حجت الاسلام نبویان در خرم آباد:

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینکه در یک سال اخیر با آمریکا وارد مذاکره شده ایم اما تحریم ها نه تنها کمتر نشده است بلکه بیشتر شده و آقا فرمودند واردات دارد کم ملت را خرد می کند

به گزارش لرستان خبر از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمود نبویان در جلسه نقد و بررسی توافقنامه هسته ای در مسجد قمر بنی هاشم اظهار داشت: متاسفانه مدتی است از طریق ماهواره ها، روزنامه های فتنه گر و حتی بعضی از مسئولان اجرایی کشور یک شعار واحد القا می شود و آن هم این است که حلال مشکلات ما مذاکره با آمریکاست.

 

 

 

وی با اشاره به دلایل این افراد برای اثبات حرف خود افزود: آن ها می گویند 36 سال است که مرگ بر آمریکا گفته اید در حالی که گرانی، تورم وبیکاری داریم و آیا ستیز با آمریکا مشکلات ما را حل کرده است.

 

 

 

وی ادامه داد: بحث امروز من جواب به این پیام کذب است و تاریخ ثابت کرده رابطه با آمریکا نه تنها مشکلات را حل نمی کند و سودی ندارد بلکه به ملت ضربه می زند و عقب ماندگی تنها فایده و ارمغان دل بستن به مذاکره با آمریکاست.

 

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: سوال من این است که آیا با نشستن در کنار مسئولان آمریکا می توان مشکلات را حل کرد، پس چرا بعد از گذشت بیش از یک سال نشست و برخاست و حتی قدم زدن با مسئولان آمریکایی مشکلی حل نشده است.

 

 

 

نبویان گفت: سوال من از طرفداران داخلی و خارجی مذاکره با آمریکا این است که مگر ما با آمریکا دشمنی را شروع کرده ایم که حال بخواهیم دوستی کنیم، سوال این است که چه کسی 20 میلیارد دلار پول ملت ایران را بلوکه کرده است، چه کسی تمام خریدهای نظامی پیش ار انقلاب را بلوکه کرده است، چه کسی انواع کودتاها را برعلیه ملت ایران هدایت و رهبری کرده و چه کسی کودتای نوژه را برنامه ریزی کرد.

 

 

 

وی تاکید کرد: کسی که مشکلات را آغاز کرد ملت ایران نبود بلکه آمریکا بود، آمریکا اوایل انقلاب چندین گروهک را بر علیه ایران سازماندهی و هدایت کرد و بعد از آن نیز به همراه کشورهای پنج بعلاوه یک صدام را برای حمله به کشورمان به صورت همه جانبه حمایت کرد و در گام بعدی هواپیمای مسافربری ایران را هدف قرار داد و این آمریکا بود که تمام مشکلات و گرفتاریها را بر علیه ایران آغاز کرد.

 

 

 

نماینده مردم تهران اظهار داشت: آمریکا توسط گروه دست نشانده خود رئیس جمهور و نخست وزیر ما را به قتل رساند و توسط همین گروهک 72 نفر از نمایندگان مجلس را ترور کرده اند، فتنه 78 و 88 را برای از بین بردن انقلاب طراحی و اجرا کردند این کشور حتی حاضر نیست به بیماران ما نیز رحم کند و از نظر دارویی ما را تحریم کرده است.

 

 

 

نبویان تصریح کرد: سوال بعدی که من از طرفداران مذاکره با آمریکا این نکته است که آیا کسانی که با آمریکا دارای رابطه خوب هستند، دارای زندگی خوب از نظر اقتصادی نیز هستند، زمانی شاه ایران با آمریکا دارای بهترین سطح رابطه بود و در حالی که روزانه 6 میلیون بشکه نفت می فروخت و 36 میلیون جمعیت داشت اما به لحاظ پزشکی در وضعیت بدی بود اما هم اکنون جمهوری اسلامی ایران با فروش ماهیانه یک میلیون نفت پیچیده ترین عمل های پزشکی دنیا در ایران انجام می شود.

 

 

 

وی ادامه داد: در زمان رژیم گذشته که با آمریکا بهترین رابطه را داشت با 36 میلیون جمعیت 170 هزار دانشجو داشتیم اما هم اکنون با 80 میلیون جمعیت دارای 4 میلیون 500 هزار نفر دانشجو است و هم اکنون بدون اینکه کوچکترین حمایتی دارای صنعت هوا و فضا هستیم.

 

 

 

نماینده مردم تهران گفت: متاسفانه امروز تفکر اینکه اگر با آمریکا رابطه نداشته باشیبم مشکلات حل نمی شود بر سیاست خارجی ما سایه افکنده است، بحث توافقنامه یک بحث منافع ملی است و خیلی بد است که جزئیات را برای مردم و مسئولان نگوییم و خود رهبری وارد جزئیات شود.

 

 

 

دکتر نبویان افزود: من همه جا این سوال را مطرح کرده ام که متن توافقنامه را کی نوشته شده و توسط چه کسی نوشته شده و هرکس هم نوشته است خیلی هم دقیق نوشته، آن قدر دقیق نوشته که سنگر به سنگر تمام منافع ملی ما را از بین ببرد.

 

 

 

نماینده مردم تهران با اشاره به متن توافقنامه اظهار داشت: اولین جمله در توافقنامه با یقه گیری از ملت ایران شروع شده است و آورده شده است که هدف از این مذاکرات این است که به دست آوریم یک راه حل دو طرفه که یقین کنیم برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است، موضوعی که مهم است این است که منظور از دو طرف در این پاراگراف، پنج بعلاوه یک و ایران نیست بلکه منظور ایران و آمریکاست و این سوال را باید از تیم مذاکره کننده پرسید که آمریکایی ها کی یقین پیدا کرده اند که این بار دومشان باشد و هم اکنون مقام معظم رهبری فریاد می زند که توافقنامه ای را قبول دارم که دو پهلو نباشد.

 

 

 

وی افزود: در مذاکرات وقتی صحبت از گام اول و گام میانی و گام نهایی می شود به طور قطع گام میانی بعد از گام اول است اما در این مذاکرات متاسفانه گام میانی قبل از گام اول است.

 

 

 

وی ادامه داد: در 3 آذر 93 تیم مذاکره کننده هسته ای در 28 بند به آمریکا تعهد داده است که 95 درصد هسته ای را یکجا به آمریکا تحویل دهند و در ادامه این توافقنامه آمده است که گام اول در مدت شش ماه برداشته شود و این مدت قابل تمدید است و آمریکا بر اساس این توفقنامه می تواند آن را 100 بار تمدید کند همین طور که هم اکنون شش ماه گذشت و یک هفت ماه دیگر هم گذشت و اتفاق خاصی نیفتاد.

 

 

 

نبویان گفت: در این توافقنامه اول تعهدات ایران ذکر می شود و بعد تعهدات طرف غربی و کسانی که این توافقنامه را نوشته اند خیلی حواسشان جمع بوده است.

 

 

 

وی تاکید کرد: غنی سازی 20 درصد مهم ترین جزء صنعت هسته ای ایران بود اما از 447 کیلو گرم اروانیوم 20 درصد غنی شده، نصف آن را نابود کردند و نصف دیگر را تبدیل به سوخت راکتور تهران کردند.

 

 

 

نماینده مردم تهران اظهار داشت: در ساز و کار هسته ای دنیا می گویند که هرکس 20 هزار دستگاه سانتریفیوژ داشته باشد و بتواند 20 درصد اورانیوم را غنی سازی بکند به نقطه جهش رسیده است و اگر بخواهد بمب هسته ای درست کند تنها دو هفته با ساخت آن فاصله دارد، ما طبق فتوای امام خامنه ای هرگز به سمت ساخت بمب نرفته  و نمی رویم اما اگر دست آوردهای گذشته را حفظ می کردیم خواب را از اسرائیل گرفته بودیم و آن ها مدام در فکر ترس از ایران هسته ای بودند.

 

 

 

 

 

نبویان تصریح کرد: من خود به سایت هسته ای فرودو رفته ام و از نزدیک آن جا را دیده ام این سایت نزدیک 40 متر زیر زمین است و بعد با کوهی به ضخامت 120 متر در مقابل هر حمله موشکی و اتمی حفظ و احاطه شده است اما اینک فرودو به تعطیلی کامل کشیده شده و در ابتدا تیم مذاکره کننده هسته ای تعهد داد که سه چهارم آن تعطیل شود و اکنون تعهد داده که کل آن تعطیل کند.

 

 

 

وی ادامه داد: در بند پنج تعهد نامه آمده است هیچ سانتریفیوژ جدیدی نباید در نطنز وصل شود و در بند شش نیز آمده است هیچ ماشین سانتریفیوژی نباید بالاتر از نسل 2 وصل شود حال آن که ایران به نسل های بالاتر دست یافته است و متاسفانه آب سنگین اراک نیز برچیده شد و آقایان نیز امضا کردند.

 

 

 

نماینده مردم تهران گفت: در بند سیزده توافقنامه آمده است که گاز را به سانتریفیوژ تزریق کنید اما نباید هیچ خروجی داشته باشد و در آخرین بازدید مشاهده کردم که بشکه های از سوی آژانس به سانتریفیوژ وصل است که اگر خروجی داشت ضبط شود.

 

 

 

حجت الاسلام نبویان افزود: در بند 14 تعهد نامه آمده که ایران نباید مراکز جدید برای غنی سازی احداث کند و به نقل از بند 15 فقط می تواند در بخش تحقیق آزادانه کار انجام دهد.

 

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: متاسفانه تیم مذاکره کننده هسته ای هیچ گونه اطلاعاتی از روند برگزاری مذاکرات را حتی به نمایندگان مجلس نمی دهد و ما باید اطلاعات خود را از اسرائیل بگیریم.

 

 

 

وی در مورد دیگر تعهدات ایران افزود: نظارت سرزده و نظارت سرنزده به همراه نصب آنلاین دوربین های آژانس از دیگر تعهداتی است که ایران به طرف غربی داده است.

 

 

 

وی ادامه داد: در بندهای 26 و 27 تعهد نامه ایران با کشورهای 5+1 آمده است که بازرسان آژانس باید به کارگاه های تولید سانتریفیوژ دسترسی داشته باشند و 98 درصد تولید سانتریفیوژ را به آمریکا تحویل داده ایم و به طور کلی ایران حق تولید یک عدد سانتریفیوژ جدید را ندارد مگر برای تعویض با ماشین معیوب و حتی تیم مذاکره کننده به آمریکا تعهد داده است که به مکان ساخت موتور سانتریفیوژ نیز دسترسی داشته باشند جایی که جزء محرمانه ترین مکان های کشور است.

 

 

 

نبویان گفت: رئیس جمهور بعد از توافقنامه با کمال تعجب در استان خوزستان گفتند ما با امضای این توافقنامه کشورهای بزرگ را سر جایشان نشاندیم.

 

 

 

وی تاکید کرد: هم اکنون مذاکراتی که صورت می گیرد برای این است که ایران یک برنامه غنی سازی زیر 5 درصد داشته باشد و دعوا در این مذاکره بر سر 8 شرطی است که آمریکا پیش پای ما گذاشته است.

 

 

 

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: در بند یک این توافقنامه آمده است که آمریکا باید موافقت کند که ایران نیاز به غنی سازی دارد یا نه و در بند دوم این عبارت نگاشته شده است که غنی سازی ایران باید با رضایت 5+1 (منظور اصلی آمریکا) باشد مکان و زمان آن نیز باید به رضایت آمریکا باشد.

 

 

 

نبویان تصریح کرد: نیاز کشور به سانتریفیوژ در بلند مدت 54 هزار دستگاه است اما در آخرین دیدارهای مسئولان آمریکایی و ایرانی گفته اند که 500 سانتریفیوژ برای ایران کافی است و در مورد ذخیره 8 هزار و 400 کیلوگرمی اورانیوم نیز گفته شده است که به جزء 500 کیلوگرم بقیه آن یا باید نابود شود و یا اینکه به یک کشور دیگر انتقال یابد.

 

 

 

وی ادامه داد: در عوض آمریکا تعهد داده است که ایران می تواند روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کند که این هم از ناپختگی طرف ایرانی بود زیرا روسیه موافقت کرده بود که روزانه 500 هزار بشکه نفت به جزء رقم قبلی از ایران خریداری کند اما آمریکا با یادآوری این مسئله که شما طبق قرارداد نمی توانید بیش از یک میلیون بشکه نفت بفروشید راه را برای کسب درآمد جدید بست و این نشان میدهد مذاکره کنندگان ما چه قدر آماتور و آن ها چه قدر حرفه ای هستند.

 

 

 

نماینده مردم تهران در باره دیگر تعهدات آمریکا گفت: همچنین آمریکا تعهد داده است که از 100 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران 8 میلیارد آن را به صورت قسطی بدهند اما در عمل فقط 4 میلیارد دلار به صورت اقساط و طی 6 ماه به ایران داده اند و نیز در یک فضاحت دیگری که دستگاه دیپلماسی ما به بار آورده است به ما اجازه داده شده است که از این پول بلوکه شده بدهکاری خود را به سازمان ملل بپردازیم.

 

 

 

حجت الاسلام نبویان افزود: طرف خارجی و مذاکره کنندگان ایرانی گفتند که تحریم کشتیرانی برداشته شده در حالی که من خودم با مسئولان کشتیرانی صحبت کردم و گفتند حتی یک کشتی نیز بیمه نشده است و همچنان پول نفت فروخته شده ایران همانند سابق بلوکه می شود و بعد از چند بار تغییر ارز به دست ما می رسد.

 

 

 

نماینده مردم تهران اظهار داشت: همچنین مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی و طرف خارجی گفتند که تحریم پتروشیمی نیز برداشته شده که با وضعیت فعلی بازار یک کشور از ما محصولات پتروشیمی نمی خرد و این فقط یک کار سوری و تبلیغاتی بود و در مورد وعده فروش هواپیما نیز باید گفت که اصل مطلب این بوده که قطعه به ما فروخته شود که آن را هم در بیشتر موارد نمی دهند.

 

 

 

وی افزود: امام خامنه ای در مورد مذاکره با آمریکا در یکی از بیاناتشان فرمودند که این کار فایده ندارد و برای ملت سودی ندارد و در جایی دیگر فرمودند من به آمریکا اعتماد ندارم ولی اگر شما می خواهید، مذاکره کنید واین مذاکرات سودی که برای ملت دارد این است که ظرفیت فکری ملت را بالا می برد مثل قضیه تعلیق در سال 81 و در آن موضوع به سود ما شد چون فهمیدیم با عقب نشینی یا تعلیق غنی سازی کار درست نمی شود زیرا طرف مقابل به دنبال مطلب دیگری است.

 

 

 

وی در مورد دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری ادامه داد: امام خامنه ای می فرماید، ما از تیم مذاکره کننده هسته ای حمایت می کنیم اما ملت هوشیار باشد که این مطلب نشان دهنده بسیاری از نکات است.

 

 

 

نبویان گفت: سر تیم مذاکره کننده و مسئولان ارشد اجرایی کشور می گویند ما در رابطه و مذاکره فقط یک دولت را استثنا قرار دادیم که منظور اسرائیل است اما حضرت آقا می فرمایند در مذاکره دو رژیم را استثنا قرار داده اند که منظور آمریکا و اسرائیل است.

 

 

 

وی تاکید کرد: در گذشته بین ما و مسئولان آمریکایی هیچ گونه ارتباطی نبوده است اما در یک سال اخیر که با آن ها ارتباط داشته ایم لحن آمریکایی ها علیه ما تندتر شده است که به طور نمونه شرمن می گوید در دی ان ای تک تک مردم ایران دروغ است و این در حالی است که همین خانم می گوید ما در مذاکرات با طرف ایرانی با اسم کوچک همدیگر را صدا می زنیم اما برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی نماینده معرفی شده ایران برای حضور در سازمان ملل، یعنی آقای ابوطالبی را به سازمان ملل راه نمی دهند.

 

 

 

 

 

نماینده مردم تهران اظهار داشت: آمریکا نه تنها تحریم را کم تر نکرده بلکه بیشتر کرده است که تحریم 31 شرکت ایرانی و 5 بانک جدید از نمونه این تحریم هاست و درکل در طی یک سال اخیر 100 مورد تحریم جدید بر علیه ایران استفاده شده است و به تازگی نیز کشتیرانی ایران را تحریم کرده اند و توجیه آن ها این است که این تحریم ها جدید نیست و ظریف هم گفت این تحریم ها جدید نیست حال آن که آقا فرمود این تحریم ها جدید است و باعث تاسف است کسانی که این قدر حرف آقا برایشان اهمیت ندارد چگونه می توانند در مذاکرات خطوط قرمز را رعایت کنند.

 

 

 

 

نبویان تصریح کرد: منظور آمریکایی ها در مذاکرات منحصر به هسته ای نیست و موضوعات دیگر چون حقوق بشر، صنایع موشکی ایران، حمایت ایران از حزب الله و حماس نیز برایشان اهمیت دارد و حال آن که مقام معظم رهبری فرمودند که پرداختن به مسئله موشکی ایران ابلهانه است و یک خبرنگار نقطه نظر رهبری در مورد مذاکرات را از وندی شرمن سوال کرد که او در جواب گفت چه چیزی ابلهانه است ظریف و عراقچی در مورد موضوع موشکی به ما تعهد داده اند.

 

 

 

وی ادامه داد: هم اکنون حضرت آقا می فرمایند واردات کمر ملت را خرد می کند اما 800 هزار تن شکر وارد می شود و بنزینی که در دولت قبل در آن خود کفا شده بودیم هم اکنون روزانه 10 میلیون لیتر وارد می کنیم و در حالی که بودجه بسیاری از موضوعات فرهنگی کاهش پیدا کرده اما بعضی دستگاه ها خاص همانند بنیاد حفظ و نشر آثار امام 200 درصد بودجه شان افرایش پیدا کرده است.

 

 

 

نماینده مردم تهران گفت: رئیس جمهور گفته است که تورم در بهمن ماه به صفر رسیده است در حالی که کشورهای پیشرفته هم تا به حال چنین ادعایی نکرده اند و اگر به قول شما تورم صفر شده است و از رکود خارج شده ایم و بیکاری فلان شده است چه احتیاجی به میز مذاکرات دارید و آقای نوبخت در آخرین نطق خود فرموده است ما تا 11 فروردین فرصت داریم تا مذاکرات را به سرانجام برسانیم یعنی همان تاریخی که باید وضعیت مذاکرات روشن شود.

 

 

 

حجت الاسلام نبویان افزود: هم اکنون در مورد مسائل هسته ای جو بدی را در کشور به وجود آورده اند و حتی زمانی که تلویزیون نقطه نظرات مقامات آمریکایی که بر علیه ایران موضع می گرفتند را پوشش می داد می خواستند تلویزیون را ملزم کنند که چنین برنامه هایی را پوشش ندهد که موفق نشدند.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: فرماندار خرم آباد نامه می زند که این جلسه باید جمع شود و جواب انتقاد، این گونه برخوردهای سلبی و توهین به مخالفان مانند کم سوادان، بزدلان، بروید به درک، بی شناسنامه ها و مسائل این چنینی نیست.

 

 

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناصر

    دوستان خلاصه بنویسید تا حال داشته باشیم بخونیم

  • عمارنامه

    با سلام و احترام؛
    مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/102298
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
    یا علی

نظرات