گزارش لرستان خبر از تقسیم بودجه در لرستان/

با توجه به عمق محرومیت ها، نیازمندی ها وضرورت ها در سطح منطقه دلفان ، اختصاص این مبلغ از بودجه به بعضی از طرح ها غیرمنطقی و غیر عادلانه می باشد.

به گزارش لرستان خبر و به نقل از سلام دلفان، این بند از تبصره ۲۲ قانون بودجه سال ۹۳ دولت را مکلف نموده است، ماهانه معادل ۲% از یک دوازدهم اعتبارات هزینه ای تملک دارایی های سرمایه ای، تملک دارایی های مالی و درآمد های اختصاصی را بین استان های کشور توزیع نماید. سقف این مبلغ در قانون بودجه سال ۹۳ سه هزار و هفتصد و هفتاد و شش میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، که سهم استان لرستان از این مبلغ هفتاد و چهار میلیارد و هشتاد و چهار میلیون تومان بوده است، که حدود ۱/۹۶ % کل بودجه بوده است و از این هفتاد و چهار میلیارد تومان مبلغ هفت میلیارد و دویست و ده میلیون تومان به پروژه های عمرانی شهرستان دلفان اختصاص داده شده است .

1که معادل ۹/۴۷% بودجه اختصاص داده شده به استان لرستان می باشد. در بین شهرستان های استان باستثنای شهر خرم آباد که مرکز استان می باشد و ۱۶/۸۶%کل بودجه را به خود اختصاص داده است؛ شهرستان بروجرد با ۱۱/۶۱% مقام نخست دریافت اعتبارات و شهرستان ازنا با ۳/۱۰% در ردیف آخر دریافت اعتبارات قرار گرفته اند.

2

جایگاه شهرستان دلفان با دریافت ۹/۴۷% در مقام پنجم می باشد که با توجه به توزیع اعتبارات در بین سایر شهرستان ها ، جایگاه قابل قبولی می باشد . اما دو نکته ی قابل تأمل در اختصاص این مبلغ به طرح های عمرانی شهرستان دلفان و روستاهای تابعه وجود دارد که به بیان آنها می پردازیم :
نکته ی اول: طبق اصول علمی و نظر کارشناسان اقتصادی هدف از اختصاص بودجه به یک طرح یا پروژه این است که آن طرح یا پروژه منجر به رفاه اقتصادی جامعه ی شهری یا روستایی شود و در صورت تأمین رفاه اقتصادی به تأمین بودجه سایر شاخص ها مانند رفاه اجتماعی، فرهنگی و … پرداخته شود. و بودجه ریزی طوری انجام شود که بازدهی آن معطوف به عدالت اجتماعی شود؛ یعنی اگر بودجه ای به طرح یا پروژه ای اختصاص داده می شود، آن طرح یا پروژه باید بتواند جمعیت حداکثری آن جامعه را پوشش دهد. و اگر آن طرح یا پروژه مختص به گروه یا طبقه ی خاصی از جامعه شود و دایره ی شمول آن فقط افراد محدودی از جامعه باشد دیگر نمی توان ادعای عادلانه بودن توزیع آن را داشت. در بودجه اختصاص داده شده شهرستان دلفان۱۵/۲۹% آن که معادل یک میلیارد و هفتاد و چهار میلیون تومان می باشد، به پارک ورزشی بانوان و احداث مجتمع فرهنگی و هنری اختصاص داده شده است که به نظر می رسد به توجه به عمق محرومیت ها، نیازمندی ها، ضرورت ها و فوریت های دیگر در سطح منطقه دلفان ، اختصاص این مبلغ از بودجه به طرح های یاد شده غیرمنطقی می باشد. به دلیل اینکه حتی در صورت اتمام و تکمیل این پروژه ها با مبلغ یاد شده، به دلیل فراگیر نبودن و استفاده ی درصد بسیار کمی از افراد جامعه از طرح های یاد شده، شائبه ی تبعیض و ناعدالتی را نمی توان در توزیع این بودجه نادیده گرفت. از طرف دیگر تا وقتی که جمع کثیری از جامعه ی ما با فقر و تنگ دستی دست و پنجه نرم می کنند و تمام هم و غم آن ها سیر شدن شکم می باشد ، اختصاص این مبلغ از همین بودجه ی اندک به طرح هایی که هیچ گونه بازده اقتصادی ندارند، نقض غرض بودجه ریزی وحیف و میل آن در طرح های غیر ضرور می باشد. ای کاش این مبلغ به ردیف بودجه آبرسانی روستاها که هم اکنون بسیاری از آنان دچار مشکل بی آبی هستند اضافه می شد، و یا به طرحی تولیدی اختصاص داده می شد که تعدادی از جوانان بیکار جامعه را جذب می کرد و یا در این سال های خشک، به مهار آب های سطحی در بخش کشاورزی اختصاص می یافت، که هم تولیدات کشاورزی رونقی پیدا کند و هم دایره ی شمول آن به طور مستقیم و غیرمستقیم فراگیرتر و عادلانه تر شود .
نکته ی دوم : بخش کاکاوند به عنوان اولین بخش منفک شده از بخش مرکزی، با وجود داشتن یک نقطه ی شهری مستقل تحت عنوان هفت چشمه، در اختصاص بودجه مورد بی توجهی قرار گرفته است و نام آن در فهرست دستگاهها ی مشمول بودجه، دیده نمی شود؛ در صورتیکه سایر شهرهای تازه تأسیس شده ی استان، همه دارای ردیف بودجه ای مستقل و در فهرست دستگاههای مشمول بودجه قرار گرفته اند .

34567

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات