مذاکرات ایران و ۱+۵ پایان یافت /

دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان) در وین می‌گویند که تمدید مذاکرات تا ۱۰ تیر ۱۳۹۴ قطعی شده است.

به گزارش لرستان خبر، دور نهایی مذاکراتی که با انعقاد توافقنامه ژنو در 3 آذر سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 آغاز شده بود، پایان یافت. وزرای خارجی که طی روزهای اخیر در وین گرد هم آمده بودند در نهایت تصمیم گرفتند با توجه به آنچه "پیشرفت در مذاکرات" خوانده می‌شود گفتگوهای هسته‌ای را برای چندین ماه دیگر تمدید کنند تا امیدها برای دستیابی به توافقی جامع زنده باقی بماند. 

دیپلمات‌ها می‌گویند که بر اساس این توافق موقت جدید طرفین باید چارچوب کلی توافق را تا 10 اسفند ماه سال جاری (1 مارس 2015) و توافق نهایی را تا 10 تیر سال آتی شمسی (1 جولای 2015) منعقد کنند. در این بین ماهیانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران نیز آزاد خواهد شد. 

 

گزارش‌ها حاکی از این است که مذاکرات هسته‌ای بعدی در 15 دسامبر (24 آذر) در مسقط در سطح معاونین وزرای خارجه و کارشناسان برگزار خواهد شد. 

 

از ظرفیت غنی‌سازی در ایران و نیز جدول زمان‌بندی و چگونگی لغو تحریم‌های ایران به‌عنوان بزرگترین چالش‌های مذاکرات نام برده می‌شود. در حالی که کشورمان بر ضرورت برخورداری از غنی‌سازی صنعتی در پایان دوره توافق نهایی (که خود محل مجادله است) تأکید دارد،‌ آمریکایی‌ها، به‌عنوان طرف اصلی مذاکره با ایران، خواهان محدود شدن توان غنی‌سازی ایران به‌نوعی ظرفیت دکوری هستند. در حوزه تحریم‌ها نیز تهران اصرار دارد که برچیده شدن آنها به‌صورتی مؤثر و محسوس انجام شود اما هدف غربی‌ها این است که تا حداکثر زمان ممکن ساختار تحریم‌ها را حفظ کنند، خواسته‌ای که با مخالفت مذاکره کنندگان کشورمان رویارو شده است.

 

اختلافات در حوزه‌های دیگر چون مدت زمان توافق نهایی، رآکتور اراک، آینده حوزه تحقیقات و توسعه در برنامه هسته‌ای ایران و نیز بازرسی‌ها از دیگر مسائلی هستند که در مذاکرات جاری به آنها پرداخته خواهد شد.

 

3 آذر

16:06 نشست وزرای خارجه 1+5 با ظریف و اشتون پایان یافت. نشست وزرای خارجه 1+5 با وزیر خارجه ایران و هماهنگ کننده شش قدرت جهانی در مذاکرات هسته‌ای با تهران لحظاتی پیش پایان یافت. (بیشتر بخوانید)

16:04 احتمال تمدید چندماهه مذاکرات؛ بیانیه سیاسی مشترک پس از مذاکرات. گزارش‌ها از وین حاکی است احتمال تمدید چندماهه مذاکرات وجود دارد و طرفین بیانیه مشترک سیاسی را پس از اتمام مذاکرات قرائت می‌کنند. (بیشتر بخوانید)

15:52 شینهوا: ضرب‌الاجل تدوین چارچوب توافق تا ابتدای مارس و توافق نهایی تا ابتدای جولای تعیین می‌شود. شینهوا به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که احتمالا ضرب‌الاجل تدوین چارچوب توافق تا ابتدای مارس و توافق نهایی تا ابتدای جولای تعیین می‌شود. (بیشتر بخوانید)

15:26 نتانیاهو: اکنون زمان اعمال فشارهای بیشتر بر ایران است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش‌های ضدایرانی خود گفت که اکنون زمان اعمال فشارهای بیشتر بر ایران است. (بیشتر بخوانید)

15:03 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سی ان ان گفته است تیم‌های کارشناسی و مذاکراتی ماه دسامبر گردهم می‌آیند. جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سی ان ان گفته است  تیم‌های کارشناسی و مذاکراتی ماه دسامبر گردهم می‌آیند. وی تاکید کرد که مکان برگزاری این نشست‌ها هنوز مشخص نشده است.(بیشتر بخوانید)

14:45 وزرای خارجه کشورهای 1+5 با حضور کاترین اشتون و محمدجواد ظریف نشستی درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین برگزار کردند.

14:42 دیپلمات غربی: ایران و 1+5 در بیانیه مشترک بر "پیشرفت مذاکرات" تأکید خواهند کرد. یک دیپلمات غربی ضمن بیان اینکه مذاکرات ایران و 1+5 تمدید خواهد شد از انتشار بیانیه مشترک در پایان این دور از مذاکرات خبر داد. (بیشتر بخوانید)

14:18 مذاکرات هسته‌ای بر مبنای «توافق ژنو» تمدید می‌شود. شنیده‌ها حکایت از این دارد که مذاکرات هسته‌ای ایران بر مبنای توافق ژنو تمدید خواهد شد.(بیشتر بخوانید)

13:44 رویترز از احتمال از سرگیری مذاکرات ایران و 1+5 در نیمه دسامبر در عمان خبر داد. خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات از احتمال از سرگیری مذاکرات ایران و 1+5 در نیمه دسامبر در عمان خبر داد. (بیشتر بخوانید)

12:13 ظریف با اشتون دیدار کرد؛ ساعت 10:30 به وقت وین (13:00 به وقت تهران) وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار می‌کنند. 

12:07 کری با وزیر خارجه چین و ظریف دیدار می‌کند؛ وزرای خارجه 1+5 با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دیدار می‌کنند. (بیشتر بخوانید)

11:52 چین: اگر زمان کافی نباشد تمدید مذاکرات هسته‌ای مد نظر قرار می‌گیرد. وزیر خارجه چین اعلام کرد در صورتی که زمان برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای کافی نباشد، ایران و شش قدرت هسته‌ای تمدید مذاکرات را مد نظر قرار خواهند داد. (بیشتر بخوانید)

11:37 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، و وانگ یی، وزیر خارجه چین،‌ در ادامه مذاکرات هسته‌ای وین به صورت دو جانبه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. 

10:59 جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در ادامه مذاکرات با وانگ یی، همتای چینی، خود دیدار و گفتگو می‌کند. یی با وزیر خارجه روسیه نیز به گفتگو خواهد نشست. 

 10:28 وزرای خارجه ایران و چین با یکدیگر دیدار کردند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، امروز طی یک صبحانه کاری با همتای چینی خود در هتل پله کوبورگ دیدار و گفتگو کرد. (بیشتر بخوانید)

10:04 جروزالم پست: اسرائیل گزینه نظامی علیه ایران را در صورت توافق بد بررسی می‌کند. جروزالم پست در گزارشی از احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران در پایان مذاکرات هسته‌ای میان تهران و گروه 1+5 و عدم رضایت این رژیم از نتایج توافق احتمالی خبر داد. (بیشتر بخوانید)

10:00 ایتارتاس: ایران و گروه 1+5 در حال بحث درباره تمدید مذاکرات هستند. یک منبع آگاه اعلام کرد که مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 نتوانسته‌اند در زمان مناسب به توافق دست یابند و بنابراین مذاکرات برای چندین ماه دیگر تمدید خواهند شد. (بیشتر بخوانید)

 

09:28 دیپلمات غربی: تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 یکی از گزینه هاست. یک دیپلمات غربی تصریح کرد که تنها طبیعی است که در حالی که به پایان زمان ضرب الاجل نزدیک می شویم در خصوص موارد مختلفی از گزینه ها مذاکره کنیم. تمدید مذاکرات یکی از گزینه های روی میز است. (بیشتر بخوانید)

01:30 وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و انگلیس پس از صرف شام کاری در سفارت بریتانیا به هتل محل مذاکرات بازگشتند. (بیشتر بخوانید)

00:28 هاموند: هنوز اختلافات زیادی داریم. وزیر امور خارجه انگلیس گفت همه ما بر تلاش برای رسیدن به توافق متمرکز هستیم اما هنوز اختلافات زیادی وجود دارد. (بیشتر بخوانید)

00:03 وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5 شام کاری خود در سفارت بریتانیا را آغاز کردند. (بیشتر بخوانید)

                                                                                                                                         2 آذر                                                                                                                                

23:45 در مذاکرات ظریف-کری نحوه ادامه مذاکرات بررسی شد. یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده اظهار داشت در ملاقات وزرای خارجه ایران و آمریکا در خصوص موضوعات مختلف هسته‌ای و همچنین راه حل‌های مربوط به آنهاگفتگو شد. (بیشتر بخوانید)

23:45 کری: همچنان به دنبال کاهش تدریجی اختلافات در مذاکرات وین هستیم. وزیر خارجه آمریکا در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر درباره مذاکرات جاری هسته‌ای در وین نوشت که وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت که همچنان به دنبال کاهش تدریجی اختلافات در مذاکرات وین هستیم. (بیشتر بخوانید)

22:45 مقام ارشد آمریکایی: ظریف و کری تمدید احتمالی مذاکرات را بررسی کردند. یک مقام ارشد آمریکایی در مورد بحث‌ها درباره تمدید یا عدم تمدید مذاکرات هسته‌ای به خبرگزاری رویترز گفت: ظریف و کری تمدید احتمالی مذاکرات هسته‌ای وین و برخی از دیگر گزینه‌ها را در دیدار اخیرشان بررسی کردند. (بیشتر بخوانید)

22:37 وزرای خارجه ایران و روسیه در وین دیدار دوجانبه برگزار کردند. (بیشتر بخوانید)

 

22:01 اشتاین‌مایر: ایران و 1+5 هنوز در موضوعات بسیاری اختلاف دارند. وزیر خارجه آلمان گفت که بسیاری از مسائل در مذاکرات هنوز حل نشده‌اند و ایران و 1+5 هنوز در موضوعات بسیاری اختلاف دارند. (بیشتر بخوانید)

21:56 هیچ پیشرفتی در مذاکرات ایران و 1+5 حاصل نشده است. یک منبع آگاه در هیات غربی مذاکره کننده در وین تاکید کرد که امروز یکشنبه هیچ پیشرفتی در مذاکرات بین ایران و 1+5 به دست نیامده است. (بیشتر بخوانید)

21:37 فابیوس: همچنان اختلاف وجود دارد. وزیر خارجه فرانسه بار دیگر به وین بازگشت تا در مذاکرات هسته ای ایران شرکت کند و در بدو ورود به هتل هتل پاله کوبورگ گفت: همچنان اختلاف وجود دارد. (بیشتر بخوانید)

21:23 رسانه‌ها گزارش‌های منفی درباره این دور از مذاکرات ارائه می‌دهند. (بیشتر بخوانید)

20:49 آسوشیتدپرس: 1+5 گفت‌وگوهای داخلی درباره تمدید مذاکرات را آغاز کرده‌اند. سوشیتدپرس در خبری مدعی شد که کشورهای گروه 1+5 گفت‌وگوهای داخلی درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران را آغاز کرده‌اند. (بیشتر بخوانید)

20:24 عربستان می‌کوشد تا نقشی غیرسازنده در مذاکرات هسته‌ای ایفا کند. (بیشتر بخوانید)

20:19 دیدار عراقچی و روانچی با برنز و شرمن همزمان با دیدار ظریف و کری. معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا همزمان با دیدار ظریف و کری با یکدیگر دیدار کردند. (بیشتر بخوانید)

20:05 وزرای خارجه 1+5 در وین گردهم‌ می‌آیند. با پیوستن وزیر خارجه چین به مذاکرات هسته‌ای در روز دوشنبه انتظار می‌رود نشستی مشترک در سطح وزرا برگزار شود. (بیشتر بخوانید)

19:31 وزیر خارجه چین هم فردا وارد وین می‌شود. یک منبع دیپلماتیک از سفر وزیر خارجه چین به وین خبر داد و گفت که وی فردا وارد وین می‌شود. (بیشتر بخوانید)

19:22 لاوروف وارد وین شد/دیدار با ظریف،کری، اشتاین مایر. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه عصر امروز وارد پایتخت اتریش شد تا به همتایان خود در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بپیوندد. (بیشتر بخوانید)

19:16 «جان کری» بار شکست دموکرات‌ها در سنا را به وین آورده است. (بیشتر بخوانید)

17:59 اوباما: اختلافات در گفتگوهای ایران همچنان چشمگیر است. رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه ای بی سی نیوز گفت اختلافات در گفتگوهای هسته‌ای ایران همچنان چشمگیر است و بسیار زود است که بگوییم آیا طرف‌های مذاکره می‌توانند تا دوشنبه به توافق برسند یا خیر. (بیشتر بخوانید)

17:50 ملاقات «جان‌ کری» با وزیر خارجه عربستان در هواپیما. وزیر خارجه آمریکا در وین سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان را در جریان آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران قرار داد. (بیشتر بخوانید)

17:47 مذاکرات وین نیازمند انعطاف و جسارت است تا فرصت تاریخی از دست نرود. مدیر انجمن کنترل تسلیحات آمریکا گفت که رسیدن به یک نتیجه برد-برد نیازمند انعطاف و جسارت است تا فرصت تاریخی از دست نرود. (بیشتر بخوانید)

17:10 ظریف با وزیر خارجه آلمان دیدار کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در وین با همتای آلمانی خود دیدار کرد و عصر امروز نیز با جان کری وزیر خارجه آمریکا به صورت دوجانبه دیدار خواهد کرد. (بیشتر بخوانید)

16:51 ایران امیدوار به دستیابی به جامع‌ترین توافق هسته‌ای ممکن است. یک دیپلمات نزدیک به هیات مذاکره کننده کشورمان تاکید کرد که ایران امیدوار است تا مذاکرات هسته ای وین به طرف ها کمک کند تا به جامع ترین توافق ممکن دست پیدا کنند. (بیشتر بخوانید)

15:53 جان کری با سعود الفیصل در وین دیدار می‌کند. جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز عصر در وین پایتخت اتریش با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان دیدار می‌کند. (بیشتر بخوانید)

15:48 کری با وزیر خارجه آلمان دیدار کرد. وزیر خارجه آمریکا که در وین به سر می‌برد با همتای آلمانی خود دیدار کرد. (بیشتر بخوانید)

15:03 نشست سه جانبه بین وزرای خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ کننده گروه 1+5 پایان یافت. 

14:41 توافق هسته‌ای در تار و پود سیاست داخلی در آمریکا. با توجه به درهم تنیدگی سیاست در آمریکا، منطقا نمی‌توان در طول این دوره، بحث‌های سیاست خارجی را از سیاست داخلی جدا از یکدیگر مدنظر قرار داد. (بیشتر بخوانید)

13:46 اینترفاکس: گزینه تمدید در مذاکرات هسته‌ای مطرح نشده است. یک مقام نزدیک به مذاکرات اعلام کرده که اگرچه احتمال تمدید مذاکرات برای شش تا دوازده ماه آتی پاربرجا است اما این گزینه تاکنون توسط دیپلمات‌ها مورد بررسی قرار نگرفته است. 

13:10 کری، ظریف و اشتون برای بار پنجم سه‌جانبه دیدار کردند. وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده گروه 1+5 برای بار پنجم سه‌جانبه دیدار کردند.

13:08 لاوروف راهی وین شد. وزیر خارجه روسیه برای مشارکت در مذاکرات هسته‌ای راهی وین پایتخت اتریش شد.

13:00 دربی تیم ایران و 6 تایی‌ها، امروز در وین. امروز یکشنبه در حالی که ایرانی‌های زیادی برای دیدن دربی فوتبال بین پرسپولیس و استقلال روی سکوها و جلوی تلویزیون می نشینند، مهلت توافق «برنامه مشترک اقدام» بین ایران و باشگاه 6 تایی‌های قدرت‌های جهانی به پایان می‌رسد. (بیشتر بخوانید)

12:32 نتانیاهو: عدم توافق بهتر از توافق بد و تهدید صلح جهانی است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در مذاکرات هسته‌ای ایران عدم توافق به مراتب بهتر از توافق بد و تهدید صلح جهانی خواهد بود. (بیشتر بخوانید)

 11:08 مذاکرات روز ششم و دیدار مجدد ظریف، کری و اشتون. در ششمین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور هماهنگ کننده گروه 1+5 در ودر حالی که دیدارهایی نیز در سطح معاونین برگزار خواهد شد، به مذاکره با یکدیگر خواهند پرداخت. 

10:56 ایتارتاس: فرانسه سخت‌ترین موضع را در مذاکرات هسته‌ای با ایران دارد. یک منبع آگاه و نزدیک به مذاکرات وین تاکید کرد که فرانسه در حال اتخاذ سخت ترین موضع در گفتگوهای شش قدرت جهانی با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور است. (بیشتر بخوانید)

09:43 ایتارتاس: شانس کمی برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای تا 3 آذر وجود دارد. یک منبع آگاه در مذاکرات هسته ای تاکید کرد که ایران و قدرت های 1+5 قادر نخواهند بود تا 24 نوامبر یعنی فردا دوشنبه سند نهایی مربوط به توافق را تثبیت کنند.

06:45 مقام نزدیک به گفتگوهای هسته‌ای: تمدید مذاکرات تاکنون مطرح نشده است. یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای در وین به تسنیم گفت که در این گفتگوها تا کنون هیچ بحثی از تمدید مطرح نشده است و طرفین برای رسیدن به تفاهم سیاسی بر سر چارچوب و اصول کلی هستند. (بیشتر بخوانید)

                                                                                                                                        1 آذر                                                                                                                                 

23:23  فابیوس  یکشنبه به وین باز می‌گردد. وزیر خارجه فرانسه یکشنبه برای مشارکت در ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 به وین باز می‌گردد. 

22:00 بازی دو سر بُرد ایران در مذاکرات هسته‌ای وین. مردم ایران هرگز به کمتر از حقوق خود راضی نخواهند شد و پس از سه دهه مقاومت در برابر باج خواهی‌ها و زیاده خواهی‌های غرب، هیچگاه قبول نخواهند کرد که با کشور آنها به عنوان«عضو درجه دو» جامعه بین الملل رفتار شود. (بیشتر بخوانید)

20:58 وال‌استریت ژورنال: توافق جامع و نهایی در حال حاضر غیرممکن است. یک روزنامه آمریکایی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین نوشت که توافق جامع و نهایی در حال حاضر غیرممکن است. (بیشتر بخوانید)

20:33 کمالوندی: مبانی گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستدل نیست. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دوپهلو و با اهداف سیاسی عنوان کرد و گفت: ایران آمادگی خود را برای بازرسی مدیریت شده از مریوان اعلام می‌کند تا به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران پی ببرند. (بیشتر بخوانید)

20:26 تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا با نتانیاهو درباره مذاکرات ایران. وزیر خارجه آمریکا پیش از دیدار مجدد با همتای ایرانی و هماهنگ کننده گروه 1+5 با نخست وزیر اسرائیل تماس تلفنی برقرار کرد.

20:01 چهارمین دیدار سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون در وین. وزرای خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ کننده کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران برای چهارمین بار در سه روز اخیر در وین دیدار کردند. (بیشتر بخوانیم)

 

19:35 رویترز: شانس برای رسیدن به توافق تا دوشنبه بسیار اندک است. رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد که شانس برای رسیدن به توافق تا روز دوشنبه بسیار اندک است. (بیشتر بخوانیم)

18:54 احتمال تمدید 2 روزه مذاکرات ایران و 1+5. یک منبع آگاه امروز شنبه تاکید کرد که شش قدرت جهانی در شرایط کنونی تمدید مذاکرات با ایران را مورد نظر قرار نداده ولی دور کنونی مذاکرات احتمالا تا 25 یا 26 نوامبر ادامه خواهد یافت. (بیشتر بخوانیم)

18:27 رویترز از احتمال کوتاه آمدن غرب از خواسته‌های خود در برابر ایران خبر داد. خبرگزاری انگلیسی رویترز از احتمال کوتاه آمدن غرب از خواسته‌های خود در برابر ایران خبر داد. (بیشتر بخوانیم)

17:51 المیادین مدعی شد: توافق درباره چارچوب مقدماتی درخصوص غنی‌سازی. بکه خبری المیادین از حصول توافق براساس چارچوب مقدماتی در مذاکرات ایران با 1+5 در وین خبر داد. (بیشتر بخوانیم)

17:11 کری: پیشرفتی محتاطانه در مذاکرات حاصل شده اما اختلافات بزرگ همچنان باقی است. وزیر خارجه آمریکا گفت که پیشرفت محتاطانه‌ای در مذاکرات حاصل شده است اما اختلافات بزرگ باقی است. (بیشتر بخوانید)

16:58 کاخ سفید خواستار توافقی است که بیشتر به تسلیم شباهت داشته باشد. یک تحلیلگر برزیلی معتقد است کاخ سفید به‌تنهایی خواستار توافقی است که بیشتر به تسلیم شباهت داشته باشد. (بیشتر بخوانید)

16:43 ظریف، کری و اشتون برای بار چهارم دیدار می‌کنند. وزرای خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ کننده کشورهای 1+5 در مذاکرات با ایران برای چهارمین بار با یکدیگر دیدار می‌کنند. (بیشتر بخوانید)

16:40 کری با اشتاین‌مایر دیدار کرد. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه رایزنی‌ها درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با همتای آلمانی خود در وین دیدار کرد. (بیشتر بخوانید)

16:28 جنگ روانی رسانه‌های غرب حول ادعای پیشنهاد جدید 1+5 به ایران. از روز گذشته رسانه‌های غربی به صورت هدف‌مند این دستورکار را پیش می برند که کشورهای غربی طرح جدید هسته‌ای به ایران ارائه کرده است که اصولا چنین طرحی وجود خارجی ندارد. (بیشتر بخوانید)

15:56 کری با وزرای خارجه ترکیه و کانادا هم درباره برنامه هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه آمریکا وزرای خارجه کانادا و ترکیه را به صورت تلفنی در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران قرار داد. (بیشتر بخوانید)

 

15:36 اشتاین‌مایر: توافق ممکن است اما هنوز قطعی نیست. وزیر امور خارجه آلمان گفت مذاکرات ایران سخت خواهد بود و این بهترین فرصت طی 10 سال گذشته است. (بیشتر بخوانید)

15:25 مقام آمریکایی: در حال ارزیابی بهترین مسیر برای پیشرفت هستیم. یک مقام ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات وین در سخنانی اعلام کرد که هم اکنون در حال ارزیابی بهترین مسیر برای پیشرفت هستیم. (بیشتر بخوانید)

14:45 کنفرانس تلفنی کری با وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس. وزیر خارجه آمریکا کنفرانسی تلفنی درباره مذاکرات هسته‌ای با همتایان اماراتی، کویتی، بحرینی و قطری خود برگزار کرد. (بیشتر بخوانید)

14:19 بروز نشانه‌های اختلاف گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای. در حالی که مقامات آمریکایی به کرات تاکید کرده‌اند که مجموعه کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران وحدت رویه دارند، نشانه‌های اختلاف نظر در بین آنها با ورود گفتگوها به مراحل نهایی محسوس‌تر شده است. (بیشتر بخوانید)

13:59 رویترز: 1+5 سندی حاوی اصول بنیادین توافق را به ظریف ارائه کرده‌ است. یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای به رویترز گفته است که ظریف سندی را از سوی قدرت‌ها (6 گانه) دریافت کرده است که در آن اصول بنیادین یک توافق ممکن درج شده است.

(بیشتر بخوانید)

13:48 وزیر خارجه آمریکا امروز از وین با واشنگتن و دیگر متحدان آمریکا تلفنی مشورت می‌کند. (بیشتر بخوانید)

13:41 وزیر خارجه آلمان عصر امروز در وین با همتای آمریکایی دیدار می‌کند. وزیر خارجه آلمان امروز وارد وین، محل مذاکرات هسته ای می شود و پس از ورود به دیدار همتای آمریکایی خود خواهد رفت. (بیشتر بخوانید)

12:45 منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده در وین:همه به دنبال توافق بر سر چارچوب کلی در مذاکرات هستند. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در وین مدعی شد که همه به دنبال دستیابی به توافق بر سر چارچوب کلی در مذاکرات هستند. (بیشتر بخوانید)

12:06 وزیر امور خارجه کشورمان در پنجمین روز از دور پایانی مذاکرات هسته‌ای با همتای اتریشی خود دیدار کرد.

05:29 کانادا: مطمئنیم ایران به هیچ یک از تعهداتش در توافق ژنو عمل نکرده است. معاون وزیر خارجه کانادا علی‌رغم آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حتی آمریکا پایبندی ایران به تعهداتش در توافقنامه ژنو را مورد تأیید قرار داده می‌گوید مطمئن است ایران به هیچ‌یک از تعهداتش در توافق ژنو عمل نکرده است. (بیشتر بخوانید)

03:01 اصرار آمریکا بر عدم‌رفع تحریم‌ها از اصلی‌ترین موارد اختلافی در مذاکرات است. سه مقام کاخ سفید در نشستی که در روز جمعه با مقامات کنگره داشته‌اند اصرار آمریکا بر تعلیق، و نه رفع تحریم‌ها را از جمله اصلی‌ترین موارد اختلاف در مذاکرات دانسته‌اند. (بیشتر بخوانید)

02:29 «سالیوان» مأمور جلب حمایت کنگره از توافق هسته‌‌ای و فشار بر مذاکره‌کنندگان ایرانی شد. یک نشریه آمریکایی گزارش داده دولت آمریکا یکی از مشاوران اسبق کاخ سفید که به تازگی از دولت جدا شده بود را مأمور جلب حمایت کنگره از توافق هسته‌ای با ایران کرده است. (بیشتر بخوانید)

 

01:09 رویترز مدعی شد: کری و ظریف در حال تدوین طرح‌های قابل ارائه در پایتخت‌های دو کشور هستند. منابع نزدیک به مذاکرات مدعی شده‌اند وزیر خارجه ایران و آمریکا در حال فعالیت بر روی پیشنهادات جدیدی هستند که هدف آن پایان دادن به بن‌بست ایجاد شده در رایزنی‌های هسته‌‌ای وین است. (بیشتر بخوانید)

01:07 11 سناتور تازه انتخاب شده خواستار موضع‌گیری سخت‌تر رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران شدند. یازده سناتور تازه انتخاب شده روز جمعه خواستار موضع سخت‌تر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 شدند. بنا به گزارش واشنگتن‌پست که متن نامه این سناتورها را به رئیس جمهوری آمریکا منتشر کرده تمامی این سناتورها، جمهوری‌خواه هستند. (بیشتر بخوانید)

00:25 کاخ سفید تمدید مذاکرات با ایران را به اطلاع مقامات کنگره رساند. یاهو نیوز خبر داد که دستیاران کاخ سفید به کنگره گفته‌اند رئیس جمهور آمریکا به دنبال تمدید مذاکرات با ایران است. (بیشتر بخوانید)

                                                                                                                             30 آبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان                                                                                                                 

23:54 کاخ سفید: اختلافات مهمی در مذاکرات ایران وجود دارد. یکی از سخنگویان کاخ سفید درباره روند گفتگوهای ایران و گروه 1+5 در وین اعلام کرد اختلافات مهمی در مذاکرات ایران وجود دارد. وی افزود که اینک در حال زورآزمایی با زمان هستیم. (بیشتر بخوانید)

23:50 ما خواهان رفع جزئی تحریم‌ها علیه ایران هستیم. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در مصاحبه با المیادین گفت: ما خواهان رفع جزئی تحریم‌ها علیه ایران هستیم.  

23:43 جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پس از ملاقات با ظریف و اشتون به دیدار لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، رفت. 

22:20 وزارت خارجه آمریکا: سفر کری به پاریس به تعویق افتاد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد سفر وزیر خارجه این کشور به پاریس برای تداوم مذاکرات با وزیر امور خارجه ایران به تعویق افتاده است.

21:57 ظریف: بحث‌های مهمی این چند روز مطرح شده ولی پیشنهاد قابل توجهی نبوده که به تهران ببرم. وزیر خارجه کشورمان گفته است بحث‌های مهمی این چند روز مطرح شده اما پیشنهاد قابل توجهی نبوده است که برای رایزنی به تهران ببرد.

21:35 وزارت خارجه آمریکا: فعلا بر ضرب‌الاجل 24 نوامبر متمرکز هستیم. "جف راتکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت که فعلا بر ضرب‌الاجل 24 نوامبر متمرکز هستیم.

21:13 دیدار سه جانبه ظریف، کری و اشتون برگزار شد. دیدار سه جانبه وزیر امور خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ کننده گروه 1+5 در وین برگزار شد.

21:00 افخم ارائه پیشنهاد جدید 1+5 به ایران را تکذیب کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ارائه پیشنهاد جدید گروه 1+5 به ایران را تکذیب کرد. (بیشتر بخوانید)

20:09کری امشب بار دیگر با ظریف و اشتون دیدار می‌کند. وزیر امور خارجه آمریکا امشب بار دیگر با همتای ایرانی خود و هماهنگ کننده گروه 1+5 دیدار خواهد کرد.

19:39 وزرای امور خارجه ایران و فرانسه در هتل محل مذاکرات هسته‌ای دیدار کردند. محمد جواد ظریف و لوران فابیوس وزرای امور خارجه ایران و فرانسه در هتل محل مذاکرات هسته‌ای یک ساعت و نیم دیدار کردند.

18:30 کری با اشتون و فابیوس مجددا دیدار کرد. وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر با هماهنگ کننده گروه 1+5 و وزیر امور خارجه فرانسه مجددا دیدار کرد. 

18:27 ابراز امیدواری اتحادیه اروپا برای توافق هسته‌ای با ایران. سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در بروکسل برای حصول توافق جامع هسته‌ای با ایران ابراز امیدواری کرد. (بیشتر بخوانید)

18:22 آژانس: در حال بررسی پیشنهاد ایران برای بازدید از سایت مریوان هستیم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد در حال بررسی پیشنهاد ایران برای بازدید از سایت مریوان است. (بیشتر بخوانید)

18:12  100 نماینده پارلمان انگلیس در بیانیه‌ای خواستار موض‌گیری سخت‌تر کشورشان در مذاکرات هسته‌ای وین شدند. (بیشتر بخوانید)

18:12 هاموند: همچنان شکاف‌های زیادی میان ایران و 1+5 وجود دارد. وزیر امور خارجه انگلیس هنگام ترک هتل محل مذاکرات گفت که همچنان شکاف‌های زیادی میان ایران و 1+5 وجود دارد. (بیشتر بخوانید)

17:58 ظریف از طریق خط امن پیشنهاد جدید 1+5 را به تهران اطلاع خواهد داد. خبرگزاری روس به نقل از مقامات نزدیک به مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد گروه 1+5 پیشنهادات جدیدی به ایران داده است که وزیر امور خارجه کشورمان از طریق یک خط امن به تهران منتقل خواهد کرد. (بیشتر بخوانید)

17:41 لاوروف احتمالا دوشنبه به وین سفر می‌کند. برخی منابع از سفر احتمالی وزیر خارجه روسیه به وین در روز دوشنبه خبر دادند؛ هر چند احتمال آن می رود که لاوروف کمی زودتر و یکشنبه شب به وین بیاید.

17:32 لاوروف و کری از نشست احتمالی وزرای گروه 1+5 خبر دادند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد وزرای خارجه روسیه و آمریکا می‌گویند وزیران خارجه گروه 1+5 احتمالا در روزهای آینده برای رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار می‌کنند. (بیشتر بخوانید)

17:09 خبرگزاری روسی ریانووستی روز جمعه از قول دبیر اجرایی یک کنفرانس امنیت هسته‌ای که در مسکو برگزار می‌شود گزارش داد ایران احتمالاً با یک دوره 12 ماهه برای گریز هسته‌ای موافقت می‌کند.

16:53 مقام ایرانی: ظریف به تهران برنمی‌گردد. یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده اظهار داشت: "ما از مسقط تاکنون طرحهای مختلف داده ایم. هنوز این ایده ها به مرحله ای نرسیده که دکتر ظریف به تهران ببرد و لذا ایشان به تهران نمی رود و مذاکرات ادامه می یابد." (بیشتر بخوانید)

15:39 نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ کننده گروه 1+5 در پله کوبورگ برای استراحتی کوتاه موقتا متوقف شد. 

15:20 کری، فابیوس و هاموند وین را ترک می‌کنند. وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و انگلیس برای مشورت درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران وین را ترک خواهند کرد.(بیشتر بخوانید)

15:11 ظریف امشب به تهران باز می‌گردد. یک منبع نزدیک به تیم مذاکرات کننده هسته ای ایران اعلام کرد احتمالاً وزیر امورخارجه کشورمان امشب به منظور پاره‌ای از مشورت‌ها و تبادل نظر با مسئولان ارشد کشور به تهران باز می‌گردد.

15:00 هاموند: اگر ایران انعطاف نشان دهد ما نیز منعطف خواهیم بود. وی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران بسیار سخت و پیچیده است از ایران خواست که برای دستیابی به توافق انعطاف بیشتری از خود نشان دهد و در ازای آن "ما نیز انعطاف نشان خواهیم داد." (بیشتر بخوانید)

14:57 فابیوس: برای دستیابی به توافق هسته‌ای به وین آمده‌ام. وزیر خارجه فرانسه دقایقی پیش وارد هتل پله‌کوبورگ در وین شد و هدف از حضور خود در این مذاکرات را دستیابی به توافق هسته‌ای دانست.

14:38 آینهورن: امکان توافق جامع تا 24 نوامبر غیرممکن است. کارشناسان هسته‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که امکان توافق هسته‌ای درباره برنامه هسته‌ای تا مهلت 24 نوامبر وجود ندارد. (بیشتر بخوانید)

14:32 فابیوس وارد وین شد. وزیر خارجه فرانسه نیز برای شرکت در گفتگوهای هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی وارد وین پایتخت اتریش شد.

14:31 آمریکا برای تصمیم سخت خود در وین از چه موانعی باید عبور کند؟ آمریکا و کشورهای 1+5 که از این کشور در مذاکرات تبعیت می‌کنند، باید تصمیمات جدی را در این چند روز مهم مذاکرات وین بگیرند، تصمیمات سختی که واشنگتن برای از دست ندادن این فرصت تاریخی نیازمند آنهاست. (بیشتر بخوانید)

14:08 لاوروف: گفتگوی هسته‌ای با ایران وارد مرحله جدی شده است. وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با همتای سعودی خود در یک کنفرانس خبری گفت که گفتگوی هسته‌ای با ایران وارد مرحله جدی شده است. (بیشتر بخوانید)

13:43 ظریف، کری و اشتون در وین دیدار کردند. وزیر امور خارجه کشورمان برای دومین بار در دور نهایی مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی با وزیر خارجه آمریکا و هماهنگ کننده گروه 1+5 دیدار کرد.

13:38 دیپلمات سابق آمریکایی در گفتگو با تسنیم: توافق هسته‌ای نیازمند معجزه است/تمدید مذاکرات کار را سخت‌تر می‌کند. دیپلمات و سفیر سابق آمریکایی و استاد علوم سیاسی در دانشکده نیروی دریایی این کشور معتقد است که اگر توافق هسته‌ای در وین منعقد شود یعنی معجزه‌ای رخ داده است، از طرف دیگر تمدید مذاکرات را نیز راهگشا نمی‌داند. (بیشتر بخوانید)

13:01 تلگراف: جمهوریخواهان آمریکا مانع احتمالی در رفع تحریم‌ها علیه ایران هستند. روزنامه تلگراف در مقاله‌ای به بررسی چهار محور اصلی اورانیوم، پلوتونیوم، شفافیت و تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 پرداخته است. (بیشتر بخوانید)

12:52 دیدار کری با همتایان انگلیسی و فرانسوی در وین. وزیر خارجه آمریکا قرار است با وزرای خارجه انگلیس و فرانسه در وین دیدار کند.

12:38 رویترز: فرانسه سال گذشته به توافق ایران "نه" گفت. خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی به بررسی رفتار فرانسه در طول یکسال اخیر با توجه به مذاکرات هسته ای ایران پرداخت. (بیشتر بخوانید)

12:27 ادامه دیدارهای تیم مذاکره‌کننده ایران با چین و کشورهای اروپایی. در ادامه دیدارهای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان قرار است دیدار دو جانبه معاون وزیر خارجه ایران با نماینده چین و دیدار وزیر خارجه ایران با طرف‌های انگلیس، فرانسه و آلمان برگزار شود. 

10:38 دومین دیدار 3 جانبه ظریف، کری و اشتون برگزار می‌شود. وزرای خارجه ایران و آمریکا که شب گذشته در وین با حضور کاترین اشتون دیدار کردند قرار است صبح امروز نیز نشست دیگری برگزار کنند.

09:51 النهار: مقامات آمریکایی برعدم لغو تحریم‌های ایران اصرار دارند. یک روزنامه لبنانی نوشت اصرار مقامات آمریکایی بر عدم لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، مانع از بروز پیشرفت‌ها در این موضوع شده است. (بیشتر بخوانید)

                                                                                                                     29 آبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان                                                                                                       

23:43 هاموند: مذاکرات هسته‌ای سخت و شکاف‌ها همچنان عمده هستند. وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که گفتگوهای هسته‌ای گروه 1+5 و ایران سخت است، و شکاف‌های همچنان عمده هستند و اگر خواهان موفقیت هستیم به انعطاف‌پذیری بیشتری مورد نیاز است. 

23:06 دیدار سه جانبه بین ظریف، اشتون و کری برگزار شد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و کاترین اشتون، هماهنگ کننده گروه 1+5، در هتل پاله کوبورگ وین دیدار کرد. 

22:19 نجفی: برخی کشورها اطلاعاتی نادرست و ساختگی به آژانس ارائه کرده‌اند. سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اظهارات یوکیا آمانو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد کمی از کشورهای عضو اطلاعاتی نادرست و ساختگی به آژانس داده‌اند. (بیشتر بخوانید)

22:05 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: متمرکز بر دستیابی به توافق هسته‌ای هستیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریگا گفت جان کری امشب با وزیر خارجه ایران و هماهنگ‌کننده گروه 1+5 دیدار می‌کند. 

21:57 مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تشدید فشارها بر ایران شد. قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا در دومین جلسه استماع که طی چند روز گذشته برگزار کرده خواستار افزایش فشارها بر ایران شد. (بیشتر بخوانید)

21:18 سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد این کشور، وین را برای شرکت در یک کنفرانس ترک کرد. وی پس از این کنفرانس بار دیگر به اتریش باز خواهد گشت.

21:02 وزرای خارجه انگلستان و فرانسه فردا وارد وین می‌شوند. وزرای خارجه انگلستان و فرانسه فردا برای شرکت در مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی وارد وین خواهند شد. (بیشتر بخوانید)

20:55 موگرینی: توافق هسته‌ای آغاز فصلی جدید در روابط ایران و جامعه بین‌المللی خواهد بود. مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دستیابی به توافق هسته‌ای، آغاز فصلی جدید در روابط ایران و جامعه بین‌المللی خواهد بود. (بیشتر بخوانید)

20:49 کری امشب 3 جانبه با ظریف و اشتون دیدار می‌کند. وزیر خارجه آمریکا امشب به صورت سه جانبه با وزیر خارجه ایران و هماهنگ کننده کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران دیدار می‌کند. 

20:19 جان کری وارد وین شد. وزیر خارجه آمریکا پس از هماهنگی با همتایان سعودی و فرانسوی خود در پاریس، لحظاتی قبل برای شرکت در مذاکرات هسته ای وارد وین پایتخت اتریش شد.

19:50 ریابکوف: عدم دستیابی به توافق تا 3 آذر اشتباهی بزرگ است. معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد این کشور اعلام کرد که هنوز در مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی تمدید مذاکرات مورد بحث واقع نشده است. 

19:32 معاونان ظریف با همتایان اروپایی خود دیدار کردند. معاونان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه مذاکرات ظریف با دیپلمات‌های انگلستان، آلمان و فرانسه دیدار کردند. (بیشتر بخوانید)

19:16 لاوروف به وین نمی‌رود. سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف برای شرکت در مذاکرات هسته‌‌ای به وین نمی‌رود.  

19:12 مقام بلندپایه ایرانی: طرف‌های مقابل باید به حسن نیت ایران پاسخ دهند. یک مقام بلندپایه ایرانی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای وین در سخنانی گفت که اگر خواهان این هستیم به یک نتیجه موفق تا زمان ضرب‌الاجل برسیم، شرکای‌مان بایستی به حسن‌نیت ما پاسخ دهند. (بیشتر بخوانید)

18:53 اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از عدم پیشرفت در پاسخگویی ایران به نگرانی‌های هسته‌ای آژانس بین‌الملل انرژی اتمی ابراز تأسف کرد. پیش از ظهر امروز بود که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، مدعی شد ایران نتوانسته توضیحات لازم را درباره ادعاهای مرتبط با تحقیقات احتمالی بمب هسته‌ای ارائه کند و از تهران خواست تا همکاری با کارشناسان آژانس را تسریع بخشد.

18:43 مذاکرات هسته‌ای به دلیل «اختلافات شدید» تا مارس تمدید می‌شود. خبرگزاری انگلیسی رویترز لحظاتی پیش از قول مقامات نزدیک به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 خبر داد این گفت‌وگوها تا ماه مارس (بهمن و اسفندماه) تمدید می‌شود. (بیشتر بخوانید)

18:21 مجلس عوام انگلیس بیانیه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای ایران صادر کرد. «کمیته پارلمان انگلیس برای آزادی ایران» روز پنجشنبه طرح جدیدی را که توسط نمایندگان این پارلمان درباره مذاکرات هسته‌ای ایران تهیه شده ارائه کرد. این طرح تقدیم دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه می‌شود.

18:00 فضاسازی رسانه‌ای برای تبدیل آرزوهای زیاده‌خواهانه به توافق نهایی در وین. روز سوم مذاکرات وین در سایه کم خبری از درون جلسات، اما پوشش گسترده خبری و هدفمند بر روی خروجی‌های رسانه‌های خارجی همچنان ادامه دارد. (بیشتر بخوانید)

17:53 بان‌کی‌مون: ایران و 1+5 در مذاکرات هسته‌ای انعطاف پذیر باشند. دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای از تمامی مشارکت‌کنندگان خواست تا انعطاف‌پذیری، خردمندی و مصمم بودن خود را نشان دهند. (بیشتر بخوانید)

17:50 اشتاینیتز: قدرت‌های جهانی توافق بد با ایران منعقد نکنند. وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل بار دیگر ادعاها درباره مذاکرات هسته‌ای ایران را تکرار کرد. (بیشتر بخوانید)

17:30 جان کری: همچنان راه طولانی برای توافق با ایران داریم. جان کری وزیر خارجه آمریکا لحظاتی بعد از کنفرانس خبری مشترک با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در پاریس طی کنفرانس خبری جداگانه ای اعلام کرد که همچنان راه طولانی برای رسیدن به توافق با ایران داریم. (بیشتر بخوانید)

17:26 روز سوم گفتگوهای هسته‌ای در وین و روایت روزنامه آمریکایی از اختلافات. (بیشتر بخوانید)

17:13 آمانو: در صورت عدم توافق هسته‌ای نمی‌دانیم بازرسی‌ها از ایران چگونه خواهد بود. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرد که در صورت عدم توافق اگر چه تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد یافت اما "نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم." (بیشتر بخوانید)

16:55 فابیوس: اختلافات زیادی با ایران داریم/کری: به دنبال هر توافقی نیستیم. وزرای خارجه فرانسه و آمریکا در پاریس به بیان نظراتشان درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداختند. (بیشتر بخوانید)

14:45 نشست سه جانبه دکتر ظریف، اشتون و برنز در پاله کوبورگ برگزار شد. نشست سه جانبه بین وزیر امور خارجه کشورمان، هماهنگ کننده گروه 1+5 و مذاکره کننده ارشد آمریکایی در هتل کوبورگ آغاز شد.

14:26کری امروز عصر به وین می‌رود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که جان کری پنجشنبه عصر به وین می‌رود.       

14:07 آمانو: ایران توضیحات لازم درباره ادعاهای هسته‌ای را ارائه نمی‌دهد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای مدعی شد ایران توضیحات لازم درباره ادعاهای هسته‌ای را ارائه نمی‌دهد. (بیشتر بخوانید)

12:17 سفر کری به پاریس برای ادامه گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌‌ای ایران. وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با وزاری خارجه فرانسه و عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران به پاریس سفر کرد. (بیشتر بخوانید)

12:03 ادامه مذاکرات در روز سوم با دیدارهای دوجانبه/ عراقچی با ریابکوف دیدار می‌کند. روز سوم مذاکرات وین نیز با دیدارهای دوجانبه هیئت ایرانی با تیم‌های غربی در جریان است. (بیشتر بخوانید)

08:54 صالحی: هیچ بازرسی ویژه‌ای را از سایت‌های هسته‌ای نمی‌پذیریم. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که هیچ بازرسی ویژه‌ای را از سایت‌های هسته‌ای نمی‌پذیریم. (بیشتر بخوانید)

03:42 بیش از 40 سناتور خواستار توقف کامل توانایی ایران برای تولید سوخت هسته‌ای شده‌اند. 43 سناتور آمریکایی در نامه‌ای به رئیس جمهور کشورشان خواستار گنجانده شدن برنامه موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای شده‌‌اند. (بیشتر بخوانید)

03:36 وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات: اختلاف آمریکا با انگلیس و فرانسه در مذاکرات وین/تلاش کری برای ایجاد جبهه واحد. مقامات نزدیک به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 می‌گویند وزیر خارجه آمریکا به دنبال آن است تا قبل از پیوستن به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در شهر وین، متحدان کشورش را راضی کند. (بیشتر بخوانید)

03:20 اینترفکس هم از احتمال امضای توافقنامه‌ای موقت بین ایران و گروه 1+5 خبر داد. یک خبرگزاری روسی همانند برخی از منابع خبری دیگر از احتمال امضای یک توافقنامه موقت دیگر بین ایران و گروه 1+5 خبر داد. (بیشتر بخوانید)

02:42 سفیر اسبق فرانسه در تهران: تحریم‌های شورای امنیت مانع توافق هسته‌ای هستند. سفیر اسبق فرانسه در تهران در یادداشتی قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت را مانع اصلی توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 دانسته است.

01:10 دومین روز مذاکرات جامع هسته‌ای پایان یافت/ادامه مذاکرات به فردا موکول شد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا لحظاتی پیش گفت که رایزنی‌های دومین روز مذاکرات هسته‌ای به پایان رسیده است.

00:07 آسوشیتدپرس گزارش داد: مقامات دولت اوباما تمدید مذاکرات را محتمل‌ترین نتیجه رایرنی‌ها می‌دانند. یک خبرگزاری آمریکایی از قول مقام‌های دولت رئیس جمهوری آمریکا گزارش داد تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای محتمل‌ترین نتیجه‌ای است که احتمالاً حاصل می‌شود. (بیشتر بخوانید)

                                                                                                                28 آبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان                                                                                                          

23:39 تونی بلینکن: رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران تا دوشنبه آینده مشکل اما بعید نیست. بلینکن که از سوی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای تصدی قائم مقامی وزارت خارجه ـ دومین مقام بلندپایه در این وزارتخانه ـ معرفی شده این اظهارات را روز سه‌شنبه در جلسه استماعی که برای تصدی این پست برگزار شد به قانونگذاران آمریکایی گفت. (بیشتر خوانید)

21:17 ﻣﺬاﻛﺮاﺕ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﻲ ﻓﻨﻲ ﺩﻭﺟﺎﻧﺒﻪ ایران ﺑﺎ ﻓﺮاﻧﺴﻪ که اﺯ ﺳﺎﻋﺖ ﭘﻨﺞ ﺁﻏﺎﺯ ﺷﺪ بود ﻫﻢ اﻛﻨﻮﻥ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻳﺎﻓﺖ.

20:43 منابع دیپلماتیک اروپایی: فشار عربستان بر فرانسه برای مانع تراشی بر سر توافق هسته‌ای با ایران. منابع دیپلماتیک از فشارهای عربستان بر فرانسه به منظور سختگیری در برابر هر توافقی بین ایران و 1+5 برای حل موضوع هسته‌ای ایران پرده بر داشتند. (بیشتر بخوانید)

20:41 ریانوستی: تصمیم نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران روز آخر مذاکرات اتخاذ می‌شود. یک منبع آگاه سیاسی امروز چهارشنبه تاکید کرد که تصمیم نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در روز آخر مذاکراتی که هم اکنون در شهر وین برگزار می‌شود اتخاذ خواهد شد. (بیشتر بخوانید)

20:09 ایتارتاس: وزرای خارجه 1+5 در روز 23 نوامبر در وین حضور می‌یابند/ احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد. یک منبع آگاه دیپلماتیک نزدیک به مذاکرات تاکید کرد که وزرای گروه 1+5 شامل اعضای دائم شورای امنیت و آلمان احتمالا 23 نوامبر یعنی دوم آذرماه در وین گردهم جمع خواهند شد. (بیشتر بخوانید)

17:14 دو هیئت مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی لحظاتی پیش دیدار دو جانبه‌ خود را در وین آغاز کردند.

15:36 افخم: مذاکرات در سطح کارشناسی در حال انجام و فضای مذاکرات جدی و فشرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره روند مذاکرات وین گفت مذاکرات در سطح کارشناسی در حال انجام و فضای مذاکرات جدی و فشرده است. (بیشتر بخوانید)

13:47 ریانووستی: ایران تمایلی به تمدید مذاکرات ندارد. یک خبرگزاری خارجی به نقل از یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران گفت تهران هیچ تمایلی به تمدید مذاکرات ندارد. 

13:46 چین: به توافق میان ایران و شش قدرت جهانی امیدواریم. وزارت خارجه چین نسبت به حصول توافق میان ایران و گروه 1+5 در مذاکرات وین ابراز امیدواری کرد. (بیشتر بخوانید)

11:27 یورو نیوز: ضرب الاجل نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران احتمالا تمدید می‌شود. در حالی که جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که در برابر فشارهای غرب برای گرفتن امتیازات بیشتر ایستادگی خواهد کرد برخی منابع از احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای خبر می‌دهند. (بیشتر بخوانید)

11:18 شینهوا: احتمال دستیابی به یک توافق موقت هسته‌ای دیگر وجود دارد. برخی کارشناسان بر این باورند که به جای دستیابی به یک توافق جامع تا ضرب الاجل تعیین شده 24 نوامبر این احتمال وجود دارد که دو طرف به یک توافق موقت دیگر دست یابند. (بیشتر بخوانید)

 

هتل پاله کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران در وین

08:20 خبر آساهی‌شیمبون درباره تمدید مذاکرات تا ماه مارس تکذیب شد. یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران ادعای روزنامه ژاپنی درباره تمدید مذاکرات تا ماه مارس آینده را رد کرد. (بیشتر بخوانید)

08:19 نشست‌های دوجانبه ایران با آلمان، انگلیس، روسیه و فرانسه. تیم مذاکره کننده ایرانی در سطح معاونین با تیم‌های مذاکره کننده روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس در وین دیدار می‌کند.

02:21 واشنگتن: کری این هفته به وین می‌رود اما تاریخ دقیق آن مشخص نیست. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اظهار اینکه وزیر خارجه در هفته جاری به محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای سفر می‌کند به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این باره پایان داد. (بیشتر بخوانید)

02:07 مقامات ارشد آمریکا: پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته است. قام‌های ارشد امریکا می‌گویند پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته اما برخی اختلافات کماکان باقی هستند. (بیشتر بخوانید)

01:17 نخست‌وزیر اسبق اسرائیل: شانسی برای توافق هسته‌‌ای مورد قبول اسرائیل وجود ندارد. نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی گفته شانس اینکه ایران و گروه 1+5 به توافقی دست یابند که مورد قبول این رژیم باشد، صفر است. (بیشتر بخوانید)

00:21 مسکو: از زمان گفت‌وگوهای عمان پیشرفتی در مذاکرات صورت نگرفته است. وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد از زمان گفت‌وگوهای عمان پیشرفتی در مذاکرات هسته‌‌ای صورت نگرفته است. (بیشتر بخوانید)

00:09 مجلس نمایندگان آمریکا: حق غنی‌سازی ایران عملاً به رسمیت شناخته شده است. مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌‌شنبه مجلس استماعی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران برگزار کرد. (بیشتر بخوانید)

                                                                                                                    27 آبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان                                                                                                              

23:38 وال‌استریت ژورنال: راکتور اراک دیگر مانع رسیدن به توافق نیست. روزنامه آمریکای وال‌استریت ژورنال در تحلیلی از مذاکرات وین نوشت که راکتور اراک دیگر مانع رسیدن به توافق نیست.

22:46 بولتون: برای متوقف کردن ایران از دستیابی به توانایی هسته‌ای باید با اسرائیل گفت‌وگو شود. سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گفت که برای متوقف کردن ایران از دستیابی به توانایی هسته‌ای باید با اسرائیل گفت‌وگو شود. (بیشتر بخوانید)

21:08 منندز: درباره حصول توافق میان ایران و 1+5 خوشبین نیستم. رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد که درباره حصول توافق بین ایران و گروه 1+5 که بتواند از آن حمایت کند، خوشبین نیست. (بیشتر بخوانید)

20:09 سفر لاوروف به وین به نتایج مذاکرات 1+5 بستگی دارد. یک منبع آگاه دیپلماتیک تأکید کرد که سفر وزیر خارجه روسیه به وین بستگی به پیشرفت حاصل شده در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران خواهد داشت. (بیشتر بخوانید)

19:41 برگزاری نشست‌های معاونان وزرای خارجه ایران ــ آمریکا و اتحادیه اروپا. معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا ساعتی پیش یک دور مذاکره دوجانبه و یک دور نیز مذاکره سه‌جانبه با اتحادیه اروپا برگزار کردند.

17:15 ظریف: مذاکرات خوبی داشتیم اما پیشرفت آن به اراده سیاسی طرف مقابل بستگی دارد. وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با هماهنگ کننده شش قدرت جهانی در وین میان خبرنگاران حاضر شده به سؤالات آنها پاسخ داد.

15:37نهار کاری ظریف و اشتون در وین برگزار شد. وزیر امور خارجه ایران و هماهنگ کننده گروه 1+5 برای صرف نهار کاری و بحث درباره چگونگی مذاکرات پیشِ‌رو با یکدیگر دیدار کردند.

14:27 هاموند: توافق بد با ایران را نمی‌پذیریم. وزیر خارجه انگلیس در سخنانی ابراز امیدواری کرد که بتوان با ایران به توافقی دست یافت، اما توافق بد را هم نمی‌توان پذیرفت. (بیشتر بخوانید)

12:20 شرمن: زمان آن رسیده که کار را تمام کنیم. معاون وزیر خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد این کشور، نیز درباره دور نهایی مذاکرات هسته‌ای وین گفت: "اکنون زمان آن رسیده که کار را تمام کنیم". (بیشتر بخوانید)

11:50 کری:‌ ایران باید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌ خود را ثابت کند. وزیر خارجه آمریکا طی اظهاراتی عملیات شهادت طلبانه فلسطینیان در قدس اشغالی را به‌شدت محکوم کرده است. (بیشتر بخوانید)

11:33 ظریف: امیدوارم سوم آذر روز پیروزی ملی در رسیدن به اهدافمان باشد. وزیر امور خارجه در بدو ورود به وین گفت: "امیدوارم نتیجه هرچه باشد چه توافق و چه ایستادگی در برابر زیاده خواهی، روز سوم آذر ان‌شاءالله روز پیروزی ملی در رسیدن به اهدافی باشد که از این مذاکرات به‌دنبال آن بودیم." (بیشتر بخوانید)

11:19 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هیأت مذاکره کننده این کشور وارد وین شد.

09:52 جان کری برای دیدار با وزرای خارجه انگلستان و عمان وارد لندن شد. وزیر خارجه آمریکا برای دیدار و مذاکره با وزیر خارجه انگلستان و برخی مقامات کشورهای خاورمیانه وارد لندن شد و سپس عازم وین خواهد شد. (بیشتر بخوانید)

06:24 تیم مذاکره کننده کشورمان ساعاتی پیش تهران را به‌مقصد وین ترک کرد.

انتهای پیام/*

 

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات