حاشیه‌سازی برای دفن شهدا در یزد توسط حامیان دفن ریچاردفرای در ایران/

یک روزنامه دولتی و اصلاح طلب در چاپ امروز خودشان ضمن همنوایی با رادیو فردا دفن شهدا در میدان امیرچخماق یزد را به نوعی محکوم و آن را غیرقانونی خواندند.

به گزارش لرستان خبر، عصر روز گذشته پس از کشمکش های فراوان بالاخره 8 تن از شهدای گمنام دفاع مقدس با مقاومت و ایستادگی مردم شهید پرور یزد در میدان امیر چخماق تشییع و تدفین شدند.

 

حواشی به وجود آمده در این رابطه به حدی بود که سردار باقرزاده فرمانده کمییته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به برخی مخالفت ها و جو سازی ها برای دفن شهدا در میدان مذکور، گفت: مسئولان میراث فرهنگی یزد به دلیل تاریخی بودن امیرچخماق و قرار گرفتن این بنا در آستانه ثبت در یونسکو، ضلع شرقی این بنا را برای دفن شهدا معرفی کردند اما نظر کارشناسان خود میراث فرهنگی این بود که پایه های اصلی این بنا در پشت تکیه از جمله ضلع شرقی وارد شده و دفن شهدا و خاکبرداری از این ضلع می توانست به تکیه آسیب وارد کند.

 


وی بیان کرد: نظر شهردار و اعضای شورای شهر یزد نیز به عنوان مسئولان مبلمان شهری همین بود و از آنجا که یزد حسینیه ایران است و بنا به دلایل یاد شده، صحن اصلی میدان امیرچخماق بهترین مکان برای دفن شهدا بود.



باقرزاده همچنین با اشاره به ثبت امیرچخماق در یونسکو عنوان کرد: کسانی که امروز قوانین یونسکو را تصویب می ‌کنند، همان ‌هایی هستند که دم از حقوق بشر می‌ زنند و همان ‌ها در دوران دفاع مقدس بودند و همان‌ها با دادن سلاح‌ های شیمیایی به صدام، ملت ایران را مورد هجوم قرار دادند و عده بسیار زیادی از فرزندان این مرز و بوم را به شهادت رساندند.


سردار باقرزاده با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ های داخلی و خارجی عنوان کرد: این رسانه‌ها در صدد ایجاد موجی بودند تا دفن شهدا در ضلع شرقی میدان را خواست مردم اعلام کنند اما مردم اجتماع کرده و آن را خواسته خود ندانستند که البته این خواست خداوند متعال و شهدا بود.



وی تاکید کرد: در شرایطی که برخی رسانه‌ ها همه چیز را از زبان مردم مطرح می ‌کردند، مردم یزد بسیار صریح و قاطع خواستار دفن شهدا در صحن اصلی میدان امیرچخماق شدند و عصر دیروز نیز دو شهید گمنام از هشت شهید انتقالی به استان یزد، مظلومانه به خاک سپرده شدند.

 

یکی از رسانه های معاند که بارها و بارها در فواصل زمانی مختلف علیه نظام و کشور اقدام به راه انداختن جریان رسانه ای خاصی کرده ، این بار نیز دفن شهدا در میدان امیرچخماق را غیر قانونی دانسته و به صورت کاملا آشکار  در امور داخلی کشور دخالت کرده و دفن شهدا را مغایر با تصمیمات دولت و سازمان میراث فرهنگی دانسته است.

 

این به رسانه با بزرگ نمایی اظهارات مسئولان سازمان میراث فرهنگی و تکیه بر آن دفن شهدا را غیر قانونی خوانده و گفته که استاندار و دیگر مسئولان یزد با این کار مخالفت بوده اند.

 

دشمنی رسانه های غربی و ضد انقلاب بدون شک بر هیچ کس پوشیده نیست و اگر آنان موضعی غیر از این درباره شهدای ما می‌گرفتند باید تعجب می‌کرد. اما در این بین متاسفانه برخی رسانه های دولتی و غیر دولتی نیز با این دشمنان همنوا شده و خواسته و یا ناخواسته آب در آسیاب دشمن ربختند.

 

روزنامه ایران به عنوان یک روزنامه دولتی با انتشار مطلبی با تیتر "تکریم مقام شهید؛ چگونه؟" نوشت: برخی شهید شده اند تا اداره کشور بر اساس قانون انجام بگیرد اماخاکسپاری شهدای گمنان در میدان امیر چخماق یزد بر خلاف قوانین میراث فرهنگی است! این اقدام وهن شهداست نه اکرام آنها!

 

همچنین یکی دیگر از رسانه هایی که به نوعی با رادیو فردا و دیگر مخالفان دفن شهدا همصدایی کرده" روزنامه شرق" بوده است. این روزنامه در چاپ امروز خودش(سوم دی ماه93) نوشت: میراث فرهنگی یزد با خاکسپاری شهدای گمنام در میدان امیر چخماق یزد مخالف است.

 

 

این موضع که روزنامه ایران در برابر دفن شهدا اتخاذ کرده در حالی است که "شرق" در تاریخ 93/1/31 در حمایت از دفن ریچارد فرای در یزد نوشته بود: ریچارد فرای وصیت کرده که در یزد دفن شود!

 

حال باید دید که برای مسئولان این روزنامه و اتاق فکر ان دفن شهدایی که در سنین جوانی جان خود را برای حفظ نظام و مملکت دادند، مهم است یا فردی همچون ریچارد فرای.

 

البته در این میان اقدامات سازمان میراث فرهنگی نیز دارای شبهاتی است و به نظر می‌رسد نتوانسته در برابر این موضوع، واکنش خوبی نشان دهد. شهدا سرمایه تاریخی و فرهنگی ملت ما هستند و لذا ارج نهادن به مقام آنان از همه چیز مهم تر است و لذا آوردن بهانه های واهی جز تاریک کردن کارنامه آن سازمان چیز دیگری را در بر نخواهد داشت.

منبع: دانا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات