یادداشت/

در روزهای گذشته عده ای از حامیان دولت اعلام کرده اند که مقام معظم رهبری در سخنرانی یکم فروردین ماه خود در حرم مطهر رضوی به نوعی اعلام کردند که نباید از دولت انتقاد کرد.وقتی به سخنان مقام معظم رهبری دقت می کنیم متوجه می شویم که بر عکس صحبت های حامیان دولت، ایشان نه تنها نقد را نفی نکرده ا ند بلکه خود در سال 94 نخستین نقد کننده به دولت بوده اند.

به گزارش لرستان خبر، در روزهای گذشته عده ای از حامیان دولت اعلام کرده اند که مقام معظم رهبری در سخنرانی یکم فروردین ماه خود در حرم مطهر رضوی به نوعی اعلام کردند که نباید از دولت انتقاد کرد.

 

وقتی به سخنان مقام معظم رهبری دقت می کنیم متوجه می شویم که بر عکس صحبت های حامیان دولت، ایشان نه تنها نقد را نفی نکردند بلکه خود در سال 94 نخستین نقد کننده به دولت بودند.


مقام معظم رهبری در سخنان یکم فروردین ماه در حرم مطهر رضوی از شیوه درست نقد حمایت کردند و به منتقدان دولت در شیوه نقادی تذکر دادند و از طرف دیگر به دولت به خاطر اهانت و تخریب منتقدان خود نیز تذکر دادند.

 

«البتّه هر دولتی منتقدینی دارد، این دولت هم منتقدینی دارد، دولتهای قبلی هم هرکدام انتقادکنندگانی داشتند؛ تا اینجای قضیّه هیچ اشکالی ندارد. کسانی هستند که این روش را قبول ندارند، این رفتار را قبول ندارند، این حرف را قبول ندارند، این سیاست را قبول ندارند؛ اینها منتقدند و انتقاد میکنند، مانعی ندارد؛ امّا انتقادها باید در چهارچوب منطقی باشد.»

 

 

در قسمت بعد سخنان مقام معظم رهبری می توان به این نکته پی برد که ایشان بار دیگر گزندی به فتنه بزرگ سال 88 و آن ظلم بزرگ کردند و اینکه در انتخابات سال 92 با اینکه دولت دکتر روحانی فقط هفت دهم درصد بیشتر از  حد نصاب رای آورده اما مشروعیت دارد و منتقدان و مخالفان دولت هم پذیرفتند اما در سال 88 آن خیانت بزرگ به کشور و مردم شد و به نظام تهمت زدند.

 

این نکته بار دیگر این موضوع مهم را یادآور می کند که منتقدان دولت فعلی، هفت دهم درصد رای بیشتر(تنها ۲۶۱ هزار رای»،) رئیس جمهور در انتخابات را پذیرفتند و به قانون تمکین کردند ولی در سال 88 ، 11 میلیون رای بیشتر کاندید پیروز را عده ای نپذیرفتند و به خیابان ریختند و به نظام اسلامی تهمت زدند.

 

نکته دیگری که در این بخش می شود به آن پی برد نوعی هشدار به دولت به خاطر کاهش محبوبیت است و این که دولت در قبال تمام مردم چه آن هایی که به او رای داده اند و چه نصف دیگر مردم که به دولت رای نداده اند مسئول است. شاید این قسمت  به خاطر صحبت های مدام رئیس جمهور محترم باشد که عنوان می کند کسانی که به دولت رای نداده اند نمی توانند در این مجموعه مدیر باشند و یا اینکه عده ای پیام 24 خرداد را درک نکرده اند.

 

«هر دولتی که در چهارچوب قانون اساسی بر سر کار بیاید، دولت قانونی است، دولت مشروع است. مهم نیست که چقدر و چه نسبتی از آحاد رأی‌دهندگان به این رئیس‌جمهور یا آن رئیس‌جمهور رأی دادند؛ تعداد کاهش و افزایش آراء به محبوبیّت ارتباط پیدا میکند، امّا به مشروعیّت و قانونیّت ارتباطی ندارد. هر کسی با هر تعداد رأیی که از طرف اکثریّت مردم بر طبق چهارچوب قانون اساسی انتخاب شد؛ این مشروع است، دولت قانونی است و باید مردم او را قانونی بدانند و تا آنجایی که میتوانند به او کمک کنند؛ [البتّه] حقوق دوجانبه‌ای برقرار است..»

 

در بخش بعدی مقام معظم رهبری به اهانت های دولت و حامیان دولت در ماه های گذشته واکنش نشان دادند   و با بکار بردن واژه«دلواپسی» از منتقدان دولت حمایت کردند.

 

این در حالی است که در ماه های گذشته دولت با بکار بردن ادبیاتی نظیر« بیسواد، کم عقل، بی شناسنامه، تازه به دوران رسیده، بزدل، ترسو، هم نوایان با اسرائیل و ...» به منتقدان خود حمله کرده بود و رسانه ها و شخصیت های حامی دولت نیز مدام به «دلواپسان» حمله می کردند.

 

«به مسئولان کشور – در سه قوّه – این را تأکید میکنم که آنها هم باید با منتقدین خود و با کسانی که از آنها انتقاد میکنند رفتار مناسبی داشته باشند، آنها را تحقیر نکنند، به آنها اهانت نکنند؛ تحقیر مخالفان از سوی مسئولان، خلاف تدبیر و خلاف حکمت است. من مردم عزیزمان را به بی‌تفاوتی دعوت نمیکنم، به نظارت نکردن دعوت نمیکنم؛ آنها را به اهتمام در مسائل اساسی کشور دعوت میکنم؛»

 

«ممکن است در یک قضیّه‌ای، یک عدّه‌ای دغدغه داشته باشند؛ دغدغه داشتن جرم نیست؛ دلواپس بودن جرم نیست. میتوانند کسانی حقیقتاً نسبت به یک مسئله‌ی مهم و حسّاس کشور، احساس دلواپسی و دغدغه‌مندی کنند؛ هیچ مانعی ندارد؛ امّا این به‌معنای متّهم کردن نباشد، به‌معنای نادیده گرفتن زحمات و خدمات نباشد. از آن طرف هم دولت و طرف‌داران دولت به کسانی که ابراز دغدغه و دلواپسی میکنند، بایستی اهانتی نکنند.»

 

 

 

 

قسمت آخر و محوری سخنان مقام معظم رهبری  که به طور صریح به نقد دولت پرداختند در بخش اقتصاد است که به سیاست اقتصادی دولت انتقاد شدیدی داشتند و با باز کردن یک پنجره و تشریح دو نوع نگاهی که هم اکنون در کشور به سیاست اقتصادی وجود دارد، نگاه دولت را که چشم انتظار خارج از مرزها و یا به طور خاص «آمریکا» است غلط عنوان کردند.

 

دولت در ماه های گذشته بارها بر این نکته تاکید داشته که راه حل برون رفت از مشکلات اقتصادی در سیاست خارجی و به ویژه هسته ای است که با دقت در صحبت های مقام معظم رهبری این نظریه و تفکر رد شده و راه حل عبور از مشکلات کشور را حمایت از ظرفیت های درون کشور و تولید داخل مطرح می کنند.

 

«نگاه دوّم به اقتصاد کشور نگاه به پیشرفت اقتصاد با استفاده از کمک بیرون از مرزها است؛ میگوید سیاست خارجی‌مان را تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود، با فلان مستکبر کنار بیاییم تا اقتصاد رونق پیدا کند، تحمیل قدرتهای مستکبر را در بخشهای گوناگون و مسائل گوناگون بپذیریم تا اقتصادمان رونق پیدا کند؛ این هم نگاه دوّم است. امروز شرایط کشور به ما نشان داده است که این نگاه دوّم یک نگاه کاملاً غلط و عقیم و بی‌فایده است. همین تحریمهایی که امروز علیه ملّت ایران اعمال میشود، دلیل محکم و متقنی است بر غلط بودن این نگاه»

 

حال باید دید چرا عده ای درصدد هستند که از سخنان مقام معظم رهبری این را القا کنند که ایشان مخالف نقد دولت هستند؟ در حالیکه معظم له خود به بهترین نحو به نقد دولت پرداخته اند.

 

نویسنده: مصطفی حقیقی نژاد

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات