/ خورشید از زبان خورشید / امام خمینی(ره):

لرستان خبر: امام خمینی(ره) می فرمودند: این جانب که از سالها قبل از انقلاب با جناب عالى (آیت الله خامنه‌ای) ارتباط نزدیک داشته‌‏ام و همان ارتباط بحمد الله تا کنون باقى است... شما از جمله افراد نادرى هستید که چون خورشید روشنى مى‌‏دهید.

 

 

 

به گزارش لرستان خبر و به نقل از تسنیم، بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، مجدد اسلام در جهان مادى و ظلمانى قرن بیستم، حضرت امام خمینى قدس سره، در پى یک بیمارى تقریبا طولانى، با دلى آرام و قلبى مطمئن به سوى رفیق اعلى سفر نمودند و ملت‏با ناباورى، غم سنگین فراغ امام را بر دوش خود احساس کرد.دشمن مستکبر و کینه ‏توز که سال‌ها خود را براى چنین لحظه‏‌هایى آماده ساخته بود، به گمان خام خود، به مقصود نزدیک شده بود.اما دو عامل بسیار مهم در کنار هم، اسباب شکست، خوارى و ناامیدى دشمن و امید و شادمانى مؤمنان و مستضعفان را فراهم کرد.

 

حضور ده میلیون عزادار در بزرگترین تشییع و خداحافظى، توفانى از اراده میلیونى مردم را در حفظ دست آوردهاى انقلاب اسلامى و اظهار ارادت، محبت و اطاعت از رهبرى انقلاب را به وجود آورد.توفانى که همچون توفان «طبس‏» که هواپیماهاى تجاوزگر را در هم کوفت، امیدهاى دشمن را به یاس مبدل نمود.در کنار حضور خیره ‏کننده مردم عزادار و ماتم زده، اجلاس فوق العاده مجلس خبرگان رهبرى و تصمیم‏ گیرى سریع و قاطع و انتخاب صحیح و درست آنان، انقلاب اسلامى را صاحب سکاندارى امین، با تقوا، بادرایت، شجاع و مدیر کرد.در واقع یک روز هم، انقلاب و ملت‏بدون رهبر و نقطه امید به سر نبرد و رحمت واسعه الهى، آن حضور عجیب و بى‏ سابقه را به بار نشاند.

 

به این ترتیب، دوره دوم ریاست جمهورى مقام معظم رهبرى به پایان نرسید.امام از میان ملت رخت‏ بربست و خلف و شاگرد و مرید صالح او طلوع کرد.

 

حضرت آیت الله خامنه اى بنابر وصیت ‏حضرت امام قدس سره، که وصیت ‏نامه سیاسى - الهى ایشان را یا فرزندشان حاج احمد آقا قرائت نمایند یا ریاست جمهورى، با استنکاف حاج احمد آقا، در مجلس خبرگان، در برابر دیدگان مصیبت زده و حیرت آلود میلیونها ایرانى و میلیونها خارجى که از ماهواره برنامه را دریافت مى ‏کردند، وصیت‏نامه سیاسى - الهى حضرت امام را قرائت نمودند، که چندین بار با بغض و اشک معظم له قطع شد، اما با تسلط بر احساسات خویش، توانمند و رسا، آخرین توصیه‏ هاى جاودانه امام را به اطلاع همگان رساندند. مردم وفادار، هشیار، متدین و انقلابى ایران، برترین تشییع و بى ‏نظیرترین تجلى وفادارى را به نجات‏دهنده خویش از ظلمات طاغوتیان، نشان دادند و در کنار موج خروشان عزا و این مصیبت جانکاه، روزها و شبها، با اشک و ماتم و بر سر و سینه کوفتن در کنار بارگاه تازه برپا شده مرشد، قائد و رهبر کبیر خود، از ابراز بیعت و وفادارى و حق‏ شناسى نسبت ‏به انتخاب شایسته مجلس خبرگان نیز غافل نبودند و با دیدار رهبر جدید خود، هرگونه کج اندیشى و فرصت توطئه را از دشمن خارجى و ایادى داخلى او سلب کردند.حضرت آیت الله خامنه ‏اى، غم جانکاه این روز و حضور زیباى مردم را در وداع با رهبر بزرگ خود، هنرمندانه به قلم مى‏ کشند.حضورى که تجلى زیباترین شعورها و شعارها بود و سپاس ملتى را از مرجع عالیقدر خود که با پاکى، عمر خود را به سر برد و در بندگى خدا، بندهاى طواغیت و مستکبران را از دست و پاى این ملت و محرومان جهان گسست، به تصاویر بى ‏نظیر دوربین ها، عکس ها و شعرها نشاند.

 

آن روز، روز عزاى بزرگ عالم اسلام شد.سوزش آن غم به ملت ایران منحصر نماند.در سراسر جهان، هرجا دل روشن و جان بیدارى بود، مصیبت زده بود.هرجا مسلمانى آگاه از انقلاب و مسائل آن بود، خود را صاحب عزا شمرد.پس در روى زمین جایى نماند که در آن دلهایى از این حادثه‏ى عظیم از اندوه لبریز نشود و انسانهایى از این فقدان بى‏ جبران، به عزا ننشینند.و اما ایران یکسر عزاخانه‏اى شد که در هر شهر و روستایش، شیون حسرت‏بار از یکایک خانه‏ها سرازیر شد و کوى و میدان و خیابان را پر کرد.هیچ کس نتوانست این جرعه‏ى درد را خاموش فروبرد.از دلاوران میدان هاى نبرد تا مادران و پدرانى که غم شهادت جوانانشان، نتوانسته بود گره عجز و اندوه بر جبین شان بیفکند، تا بزرگ مردان عرصه‏ علم و عرفان و سیاست و تا یکایک آحاد این ملت عظیم القدر، همه و همه در این مصیبت عظمى زار زار گریستند یا صدا به فغان بلند کردند، یا بى‏ صبرانه بر سر و سینه زدند.

