لرستان خبر گزارش می دهد؛

این روایت کوتاهی از سیر فعالیت 10ساله شورای شهر خرم آباد بود که گذشت. روایتی که تلخکامی هایش بیش از شیرینی هایش بود. اما نباید فراموش کرد که وظایف شورا فقط در انتخاب شهردار خلاصه نمی شود. اساس تشکیل شوراها بر مبنای سازندگی است. سازندگی در امور عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی

به گزارش لرستان خبر، کلید انتخابات شورای اسلامی شهر خرم آباد همزمان با تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا در 17 اسفند سال 1377 زده شد.

 

 اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور با استقبال چشمگیر مردم در بیش از 40هزار حوزه انتخاباتی برگزار و نهایتاً حدود 200 هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند.

 

شروع به کار شوراهای اسلامی از 9 اردیبهشت سال 1378 و همزمان با پیام  تاریخی حضرت امام در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژه ای از سوی مقام معظم رهبری آغازشد و امروز شاهد فعالیت گسترده این نهاد مردمی در کل کشور هستیم .

 

اولین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر خرم آباد سال 78با روی کار آمدن یک زن و هشت مرد برگزار شد. عزت الله فیلی، امیر بهاروند، یحیی عیدی بیرانوند، محمد مهرابی، قدرت الله ترابی نژاد، فریدون معتمدی، احمد رشنو، علی امرایی  و تنها بانوی شورای این دوره نسرین رشیدی مفرد هشت عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد در دوره اول بودند.

 

اعضای شورای اول خرم آباد

 

 دردوره دوم که از سال 82 شروع شد،محمد جعفر همت پور،حمید رشیدی،نصرت الله جهانی چگینی ،علی سلاحورزی،رحمان بابایی، بهزاد ملکی و بار دیگر محمد مهرابی و فریدون معتمدی  مردان شورای اسلامی شهر خرم آباد بودند که سکان دار این نهاد مشورتی شدند.نکته جالب توجه دراین دوره عدم اعتماد مردم این شهر به بانوان کاندیدا بود به طوری که از بین چند کاندیدای زن شرکت کننده در دوره دوم هیچ کدام نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند

.

انتخابات دوره سوم شورای اسلامی شهر خرم آباد درسال 86تب وتاب بیشتری نسبت به دوره های گذشته داشت.دراین دوره رقابت سخت و بیش از 100نفر کاندید شد. اما تنها هفت مرد پیروز این میدان  محمد خدامی،امیر ناصر غلامرضایی، مراد کرمی، بهروز احمدی، علی زنجی بیرانوند، بیژن حسین پور، شیرمراد صفربیرانوند و بار دیگر محمد جعفر همت پور بودند. فرشته طهماسبی تنها بانویی بود که توانست اعتماد مردم این شهر را به خود جلب کند و بعد از نسرین رشیدی دومین زن میدان رقابت باشد.

 

این دوره با تغییراتی مواجه شد.به طوری که پس از یک سال که از عمر شورای سوم می گذشت امیر ناصر غلامرضایی از عضویت در شورا انصراف داد واحمد علی دلفان جایگزین وی شد.شانس با محمد خدامی یار بود وبا شهردار شدنش،حسن آذری جای وی را پر کرد.

 

تب و تاب انتخابات دوره چهارم شورای اسلامی شهرو روستا در کشور در برابر یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری رنگ باخت. در این سال هیجان انتخابات ریاست جمهوری  از شوراها پیشی گرفت .پس از اعلام نتایج انتخابات دور چهارم درسال92،سیف الدین آشتیانی خواننده سرشناس لرستانی، رستم کوشکی، رضا بیرانوند، محسن اقبالی، جافر وفایی مرد ورزش لرستان، محمد حسین پور، عبداالله عزیز پور دیگر مرد ورزش لرستان، فرشاد سیفی نوازنده لرستانی،علی جهان آرا،رضا حاصلی وبار دیگر حسن آذری ،محمد مهرابی و فرشته طهماسبی به شورای اسلامی شهر خرم آباد راه یافتند.

 

اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر خرم آباد

 

در این دوره محمد مهرابی ابتدا به عنوان رییس شورا انتخاب و منصوب شد و سبز خدا صفر بیرانوند جای وی را گرفت. پس از گذشت چند ماه از عمر شورای چهارم با رای اعتماد اعضای شورا، با برکناری نصیری، مهرابی شهردار شد.

 

 

شاید بتوان گفت طی 10سال فعالیت، این دوره یکی از حساس ترین دوره های فعالیت شورای اسلامی شهر خرم آباد است. همزمان شدن با انتخابات ریاست جمهوری، تنش های حاصل از انتخاب محمد مهرابی به عنوان شهردار، اختلافات درون سازمانی و دلایل قانع نکننده برکناری نصیری از شهرداری دلایلی است که بر این گفته صحه می گذارد.

 

 

 

یکی از مهمترین رویدادهایی که در این دوره به وقوع پیوست، برکناری زود هنگام مهرابی از سرپرستی شهرداری بود. اتفاقی که ماه ها تب و تاب رسانه ای به راه انداخت. محمد مهرابی که زمانی با رای اکثریت اعضای شورای شهر، شهردار شده بود پس از گذشت چند ماه اعتماد آنان را از دست داد.

 

برخی از اعضای شورای شهر که موافق برکناری مهرابی بودند؛ سوء مدیریت شهری، اهمال کاری در ساخت و سازهای شهری، باندبازی  و طایفه گرایی، منفعت طلبی و عدم هماهنگی با شورا را مهمترین دلایل مخالفت خود با مدیریت شهردار تازه بر مسند تکیه زده عنوان کردند.

 

311adm1_resize_2

از این پس، موج مخالفت و موضع گیری های رسانه ای به اوج رسید. مهرابی هم بیکار ننشست وبا بیان مطالبی در رسانه ها سعی در مبرا کردن شهرداری داشت. اعضای شورای شهر که به دو گروه موافق و مخالف تقسیم شده بودند با جبهه گیری های خود، صحنه شورا را به میدان جنگ تبدیل کردند.

 

مدیریت شهرداری خرم آباد پا در هوا مانده بود اختلافات شورا و شهرداری چنان شدت گرفت که مسئولین کشوری و استانی به طور جد به این میدان ورود پیدا کردند. بالاخره این رزم هم به پایان رسید و حتی اعلام آمادگی مهرابی برای مناظره رسانه ای با اعضای شورای شهر نتوانست  وی را از تمام برچسب هایی که شورا بر وی زده بودند مبرا کند.

 

بالاخره با پایان یافتن این جنجال و قانون و قواعدی که شورا برای خود لیست کرده بود، یحیی عیدی بیرانوند عضو سابق شورای شهر به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد. این انتخاب با صدور حکم وزیر کشور قطعی و وی شهردار خرم آباد ماند.

 

این روایت کوتاهی از سیر فعالیت 10ساله شورای شهر خرم آباد بود که گذشت. روایتی که تلخکامی هایش بیش از شیرینی هایش  بود. اما نباید فراموش کرد که وظایف شورا فقط در انتخاب شهردار خلاصه نمی شود. اساس تشکیل شوراها بر مبنای سازندگی است. سازندگی در امور عمرانی، فرهنگی، اجتماعی  و اقتصادی.

 

درماده 5قانون شوراهای اسلامی شهر آمده است:" برنامه‌ ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاه های ذیربط برعهده شورا است." این برنامه ریزی ها باید کارشناسانه و به دور از اغماض باشد. بی شک تصمیمی که بر اثر تفکر جمعی اتخاذ شود بیش از یک تصمیم فردی قدرت دارد. اتحاد، همدلی، بروز نبوغ و استعدادهای جمعی در شورای اسلامی می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات شهری را حل کند.

 

انتظار می رود اعضای شورای شهر خرم آباد با آگاهی از وظایف خود بیش از پیش نسبت به انسجام وهم اندیشی که اساس تشکیل شورا هاست اهتمام داشته باشند تا خدایی ناکرده بار دیگر شاهد تنش ها و جنجال های جمعی و رسانه ای از سوی این نهاد مقدس نباشیم. منبع: سفیر افلاک

 انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • الف

    متن با موضوع همخوانی نداشت

نظرات