الگوی انتخاباتی مطلوب اصلاحات؛

اصلاح‌طلبان برای حضور گروه‌ها سیاسی خاص در انتخابات مجلس فضا‌سازی و با تحلیل‌‌‌های جهت‌دار حضور این گروه‌ها در این انتخابات را القاء می‌کنند.

به گزارش لرستان خبر، الگوی رقابتی مطلوبی که اصلاح‌طلبان ترسیم کرده‌اند با حضور یاران محمود احمدی‌نژاد در صحنه انتخابات آتی مجلس تکمیل می‌شود. استقبال خاص اصلاح‌طلبان و خبرسازی‌های آنان از حضور یاران رئیس دولت دهم در انتخابات مجلس نیز از ترفند‌ اصلاح‌طلبان برای بر هم زدن بازی رقیب حکایت دارد. اصلاح‌طلبان این ظرفیت را در احمدی‌نژاد می‌بینند و برای این موضوع اقدام به خبرسازی می‌کنند.

 

در همین ارتباط نیروهای سطح بالایی اصلاح‌طلبان نیز دست به کار شد‌ه‌اند. داریوش قنبری، نماینده اصلاح‌طلب سابق مجلس یکی از افرادی است که از حضور اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات سخن می‌گوید.

 

این فعال اصلاح‌طلب در مطلبی در روزنامه آرمان با اشاره به این موضوع نوشت:«شنیده‌ها حکایت از آن دارد که محمود احمدی‌نژاد فعالیت‌های خود را برای انتخابات مجلس دهم آغاز کرده است. رئیس دولت‌های نهم و دهم شخصیتی نیست که به‌راحتی از صحنه سیاست‌ورزی دور شود. همان روزی که دوران ریاست‌‌جمهوری‌اش پایان یافت، محافل خصوصی خود را حفظ کرده و ارتباط با اطرافیان و دولتمردان خود را به‌گونه‌ای سامان داد که بتواند در صحنه سیاست فعالیت کند.»

 

وی در ادامه با القای این مطلب که رئیس جمهور سابق دو تاکتیک انتخاباتی را دنبال می‌کند، می‌نویسد: «احمدی‌نژاد دو استراتژی را دنبال می‌کند؛ نخست، وحدت با اصولگرایان که در این وحدت شرط و شروطی را مطرح خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین شروط احمدی‌نژاد برای وحدت با اصولگرایان، سهم‌خواهی قابل‌توجه از کرسی‌های مجلس است. او خواهان این است که تعداد قابل‌توجهی از طرفدارانش در لیست اصولگرایان قرار گیرند چراکه به‌راحتی از گروهی دنباله‌روی نمی‌کند. سناریو دوم درحالی متصور است که او نتواند شروطش را به اصولگرایان بقبولاند. در این صورت به شکل مستقل کار خواهد کرد و در این مسیر، تلاش خود را مصروف چهره‌های برتر دولتش خواهد کرد.»

 

این درحالی است که اصولگرایان همواره نسبت به عبور از احمدی‌نژاد نظر قاطع خود را اعلام داشته‌اند اما اصلاح‌طلبان سعی دارند به گونه‌ای حضور وی در انتخابات و پیوند احمدی‌نژاد و اصولگرایان را در صحنه سیاسی کشور با ترفند‌های رسانه‌ای مستولی کنند تا با تخریب مداوم دولت نهم و دهم هزینه عملکرد غلط دولت دهم را به گردن اصولگرایان بیندازند.

 

نماینده اصلاح‌طلب سابق مجلس در ادامه به حضور فرد حاشیه ساز دولت دهم در انتخابات آتی مجلس می‌پردازد و می‌نویسد: «از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که رحیم‌مشایی نیز در انتخابات مجلس شرکت کند. با توجه به اینکه او نتوانست در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشته باشد و از طرفی واقف است که دیگر در صحنه ریاست‌جمهوری نخواهد توانست کاندیدا شود، قطعا به انتخابات مجلس نگاهی جدی دارد.»

 

جالب اینجاست که گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب رویکرد دوگانه‌ای در این زمینه اتخاذ می‌کند و هم به تخریب دولت دهم می‌پردازند و هم از حضور عناصر وابسته به این دولت در انتخابات مجلس سخن می‌گویند و خبرپراکنی می‌کنند. با این وجود، چنین تحلیل‌هایی که با شنیده‌ها همراه است بیشتر از اینکه با واقعیت فضای سیاسی کشور همخوانی داشته باشد، حکایت از الگو‌سازی مطلوب انتخاباتی اصلاح‌طلبان دارد و این جریان سیاسی سعی دارد، با القاسازی چنین فرضیاتی، صحنه سیاسی کشور را به سمت چنین الگویی هدایت کند. منبع:‌مشرق

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات