«همکاری سرانه فتنه با رسانه های ضد انقلاب»

حوادث پس از انتخابات ایران، VOA با تیم آموزش دیده‌ی بهایی خود، ضمن ایجاد و پخش اخبار دروغ و شایعه و تحلیل‌های ساختگی، به عنوان یکی از بازوهای اصلی جنگ رسانه‌ای در خاک ایالات متحده، در کنار آشوبگران داخلی قرار گرفت.

به گزارش لرستان خبر ، در فضای غبارآلود سال 88 قبل و پس از انتخابات رسانه‌های غربی نقش بسزایی در التهاب فضای داخل ایران داشتند.

 

آغاز به کار تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی ، 6 ماه قبل از انتخابات آن‌هم در شرایطی که قرار بود دو سال بعد از بخش رادیویی شروع به کار کند، به تعویق افتادن تعطیلی موقت فیس‌بوک و توئیتر، احیای تلویزیون‌های فارسی ماهواره‌ای در آستانه تعطیلی و پوشش بی‌سابقه اخبار ایران در سی‌ان‌ان، فاکس نیوز، یورونیوز، العربیه و الجزیره از اقداماتی است که در پروژه فتنه 88 انجام شد

 

 در این یادداشت سعی داریم به معرفی اجمالی تعدادی از این رسانه‌ها و فعالیت‌های آنها در ایام فتنه بپردازیم:

 

هاآرتص: چندی پیش از برگزاری انتخابات، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی به نقل از وب‌سایت وزارت امور خارجه اسرائیل نوشت: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، دیپلمات‌ها و نمایندگی‌های اسرائیل در سراسر جهان مأموریت یافته‌اند تصویری کدر و سیاه از ایران انتشار دهند… به طور خلاصه هدف بدنام کردن وجهه‌ی ایران در سطح بین‌المللی در آستانه انتخابات این کشور است. صدها ژورنالیست از سراسر جهان قرار است برای پوشش رسانه‌ای رویداد انتخابات به ایران سفر کنند. از این رو از نمایندگان اسرائیل خواسته شد پیش از سفر خبرنگاران، اطلاعات پیش زمینه علیه ایران را در اختیار آن‌ها قرار دهند.»

 

VOA :در حوادث پس از انتخابات ایران، VOA با تیم آموزش دیده‌ی بهایی خود، ضمن ایجاد و پخش اخبار دروغ و شایعه و تحلیل‌های ساختگی، به عنوان یکی از بازوهای اصلی جنگ رسانه‌ای در خاک ایالات متحده، در کنار آشوبگران داخلی قرار گرفت.

 

 العربیه: حوادث پس از برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، صحنه‌ی آشکار دخالت‌های العربیه در امور داخلی ایران بود. برای مثال العربیه در برنامه‌ی هفتگی «پانوراما» که شامگاه سه شنبه 2009/5/12 میلادی پخش شد، موضوع قابل تأملی تحت عنوان «بمب ساعتی قومیت‌ها» انتخابات ریاست جمهوری ایران و نقش قومیت‌ها در آن را مطرح ساخت. پس از انتخابات در ایران، قریب به اتفاق مطالب این رسانه، پخش دوباره همه فیلم‌ها و تصاویر درگیری‌ها و کشمکش‌ها در تاریخ معاصر ایران بوده تا این ذهنیت به بینندگان القا شود که دولت‌مردان ایران از ابتدا دچار تضاد ایدئولوژیک بوده‌اند.

 

فیس‌بوک: فیس‌بوک در روز انتخابات در صفحه اصلی کاربران خود ، یک نظر سنجی قرار داد با این مضمون که شما رای دادید. با کلیک بر روی گزینه مورد نظر یک عدد به کانتر اضافه می‌شد. چیزی در حدود 15000 نفر در این نظر سنجی شرکت کرده بودند. این امر نشان دهنده‌ی اهمیت انتخابات ایران برای مدیران و سیاست‌گذاران فیس‌بوک بود.نقش فیس‌بوک در اغتشاشات به حدی علنی بود که هیلاری کلینتون (وزیر امور خارجه آمریکا) با اهدای کمک مالی به این شبکه از مدیران فیس‌بوک می‌خواهد؛ تا ، تعمیرات سایت خود را متوقف کند.

 

بالاترین: بالاترین با دریافت بودجه‌هایی نجومی از دشمنان ، به محلی برای برنامه‌ریزی،‌اطلاع‌رسانی‌و آموزش جهت اهداف آشوبگران در ایران تبدیل شد. پخش اخبار و تحلیل‌های خلاف واقع و تولید شایعات، از مهم‌ترین برنامه‌هایی بود که بر دوش این رسانه صهیونیستی قرار گرفته بود.

 

رادیو فردا: در جریان حوادث پس از انتخابات رادیو فردا به شدت به تکاپو افتاد و این فعالیت‌ها را حتی پس از شکست کودتای مخملی در ایران نیز ادامه داد. برای مثال در روزهای نزدیک به ۱۳ آبان، رادیو فردا به گفت‌وگو با عناصری همچون«فاطمه حقیقت جو» عضو فراری فراکسیون مشارکت در مجلس ششم و «مهدی محسنی» از روزنامه‌نگاران زنجیره‌ای فراری پرداخت.

 

تلویزیون فارسی BBC: در آستانه برگزاری‌انتخابات‌ریاست جمهوری، با دعوت از برخی از عناصر معاند و مسئله دار و پرداخت هزینه‌ی یک‌ماهه اقامت آنان در لندن و نیز پرداخت پول برای برگزاری میزگردهای سیاسی، تخم فتنه و نیز بحث تقلب در انتخابات را می‌کارد. تلویزیون فارسی‌زبان BBC با تدارکات وسیع در روز انتخابات، برنامه خود را ۲۴ساعته نموده و با افراد مسئله دار در داخل کشور ارتباط برقرار کرده تا اخبار و گزارشات لحظه به لحظه را منتقل نماید.

 

توئیتر: عملکرد توئیتر به صورت یک وبلاگ خلاصه و شبیه به SMS بوده و در طول انتخابات و فتنه های پس از آن، به صورت جدی در اختیار سازمان‌های خارجی برای تهییج و هماهنگی با اعضا و هوادارانشان در داخل کشور برای تجمع و اغتشاش قرار گرفت. گردانندگان توئیتر، اذعان می‌کنند بدون دخالت سایت در روند اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری، گزینه تقلب هرگز جا نمی‌افتاد و در این سطح در دنیا مطرح نمی‌شد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات