روزنامه جمهوری اسلامی از دولت خواست به عوارض منفی ایجاد مناطق آزاد اقتصادی در ۲۰ سال اخیر توجه داشته باشد و به آن دامن نزند.

به گزارش افکارنیوز ، این روزنامه با اشاره به اینکه رئیس جمهور در سفر به خوزستان شهرهای خرمشهر و آبادان را به عنوان منطقه آزاد اقتصادی اعلام کرد، نوشت: در دهه ۷۰ میلادی یعنی برهه ای که اقتصاد کشورهای اروپایی و آمریکا همچنان متأثر از اصل و فرع بحران اقتصادی بزرگ بود، دولتمردان این کشورها ایده ایجاد این مناطق را با هدف جذب و جلب سرمایه از سایر مناطق و تسهیل و تسریع صادرات و واردات، طرح و عملیاتی کردند.

در کشور ما هم اتفاقاً از اواسط دهه هفتاد شمسی و در دولت پنجم هاشمی موضوع ایجاد مناطق آزاد و ویژه مورد توجه بیشتر و جدی تری قرار گرفت که محصول آن ایجاد چند منطقه آزاد و ویژه مانند کیش، قشم، چابهار، اروند، انزلی و… است.

در ادامه این تحلیل خاطرنشان شده است: با بررسی کارنامه مناطق آزاد طی دو دهه اخیر در کشور، نشان می دهد که متأسفانه نتایج و آثار مورد انتظار به هیچ وجه از ایجاد این مناطق حاصل نشده است و این مناطق عمدتاً به مکان هایی برای گردش های تفریحی و مسافرت های ایرانیان داخل کشور آن هم با هدف خرید تبدیل شده اند.

اگرچه ایجاد زمینه های لازم برای جلب گردشگران اعم از داخلی و خارجی نیز مهم است اما به نظر نمی رسد این موضوع از جمله اهداف اصلی ایجاد مناطق آزاد باشد. عدم شکل گیری صنایع پایدار و بزرگ، متروک ماندن برخی از این مناطق از جریان تبادلات ترانزیتی، عدم ایجاد فرصت های شغلی برای بومیان در کنار بروز فسادهای مالی در لایه های مدیریتی برخی از این مناطق، مصادیقی از این عدم موفقیت ها هستند.

روزنامه جمهوری اسلامی می افزاید: بررسی ریشه های این معضلات نشان می دهد که عدم جانمایی مناسب و انتخاب اشتباه منطقه، بی توجهی دولت ها به فلسفه اصلی تشکیل مناطق آزاد، باقی ماندن موانع قانونی و آیین نامه ای در این مناطق مانند سرزمین اصلی، ضعف در معرفی ظرفیت ها و جذابیت های اقتصادی و جغرافیایی مناطق و کندی ایجاد زیرساخت های ارتباطی و حمل و نقل از جمله علل عدم موفقیت مناطق آزاد اقتصادی طی حدود بیست سال اخیر در کشور ما هستند.

این روزنامه توصیه کرد: دولت که با اعلام شهرهای مظلوم و راهبردی خرمشهر و آبادان به عنوان مناطق آزاد و الحاق آنها به منطقه آزاد اروند به دنبال پر کردن خلأهای فراوان سرمایه گذاری برای بهبود شاخص های زیربنایی، اشتغال، رفاه و سلامت در این دو شهر است، غفلت ها و اشتباهات دولت های سابق را در مورد مناطق آزاد تکرار نکند و هم و غم خود را به تدوین آیین نامه های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به این مناطق اختصاص دهد چرا که در غیر این صورت تنها اتفاقی که می افتد اضافه شدن نام خرمشهر و آبادان به فهرست مناطق آزاد است و بس! برای پرهیز از گرفتار شدن به این دور اشتباه باید مطالعات و تحقیقات گسترده ای در انتخاب مکان های جدید برای تعیین مناطق آزاد و ویژه در دولت صورت بگیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات