لرستان خبر گزارش می‌دهد

رئیس‌جمهور در سفر به استان قم مدعی شدند که تورم در بهمن‌ماه به صفر رسیده است اما نرخ‌های جهشی بعضی از کالاهای اساسی و آمار بانک مرکزی منکر چنین آماری است

به گزارش لرستان خبر، تورم صفر درصدی در ماه بهمن به این معنی است که قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته هیچ تغییری نداشته است و البته در هیچ جای دنیا یک ماه تنها ملاک تورم نیست و تورم یک عدد سالیانه است اما در همین مورد تورم صفر درصدی تناقضاتی بین گفته جناب روحانی و نرخ‌های درون بازار و آمار بانک مرکزی وجود دارد.

 

 نادر حکیمی پور، مدیرکل دفتر شاخص قیمت مرکز آمار ایران در این خصوص اظهار داشت: آنچه که امروز دغدغه مردم است، اختلاف نرخ تورم مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نیست، بلکه این است که مردم نرخ تورم اعلامی را در سبد کالایی خود احساس نمی‌کنند.

 

 

از سوی دیگر ماجرای گرانی مرغ از بهمن‌ماه آغاز شد و شایعه وجود بیماری واگیردار در مرغ داری قزوین و بعدازآن کرج، تب گرانی مرغ را بالا برد تا جایی که مرغ در هفته‌های آخر بهمن‌ماه به 7500 تومان رسید و حالا با آمدن اسفندماه این گرانی ادامه‌دار شده و شیب افزایشی نرخ مرغ ادامه‌دار.

 

محمد یوسفی رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور در مورد دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ، گفت: در چند ماه اخیر که قیمت هر کیلوگرم مرغ به حدود ۴۵۰۰ تومان کاهش‌یافته بود و مرغداران متحمل ضرر و زیان فراوانی شدند، برخی از مرغداری‌ها واحد تولیدی خود را تعطیل کردند و به همین دلیل تا حدودی تولید مرغ کاهش یافت.

 

وی افزود: در کنار این موضوع اواخر بهمن و اسفند به علت افزایش نقدینگی مردم پس از دریافت عیدی پایان سال تقاضا افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث افزایش قیمت می‌شود.

 

 

 رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور در ادامه داد: دو ماه قبل قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه ۵۰۰ تومان بود، درحالی‌که اکنون قیمت هر قطعه آن به ۱۸۰۰ تومان افزایش‌یافته و این موضوع هم عامل دیگری برای گرانی قیمت تمام‌شده مرغ است.

 

وی بابیان اینکه قیمت هر کیلوگرم مرغ در یک روز ممکن است، در نقاط مختلف شهر حدود هزار تومان باهم اختلاف داشته باشد، گفته: به نظر می‌رسد مناسب‌ترین قیمت برای عرضه مرغ هم‌اکنون حدود هر کیلوگرم ۷۵۰۰ تومان باشد.

 

بازار پوشاک و شیب تند افزایش قیمت‌ها

 

بازار پوشاک نیز این روز‌ها با نزدیک شدن ایام نوروز پررفت‌وآمد است و از اجناس بهاره گرفته تا اجناسی که در حراج آخر فصل عرضه می‌شوند، همه و همه با استقبال روبرو شده‌اند و در این میان هرچند در حراج‌های پایان فصل، تخفیف حرف اول را می‌زند و برخی از فروشگاه‌ها تخفیف را وعده می‌دهند اما این وعده‌ها عملاً برای جذب مشتری به داخل فروشگاه‌ها و بوتیک‌هاست و در داخل خبری از تخفیف نیست.

 

با نگاهی به بازار پوشاک می‌توان فهمید هرچند قدرت خرید مردم در بازار کم شده اما این مسئله باعث نشده است که قیمت‌ها روند افزایشی نداشته باشند. در بازار پوشاک، دیگر پیراهن یا پلیور زیر ۵۰ هزار تومان کم‌پیدا می‌شود و تی‌شرت‌ها هم اگر مارک‌دار نباشند از قیمت ۳۰ هزار تومان کمتر نیستند کرد و به همین دلیل است که گلایه‌های مردم از گرانی‌ها در بازار پوشاک و کفش داغ است و این مسئله از بهمن‌ماه روند رو به افزایش‌تری به خود گرفته است.

 

گرانی سه‌باره شیر در آستانه نوروز

 

در این میان خبر‌ها حکایت از گرانی سه‌باره شیر در آستانه نوروز دارند. هنوز از یاد‌ها نرفته است که کارخانجات صنایع لبنی بر اساس مصوبه دولت موظف شدند، از اول تیرماه ۹۳ شیر خام با چربی حداقل ۳. ۲ درصد و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار تحویل درب کارخانه را هزار و ۴۴۰ تومان خریداری کنند.

 

بر اساس این گزارش، علیرغم عدم تمکین عده‌ای از مصوبه دولت مبنی بر خرید شیر خام به قیمت ۱۴۴۰ تومان، برخی کارخانجات صنایع لبنی در چند هفته اخیر برای سومین بار قیمت شیر و محصولات لبنی مثل بستنی خود را گران کردند.

 

این در حالی است که طرح خرید تضمینی شیر خام از تولید‌کنندگان حدود ۲ ماه در برخی استان‌ها به اجرا درآمد و از آغاز طرح تاکنون بیش از ۶۰ هزار تن شیر خام توسط سازمان تعاون روستایی برای تبدیل به پودر شیر خشک و خامه باقیمت ۱۴۴۰ تومان خریداری‌شده است. خرید تضمینی شیرخام در راستای جمع‌آوری مازاد شیر تولیدی و همچنین وادار کردن صنایع لبنی برای خرید شیرخام به قیمت مصوب انجام شد که ظاهراً منافعش در افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های تولیدی برای صنایع لبنی ظاهرشده است.

 

گرانی و احتکار میوه در بهمن‌ماه کلید خورد

 

درحالی‌که اولین سالی است که  قرار است وزارت جهاد کشاورزی، کار تنظیم بازار میوه شب عید را انجام دهد، از بازار میوه خبر می‌رسد که محتکران و دلالان مشغول به کارشده‌اند و گرانی در بازار میوه از اوایل بهمن‌ماه آغازشده است. درواقع در ۴۰ و اندی روز باقی‌مانده تا نوروز ۹۴ احتکار میوه شروع شد تا گرانی میوه‌های شب عید رقم بخورد.

 

آمار بانک مرکزی از نرخ تورم و چند سؤال از آقای روحانی

 

این‌ها چند مورد از گرانی‌هایی است که در بهمن‌ماه رخ‌داده و نشان می‌دهد با توجه به وجود افزایش قیمت این کالا‌ها ، تورم بهمن‌ماه نمی‌تواند صفر کامل باشد. در این میان اما، آمارهای بانک مرکزی نیز روایت دیگر از عدد تورم دارد.

 

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، اداره آمار اقتصادی این بانک خلاصه نتایج به‌دست‌آمده از شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ را به شرح ذیل اعلام کرد: شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن‌ماه ۱۳۹۳ به عدد۲۱۴. ۱ رسید که نسبت به ماه قبل۰. ۸ درصد افزایش یافت.

 

شاخص مذکور در بهمن‌ماه ۱۳۹۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل۱۶. ۲ درصد افزایش داشته است.

 

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به بهمن‌ماه ۱۳۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن‌ماه ۱۳۹۲ معادل۱۵. ۸ درصد می‌باشد.

 

با این تفاسیر باید از آقای رئیس‌جمهور پرسید چگونه نرخ تورم اعلام‌شده توسط ایشان با آمار رسمی بانک مرکزی تفاوت دارد؟ اصلاً چرا باید باوجوداین همه گرانی که در بهمن‌ماه رخ‌داده نرخ تورم صفر درصد باشد و این چه صفر درصدی است که اصلاً خود را در سبد کالاهای پرمصرف مردم نشان نمی‌دهد؟

 

این‌ها سؤالاتی است که هنوز به آن‌ها پاسخ داده نشده است اما در این میان، ذکر این نکته نیز ضروری است که حسن روحانی در شعارهای انتخاباتی خود تأکید داشت نرخ تورم را باید از سبد خرید مردم فهمید.

 

 

 
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • حسینی

    تورم صفر درصدی اگر درسته که خشبکار این قدر گرون نمی شد بروید سری به بازار پسته و فندق بزنید حساب کار دستتون میاد

  • عمارنامه

    با سلام و احترام؛
    مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/102288
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
    یا علی

نظرات