس ژنو۲که در سوئیس برگزار می شود یک اجلاس سیاسی است و با اجلاس داووس متفاوت است.

رئیس جمهور گفت: از مجموع علائم بر می آید که نمی توان امید چندانی به اجلاس ژنو ۲ در راستای حل مشکلات مردم سوریه و مبارزه با تروریسم داشت.

وی درباره موضع ایران نسبت به برگزاری اجلاس ژنو ۲ افزود: خواست ایران استقرار صلح و ثبات در منطقه، مبارزه با تروریسم و کمک به آزادی مردم سوریه است و اگر این اهداف در اجلاس حاصل شود می تواند موثر باشد.

رئیس جمهور در عین یادآور شد: اما از مجموعه قرائن بر می آید که نمی توان امید چندانی به اجلاس ژنو ۲ در مبارزه با تروریسم داشت چون برخی حامیان تروریست ها در این اجلاس حضور دارند و لذا این اجلاس نمی تواند در ایجاد ثبات موثر باشد.

وی ادامه داد: البته اگر اجلاس ژنو ۲ به مردم منطقه و سوریه در استقرار صلح، آزادی و ثبات کمک کند خوشحال خواهیم شد.

روحانی در پاسخ به این سوال که حضور در اجلاس داووس چه کمکی به اقتصاد ایران می کند؟ گفت: اجلاس مجمع جهانی اقتصاد یکی از گردهمایی بسیار موثر در جهان است که سیاست مداران، صاحب نظران، اساتید دانشگاه و مدیران بنگاه های مطرح اقتصادی جهان در آن حضور پیدا می کنند.

وی تاکید کرد: نیاز است که بین سیاست های نظری و عملی پیوندی صورت گیرد تا زمینه ساز تصمیم سازی و تصمیم گیری باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شاید به این دلیل از جمهوری اسلامی ایران در اجلاس داووس در سطح رئیس جمهور دعوت شد که دنیا چهره جدید ایران را بعد از انتخاب ببیند، اظهار کرد: در این اجلاس نظرات مسئولان کشور را درباره پیوند اقتصاد ایران و جهان و چشم انداز آن مطرح و تشریح خواهیم کرد.

وی گفت: حضور ایران در اجلاس داووس فرصتی خواهد بود که نظرات سیاسی، اقتصادی و منطقه ای ما در سطح جهان مطرح شود.

روحانی به برنامه های خود در سفر به داووس اشاره و خاطرنشان کرد: در این سفر یک سخنرانی در اجلاس عمومی، یک سخنرانی در جمع صاحبان بنگاه های مطرح اقتصادی جهان و یک سخنرانی در بین مسئولان شرکت های فعال در حوزه نفت و گاز جهانی خواهم داشت. همچنین مصاحبه ها و دیدارهایی با شخصیت ها و رسانه های جهان در برنامه قرار دارد.

رئیس جمهور در سفر به سوئیس مورد بدرقه رئیس دفتر رهبر انقلاب و معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت.

در مراسم بدرقه رئیس جمهور، محمود واعظی وزیر ارتباطات، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، رضا فرجی دانا وزیر علوم، سردار حسین دهقان وزیر دفاع، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، روحانی را بدرقه کردند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات