سخنان امام خامنه‌ای درباره مقام زن وحضرت زهرا(س):

امام خامنه ای فرموده اند: اگر ما توانستیم در زمینه زن و خانواده و مادر و همسر، درست فکر کنیم، درست تصمیم بگیریم و درست عمل کنیم، بدانید که آینده این کشور تضمین شده است. یکی از مهم ترین وظائف زن، خانه داری است.

به گزارش لرستان خبر، فرازهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری امام خامنه ای درباره مقام زن و حضرت زهرا(س) به شرح ذیل است:

 

 

*   مقامات معنوی فاطمه زهرا (سلام الله علیها)


مقامات معنوی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در شمار برترین مقامات معنوی آحاد معدودی از بشریّت است. ایشان معصومند؛ عصمت، ویژه معدودی از برگزیدگان الهی در میان آحاد بشر است و این بزرگوار از آن جمله است، با توجّه به این واقعیّت که این زن مسلمان و مجاهدِ فی سبیل الله تنها حدود بیست سال - حالا با اختلاف روایات از هجده سال تا بیست و پنج سال - سنّشان بوده؛ زن جوان دارای این مرتبه عالی از معنویّت که در ردیف اولیا و پیامبران و مانند این ها قرار می گیرد و از سوی فرستادگان الهی «سیّدة نساءالعالمین» نام می گیرد.(1)



*   «مارایت اشبه برسول الله(ص) من فاطمه(س)»

 


اگر به کتابهایی که درباره فاطمه زهرا(س) به وسیله محدّثین اهل سنّت نوشته شده است، نگاه کنید، روایات بسیاری را می بینید که از زبان پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم در ستایش صدّیقه طاهره علیها سلام صادر شده است و یا رفتار پیغمبر(ص) با آن بزرگوار را نقل می کنند. بسیاری از این روایات، از زبان کسانی است که از آن قبیل بوده اند، مثل بعضی از زوجات پیغمبر و دیگران. این حدیث معروف از عایشه است که گفت: «و الله ما رأیت فی سمته و هدیه اشبه برسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم من فاطمة»؛ هیچ کس را از لحاظ هیئت، چهره، سیما، درخشندگی و حرکات و رفتار، شبیه تر از فاطمه به پیغمبر اکرم(ص) ندیدم. «و کان اذا دخلت الیه، اذا دخلت علی رسول الله قامت قام الیها»؛ وقتی که فاطمه زهرا(س) بر پیغمبر(ص) وارد می شد، آن حضرت برمی خاست و مشتاقانه به سمت او می رفت. این معنای تعبیرِ «قام الیها» است.(2)



*   الگویی برای همه بشریت


در کنار این مقام معنوی، بُروز خصلتهای برجسته و کارکردهای مهم در زندگی شخصی این بانوی بزرگوار، هر کدام یک درس است؛ تقوای او، عفّت و طهارت او، مجاهدت او، شوهرداری او، فرزندداری او، سیاست فهمی او، حضور او در مهم ترین عرصه های حیات یک انسان در آن دوره - چه در دوران نوجوانی و کودکی، چه در دوران بعد از ازدواج - هرکدام یک درس است؛ نه فقط درس است برای شما بانوان؛ برای همه بشریّت درس است. بنابراین این اقتران برای ما یک فرصت است؛ در زندگی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) باید دقیق شد، با نگاهی نو آن زندگی را شناخت، فهمید و به معنای واقعی کلمه آن را الگو قرار داد.(3)



*   روز ولادت حضرت فاطمه(س)؛ روز زن


امام - رضوان الله علیه - در یک بیانی خطاب به زنها می فرمودند: این که شما قبول کردید روز ولادت فاطمه زهرا(س) روز زن باشد، این برای شما مسؤولیت و تکلیف به وجود می آورد. روز شما، روز زن، روز مادر، روز فاطمه زهرا(س) است؛ معنای این چیست؟ این یک حرکت نمادین است؛ این کار، سمبلیک است. معنایش این است که زن باید در این صراط حرکت کند؛ عظمت و جلالت و علوّ مقام و مقدار برای زنان در این راه است؛ راهی که در آن تقوا هست، عفاف هست، دانش هست، نطق هست، ایستادگی در میدانهای گوناگونِ محتاج ایستادگی هست، تربیت فرزند هست، زندگی خانوادگی هست، همه زینتها و فضیلتهای معنوی در آن هست؛ زنان باید در این جهت حرکت کنند.(4)



*   ولادت حضرت زهرا(س)؛ توجه به هویت زن مسلمان


فرصت یادبود ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) فرصت مغتنمی برای زنان مسلمان است تا هویت زن مسلمان و ارزش والای زنان در نظر اسلام و در پرتو نظام اسلامی مورد توجه و مداقه قرار بگیرد. در چنین شرایطی جا دارد زن مسلمان با تأمل در مفاهیم اسلامی و ارزشگذاری های اسلامی و با دقت در خطوطی که در نظام اسلامی برای پیشرفت زنان و مردان پیش بینی شده است، هویت خود را بازیابی کند، قامت رسای استدلال را در مقابل سفسطه ها و وسوسه های عوامل صهیونیسم و سرمایه گذاری و زراندوزی به نمایش دربیاورد.(5)



*   لزوم توجه به نکاتی در روز زن؛


روز زن و روز مادر که خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی انطباق پیدا کرده است با روز ولادت برگزیده خلقت، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، باید همه را توجه دهد به این نکات. اگر ما توانستیم در زمینه زن و خانواده و مادر و همسر، درست فکر کنیم، درست تصمیم بگیریم و درست عمل کنیم، بدانید که آینده این کشور تضمین شده است.

 

 

1. مهم ترین وظائف زن


الف. شغل بزرگ و آینده ساز خانه داری

 


یکی از مهم ترین وظائف زن، خانه داری است. همه می دانند؛ بنده عقیده ندارم به این که زنها نباید در مشاغل اجتماعی و سیاسی کار کنند؛ نه، اشکالی ندارد، اما اگر چنان چه این به معنای این باشد که ما به خانه داری به چشم حقارت نگاه کنیم، این می شود گناه. خانه داری یک شغل است؛ شغل بزرگ، شغل مهم، شغل حساس، شغل آینده ساز. فرزندآوری یک مجاهدت بزرگ است. ما با خطاهائی که داشتیم، با عدم دقتهائی که از ماها سر زده، یک برهه ای در کشور ما متأسفانه این مسأله مورد غفلت قرار گرفت و ما امروز خطراتش را داریم می بینیم که من بارها این را به مردم عرض کرده ام: پیرشدن کشور، کم شدن نسل جوان در چندین سال بعد.

 

 

ب. فرزندآوری


فرزندآوری یکی از مهم ترین مجاهدتهای زنان و وظائف زنان است، چون فرزندآوری در حقیقت هنر زن است، او است که زحماتش را تحمل می کند، او است که رنجهایش را می برد، او است که خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است. خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به مردها نداده، در اختیار بانوان قرار داده؛ صبرش را به آن ها داده، عاطفه اش را به آن ها داده، احساساتش را به آن ها داده، اندامهای جسمانی اش را به آن ها داده؛ در واقع این هنر زنها است. اگر چنان چه ما این ها را در جامعه به  دست فراموشی نسپریم، آن وقت پیشرفت خواهیم کرد.

 

 

2. لزوم احترام و تکریم زن


احترام زن و تکریم زن، یک مسأله است که این حتماً باید مورد توجه و عنایت خاص باشد. رفتارهای زنان در محیط خانوادگی، در محیط کسب و کار، در محیط سیاست، در محیط اجتماعی، یک مسأله است، رفتار با زنان هم یک مسأله است. رفتار با زنان، ناظر به مردان است؛ چه مردان خانواده - مثل پدران، برادران و همسران - چه مردانی که در محیطهای کار برخورد می کنند. رفتار با زن باید احترام آمیز، محبت آمیز، همراه با نجابت و همراه با عفت باشد. بنابراین، هم تکریم زن، هم وظیفه زن، هم وظیفه نسبت به زن، جداگانه باید مورد توجه و برنامه ریزی قرار بگیرد.(6)



*   شرط دستیابی به راهبرد درست در مسأله زن

 

1. اجتناب از نگاه غربی و وجه آن


اگر می خواهید درباره مسأله زن، راهبرد درست را پیدا کنید و این  راهبرد را با اجرائیّات و الزامات اساسی آن همراه کنید و در بلندمدّت پیش بروید و به نتیجه برسید، باید ذهنتان را از تفکّرات غربی در مورد زن تخلیه کنید. نمی گویم بی اطّلاع بمانیم، نه، امّا مرجعیّت آن افکار را به کلّی رد کنیم.

 

 

الف. ابتنای بر معرفت شناسی مادی


افکار غربی ها، نظرات غربی ها، در زمینه مسأله زن مطلقا نمی تواند مایه سعادت و هدایت جامعه بشری باشد. اولا تفکّرات آن ها، تفکّراتی است مبتنی بر معرفت شناسی مادّی و غیرالهی، که این خودش یک غلطی است.

 

ب. نگاه ابزاری به زن در رویکرد غربی

 

ب.1. برای منافع اقتصادی


دوّم این که در رویکرد غربی به مسأله زن، یک نگاه کاسب گرانه و مادّی و اقتصادی دخالت داشته است، یعنی در اروپایی که زن حقّ مالکیّت نداشت، ناگهان مسأله انقلاب صنعتی و کارخانجات و حضور مؤثّر شاغل زن در کارخانجات با خرج کمتر برای سرمایه دارها مطرح شد. آن وقت آمدند برای زن حقّ مالکیّت قائل شدند، برای این که بتوانند او را به کارخانه بکشانند، به او مزد کمتری بدهند و طبعاً آمدن او به میدان اشتغال، الزامات خودش را داشت و دنباله های خودش را تا امروز داشت.

 

ب.2. برای اطفای شهوات

 


یک جهت دیگر در این که ما بایستی از نگاه غربی در مسأله زن پرهیز کنیم، این است: در نگاه غربی، زن وسیله ای برای اطفای شهوت است؛ این غیر قابل کتمان است. این را اگر کسی ادّعا بکند، ممکن است کسانی جنجال کنند که نه آقا این جور نیست، لیکن زندگی آن ها را که انسان نگاه می کند، اساساً این نگاه حاکم است. در محیط اجتماعی هرچه زن پوشش کمتری داشته باشد، مطلوب تر است. در مورد مرد این حرف را نمی زنند؛ در مهمانی رسمی، مرد بایستی با لباس کامل، پاپیون زده و کت و شلوار پوشیده و احیاناً لباس رسمی وارد بشود، امّا خانمها در این مهمانی های رسمی بایستی به شکل دیگری ظاهر بشوند؛ این جز برای این که چشم هرزه هوس آلود مرد بهره مند بشود، هیچ فلسفه و حکمت دیگری ندارد.

 

2. مراجعه به متون اسلامی

 


الزام دوّم این که به متون اسلامی مراجعه کنید. واقعاً از قرآن و سنّت و حدیث و دعا و متون اسلامی و از کلمات ائمّه و رفتار ائمّه، آن اصول و پایه های اصلی را اتّخاذ کنید. وحی است دیگر، وحی مال خدا است؛ خدا آفریننده من و شما است. من نمی گویم هرچه به نام دین در دهانها می افتد، آدم قبول کند؛ نه، از همان دین صحیح که با شیوه درستِ استنباط و به وسیله اهل و شایستگان این کار انجام می گیرد، استفاده شود؛ واقعاً از کتاب خدا، از سنّت پیغمبر(ص)، از روش ائمّه معصومین(ع) و از کلمات این ها استفاده بشود،که ما در زمینه مسائل زنان باید چه راهبردی را اتّخاذ کنیم و خطوط اساسی را از آنجا باید اتّخاذ کنیم.

 

3. پرداختن به مسائل اصلی زنان


یک کار سوّم هم وجود دارد و آن این که در احصای مسائل اصلیِ زنان، حقیقتاً به مسائل اصلی بپردازیم، نه به مسائل درجه دو. پرداختن به مسأله خانواده و به خصوص مسأله سلامت و امنیّت و آرامش و تکریم زن در محیط خانواده، یکی از مسائل اصلی است. ما چند مسأله اصلی داریم، یکی از آن ها این است.

 

الف. آرامش زن در خانه


نگاه کنید ببینید عوامل سَلب آرامش و سکینه روحی زن در خانواده چه چیزهایی است؟ دنبال این باشید که با قانون، با روشهای تبلیغی، با روشها و شیوه های گوناگون، این ها را برطرف کنید. این، اساس قضیّه است. زن در خانه، مایه آرامش است؛ مایه آرامش مرد و مایه آرامش فرزندان؛ دختر و پسر. اگر خود زن برخوردار از آرامش روانی و روحی نباشد، نمی تواند این آرامش را به خانواده بدهد. زنی که مورد تحقیر قرار بگیرد، مورد اهانت قرار بگیرد، مورد فشار کار قرار بگیرد، نمی تواند کدبانو باشد، نمی تواند مدیر خانواده باشد؛ در حالی که زن، مدیر خانواده است.

 

 

ب. تصوّر از زن و کار او در خانه


تصوّر از زن در خانه، تصوّر یک موجود درجه دویی (است) که موظّف به خدمتگزاری به دیگران است؛ این تصوّر بین خیلی ها هست - حالا بعضی ها به زبان می آورند، به  رو می آورند، بعضی ها هم به رو نمی آورند، امّا در دلشان این است - این درست نقطه مقابل آن چیزی است که اسلام بیان کرده است. در این حدیث می گوید: خیال نکن زن کارگزار تو داخل خانه است که باید کارهای خانه را انجام دهد، این جوری نیست. خب ببینید، این خودش یک فصلی است که از آن چندین فصل گشوده می شود: مسأله احترام کار زن در خانه و عدم الزام او، مجبور نبودن او، قابل خریداری شدن این کار، یعنی قابل مبادله با پول.

 

 

ج. امنیت زن در خانه


به نظر من، یکی از مسائل اصلی، مسأله خانه و خانواده است: امنیّت زن در محیط خانواده؛ فرصت زن در محیط خانواده و خانه داری برای بُروز استعدادها؛ (چیزی) مانع درس خواندن او، مانع مطالعه کردن او، مانع فهمیدن او، مانع نوشتن او نشود؛ (برای) کسی که اهل این چیزها است، میدان برای این کارها فراهم باشد؛ این اساس قضیّه است.(7)

*   مسأله اشتغال زنان؛ مسأله درجه دو


مسأله اشتغال بانوان، جزو مسائل اصلی نیست. البتّه ما با اشتغال بانوان مخالف نیستیم؛ بنده خودم نه با اشتغالشان، نه با مدیریّتهاشان مخالفتی ندارم، مادامی که با آن مسائل اصلی معارضه و تنافی پیدا نکند. اگر معارضه پیدا کرد، آن مقدّم است.(8)

 



*   عدم تعلل در آرایش تهاجمی به غرب


در خیلی از زمینه ها، ما واقعاً نظر اسلام را درست نتوانستیم به دنیا منتقل کنیم. حالا این که می گویم «نتوانستیم»، این را نمی شود گناه نظام جمهوری اسلامی دانست، چون همان مقداری هم که کار شده است، به برکت نظام جمهوری اسلامی است، لکن بیش از این باید ما کار کنیم، که نیاز داریم به این.

 

 

ما برای این که بتوانیم یک جبهه تهاجمی و مصون از تعرّضِ تهاجم دیگران - یک آرایش تهاجمی - داشته باشیم، نیاز داریم به این که این کارها را، این اندیشه ها را، این افکار را منتشر کنیم، بگوییم؛ به این واقعاً نیازمندیم؛ در واقع این تهاجم ما، جنبه مصونیّت سازی و تدافعی دارد. بنابراین هرچه شماها کار بکنید برای این که این عقب ماندگی را جبران بکنید، به نظر من مفید است و لازم است. در زمینه این نهضت - باید گفت نهضت بیداری در زمینه مسائل مربوط به زنان - واقعاً هیچ نبایستی ما تعلّل کنیم، توقّف کنیم؛ بین راه درنگ نباید کرد. با وجود این که این گفتمانِ کامل و مفید و قانع کننده را از اسلام در اختیار داریم، امّا عملاً خودمان را در موضع انفعال قرار دادیم در مقابل گفتمان غربی در مورد زن. مطلقاً در موضع دفاعی قرار نگیرید. گفتمان اسلامی در مورد زن را بایست با روحیّه تهاجم، طلبکارانه مطرح کرد.(9)

 

 

*   مهم ترین مسائل فعلی زنان کشور

 


در مسائل فعلیِ زنان کشور ما، به اعتقاد من، دو مسأله از همه مهم تر یا بگویید فوریتر و لازم الاهتمام تر از بقیّه مسائل است.

 

1. اهمّیّت و اعتبار خانه و خانواده
یک مسأله، مسأله اهمّیّت و اعتبار خانه و خانواده است. برای خانه باید شأن قائل شد؛ انسان بدون خانه - که مسکن و مأوایی ندارد - قابل تصوّر نیست. هر انسان احتیاج دارد به خانه و محیط خانه. روح محیط خانه عبارت است از خانواده؛ باید به این اهمّیّت داد، باید در این تأمّل و تدبّر کرد.

 

 

2. جلوگیری از ضعف و ستم زدگی زن در سطوح مختلف
دوّم جلوگیری از ضعف و ستم زدگی زن در سطوح مختلف، ما زنانی داریم که ضعیفند و محرومند، زنانی داریم که ستم زده و مظلومند؛ باید جلوی این مظلومیّتها را گرفت. قوانین مهمّی لازم است که باید وجود داشته باشد، خُلقیّات لازمی وجود دارد که بایستی دنبال کرد که تحقّق پیدا کند، آداب و سننی لازم است وجود داشته باشد که زن در سطوح مختلفِ معاشرتی، جنسی، خانوادگی، فرهنگی و فکری دچار ستم زدگی نباشد، یعنی از مسائل کاملاً شخصی و خصوصی - یعنی مسائل جنسی - احتمال و امکان ستم زدگی زن و مظلومیّت زن وجود دارد، تا مسائل عمومیتر مثل مسائل معاشرتی، مسائل خانوادگی؛ احترام در چشم شوهر، در چشم فرزند، در چشم پدر، در چشم برادر. زن اگر چنان چه در محیط خانواده، محترم و مکرّم شمرده بشود، بخش مهمّی از مشکلات جامعه حل خواهد شد.(10)

 

-------------
1) 30/1/1393
2) همان
3) همان
4) 23/2/1391
5) 30/6/1379
6) 11/2/1392
7) 30/1/1393
8) همان
9) 21/2/1392
10) همان

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    کمپین ضد سعودی توسط بچه های لرستانی راه اندازی شد . لطفا شما هم با اطلاع رسانی کردنتون کمک کنید .
    http://antisaudi.bacyrat.ir/

نظرات