در نشست پرسش و پاسخ در سوئیس:

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران درباره انرژی هسته ای تبعیض را نمی پذیرد، اعلام کرد جنگ و خونریزی باید در سوریه متوقف شود.

به گزارش افکارنیوز ، حسن روحانی رئیس جمهور در نشست پرسش و پاسخ در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد داووس اظهار داشت: ما همه مقررات بین المللی را بدون استثنا در زمینه فناوری هسته ای پذیرفته ایم و می پذیریم و آن را اجرا می کنیم و وقتی تحت نظارت آژانس و در چارچوب قواعد باشد، ایران مثل سایر کشورهایی که فناوری صلح آمیز دارند، خواهد بود و امروز بیش از ۴۰ کشور هم توان دارند و هم در حال غنی سازی اورانیوم هستند.

وی افزود: ایران در این زمینه تبعیض را نمی پذیرد اما همه مقررات بین المللی و نظارت آژانس را کاملا می پذیرد و به آن عمل می کند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره سوریه، گفت: سوریه دچار یک فاجعه بزرگ شده است، بیشترین خسارت برای مردم بیگناه سوریه است، میلیون ها انسان بیگناه در سوریه کشته، زخمی یا آواره شدند، در این زمستان سرد وضع آوارگان به شدت تأسف انگیز است، تأسف بعدی حضور گروه های تروریستی از سراسر منطقه و حتی از قاره های دیگر در سوریه است.

وی ادامه داد: اجتماع این گروه های تروریستی، بی رحمی و کشتار آنان که مردم سوریه را می کشند و گاهی یکدیگر را می کشند، جای بسی تأسف دارد، ایران معتقد است همه باید تلاش کنیم اولا جنگ و خونریزی در سوریه متوقف شود و ثانیا همه تلاش کنیم تروریست ها را از سوریه بیرون برانیم و به کشورهایی که به تروریست ها در سوریه کمک می کنند نصیحت کنیم که این اقدامشان به نفع آنان هم نخواهد بود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: باید زمینه را فراهم کنیم تا مخالفان با دولت پای میز مذاکره و گفت وگو بنشینند، راه حل نهایی برگزاری یک انتخابات آزاد در سوریه است، آنچه مردم رأی دهند برای همه ما محترم است و هیچ دولت و قدرتی از بیرون نمی تواند برای کشور دیگر و برای ملت سوریه تصمیم گیری کند.



وی ادامه داد: همه باید به مردم کمک کنیم، ما همین الان کمک های نوع دوستانه فراوان از جمله دارو و مواد غذایی برای مردم سوریه ارسال و به آنان کمک می کنیم؛ همه باید شرایط مناسب برای برگزاری یک انتخابات آزاد در سوریه به وجود بیاورند، رأی مردم هرچه بود همه باید بپذیرند.



روحانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه منظورتان از همه کشورها چیست؟ ، توضیح داد: همه کشورهایی که جمهوری اسلامی ایران آنان را به رسمیت شناخته است، شرق و غرب، جنوب و شمال، هیچ استثنایی وجود ندارد، ما با برخی از کشورها تخاصماتی در گذشته داشته ایم اما دلمان می خواهد آینده ما آینده بهتری باشد و بتوانیم گره های گذشته را باز کنیم و یک روابط بسیار خوب و سالمی با همه کشورها داشته باشیم.



رئیس جمهور در پاسخ به اصرار مجری در خصوص رابطه ایران با رژیم صهیونیستی، گفت: ایران به دنبال روابط خوب و سازنده با همه کشورهایی است که آنها را به رسمیت شناخته است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات