گزارش «لرستان خبر» از یک راهبرد حیاتی رهبر معظم انقلاب؛

نگاه چریکی و مردمی و نیروی انسانی کارآمد و انقلابی، سپاه قدس را به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های محقق کردن راهبرد رهبر معظم انقلاب در تحت فشار گذاشتن و محاصره رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است.

به گزارش لرستان خبر، چندین سال است که از محاصره غزه می‌گذرد. محاصره غزه از سال ۲۰۰۷ و در پی پیروزی حماس در انتخابات و شکست جنبش فتح و همچنین توافق امنیتی مصر و اسرائیل شروع شد.

اسرائیل به علت کنترل نواره غزه توسط حماس، عنوان «سرزمین دشمن» بر این منطقه گذاشت و اعلام کرد که تحویل گازوئیل و بنزین به غزه را به میزان ۱۵ درصد کاهش خواهد داد ولی تحویل سوخت به نیرو گاه‌ها کاهش نخواهد یافت.

امّا مدتی بعد ارسال سوخت مصرفی را به طور کامل قطع کرد. بعد از این مرحله نوبت به قطع کامل سوخت تنها نیروگاه برق غزه رسید.

از زمانی که سوخت تنها نیروگاه برق نوار غزه به پایان رسید، برق این ناحیه هر روز چندین ساعت قطع می‌شد.اسرائیل دلیل چنین اقدامی را تلاش برای متوقف کردن پرتاب موشک از سوی حماس به سوی اسرائیل اعلام کرد.

دفتر هماهنگی کمک‌های انسانی سازمان ملل متحد در غزه گزارش داد که نیمی از دستگاه‌های بیمارستان شفای غزه در سال۲۰۰۸ به خاطر فقدان انرژی و قطعات یدکی از کار افتاده بود. به گزارش نهاد امدادی اوکسفوم، تامین آب آشامیدنی هم با اشکال روبرو شده و به علت عدم دسترسی به کلر، تصفیه آن از نیمه دسامبر غیرممکن بود. در این شرایط دشوار، اسرائیل در ماه نوامبر۲۰۰۸ تنها ۴ بار گذرگاه‌های غزه را برای عبور۱۴۰ کامیون حامل کمک‌های انسانی باز کرد. به گزارش اکسفوم، این تنها ۸ درصد از کمک‌های ارسالی جامعه جهانی برای مردم فلسطین بود.

پس از ایجاد محاصره غزه، میزان بیکاری اوج گرفته، دادوستد مختل شده، و قیمت بسیاری از کالاها سه یا چهار برابر شده و تنها راه تامین غذا و مایحتاج مردم کمکهای بشر دوستانه سایر ملل بود. در مدتی که غزه در محاصره بوده است تلاش‌های جهانی بسیار زیادی برای رساندن کمک  به این منطقه انجام شده است که متاسفانه با وحشی‌گری صهیونیست‌ها اکثر آنها بی‌نتیجه ماند.

به این ترتیب عدم پذیرش آتش‌بس از سوی حماس کاملا منطقی به نظر می‌رسد در واقع جنگ و درگیری اصلی غزه مربوط به حصر ناجوانمردانه این منطقه است.

اما با یک دید کلی‌تر باید این سوال را بپرسیم که حقیقتا چاره کار فلسطینی‌ها چیست؟ حتی با فرض شکسته شدن حصر غزه آیا همه این مسائل تمام می‌شود؟ آیا هجمه سنگین جنگنده‌ها و بمبهای اسرائیلی بر سر زنان و کودکان غزه تمام می‌شود؟ چگونه می‌توان وزنه قدرت در منطقه را به نفع فلسطینی‌ها سنگین‌تر کرد؟ اینها سوالاتی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویی اخیر خود راهبرد هوشمندانه‌ای را برای آن تببیین فرمودند.

ایشان در بخشی از بیانات خود اظهار داشتند: «کسی گمان نکند اگر موشک‌های غزه نبود، رژیم صهیونیستی کوتاه می‌آمد، چرا که در کرانه‌ی باختری موشک یا تفنگ وجود ندارد و تنها سلاح مردم، سنگ است، اما این رژیم مردم آن‌جا را نیز کشتار و تحقیر می‌کند.

ما معتقدیم کرانه‌ باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود و کسانی که علاقه‌مند به سرنوشت فلسطین هستند، در این زمینه فعالیت کنند تا رنج و محنت مردم فلسطین، در پرتو دست قدرتمند آنها، و ضعف دشمن صهیونیست، کاهش یابد».

به این ترتیب رهبر معظم انقلاب از یک راهبرد اساسی برای فشار به صهیونیست‌ها سخن گفتند؛ مسلح شدن کرانه باختری.

ابتدا باید گفت که کرانه باختری دقیقا کجاست؟ اکنون چه وضعیتی دارد؟ و مسلح شدن آن چه کمکی به فلسطینی‌ها می‌کند؟

پس از شکست نیروهای امپراتوری عثمانی  از بریتانیا در طول جنگ جهانی اول، دولت وقت بریتانیا در ۲۵ آوریل ۱۹۲۰ میلادی کنترل کرانه باختری را به همراه دیگر سرزمین‌های فلسطین برعهده گرفت.

پس از جنگ استقلال اسرائیل در 1948 و تاسیس اسرائیل طی پیمان موقت صلح 1949 کرانه باختری تحت حکومت اردن قرار گرفت که پس از شکست اعراب در جنگ شش روزه در 1967 این بخش از فلسطین هم به اشغال نظامیان صهیونیستی درآمد که طبق آمار حدود 220 تا 300 هزار صهیونیست هم‌اکنون در کرانه باختری زندگی می‌کنند.

شهرهای نابلس، آریل، ابودیس، رام‌الله، البیره، معاله آدومیم، بیت لحم، بعیتار ایلیت وهیرون و از جمله شهرهای مهم کرانه باختری هستند.

عشرت شایق از فعالین سیاسی در یادداشتی نوشت: «بدیهی است در چنین شرایطی پیوستن کرانه باختری به مقاومت مسلحانه و مقابله جدی آنان با رژیم اشغالگر قدس، اولا اتحاد واقعی مردم ساکن در دو قسمت جدا افتاده سرزمین فلسطین را به دنبال خواهد داشت و ثانیا با گسترش مناطق درگیری، فشار بر صهیونیست ها را افزایش خواهد داد و این به معنی بالا بردن هزینه اقدامات نظامی سران جنگ طلب و جنایتکار رژیم جعلی صهیونیستی است و همانطوریکه مقام معظم رهبری فرمودند می تواند باعث کوتاه آمدن احتمالی صهیونیست ها شود.»

وی در بخش دیگری از یادداشت خود تاکید می‌کند: «نگاهی به نقشه جغرافیای سرزمین فلسطین، به خوبی اهمیت گسترش مقاومت مسلحانه به کرانه باختری را آشکار می سازد و همه کارشناسان مسائل سیاسی و نظامی بر این باورند که همگام شدن واقعی ساکنان کرانه باختری با مردم غزه، تاثیرگذارترین حرکتی است که ملت فلسطین در مقطع کنونی می تواند برای نجات خود و دفاع از آرمان و سرزمین خود انجام دهد».

به دلیل عدم وجود تشکیلات منسجم نظامی در کرانه باختری که برپایه تفکر مقاومت بنا نهاده شده باشد، جوانان فلسطینی در این منطقه تنها با سنگ علیه نظامیان رژیم صهیونیستی می‌جنگند، به این ترتیب شاید خیلی نیاز به توضیح نداشته باشد که مسلح شدن کرانه باختری حلقه محاصره اسرائیل را تنگ‌تر و بر قدرت مقاومت خواهد افزود اما سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که اکنون چه ارگانی در جمهوری اسلامی (ورای نیروها و نهادهای انقلابی منطقه) باید راهبرد مهم رهبر معظم انقلاب را عملیاتی کند؟

چندی پیش محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس در خصوص تحقق یافتن مسأله مورد اشاره رهبر معظم انقلاب گفت: فعالیت درخصوص اجرایی کردن چنین رهنمودهایی از طرف رهبری در حوزه کار دولت و شورای عالی امنیت ملی است.

جدا از مسئولیت دولت و شورای عالی امنیت ملی، به نظر می‌رسد مهم‌ترین نهادی که با تجربه‌های ارزشمند و  نیروی انسانی کارکشته می‌تواند به مسلح شدن کرانه باختری کمک کند، سپاه قدس است.

سردار وحید، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگویی اظهار داشت:  مسلح کردن کرانه باختری تدبیر بسیار راهبردی مقام معظم رهبری است که عملی شدن آن موجب متفاوت شدن صحنه تحولات فلسطین می‌شود.

وی با بیان اینکه با مسلح شدن کرانه باختری برگ زرینی در مقاومت مردم فلسطین رخ خواهد داد، تاکید کرد: دولت‌های اسلامی و علاقمندان مردم فلسطین برای تسلیح کردن کرانه باختری باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند و نه تنها بخش کرانه‌ باختری بلکه مناطق اشغالی 1948 را نیز مسلح کنند.

بدین ترتیب باید گفت که اتحاد کشورهای اسلامی و تلاش آنان برای مسلح کردن کرانه باختری، در کنار تلاش نیروهای انقلابی و دلسوزان فلسطین و همچنین تحرک و برنامه‌ریزی سپاه قدرتمند قدس در مسلح کردن این منطقه حساس، با توجه به نگاه مردمی و چریکی سپاه قدس می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن برای فلسطین باشد. تجربه موفق سپاه قدس در سوریه، لبنان و فلسطین و خبرگی و تیزهوشی سردار سلیمانی، فرمانده این سپاه قطعا به ضریب موفقیت تحقق راهبرد "تبدیل سنگ به سلاح" در کرانه باختری خواهد افزود.

منبع: سراج 24

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات