آیا لازم است برای عمل مستحب زیر بار هر خفتی برویم؟

انتشار خبر هتک حرمت دو نوجوان ایرانی از سوی ماموران فرودگاه جده موجی از نفرت در کشور ایجاد کرده و تمام قشرها به ویژه نمایندگان، دانشجویان و مراجع تقلید خواهان برخورد شدید با این موضوع و توقف اعزام زائران ایرانی به عربستان شدند.

به گزارش لرستان خبر، انتشار خبر هتک حرمت دو نوجوان ایرانی از سوی ماموران فرودگاه جده موجی از نفرت در کشور ایجاد کرده و تمام قشرها به ویژه نمایندگان، دانشجویان و مراجع تقلید خواهان برخورد شدید با این موضوع و توقف اعزام زائران ایرانی به عربستان شدند.

 

جزئیات تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جدّه

 

این دو نوجوان ١٤ و ١٥ ساله هستند، پس از انجام حج عمره و در حال بازگشت به ایران بودند که در فرودگاه جده با مشکلاتی مواجه می‌شوند. شنیده‌ها حاکی است که این اتفاق روز هشتم فروردین رخ داده ‌است.



معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، پارلمانی ایرانیان درباره تعرض به دو ایرانی از سوی پلیس سعودی گفت: «متاسفانه این اقدام شبه‌تجاوز برای دو نفر از هموطنان که به عمره مشرف شده بودند پیش آمد.» به روایت قشقاوی، «در هفته دوم تعطیلات، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، مأموران متخلف مذکور به بهانه مشکوک‌شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و در بخش دیگری مورد بازرسی بدنی قرار دادند که در اثنای بازرسی، سایر افراد کاروان متوجه شدند که مأموران خاطی قصد آزار و اذیت جنسی آن دو نوجوان را داشته‌اند و مسئولان امر را از این موضوع مطلع می‌کنند. مسئولان مربوطه بلافاصله موضوع را به سرکنسولگری جمهوری‌اسلامی‌ ایران در جده اطلاع داده و با حضور کنسول آن سرکنسولگری، مقام‌های ذی‌ربط کاروان و مسئولان فرودگاه جده بررسی‌های میدانی به عمل آمده و پس از شناسایی دو مأمور متخلف، پس از انجام مقدمات قانونی طرف سعودی اقدام به بازداشت آنها می‌کند.»



معاون وزیر امور خارجه تاکید دارد: «در روز بعد از این واقعه و در غیاب سفیر عربستان‌سعودی در تهران، کاردار و کنسول آن کشور توسط مدیرکل کنسولی به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این عمل شنیع و غیرانسانی که باعث جریحه‌دارشدن افکارعمومی کشورمان شده را به وی ارائه کرد. طرف سعودی ضمن ابراز تاسف شدید از این اتفاق رذیلانه قول داد موضوع را در بالاترین سطح توسط مقامات کشورش مورد پیگیری قرار داده و با افراد خاطی به‌شدت برخورد شود.»



قشقاوی افزوده «با توجه به این رفتار غیرانسانی و ضددینی، منتظر برخورد دولت سعودی با این افراد و اعمال اشد مجازات در مورد آنها هستیم. نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در ریاض و جده تا حصول نتیجه مشخص پیگیر ماجرا خواهند بود و متعاقبا نتایج آن در اختیار خانواده‌ها و افکار عمومی قرار خواهد گرفت.»



در حالی‌که شنیده شده سازمان حج و زیارت شکایتی در این رابطه مطرح کرده اما این سازمان روز گذشته با انتشار این خبر هیچ‌گونه موضع‌گیری‌ای نکرد.



این در حالی است که سفیر پیشین عربستان بیش از ٩ماه است که تهران را ترک کرده و سفیر جدید با اینکه اقدام اداری مرتبط به انتصابش در تهران انجام شده، هنوز در سفارت‌خانه سفید ریاض در خیابان فرشته تهران مستقر نشده ‌است. در همین حال در یک‌ماه‌ونیم گذشته ریاض بر سر صدور ویزای حج، بهانه‌تراشی‌های جدیدی آغاز کرده ‌است. در شرایطی که مردم زیادی هر ساله علاقه‌مند به سفر حج در تعطیلات نوروز هستند، وزارت‌خارجه مجبور شد برای رفع این نیاز تعاملی دیگرگونه با عربستان در پیش بگیرد. درحالی‌که این کشور بهانه خود را نیرو و امکانات برای صدور ویزا اعلام می‌کرد، وزارت‌خارجه ایران این نیاز را برطرف کرد. اما در همین شرایط اتفاقی نظیر تجاوز یا احتمالا لخت‌کردن زائر رخ داده‌ است.



دو سال گذشته نیز یکی از دیپلمات‌های سفارت عربستان در تهران، درحالی‌که مست بود و با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌کرد، در تصادف با یک شهروند ایرانی موجب مرگ او شد.



 

از حادثه فرودگاه جده نباید به سادگی گذشت/ آیا باید هر توهینی بشنویم تا به یک مستحب عمل کنیم؟

 

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع عظام تقلید پیش از ظهر امروز در جلسه خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری (ع) اظهار کرد: بهترین تشویق، تشویق قرآن کریم است.

 

وی افزود: حق آبی است که همه موجوادت زمین به آن وابسته هستند و باطل همان کف‌های روی آب هستند که دوامی ندارند و به سرعت از بین می‌روند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه هر ملتی که از حق طرفداری کند به سعادت دست پیدا خواهد کرد گفت: کسانی که از باطل پیروی می‌کنند از بین خواهند رفت و از چشم دیگران نیز خواهند افتاد.

 

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: مردم باید بدانند که اگر طرفدار حق باشند به طور قطع در چشم مردم عزیز خواهند شد و اگر از باطل پیروی کنند از چشم مردم خواهند افتاد.

 

وی با اشاره به اینکه حادثه جده نباید رسانه‌ای می‌شد گفت: مایل نبودم این حادثه رسانه‌ای شود اما حال که رسانه‌ای شده است باید در مورد آن صحبت کنم و سئوالی که از مسئولان دارم این است آیا عمره که واجب نیست را باید برویم و زیر بار هر خفتی برویم؟

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از مسئولان سعودی نیز سئوال می‌کنم که اگر در فرودگاه جده امنیت نباشد در کوچه‌های جده امنیت وجود خواهد داشت؟ فرودگاه جده یک فرودگاه بین‌المللی است که اگر در آنجا امنیت نباشد به طور قطع مردم ترس خواهند داشت.

 

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه از مسئولان دولتی خود نیز می‌پرسم آیا نیاز است که به حج مستحب برویم گفت: آیا لازم است که هر توهینی را بشنویم تا به یک امر مستحب عمل کنیم؟

 

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) با انقلاب عزت و آبرو را برای مردم خریداری کرده‌اند و این عزت سبب شده است تا 6 نفر از وزرای خارجه کشورهای مختلف با وزیر خارجه ایران ماه‌ها در مذاکره به سر ببرند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه همه رسانه‌های خارجی در روز یک خبر از ایران دارند افزود: امیدوارم که این مذاکرات به یک نتیجه برسد و از سوی دیگر این مذاکرات یک نوع آبرو و عزت برای کشور است.

 

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: حادثه جده حادثه‌ای نیست که بشود از آن به راحتی گذشت، در برنامه‌هایی که می‌دانیم مایه عزت نیست باید از آن عبور کرد و باید از حق دفاع کنیم تا عزت‌مند شویم.

 

دومین نامه نمایندگان به رئیس‌جمهور درباره هتک حرمت زائران ایرانی در فرودگاه جده

 

محمد دهقان نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی درباره هتک حرمت دو نوجوان ایرانی از سوی ماموران فرودگاه جده گفت: ما در مجلس طرحی را تهیه کردیم که زیارت عمره متوقف شود.

 

وی با اشاره به ادعای عربستان سعودی در اسلام و دینداری خاطرنشان کرد: این کشور انسان‌های فاسدی را در اموال و آزادی آبروی مسلمانان حاکم کرده است که نمونه‌اش را در ماجرای فرودگاه جده شاهد بودیم و به نظر من این نشان می‌دهد که حکومت عربستان لیاقت خادمی حرمین شریفین را ندارد.

 

دهقان با یادآوری اینکه در طرح پیشنهادی تاکید شده است که تا زمانی که امنیت زائران ایرانی تضمین نشود باید حج عمره مفرده متوقف شود گفت: ما این مسیر را قطعا طی خواهیم کرد و البته ملت ما هم باید قدری تحمل کنند تا ما این موضوع را درست کنیم چرا که ما فرزندان خود را به سرزمین حج می‌فرستیم تا توشه معنوی برداشت کنند اما عربستان افراد فاسدی را در فرودگاه به کار گمارده است که آبروی اسلام و مسلمانی را برده‌اند.

 

وی با تاکید بر حساسیت مجلس شرایط اسلامی بر تضمین شدن حرمت و آبروی زائران ایرانی تصریح کرد: از همان روز اول انتشار این خبر ما نامه‌ای با امضای چند نفر از نمایندگان به آقای رئیس‌جمهور نوشتیم که این موضوع را پیگیری کند و از حق ملت ایران دفاع کند و با دولت عربستان برخورد مناسب صورت گیرد.

 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: البته بحث تجاوز به معنی خاص در فرودگاه جده صورت نگرفته است بلکه نوعی بی‌ادبی همراه با تعرض صورت گرفته است.

 

 

دولت درباره جنایت افسران سعودی نسبت به 2 نوجوان ایرانی تصمیم انقلابی بگیرد/لزوم تعطیلی 2 ساله حج عمره

 

سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان در تذکری شفاهی اظهار داشت: لازم است شهادت 3 نفر از افسران وظیفه نیروی انتظامی خوزستان که صبح روز 13 فروردین حین انجام وظیفه در چادر نوروزی مستقر در شهرستان حمیدیه که برای امنیت مسافران نورزوی برپا شده بود، به دست تروریست‌های معاند و عوامل سرسپرده استکبار جهانی به شهادت رسیدند را به ملت بزرگ ایران، مردم شهیدپرور خوزستان تبریک و تسلیت عرض کنم، همچنین شفای عاجل برای دو نفر از مجروحان این حادثه را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

 

 

 

وی افزود: تروریست‌ها بدانند که قطعاً با این اقدامات کور و وحشیانه، مردم شریف و ولایتمدار خوزستان منسجم‌تر از گذشته پای آرمان‌ها و ارزش‌های نظام ایستاده‌اند و به هیچ وجه با این اقدامات خللی در وحدت و اراده آنها وارد نخواهد شد.

 

نماینده اهواز در مجلس در بخش دیگری از سخنانش در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد تصریح کرد: قطعاً با جنایت هولناکی که نسبت به 2 نوجوان ایرانی توسط افسران سعودی در فرودگاه جده انجام شده، دولت باید یک تصمیم انقلابی و جدی گرفته و حداقل دو سال حج عمره را تعطیل کند، زیرا به طور حتم این پول‌ها خرج گروه‌های تروریستی شیعه‌کش می‌شود، از این رو وزارت ارشاد و ریاست جمهوری باید این وضع را سامان دهند و ما منتظر اقدام قاطعانه آنها هستیم.

 

باید با مقصران حادثه فرودگاه جده برخورد جدی شود/نباید برای امری مستحب حیثیت و آبروی ایرانی به زمین یخته شود

 

 

جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان و در تذکری شفاهی با تبریک به میلاد حضرت‌زهرا (س)، اظهار داشت: باید به استحضار نمایندگان برسانم که هنوز در آذربایجان غربی و در دریاچه ارومیه اتفاق خاصی رخ نداده و هنوز چشم نگران مردم و ما به آسمان است و به لطف الهی تا این مشکل حل شود.

 

وی افزود: در روزهای انتهایی سال و همزمان با برگزاری مسابقه پایانی والیبال، اتفاق بسیار نامناسبی در تهران رخ داد؛ صرف‌نظر از آنچه تحت عنوان مسائل فنی بود، برای ما جای تعجب است که فرزندان علاقمند آذربایجانی مظلوم را به باد کتک گرفتند، آیا این رسم مهمان‌نوازی است؟!

 

نماینده ارومیه در مجلس در ادامه با بیان اینکه به شهردار خدوم مردم بی‌حرمتی کردند، تأکید کرد: طبق اصل 23 قانون اساسی حیثیت، جان، مال و حقوق اشخاص باید محترم شمرده شود اما چرا به این بی‌حرمتی رسیدگی نمی‌شود و وزیر کشور دریغ از یک پاسخی که ما بفهیم چرا چنین اتفاقی افتاده است؟! ده‌ها نفر چگونه حق دارند سر جوانی بیفتند و او را کتک بزنند، بدون اینکه جرم او اثبات شده باشد، آیا مفهوم حفظ امنیت و جان مردم این است؟!

 

وی بر همین اساس یادآور شد: از فرمانده نیروی انتظامی انتظار داریم مسئولان را برای پیگیری این موضوع مأمور کنند و باید با هر کسی که تخلف کرده، برخورد شود.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با اشاره به حادثه رخ داده در فرودگاه جده عربستان، تصریح کرد: در این رابطه آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز تذکر دادند و باید به این موضوع رسیدگی شود، چرا که بنا نیست برای یک امر مستحب، حیثیت و آبرو و شخصیت ایرانی را به زمین بریزیم، مسئولان سازمان حج و زیارت و وزیر فرهنگ و ارشاد باید پاسخگو باشند و کسانی که قصور کردند باید مورد برخورد قرار گیرند و از سازمان حج و زیارت اخراج شوند.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    غیرت تشیع رالگدمال وهابیهای بیشرف نکنید

  • ناشناس

    اعزام زائر به حج عمره باید فورا متوقف شود

  • ناشناس

    عمره که هیچ باید تمتع هم تعطیل بشه
    بریم حج که شرف مون لگدمال این ملخ خورا بشه؟

  • هستی

    ایران باید سفیرعربستان رو اخراج کنه یاحداقل احضارش کنه
    هیچ تعبی نداره عرب ازهمون اول پست و بدذات وکثیف بود,این ماهستیم ک باید حج رو تحریم کنیم,

  • امیر

    مراجع عظام چرا واکنش نمیدن

    هزاران اتفاق افتاده وبلی لا پوشانی کردند. ما که سه میلیارد دلار معادل ده هزار میلیارد تومان معادل کل بودجه عمرانی کشور پولمونو میدیم به این عرب ها که هم به ناموسمون تجاوز کنند هم گلوله بخرند از سیستان و بلوچستان بزنند به سینه شیعه ایرانی

    باید درس بگیریم ننگ از این بالاتر نیست که فرد ایرانی بشنود به ناموس و برادرش تجاوز شده ولی از این ننگ نمیرد
    غیرت ایرانی چرا اجازه میدهد بویم حج که تمکن عربستان برود بالا

    چرا عمره میروید نروید چرا خوش خدمتی میکنید به آل سعود آن حادثه سال 66 اینهم الان و هزاران اتفاق که رسانه ای نشده است .


    ایرانی غیرتمند نگذار پاسپورتت مهر عربستان سعودی را بار دیگر بخورد

  • طاهره




    عربهای وهابی مثل سگ می مونند(سگ صفتند) اگه این جسارتهاشون بی جواب بمونه فردا بدتر از این اینها رو هم می کنند ولی اگه تودهنی بخورن عقب میکشن دقبقا مثل سگ که اگه از جلوش فرار کنی بیشتر بهت حمله میکنه ولی اگه چماقت رو بالا سرش ببینه جلو نمیاد و پس میکشه

  • ناشناس

    اگر مقابله نشود این دفعه نوبت ... ایرانی هم می شود سریعوقاطع عمره تا اطلاع ثانوی لغوگردد

  • ابوذر

    ما باید حج عمره دیگه نریم ....تا دولت عربستان بداند چه غلطی کرده....عزت و آبرویمان مهمتره....یا حج عمره که پولش بره برا عربا???

  • فرزاد

    مرگ بر عربستان سعودى
    Down with saudie arabia

  • فرزاد

    مرگ بر عربستان سعودى
    Down with saudie arabia

  • ناشناس

    تمام پروازهای عمره رو لغو کنید
    از همین فردا
    دیگه هیچ ایرانی ای پاشو تو عربستان نگذاره تا زمان تمتع
    فقط حج تمتع
    حالشون جا بیاد
    پول مفت به جیبشون میریزیم
    بی حرمتی کردن
    و با همین پول ها هم میرن ر وی
    سر مردم بی گناه یمن بمب میاندازند
    مرگ بر ...وحشی

  • کیمییا

    ای قوم به حج رفته کجایید کجایید؟
    ظاهرا یه عده خیلی سود میبرن از این حج
    و گرنه این همه عربستان کارشکنی می کنه . پرواز اصفهان رو راه نمی ده. پرواز شیراز رو کنسل میکنه. ما یه پرواز کنسل نکردیم بگیم خودمون نمیایم!!!
    بابا تو رو خدا عزت ایران رو لگد مال نکنید. کسانی که دارید نون چرب این عمره ها رو میخورید. به خدا مال دنیا ارزش نداره. به فکر آبروی شیعه امیرالمومنین باشید. یه حرکتی بکنید. تهدید به توقف اونم علکی که نشد اقدام. اقدام انقلابی .... توقف عزت مند عمره . مراجع نظرشون رو اعلام کردن. منتظر چی هستید آقایون حج و زیارت. ول کنید مال دنیا رو

  • محمد

    حج بایدتعطیل شود.اصلا 8فروردین این اتفاق افتاده چرا آخرای فروردین خبرش باید به مردم برسد.دولت عربستان یه معذرت خواهی میکند ایران هم می پذیرد.هواپیمای ایرانی را آمریکا توخلیج فارس انداخت ایران چکار کرد.سکوت.من امسال کربلایودم علنا مردم ایران میگفتندپول ایران مال سطل آشغال

  • امیر مبارک

    من یه کرمانشاهیم اگر برا خودم کسی بودم وزیز عربستان درایران .... بسته بندیش میکردم میفرستادمش عربستان

  • علی اکبر

    با سلام ، تا زمانیکه بعضی نور چشمی ها از این عمره جیبا شون پر میشه فکر نمی کنم عمره تعطیل بشه ، اگر با این ... کثیفه ... برخورد نشه بازم شاهد این تجاوز ها خواهیم بود .

    اصلا چه نیازیه عمره داشته باشیم ؟؟؟ من کثیف تر از این عربستان ندیدم

  • سیما

    <b>خاک برسر وهابیان سگ صفت به نظر من عفت وشرف و عزت هر انسانی بالاتر از هر امر مستحبی است 40 تا 50سال گذشته علما مجتهدین ما برای هرچیز فتوا میدادن

  • امین

    حج عمره نرید پولاتونو نریزید تو شکم یهودی ها اخرشم این جوری جواب بدن

  • بنیامین

    سلام بنظرم حالا که این موصوع رو هم فهمیدن بیاید یه نظر خواهم عمومی توی یکی از سایت ها بکنیم تا تن این بیابون نشنینای مدعی تمدن بلرزه حداقل پیه کوشه از اقتصادشون و تحریم کنیم یعنی ببنید مردم موافق انجام این عمل مستحب هستند یا نه ؟
    لااقل تا پایان جنک با یمن هم سفارتشون تعطیل .
    واقعا چقدر نیاز به ارتباط هست اون که تو تحریم برای ما کم نگذاشت .

  • ناشناس

    باید مراجع بزرگوار تقلید در کشورمون حج را با این وضعیت عربستان حرام اغلام کنند

  • ناشناس

    باید مراجع بزرگوار تقلید در کشورمون حج را با این وضعیت عربستان حرام اعلام کنند

  • رضا

    تورو خدا حج عمره رو متوقف کنيد

  • رسول

    سلام
    خودکرده را تدبیر نیس
    خودمان به زحمت پول درمیاریم و پولهامون رو مفت میدیم بخورن هار بشن
    پس خودمان باعث میشیم بخورن وحشی بشن
    نباید ناراحت باشیم
    باید خودمان رو تغییر بدیم ما چیه مون از اون عرب های بی عرضه کمتره
    افسوس که ارزش خودمون رو نمیدونیم و همه چیز خوب رو میدیم اونا بخورن

  • کسری

    <b>‌واقعا‌از‌مسئولین‌انتظار‌داریم‌‌واسه‌آبروی‌ما‌ایرانیان‌ارزش‌قائل‌لشن..آخه‌با‌یه‌معذرت‌خواهی‌چی‌درست‌میشه...حج‌رو‌حرام‌اعلام‌کنید.سفارت‌عربستان‌رو‌تعطیل‌کنید..</b>

نظرات