 

مصیبت فقدان امام، همان به بزرگى امام بود و جز خدا و اولیائش کیست‏ حد و مرز این عظمت را بشناسند؟ آن‏جا که دلهاى بزرگ بى‏ تاب مى‏شوند، آن‏جا که انسانهاى بزرگ دست و پا گم مى ‏کنند، آن‏جا که صحنه، از بیقرارى میلیونها و میلیونها انسان پر است، کدام زبان و قلم است که بتواند نمایشگر و صحنه ‏پرداز گردد؟

 

من که خود قطره‏ى بى ‏تابى در اقیانوس متلاطم آن روز و آن روزها بوده‏ام، چگونه خواهم توانست آن را شرح کنم؟ زمان، یگانه‏ خود را از دست داد و زمین گوهرى یکدانه را در خود گرفت.پرچمدار بزرگ اسلام، پس از عمرى مبارک که در راه اعتلاى اسلام سیرى شده بود، دنیا را وداع کرد. (1)

 

مقام معظم رهبرى، چند ماه مانده به پایان دوره دوم ریاست جمهورى، خود را آماده ترک این مسؤولیت مى ‏نمودند:

 

قبل از رحلت‏ حضرت امام که دوران ریاست جمهورى در حال اتمام بود، دست و پایم را جمع مى ‏کردم.مکرر مراجعه مى‏ کردند و بعضى از مشاغل را پیشنهاد مى‏ نمودند.آدمهاى بى‏ مسؤولیت، این مشاغل را پیش خودشان، به قد و قواره‏ى من بریده و دوخته بودند! ولى من گفتم که اگر یک وقت امام به من واجب کنند و بگویند شما فلان کار را انجام دهید، چون دستور امام تکلیف است و بروبرگرد ندارد، آن را انجام مى‏ دهم.اما اگر تکلیف نباشد - و من از امام خواهش خواهم کرد که تکلیفى به من نکنند تا به کارهاى فرهنگى بپردازم - دنبال کارهاى فرهنگى مى‏ روم. (2)

 

اما، خداوند حکیم، امر دیگرى را براى این ملت و حضرت آیت الله خامنه‏ اى مقدر فرموده بود که با رحلت‏ حضرت امام (ره)، این تقدیر جارى شد.رهبرى، همچنان که تمامى مسؤولیت ها را به صورت تکلیف پذیرفته بودند، در قبال مسؤولیت رهبرى نیز تا آن‏گاه که بر عهده ایشان تکلیف نشد، قدمى براى این مسؤولیت ‏برنداشت و حتى فکر آن را نیز نمى‏ کردند.

 

آنچه که در خصوص تعیین رهبر واقع شد و بار این مسؤولیت، بر دوش بنده‏ى کوچک ضعیف حقیر گذاشته شد، براى خود من حتى یک لحظه و یک آن از آنات گذشته‏ زندگى، متوقع و منتظر نبود.اگر کسى تصور کند که در طول دوران مبارزه و بعدا در طول دوران انقلاب و مسؤولیت ریاست قوه‏ اجرایى، حتى یک لحظه در ذهن خودم خطور مى‏ دادم که این مسؤولیت‏به من متوجه خواهد شد، قطعا اشتباه کرده است.من، همیشه خودم را نه فقط از این منصب بسیار خطیر و مهم، بلکه حتى از مناصبى که به مراتب پایین تر از این منصب بوده است - مثل ریاست جمهورى و دیگر مسؤولیت هایى که در طول انقلاب داشتم - کوچکتر مى ‏دانستم.

 

یک وقتى خدمت امام قدس سره این نکته را عرض کردم که گاهى نام من در ردیف بعضى از آقایان آورده مى‏شود، در حالى که در ردیف آنها نیستم و من یک آدم کوچک و بسیار معمولى هستم.نه این که بخواهم تعارف کنم، الان هم همان اعتقاد را دارم.بنابراین، چنین معنایى اصلا متصور نبود.

 

البته در آن ساعات بسیار حساسى که سخت ‏ترین ساعات عمرمان را گذراندیم و خدا مى‏داند که در آن شب و صبح شنبه چه بر ما گذشت، برادرها از روى مسؤولیت و احساس وظیفه، با فشردگى تمام، فکر و تلاش مى‏ کردند که چگونه قضایا را جمع و جور کنند، مکرر از من به عنوان عضو شوراى رهبرى اسم مى ‏آوردند، که البته در ذهن خودم آن را رد مى‏کردم، اگر چه به نحو یک احتمال برایم مطرح مى‏ شد که شاید واقعا این مسؤولیت را به من متوجه کنند.

 

در همان موقع، به خدا پناه بردم و روز شنبه، قبل از تشکیل مجلس خبرگان، با تضرع و توجه و التماس، به خداى متعال عرض کردم: پروردگارا! تو که مدبر و مقدر امور هستى، چون ممکن است‏به عنوان عضوى از مجموعه‏ شوراى رهبرى، این مسؤولیت متوجه من شود، خواهش مى‏کنم اگر این کار ممکن است اندکى براى دین و آخرت من زیان داشته باشد، طورى ترتیب کار را بده که چنین وضعیتى پیش نیاید.واقعا از ته دل مى‏ خواستم که این مسؤولیت متوجه من نشود.

بالاخره در مجلس خبرگان، بحث هایى پیش آمد و حرفه ایى زده شد که نهایتا به این انتخاب منتهى شد.در همان مجلس، کوشش و تلاش و استدلال و بحث کردم تا این کار انجام نگیرد، ولى انجام گرفت و این مرحله گذشت.

 

من، همین الان خودم را یک طلبه‏ معمولى و بدون برجستگى و امتیازى خاص مى‏ دانم، نه فقط براى این شغل با عظمت و مسؤولیت ‏بزرگ، بلکه - همان‏طور که صادقانه گفتم - براى مسؤولیت هاى به مراتب کوچکتر از آن، مثل ریاست جمهورى و کارهاى دیگرى که در طول این ده سال داشتم.اما حالا که این بار را روى دوش من گذاشتند، با قوت خواهم گرفت، آن چنان که خداى متعال به پیامبرانش توصیه فرمود: «خذها بقوة‏» . (3)

 

براى این مسؤولیت، از خدا استمداد کردم و باز هم استمداد مى ‏کنم و هر لحظه و هر آن، در حال استمداد از پروردگار هستم تا بتوانم این مسؤولیت را در حد وسع خودم - که تکلیف هم بیش از وسع نیست - با قدرت و قوت و حفظ شان والاى این مقام، حفظ کنم و انجام بدهم.این، تکلیف من است که امیدوارم ان شاء الله شمول لطف و ترحم الهى و دعاى ولى عصر (عج) و مؤمنین صالح باشم. (4)

 

حضرت امام خمینى قدس سره، با روشن‏ بینى الهى خود، اخلاص و توانایى حضرت آیت الله خامنه‏ اى را در اندازه‏ هاى رهبرى ملت مى‏ دیدند و گاه به اشاره و گاه به تصریح این موضوع را مطرح مى‏فرمودند.

 

حجت الاسلام و المسلمین، مرحوم حاج سید احمد آقا خمینى (ره) نقل مى‏کنند:

وقتى که آیت الله خامنه‏ اى در سفر کره (شمالى) بودند، امام گزارشهاى آن سفر را از تلویزیون مى‏دیدند.از آن منظره‏ دیدار از «کره‏» استقبال مردم و با سخنرانیها و مذاکرات خود در آن سفر خیلى جالب بود و امام گفته بودند، الحق ایشان شایستگى رهبرى را دارند. (5)

 

حجت الاسلام و المسلمین هاشمى رفسنجانى نیز یک نمونه دیگر از اشارات حضرت امام را بیان مى‏کنند:

 

در جلسه ‏اى با حضور سران سه قوه، آقاى نخست وزیر (موسوى) و حاج احمد آقا در محضر امام بحث ‏شد.حرف ما با حضرت امام این بود که اگر این قضیه اتفاق بیافتد، (6) ما بعدا با قانون اساسى مشکل داریم، زیرا ممکن است‏خلاء رهبرى پیش بیاید.ایشان گفتند: «خلا رهبرى پیش نمى‏ آید و شما آدم دارید.» گفتم: «چه کسى؟» ایشان در حضور آقاى خامنه ‏اى گفتند: «این آقاى خامنه‏ اى‏» . (7)

خانم زهرا مصطفوى دختر گرامى حضرت امام (ره) مى‏گویند:

 

من مدتها قبل از برکنارى قائم مقام رهبرى شخصا، از محضر امام درباره رهبرى پرسیدم و ایشان از آیت الله خامنه ‏اى نام بردند و پرسیدم که آیا شرط مرجعیت و اعلمیت در رهبرى لازم نیست، و ایشان نفى کردند و از مراتب علمى ایشان پرسیدم و صریحا فرمودند که (ایشان اجتهادى را که براى ولى فقیه لازم است، دارد) . (8)

 

در مجلس خبرگان اضطرارى، که پس از رحلت‏ حضرت امام (ره) تشکیل شد، بحث روى شوراى رهبرى بود که هم حضرت آیت الله خامنه ‏اى و هم حجت الاسلام والمسلمین آقاى هاشمى رفسنجانى با آن موافق بودند، اما قضاى الهى چیز دیگرى بود و فضاى مجلس خبرگان، گویا به نداى هاتف غیبى، با نام آیت الله خامنه‏ اى معطر گردید و اصرار مقام معظم رهبرى در آن مجلس، مبنى بر عدم پذیرش این مسؤولیت، به رغم استدلال هایى که مى‏فرمودند، مقبول نیفتاد و رداى مبارک رهبرى امت‏ بر دوش تواناى ایشان قرار گرفت.

 

بعد از رحلت امام (ره)، در آن روز اول که در مجلس خبرگان شرکت کردند، بنده هم عضو مجلس خبرگان بودم.و بالاخره اسم این بنده‏ حقیر به میان آمد و بحث کردند چه کسى را انتخاب کنیم و اتفاق کردند بر این که این موجود حقیر ضعیف را به این منصب خطیر انتخاب بکنند.من فعالیت کردم.مخالفت جدى کردم، نه این که مى ‏خواستم تعارف بکنم.خدا خودش مى‏ داند که در دل من، در آن لحظات چه مى‏ گذشت.

 

رفتم آن‏جا ایستادم و گفتم: «آقایان صبر کنید، اجازه بدهید!» - اینها همه ضبط شده و موجود است، هم تصویر و هم صداى آن هست - شروع کردم به استدلال کردن که من را براى این مقام انتخاب نکنید.هر چه اصرار کردم قبول نکردند.هر چه من استدلال کردم، آقایان مجتهدین و فضلاء که در همان‏جا بودند، استدلالهاى ما را جواب دادند.من قاطع بودم که قبول نکنم، ولى بعد دیدم که چاره‏اى نیست.چرا چاره‏اى نبود؟ زیرا به گفته‏ افرادى که من به آنها اطمینان دارم، این واجب، در من متعین شده بود، یعنى اگر من این بار را برندارم، این بار زمین خواهد ماند، این بود که گفتم قبول مى‏کنم.چون دیدم بار بر زمین مى‏ماند، براى این که بار بر زمین نماند آن را برداشتم.اگر کس دیگرى آن‏جا بود یا من مى ‏شناختم که ممکن بود این بار را بردارد و دیگران هم او را قبول مى‏ کردند، یقینا من قبول نمى‏ کردم که این بار را بردارم.

 

بعد هم گفتم: پروردگارا توکل بر تو و خدا هم تا امروز کمک کرد. (9)

در شرایطى خبرگان رهبرى، با سرعت و دقت، و استفاده از اشاره‏هاى گره گشاى امام راحل و فضاى معنوى ایجاد شده توسط مقلب القلوب، اقدام به انتخاب شایسته حضرت آیت الله خامنه ‏اى نمودند و معظم له نیز با توکل به خداى متعال آن را پذیرفتند، که دشمن نقشه‏ هاى شومى را براى پس از امام پیش‏بینى کرده بود و در تبلیغات مستمر رادیوها و مطبوعات بیگانگان در مدت چند روزه دوران بیمارى حضرت امام، کاملا این امر مشخص بود.

 

«فاینانشال تایم‏» چاپ لندن در تاریخ 3 خردادماه 68 «یازده روز پیش از رحلت امام (ره) نوشت:

 

با رحلت آیت الله خمینى، شکاف بزرگى در راس سیستم سیاسى ایران ایجاد خواهد شد، بیانیه هاى رسمى و نیز گزارشهاى رسانه ‏هاى خبرى ایران، حاکى از آن است که پرکردن این شکاف، امکان‏پذیر نخواهد بود. (10)

 

«رادیو بى بى سى‏» گفت:

خلایى را که درگذشت آیت الله خمینى در سطح رهبرى ایران به وجود آورده، مشکل مى‏ توان جبران کرد. (11)

«رادیو امریکا» با شادى و شعف اعلام کرد:

مرگ آیت الله خمینى قطعا به بى‏ ثباتى عظیمى در ایران منجر خواهد شد و برخى پیش‏بینى مى‏کنند که این وضع، احتمالا شعله یک جنگ داخلى را در ایران خواهد افروخت. (12)

 

اما خوابى که دیده بودند، این بود که گروه‏ هاى داخلى را به اغتشاش و جنگ داخلى تشویق و ترغیب کنند و از سویى گروهک دست نشانده منافقین، یک تجاوز و جنگ خونین را به کشور تدارک دیده و به علامت آنان وارد معرکه شود.منافقین لحظه رحلت امام (ره) را زمان به قدرت رسیدن خود تلقى کرده و سرکرده آنان در گردهمایى از نیروهاى نظامى خود در 7 خردادماه 68 گفته بود:

نیروهاى نظامى سازمان، باید براى شرایط مرگ [امام] خمینى آماده باشند.مرگ [امام] خمینى به عنوان بالاترین نقطه آمادگى در مردم ایران، براى استقبال از عملیات نظامى ما خواهد بود [! ! ] . (13)

 

روزنامه «الشرق الاوسط‏» که توسط سعودیها منتشر مى‏شود، در 14 خرداد 68 مى‏نویسد:

چریکهاى مسعود رجوى که از حمایت عراق برخوردارند، طرحهایى را براى انجام یک تهاجم عمده در طول مرزها به فاصله چند ساعت پس از رحلت آیت الله خمینى، تدارک دیده‏اند. (14)

 

بنى صدر خائن و فرارى، در مصاحبه با آسوشیتدپرس مدعى شد که:

«درگذشت [امام] خمینى، این مساله را محتمل مى‏کند که وى [بنى صدر] بزودى به کشور بازگشته و احتمالا وارد دولت‏ شود» . (15)

 

حضرت آیت الله خامنه ‏اى، در تشریح و توضیح توطئه دشمنان براى پس از رحلت امام بزرگوار (ره)، به شعور و تقواى مردم و معجزه الهى در خنثى کردن این توطئه‏ ها اشاره مى‏کنند و مى‏فرمایند:

 

با رحلت امام خمینى (ره) طیف وسیع دشمنان اسلام - که در صفوف مقدم معارضه با جمهورى اسلامى بودند - این امید را پنهان نکردند که جمهورى اسلامى در غیاب پدید آورنده و پروراننده‏ى خود، نیروى دفاع و رشد را از دست‏بدهد و چون کودکى بى ‏صاحب، احساس ضعف و درماندگى کند، یا بکلى از پاى درآید و یا به ناچار به دامان این و آن پناه برد! در محاسبات تنگ نظرانه‏ى دشمنان - که همه بى استثنا اسیر محاسبات صددرصد مادى بود و از فهم روابط معنوى و برکات ایمان و تقوا بى‏نصیبند - نمى‏گنجد که معجزه‏ الهى در طلیعه‏ قرن پانزدهم، یعنى حکومت صلاح و دین و حیات دوباره‏ى ارزشهاى اسلامى، آن قله‏ى مرتفعى باشد که دست آلوده‏ى بندگان هوا و هوس به آن نرسد و دیپلماسى زر و زور از به دام افکندن آن، عاجز بماند. (16)

 

حضور ده میلیونى مردم در تشییع بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران و هادى و مرشد خود، و انتخاب بموقع و شایسته آیت الله خامنه ‏اى، معجزه الهى را به نمایش گذاشت و دشمن یک بار دیگر ناکام شد.هرچند دشمنان دلخوش کرده بودند که حضرت آیت الله خامنه‏اى از اداره نظام در میان این همه دشواریها، توطئه‏ ها و خباثت هاى جهانى و داخلى، ناتوان مانده و دیر یا زود سکان نظام از دست ولایت فقیه عادل، مجتهد، آگاه، مدیر و مدبر خارج شده و به آرزوى چند ساله خود خواهند رسید! اما گذشت زمان، این دلخوشى را نیز رنگ یاس زد و دوست و دشمن معترف شدند که خلا حضرت امام خمینى (ره) از لحاظ اداره کامل نظام جمهورى اسلامى و حفظ صلابت، اقتدار و عزت آن و مواضع اصول ى‏اش، توسط خلف صالح وى، کاملا پر شده است، که در مباحث آینده به مواردى از این قدرت، درایت و هدایت اشاره خواهیم داشت.

 

حضرت آیت الله العظمى خامنه ‏اى در آیینه کلام حضرت امام خمینى قدس سره

به یقین، گلى را که در بوستان امام خمینى قدس سره پرورش یافته است، کسى بهتر از باغبانش نمى‏شناسد و عطر کلام او که چنین گلى را پرورش و به انقلاب اسلامى، مسلمانان و مستضعفان جهان هدیه کرده است، شیرینتر و دلنوازتر است و به همین دلیل، در آیینه کلام امام، که به مناسبتهاى مختلف، به رغم سیره و روش خود که افراد را در حیاتشان نمى‏ستودند الا بندرت، برجستگی هاى مقام شاگرد صالح خود را بر شمرده‏اند، به تماشاى ویژگی هاى علمى و عملى مقام معظم رهبرى مى ‏نشینیم.

 

بازوى تواناى جمهورى اسلامى و خورشید روشنى بخش آن

این جانب که از سالها قبل از انقلاب با جناب عالى ارتباط نزدیک داشته‏ام و همان ارتباط...بحمد الله تا کنون باقى است، جناب عالى را یکى از بازوهاى تواناى جمهورى اسلامى مى‏دانم و شما را چون برادرى که آشناى به مسائل فقهى و متعهد به آن هستید و از مبانى فقهى مربوط به ولایت مطلقه فقیه جدا جانبدارى مى‏کنید، مى‏دانم، و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانى اسلامى از جمله افراد نادرى هستید که چون خورشید روشنى مى‏دهید. (17)

 

عالم به دین و سیاست و مبارز در خط مستقیم اسلام

خداوند متعال بر ما منت نهاد که افکار عمومى را براى انتخاب رئیس جمهورى متعهد و مبارز در خط مستقیم اسلام و عالم به دین و سیاست هدایت فرمود. (18)

دعوت کننده به صلاح و سداد

اینان [منافقین] آن قدر از بینش سیاسى بى نصیب‏اند که بى‏درنگ، پس از سخنان شما در مجلس و جمعه و پیشگاه ملت، به این جنایت دست زدند و به کسى سوء قصد کردند (آیت الله خامنه‏اى) که آواى دعوت او به صلاح و سداد، در گوش مسلمین جهان طنین‏انداز است. (19)

 

سرباز فداکار جبهه ‏هاى دفاع و خدمتگزار ملت مظلوم

من به شما، خامنه‏اى عزیز، تبریک مى‏گویم که در جبهه‏هاى نبرد، با لباس سربازى و در پشت جبهه، با لباس روحانى، به ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند تعالى، سلامت‏شما را براى ادامه خدمت‏به اسلام و مسلمین خواستارم. (20)

 

معلم آموزنده و خطیب تواناى جمعه‏ ها

سربازى فداکار در جبهه جنگ و معلمى در محراب و خطیبى توانا در جمعه و جماعات و راهنمایى دلسوز در صحنه انقلاب هستید. (21)

 

سازش ناپذیر با دشمنان و رحیم با دوستان

ایشان...به حکم قرآن کریم، اشداء على الکفار و رحماء بینهم بوده‏اند. (22)

 

خدمتگزار صادق

چهار سال صادقانه...خدمت نمود و این پس از خدماتى بود که قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود.جزاه الله خیرا. (23)

 

متفکر و دانشمند

این جانب...با اطلاع از مقام و مرتبت متفکر و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقاى سید على خامنه‏اى (ایده الله تعالى) راى ملت را تنفیذ نمودم. (24)

 

فرزند امام

من آقاى خامنه اى را بزرگش کردم. (25)

 

به جاى استاد مطهرى

البته باید اشخاصى که هم گوینده هستند، بیایند در دانشگاه و من پیشنهاد مى‏ کنم که آقا سید على آقا بیایند.خامنه ‏اى.شما ممکن است ‏بروید پیش ایشان، از قول من بگویید ایشان بیایند به جاى آقاى مطهرى، بسیار خوب است.ایشان، فهیم است، مى‏تواند صحبت کند، مى‏ تواند حرف بزند. (26)

 

سیره امام (ره) نیز عنایت ویژه معظم له به آیت الله خامنه ‏اى است که یک مورد آن را در این‏جا نقل مى‏کنیم و در سایر بخشها به تناسب نمونه‏ هاى دیگر خواهد آمد:

حضرت امام بر اساس تقید به نظم و انضباط در کارها، همان‏گونه که اشاره شد، همیشه بعد از خلاصه اخبار ساعت هشت صبح را براى انجام کارهاى دفتر و مهرکردن قبوض مقرر کرده بودند و تقریبا هیچ‏گاه تغییرى در این برنامه نمى دادند، و حتى در روزهایى که احیانا به دلیل کسالت‏ یا سردى شدید هوا و یخبندان به اتاق کارشان نمى‏ آمدند، ما مجاز بودیم در اتاق زندگى ‏شان مشرف شویم تا به هر صورتى که بود، کارهاى دفتر و مراجعین مربوطه، تاخیر و تعطیل نشود و براى این که نظم و وقت‏ به هم نخورد، همان‏گونه که به مناسبت دیگر معروض شد، اگر هم مساله خاصى را پیش‏بینى مى‏ کردند که مانع از حضور بموقعشان باشد، از روز قبل خبر مى ‏دادند.

 

بعد از اتمام این بخش از کارها، برنامه عقد و سپس دستبوسى انجام مى‏گرفت و بعد از آن، اگر ملاقات خصوصى براى مسؤولان و شخصیت هاى مختلف پیش‏بینى شده بود، انجام مى‏شد.با این همه، چند برنامه استثنایى نیز اتفاق افتاد که حضرت امام دستور دادند کل برنامه‏ ها تاخیر شود که یکى از آنها موردى بود که در فصل چهارم ذکر شد (27) و مورد دیگر، مربوط به حضرت آیة الله خامنه‏ اى بود که وقتى حضرت امام مطلع شدند ایشان اول وقت، یعنى در ساعت هشت‏ براى ملاقات در دفتر حضور یافته‏ اند، دستور دادند شما کارهایتان را بگذارید براى بعد و بدین ترتیب، برخلاف معمول، اول ملاقات حضرت آیة الله خامنه ‏اى انجام شد و بعد از آن، ما مشغول کارمان شدیم.

 

در آن زمان، ما متوجه دلیل این امتیاز و عنایت ویژه حضرت امام نسبت‏به آیة الله خامنه‏ اى نبودیم، ولى دیرى نپایید که با مرور زمان، نمونه ‏اى دیگر از آینده‏نگرى و ژرف اندیشى امام نمودار شد. (28)

 

ویژگیهاى مقام معظم رهبرى و انتخاب شایسته خبرگان در کلام آیات عظام و حجج اسلام

آیت الله العظمى اراکى (رحمة الله علیه) در پیامى به مقام معظم رهبرى فرمودند:

انتخاب شایسته حضرت عالى به مقام رهبرى جمهورى اسلامى ایران، مایه دلگرمى و امیدوارى ملت قهرمان ایران است. (29)

 

آیت الله العظمى بهاء الدینى (رضوان الله علیه) :

...از همان زمان، رهبرى را در آقاى خامنه‏ اى مى ‏دیدم، چرا که ایشان ذخیره الهى براى بعد از امام بوده است.باید او را در اهدافش یارى کنیم.باید توجه داشته باشیم که مخالفت‏با ولایت فقیه، کار ساده‏اى نیست.هنگامى که میرزاى شیرازى بزرگ، مبارزه با دولت انگلستان را از طریق تحریم تنباکو آغاز کرد، یک روحانى با او مخالفت کرد و میرزا با شنیدن مخالفت او، وى را نفرین کرد.همان نفرین باعث ‏شد که نسل او از سلک روحانیت محروم شوند.پسر جوانش جوانمرگ شد و حسرت داشتن فرزند عالم به دل او ماند. (30)

 

آیت الله مهدوى کنى، درباره انتخاب خبرگان رهبرى گفته‏ اند:

این الهامى بود از الهامات الهى و هدایتى بود از هدایت معنوى روح حضرت امام (رضوان الله علیه) که هنوز این ملت را رها نکرده و این رحمتى بود از طرف خداوند که در کوران این مصیبت جانکاه، با تعیین آیت الله خامنه‏ اى که از یاران صدیق امام و از یاران خوشنام و خوش سابقه بوده و مجتهد و عادل است، به عنوان رهبرى نظام جمهورى اسلامى ایران، آرامشى توام با اعتماد و اطمینان بر کشور و امت فداکار حاکم گردید. (31)

 

آیت الله خزعلى:

انتخاب آیت الله خامنه‏اى به رهبرى جمهورى اسلامى، که فردى پخته و عالم و با سیاست و مدبر مى ‏باشد، در خارج دشمنان را در سکوت و ابهام فرو برد و در داخل، آرامش فراهم ساخت. (32)

 

آیت الله مشکینى، ریاست مجلس خبرگان رهبرى:

...حضرت مستطاب آیت الله حاج سید على خامنه‏اى - مد ظله العالى - واجد مقام فقاهت و اجتهاد و قدرت استنباط احکام شرعیه که تصدى مقام معظم رهبرى بدان نیازمند است، مى‏باشد، چنانچه معظم له حائز سایر شرایط ولایت است. (33)

 

آیت الله فاضل لنکرانى، مرجع تقلید:

بنده به عنوان کسى که هم عضو مجلس خبرگان هستم و هم این که آشنایى با آیت الله خامنه‏اى دارم، عرض مى‏ کنم که ایشان اهل نظر و اهل اجتهاد هستند.بیست‏سال پیش وقتى در مشهد، در مسجد گوهرشاد با ایشان برخورد کردم، آن موقع ایشان از مدرسین محترم مشهد بودند.پرسیدم چه چیزى تدریس مى‏کنید، فرمودند: مکاسب.مکاسب از مهمترین و مشکلترین کتب علمى ماست.به نظر من ایشان یک فقیه و یک مجتهد است.کسى که در سالهاى طولانى در جهان سیاست، استادى چون امام امت داشته است و خودش نیز داراى استعداد سرشار است، چنین فردى داراى مقامات بلندى از درک سیاسى است.دوران هشت‏ ساله ریاست جمهورى ایشان، یک شاهد قوى براى مطلب است.سفرهایى که ایشان به کشورهاى خارج داشته اند، به عنوان یک سیاستمدار در صحنه‏ هاى سیاسى جهان درخشیده است. (34)

 

آیت الله جوادى آملى، مدرس حوزه علمیه قم:

اجتهاد و عدالت‏ حضرت آیت الله جناب آقاى حاج سید على خامنه ‏اى - دامت ‏برکاته - مورد تایید مى ‏باشد.لازم است امت اسلامى - ایدهم الله - در تقویت رهبرى معظم له در بذل نفس نفیس، در هیچ‏گونه نثار و ایثار دریغ نفرمایند. (35)

 

آیت الله ابراهیم امینى، مدرس و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

حضرت آیت الله خامنه‏اى - دامت‏برکاته - در فقاهت و اجتهاد، به مرتبه‏اى است که براى تصدى مقام ولایت و رهبرى، صلاحیت کامل دارد. (36)

 

آیت الله مومن، عضو مجلس خبرگان رهبرى و مدیر حوزه علمیه قم:

هنگام راى‏گیرى در مجلس خبرگان براى رهبرى حضرت آیت الله خامنه‏اى - دامت‏برکاته - اجتهاد معظم له با قیام هیات شرعیه نزد این جانب ثابت ‏بود، ولى بعدا به واسطه حضور در جلسات مباحثه فقهى، شخصا به اجتهاد ایشان پى بردم و اکنون شهادت مى‏ دهم که معظم له، مجتهدى عادل و جامع الشرایط مى‏باشد. (37)

 

آیت الله امامى کاشانى:

آیت الله خامنه‏اى به تمام رموز سیاست و حکومت آگاه بوده و شخصى با ورع، با تقوا، محبوب، مخلص، عالم و داراى بنیه فقهى هستند. (38)

 

آیت الله یزدى، عضو فقهاى شوراى نگهبان:

حضرت آیت الله حاج سید على خامنه‏اى، رهبر انقلاب جمهورى اسلامى ایران - دام ظله الشریف - فقیهى والا مقام و مجتهدى عالى مقام هستند که بر علوم مؤثر در استنباط، تسلطى بسیار بالا دارند.زاید بر لغت، ادبیات، اصول، حدیث و تفسیر، حتى در رجال و درایه که در استحکام فتوا نقشى بسزا دارد، خود استاد و عالمى هستند. (39)

 

آیت الله مصباح یزدى، مدرس حوزه علمیه قم:

من اگر بخواهم درباره شخص ایشان و ویژگیهایى که خداى متعال به ایشان عطا فرموده و امتیازاتى که به ایشان لطف کرده، صحبت کنم، حقش را نمى‏توانم ادا کنم، ولى در چند جمله کوتاه عرض بکنم که، ایشان فقاهت را توام با تقوا، تیزهوشى و فراست را توام با بردبارى و سعه صدر، مدیریت را همراه با تعبد و پایبندى به اصول و مبادى اسلامى، فکر روشن و ثاقب و درنشان را با دوراندیشى و تشخیص مصالح دراز مدت امت اسلامى، حزم و احتیاط را توام با شجاعت و شهامت، بهره‏مندى از علوم مختلف اسلامى را همراه با ذوق و گرایشهاى هنرى اصیل، اعتماد به نفس را همراه با توکل بر خداى متعال، تلاش و جدیت و نظم و برنامه‏ریزى را توام با توسل به ولى عصر عجل الله تعالى فرجه الشریف و ائمه اطهار، و در یک کلمه، همه شرایط و مزایاى مدیریت را با روح عبادت و بندگى و اخلاص جمع مى‏کند. (40)

 

آیت الله حائرى شیرازى، امام جمعه شیراز:

آیت الله خامنه‏اى، صالحترین فرد براى رهبرى هستند. (41)

 

آیت الله خامنه ‏اى علاوه بر تمام ویژگیها، یک عالم آگاه به مسائل اسلامى است و از سیاست و درایت‏ خاصى برخوردار است. (42)

 

آیت الله یوسف صانعى، مرجع تقلید:

آیت الله خامنه‏اى، نه تنها مجتهد مسلم مى‏باشد، بلکه فقیه جامع الشرایط واجب الاتباع مى‏باشد. (43)

 

حجت الاسلام و المسلمین هاشمى رفسنجانى، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

انتخاب آیت الله خامنه‏اى به رهبرى جمهورى اسلامى، دست‏آوردى عظیم و نشات گرفته از رهنمودهاى حضرت امام است... ایشان با اکثریت‏خیلى بالایى در جلسه خبرگان راى آوردند.انصافا راى بجایى هم بود و نقطه مهمى که فکر مى‏ کنم براى ما اهمیت دارد، آشنایى ایشان با مسائل کشور است.از همه صلاحیت ها، نظیر مبارز بودن، عالم بودن، داشتن عدالت و غیره که بگذریم، یک کسى که ده، دوازده سال در کوران مسائل کشور بوده و الآن ایشان جزئیات امور مملکت را مى‏ داند.براى ایشان الآن همه چیز نقد است.معناى رهبرى هم همین است که بتواند با اطلاعات قبلى خودش نظر بدهد و سیاستى را که بخواهد، تعیین کند.من کاملا راضى هستم، یعنى وقتى به وجدانم مراجعه مى ‏کنم، مى ‏بینم ما هیچ راهى بهتر از آنچه انجام شد، نداشتیم.هر فرض دیگرى، یعنى اگر شورا داشتیم، یک سرى مشکلات به وجود مى ‏آمد.اگر فرد دیگرى هم به غیر از آیت الله خامنه‏ اى مى ‏آمد، دچار مشکل مى‏ شدیم...خداوند ما را هدایت کرد. (44)

 

و در جاى دیگر اشاره دارند که:

راه امام، با انتخاب آیت الله خامنه‏اى به رهبرى جمهورى اسلامى، بیمه و تضمین گردید. (45)

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد آقا خمینى (ره) :

حضرت امام بارها از جناب عالى به عنوان مجتهدى مسلم و بهترین فرد براى رهبرى نام بردند. (46)

 

انتخاب شایسته و بسیار خداپسندانه حضرت عالى، باعث شادى تمام دوستداران اسلام و انقلاب اسلامى در جهان گردید.حضرت عالى از چهره‏ هاى درخشان انقلاب اسلامى ایران بوده و همواره مورد تایید و تکریم امام عزیزمان بوده ‏اید. (47)

 

حجت الاسلام و المسلمین واعظ زاده خراسانى، دبیر کل مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى:

با توجه به معلومات فقهى و اصولى، و ذوق و سلیقه وى در استنباط احکام الهى و بخصوص در مورد حوادث مستحدثه و مسائل مبتلا به عصر حاضر، ایشان فقیه برجسته‏ اى است و بر بسیارى از معاصران خود برترى دارد. (48)

 

وى با روش نویسندگى و تحقیق و نگارش روز، کاملا آشنا و داراى مطالعات فراوانى است، و بسیار شیوا و سنجیده سخن مى‏گوید و مى‏ نویسد، و در این دو فن، از هرگونه اغراق، غموض، شذوذ و انحراف مبراست.تاکنون مقالات و کتبى چند و سخنرانی هاى فراوان داشته ‏اند.طرحهاى مختلف تحقیقاتى از قبیل دایرة المعارف فقهى، مرکز تحقیقات فقهى - کلامى، مجمع جهانى تقریب، کمیته فقهى مسائل مستحدثه، مؤسسه کامپیوتر و سایر طرحها و مؤسسات تحقیقات را تاسیس و هدایت کرده ‏اند.این همه براى اثبات روش و گرایش وى کافى است. (49)

 

وى برخلاف برخى از روشنفکران، در عین علاقه به وحدت اسلامى و توجه به جهان اسلام و دلسوزى براى عامه مسلمانان - که تشکیل مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى شاهد آن است - ذاتا به اهل بیت عصمت و طهارت و توسل به آنان، و زیارت قبور و نشر معارف و علوم ایشان، علاقه ‏مند و براى اشاعه ولایت و محبت اهل بیت ( علیهم السلام) در بین مسلمین جهان، بسیار اصرار دارند. (50)

 

حجت الاسلام و المسلمین عبد الرضا ایزدپناه، سردبیر مجله حوزه:

هنگامى که آیت الله خامنه‏ اى درس مکاسب و رسائل و بعدها درس کفایه را در حوزه شروع کردند، در مدتى کوتاه، درسهاى ایشان در زمره بهترین درسهاى حوزه قرار گرفت.حقیر در درس کفایه ایشان شرکت مى‏ کردم.برخى درس کفایه معظم له را از درسهاى اساتیدى که چندین دوره کفایه گفته بودند، رساتر و بهتر مى‏دانستند.با دقتى خاص به مطالب نگاه مى‏ کردند و با تسلطى اعجاب برانگیز، نظریات مرحوم آخوند - صاحب کفایه - را نقد مى‏ کردند. (51)

 

ایشان در مسجد کرامت، نماز جماعت مى‏خواندند.جمعیتى عظیم از دانشگاهیان، بازاریان و طلاب در این نماز شرکت مى‏کردند. پررونق‏ترین مساجد آن روز مشهد، به پاى جمعیت این مسجد نمى ‏رسید.آن هم جمعیتى که بیشتر آنان، جوانان و تحصیل کرده‏ها بودند.ایشان همگان را به نماز توجه مى‏دادند و تشنگان معارف ناب محمدى صلى الله علیه و آله سلم را سرمست مى‏ کردند. روح وصف ‏ناپذیرى بر آن مسجد حاکم بود. (52)

 

حجت الاسلام و المسلمین قرائتى، مسؤول ستاد اقامه نماز:

در زمان طاغوت، ایشان سفرى با قطار داشتند، به من فرمود: چون توقف کامل قطار سبب قضا شدن نماز مى‏شد، من از پنجره قطار بیرون پریدم تا نمازم قضا نشود. (53)

 

ساده‏زیستى، وارستگى و قناعت ایشان از نوع زندگى ایشان پیداست.حجت الاسلام و المسلمین قرائتى مى‏گوید:

براى عقد دخترم به منزل شخصى ایشان رفتیم.فرش قالى خانه آقا، نخ ‏نما شده بود. (54)

 

یکى از قاریان کشور:

سالهاست که قاریان، حافظان، متولیان کارهاى قرآنى و اساتید قرآن، در ماه مبارک رمضان به حضور مقام معظم رهبرى مى ‏رسند که معمولا دو ساعت پیش از افطار، مجلس شروع شده و تا افطار ادامه مى ‏یابد.گاهى حدود پنج ‏ساعت مى ‏نشینند و قرآن استماع مى ‏کنند.انسان وقتى علاقه وافر ایشان به قرآن و التذاذ روحى معظم له را از استماع قرآن مى ‏بیند، این آیه به ذهنش مى ‏آید که:

«انما المؤمنون الذین اذا ذکر الله وجلت قلوبهم و اذا تلیت علیهم ایاته زادتهم ایمانا» (55)

 

ایشان نقش محورى در بسط فرهنگ قرآنى در جامعه داشته و دارند و تلاش بى‏ وقفه معظم له که در راه توسعه فرهنگ قرآنى، به قدرى است که ما الآن شاهدیم چگونه آموزش قرآن در جامعه بسط پیدا کرده و قاریان ممتاز و فراوانى در سطح دانشگاهیان، دانش‏آموزان و حتى خردسالان داریم. (56)

 

آینده نشان داد که حقیقتا خبرگان رهبرى، به هدایت ‏خداوند و رهنمودهاى حضرت امام قدس سره برترین و صالح ترین را انتخاب کرده است و راه امام در وجود رهبرى ایشان تداوم یافت و بیمه شد.پیامها و بیانات معظم له، نقطه امید دشمن را کور و امیدهاى ملت‏ بزرگ ایران را شعله ‏ورتر کرد.فریاد رساى ملت که خطاب به امریکاى جنایتکار فرود مى ‏آید، بخوبى نشان از تداوم راه امام دارد.

 

پى ‏نوشت‏ها:

1- حدیث ولایت، ج چهارم، ص 238.

2- حدیث ولایت، ج دوم، ص 41.

3- سوره‏ى اعراف، آیه‏ى 145.

4- حدیث ولایت، ج اول، صفحه‏هاى 182 و 183.

5- روزنامه رسالت 16/3/68.

6- قضیه مورد اشاره، عزل آقاى منتظرى از قائم مقامى رهبرى توسط حضرت امام خمینى قدس سره بود.

7- روزنامه جمهورى اسلامى 20/3/68.

8- پیشین 2/9/76.

9- روزنامه جمهورى اسلامى 24/9/73.

10- مجله پاسدار اسلام، ش 91.

11- روزنامه رسالت 16/3/68.

12- ویژه‏نامه جمهورى اسلامى 21/4/68، ص 40.

13- مجله پاسدار اسلام، ش 91، ص 48.

14- ویژه‏نامه جمهورى اسلامى 21/4/68، ص 40.

15- پیشین.

16- روزنامه اطلاعات 15/4/68.

17- صحیفه نور، ج 20، ص 173.

18- پیشین، ج 15، ص 179.

19- پیشین ص 41.

20- پیشین.

21- پیشین.

22- پیشین، اولین حکم تنفیذ ریاست جمهورى آیت الله خامنه‏اى 17/7/60.

23- پیشین، حکم تنفیذ دومین دوره ریاست جمهورى 12/6/64.

24- اولین حکم تنفیذ ریاست جمهورى 17/7/60.

25- صحیفه نور، ج 15، ص 139.

26- پیشین، ج 7، ص 103.

27- این مورد، مربوط به ملاقات چهار تن از معممین سالخورده است.

28- محمد حسن رحیمیان، در سایه آفتاب، ص 190.

29- روزنامه جمهورى اسلامى 22/3/68.

30- کتاب آیت‏بصیرت، صفحه 131.

31- روزنامه رسالت 23/3/68.

32- پیشین.

33- درر الفوائد فى اجوبة القائد آیت الله العظمى خامنه‏اى، ص 10.

34- روزنامه رسالت 22/3/68.

35- درر الفوائد فى اجوبة القائد، ص 19.

36- پیشین ص 21.

37- پیشین ص 23.

38- نسل کوثر، ص 88، مصاحبه با مرکز تحقیقات اسلامى سپاه 6/11/72.

39- درر الفوائد فى اجوبة القائد، ص 15.

40- نسل کوثر، ص 87.

41- روزنامه رسالت 30/3/68.

42- نسل کوثر، ص 88.

43- درر الفوائد فى اجوبة القائد، ص 17.

44- روزنامه اطلاعات 20/3/68.

45- روزنامه رسالت 23/3/68.

46- روزنامه رسالت 16/3/68.

47- پیشین.

48- نسل کوثر، ص 88.

49- پیشین.

50- پیشین، ص 94.

51- پیشین، ص 89.

52- پیشین، ص 91.

53- پیشین.

54- پیشین، ص 92.

55- سوره انفال آیه 2.

56- نسل کوثر، ص 90.

ماخذ: کتاب: زندگینامه مقام معظم رهبرى ص 223 گردآورى و تدوین: مؤسسه فرهنگى قدر ولایت

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات