واکنش‌های دنباله‌دار به انتصاب رئیس دانشگاه آزاد خرم آباد:

شکافی که امروز بین هیأت امناء دانشگاه آزاد لرستان و سیستم مرکزی دانشگاه آزاد بر سر مساله انتصاب یک مسئول در یک واحد دانشگاهی به وجود آمده است به خوبی بیانگر بی‌توجهی سیستم مرکزی دانشگاه آزاد نسبت به دغدغه‌ها و خواسته‌های هیأت امناء استانی است.

به گزارش لرستان خبر، یدالله ملکی در حالی پنج شنبه 19 تیر از جانب نماینده تام الاختیار ریاست عالیه دانشگاه آزاد در استانهای مرکزی، همدان و لرستان به عنوان رئیس دانشگاه آزاد خرم آباد منصوب شد که با واکنش های تند برخی اعضاء هیئت امناء دانشگاه آزاد لرستان این انتصاب در هاله ای از ابهام قرار گرفت اما روز پنج شنبه 27 تیر ماه بدون توجه به اعتراضات صورت گرفته نسبت به این انتصاب طی مراسمی ملکی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد خرم آباد معارفه شد.

 

در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد لرستان که پنج شنبه هفته گذشته برگزار شد حجت الاسلام سید احمد میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان، حجت الاسلام سید مجتبی طاهری خرم آباد نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری و ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد و چگنی به عنوان منتفدین اصلی نسبت به انتصاب یدالله ملکی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد خرم آباد بودند که در این جلسه از خود واکنش نشان دادند.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان در جلسه هفته گذشته هیات امناء دانشگاه آزاد لرستان با تاکید بر اینکه رئیس جدید دانشگاه آزاد خرم آباد نه تنها شرایط ریاست بر این دانشگاه ندارد؛ بلکه مورد تایید 90 درصد از عوامل این دانشگاه نیست بیان داشت: با این حال اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد لرستان نیز خواستار تجدید نظر در انتصاب یدالله ملکی به عنوان گزینه ریاست دانشگاه آزاد خرم آباد هستند.

 

حجت الاسلا میرعمادی همچنین با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد نیروهای مومن، قوی و حامی دانشگاه آزاد نظیر دکتر زهره ای و دکتر فتح الهی را که هم شرایط قانونی را دارند و هم اینکه همه توان آنها را قبول دارند رها کرده و بدنبال کس دیگری رفته است افزود: بنده هیچ کاندیدایی برای ریاست بر دانشگاه آزاد خرم آباد را ندارم اما حرف ما این است که کسی باید به عنوان رئیس این دانشگاه منصوب شود که هم شرایط قانونی را داشته باشد و هم اینکه مورد قبول دانشگاهیان باشد و از طرفی برای شهر خرم آباد تنش ایجاد نکند.

 

نماینده مردم استان ایلام در مجلس خبرگان رهبری از دیگر معترضین انتصاب یدالله ملکی در جلسه هیات امناء دانشگاه آزاد لرستان بود که ضمن اعلام مخالفت خود با این انتصاب بیان داشت: بنابر اجماع نظر اساتید، انتصاب یدالله ملکی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد خرم آباد مورد تایید اعضای هیئت امنای دانشگاههای آزاد لرستان نیست.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان اینکه انتخاب رئیس جدید دانشگاه آزاد خرم آباد برخلاف قانون است افزود: رئیس دانشگاه آزاد می بایست پنج سال سابقه استادیاری داشته باشد؛ اما گزینه انتصابی دانشگاه آزاد خرم آباد فاقد این بند از قانون بوده و تنها دارای دو سال سابقه استادیاری است.

 

وی در پاسخ به ادعای هیات امنای دانشگاههای آزاد لرستان مبنی بر اینکه رئیس جدید  دانشگاه آزاد خرم آباد بنابر اضطرار و فقدان گزینه مناسب برای ریاست بر این دانشگاه انتخاب شده است  با رد این ادعا گفت: چهره ای مانند دکتر فتح اللهی که سابقه تالیفات و پژوهش های درجه یک را دارد در این دانشگاه شرایط قانونی را دارد.

 

این عضو هیات امناء دانشگاه آزاد لرستان تصریح کرد: گزینه ریاست دانشگاه آزاد خرم آباد باید مورد تایید هیئت امنای این دانشگاه باشد اما من این شخص را نمی شناسم و با این حال معتقدم این روش انتخاب ختم به خیر نمی شود و با آن ترقی نمی کنیم.

 

طاهری خرم آبادی افزود: معتقدم با این روال عضویت در هیات امنای دانشگاههای آزاد لرستان نه خیری برای دنیا و نه خیری برای آخرت به همراه دارد

 

 

وی بیان داشت: صرف اینکه فردی 20 سال سابقه تدریس در دانشگاه آزاد خرم آباد را داشته باشد این ملاک قانونی برای انتخاب این فرد به عنوان رئیس دانشگاه نیست و ما با این حال با چنین انتصابی مخالفیم؛ چرا که خیرخواه دانشگاه آزاد خرم آباد هستیم و می خواهیم که این دانشگاه ترقی کند.

 

اعتراضات اعضاء هیات امناء دانشگاه آزاد لرستان به انتصاب رئیس دانشگاه آزاد در آن جلسه نهایتا به جایی رسید که اعضاء این هیات زمانی که یدالله ملکی رئیس جدید دانشگاه آزاد خرم آباد قصد معرفی و اعلام برنامه های خود را داشت برای ابراز اعتراض خود جلسه هیات را بی آنکه ملکی فرصتی را برای سخنرانی پیدا کند ترک کردند.

 

در حالی که افکار عمومی با توجه به اعتراضات اعضاء هیئت امناء و بخش عمده ای از کارکنان دانشگاه آزاد خرم آباد به انتصاب ملکی منتظر عقب نشینی دانشگاه آزاد کشور از این انتصاب بودند اما نهایتا روز پنج شنبه 27 تیر با حضور رنجبر نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد کشور در استانهای مرکزی، همدان و لرستان یدالله ملکی به عنوان سکاندار دانشگاه آزاد خرم آباد معرفی شد.

 

بدنبال این انتصاب تریبون نماز جمعه خرم آباد در روز جمعه 28 تیر به صحنه انتقاد حجت الاسلام میرعمادی امام جمعه خرم آباد و نماینده ولی فقیه در لرستان که عضو هیات امناء دانشگاه آزاد لرستان نیز می باشد تبدیل شد.

 

امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه تمام گرفتاری ها ناشی از تبعیت از هوای نفس است گفت: وقتی که هوای نفس حاکم می شود قانون و عدالت زیر پا گذاشته می شود و با این حال شاهدیم که در چنین شرایطی فردی که 90 درصد یک مجموعه با او مخالف است به عنوان رئیس آن مجموعه منصوب می شود.

 

حجت الااسلام میرعمادی با اشاره به اینکه این انتصاب برخلاف آیین نامه است افزود: برخی ها که برای ریاست این فرد امضاء کرده اند می گویند ما حاضر به پس گرفتن امضاء خود نیستیم حتی اگر این کار ما خلاف قانون و مقررات باشد.

 

وی افزود: این فرد در حالی منصوب شده است که اعضاء هیات امناء نیز با این انتصاب مخالف هستند اما گویا کسانی بر این حکم پافشاری می کنند علاوه بر بی احترامی به اعضاء هیات امناء که افراد شاخصی هم هستند احساس می کنند که خیلی آزاد هستند.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه این هیات امناء با این وضعیت چگونه می تواند جلسات بعد را تشکیل دهد گفت: امام علی (ع) همواره بر اساس حق و عدالت عمل می کرد و اگر مردم نسبت به مسئولی اعتراض داشتند او را عزل می کرد.

 

حجت الاسلام میرعمادی ابراز امیدواری کرد که انتصاب مسئولان بدور از هوای نفس و همچنین سنجیده صورت بگیرد.

 

در برهه ای که دانشگاه آزاد از سیستم انتصابات عبدالله جاسبی رئیس اسبق این دانشگاه نجات یافت شاید یکی از مهمترین اقداماتی که از جانب فرهاد دانشجو رئیس پیشین این دانشگاه صورت گرفت تشکیل هیات امناء استانی در این دانشگاه بود.

 

اگر چه هیئات امناء دانشگاه آزاد در استانها می توانند به عنوان یک سوپاپ اطمینان عمل کنند و دانشگاه آزاد را از بروز سیستمی که در زمان جاسبی بر این دانشگاه حاکم بود ایمن نگه دارند اما امروز شاهدیم که با حضور میرزاده به نظر می رسد که هیئات امناء استانی به عنوان چوب های لای چرخ دانشگاه آزاد برای تحقق اهداف و نیاتی که در سر می پرورانند محسوب می شوند و اگر شرایطی هم پیش بیاید سیستم مرکزی دانشگاه آزاد چندان نسبت به انحلال این هیئات بی میل نیست.

 

در هر حال شکافی که امروز بین هیات امنا دانشگاه آزاد لرستان و سیستم مرکزی دانشگاه آزاد بر سر مساله انتصاب یک مسئول در یک واحد دانشگاهی به وجود آمده است به خوبی بیانگر بی توجهی سیستم مرکزی دانشگاه آزاد نسبت به دغدغه ها و خواسته های هیئات امناء استانی است و با این حال باید منتظر بمانیم که دانشگاه آزاد تا چه زمانی می تواند با اعضاء هیئات امناء دانشگاه آزاد در استانها که بخشی از آنها را افراد مقبول و انقلابی تشکیل می دهد مدارا کند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات