نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی: متأسفانه توافق ژنو آنقدر بد و علیه ملت ایران نوشته شده بود و سرتاسر نکات مبهم و چاله در آن وجود داشت که ظرف یک سال گذشته هنوز هم نتوانسته‌ایم با چندین و چند دور مذاکره از تبعات و تلخی‌های آن توافق بکاهیم.

- باید دقت کنیم در مذاکرات در وهله نخست شکاف و نقاری در داخل کشور ایجاد نشود، چرا که این مساله هم خواسته فتنه‌گران داخلی و هم خواسته دشمنان خارجی است.

این مذاکرات هر نتیجه‌ای به همراه دارد باید بدانیم دشمنان در پی چه هستند و چه می‌خواهند و در عین حال به مردم کشورمان اعلام کنیم هر زحمتی بر ما تحمیل می‌شود، عامل آن غرب است.

غرب از تحریم اقتصادی به عنوان سلاح کشتار جمعی استفاده می‌کند. «آمریکا»یی که پیش از این در پرونده ننگین خود استفاده علنی از سلاح کشتارجمعی علیه ملت‌ها را داشته و در ژاپن بمب اتم به کار برده است، امروز از ابزار اقتصاد به عنوان سلاح کشتارجمعی استفاده می‌کند.

 

این امر تنها علیه ملت ایران نبوده بلکه دیروز علیه کوبا و امروز علیه روسیه هم از این سلاح بهره گرفته و می‌گیرد.

اما آنچه حائز اهمیت است مواضع ما در برابر غرب است. باید همواره این را در دستور کار خود قرار دهیم که مطلقا به غرب اعتماد نیست؛ نه به رویه غرب و نه به حرفی که می‌زنند و حتی تعهداتی که مکتوب می‌کنند.

ما معتقدیم آمریکایی‌ها نه تنها یک دولت استکباری‌اند بلکه به عنوان یک طرف مذاکره نیز قابل اعتماد نیستند.

2- آنچه به عنوان نتیجه مذاکرات پایانی وین در نشست خبری وزرای خارجه ایران و آمریکا دریافت کردیم همان چیزی بود که یک سال پیش و در توافق ژنو دیده بودیم.

در توافقنامه قبل از گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور کشورمان گفته شده بود تحریم‌ها پابرجا خواهد ماند. هفته پیش در وین هم سخنانی که جان کری در نشست خبری مشترک با آقای ظریف عنوان کرد، همان بود که در توافق ژنو هم از سوی غربی‌ها مطرح شده بود و این‌طور که به نظر می‌رسد، راهبرد غرب همین است.

متأسفانه توافق ژنو آنقدر بد و علیه ملت ایران نوشته شده بود و سرتاسر نکات مبهم و چاله در آن وجود داشت که ظرف یک سال گذشته هنوز هم نتوانسته‌ایم با چندین و چند دور مذاکره از تبعات و تلخی‌های آن توافق بکاهیم.

غرب به دنبال آن است تا فرصت پیشرفت برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای بومی را از ما سلب کند. غرب در پی آن است با لبخندهای مکارانه و روباه‌صفتانه ما را معطل کند تا زمینه‌ساز ابتر ماندن سازندگی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ پژوهش‌های هسته‌ای شود.

امیدواریم رجال سیاسی کشورمان که پرچمدار این مذاکرات شده و پای میز مذاکره با غرب نشسته‌اند، فریب غرب را نخورده و فراموش نکنند این دستاوردها چگونه برای کشور به ارمغان آمده است.

3- انتقادی که به تیم مذاکره‌کننده وارد است، آن است که نگرانی «بی‌دلیل» و «تبلیغاتی - سیاسی» طرف مقابل را به رسمیت می‌شناسد. اینکه گفته شده و در سیاست‌های اعلامی از سوی دولت همواره مورد تاکید قرار گرفته مبنی بر اینکه به دنبال تعامل سازنده با غرب و کشورهای دیگر هستیم و نگرانی‌ها را رفع می‌کنیم، در واقع بدان معناست که از نظر دولت، مشکل نبود روابط بین ایران و کشورهای غربی، جبهه استکبار نیست؛ بلکه مشکل ما هستیم(!) مشکل نحوه رفتار ما است(!) فشاری که در بیش از 30 سال گذشته بر جمهوری اسلامی ایران و ملت ما تحمیل شده است ناشی از رفتار ما است(!) پس با این تحلیل، ما باید رفتار خود را تعدیل کنیم تا بتوانیم تعامل سازنده با غرب داشته و بستر رفاقت با آن طرف را فراهم کنیم، در حالی که واقعاً این‌طور نیست و مشکل آنها هستند، نه ما.

4- باید در مواضع خود همواره این را در نظر داشته باشیم که آمریکا تمام دنیا نیست. باید این تفکر که آمریکا خود را به عنوان تمام دنیا جا می‌زند، انکار کنیم. آمریکا همه دنیا نیست و دنیا به قطب‌های مختلف تقسیم شده است. آمریکا هم بسیار ضعیف شده است.

5- اینکه گفته می‌شود ما در سیاست خارجی به دنبال تعامل سازنده هستیم باید گفت اگر با کشوری که خوی استکباری نداشت بنای برقراری ارتباط داشتیم، قابل دفاع بود به طوری که همین امروز ما با بسیاری از کشورهای دنیا ارتباط و تعامل سازنده و رابطه برادری و سیاسی داریم اما در این بین آمریکا و اسرائیل برای ما استثنا هستند. اسرائیل که بحثش جداست و اصلاً کشور نیست و رژیمی اشغالگر، غاصب و نامشروع است اما آمریکا خوی استکباری داشته و به دنبال گسترش و حاکم کردن ضدارزش‌های خود در دنیاست.

برداشت ما از تعامل سازنده با ماهیت نیت جبهه استکبار ۲ مقوله جدا از هم است. منظور ما تعامل از موضع برابر است اما برداشت جبهه استکبار از تعامل، تسلیم شدن داوطلبانه ما در برابر ضدارزش‌های آنهاست.

6- یکی از جدی‌ترین مسائلی که غرب دنبال می‌کند تبدیل شدن جامعه ایران به یک جامعه سکولار است؛ جامعه‌ای که خاکریز مقاومت نداشته باشد. غرب به بهانه جهانی شدن، می‌خواهد مرزها را فروریخته و استقلال کشورها را انکار کرده و از بین ببرد. این تئوری غرب است که ما با اصل آن مشکل داریم. سیاست خارجی توسعه‌گرایی که در صحبت‌های برخی مسؤولان ما وجود دارد تئوری‌ای است که از نظر ما پایگاه آن زیر سوال است. باید سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران جهت‌گرا باشد به طوری که طبق فرمایش حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی، سیاست خارجی ما باید بر مبنای 3 اصل «عزت، حکمت و مصلحت» باشد ولی برداشت غرب با برداشت ما در این زمینه کاملاً متفاوت است.

ما اعتقاد قلبی داریم طوری حرکت نکنیم تا بر مبنای برداشت غربی‌ها عمل شود که در این صورت استقلال ما لطمه دیده و وزن و جایگاه بی‌بدیل فعلی ملت ایران به عنوان یک ملت قَدَر و تمدن‌ساز کاهش خواهد یافت.

نماینده مردم بروجرد در مجلس

                                         94427

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات