اخبار نگران کننده ای از تعطیلی چند برنامه مهم و اثر گذار در رسانه ملی می رسد. برنامه هایی که بیشتر آن ها علمی، فرهنگی و اجتماعی بودند و کمتر به مسئله سیاسی پرداختند اما وجه مشترک انتقادی بودن آن ها نسبت به شرایط موجود برای آن ها دردسر شد

به گزارش لرستان خبر، «البته ما انتقاد را خوب می‌دانیم، اما در بیان خدمات دولت گاهی مشکل پیش می‌آید و شاید این مشکل در دوربین‌ها و فرستنده‌های صداوسیما وجود دارد.»
 
 
«رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست‌تنهاست.» این سخنان را خسن روحانی رییس جمهور کشور در در بیست‌ونهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی در هشتم دی ماه سال پیش گفت تا مشخص شود رییس جمهوری و اعضای دولت دلخوشی از بعضی از برنامه های رسانه ملی ندارند و از سرافراز رییس جدید رسانه ملی رفتاری مخالف با رفتار رییس قبلی دارند.
 
 
رییسی که از بدو ورود به این سازمان قول تغییر و تحول های بنیادی داد و کارشناسان نیز به دلیل عملکرد مثبت وی دربخش برون مرزی رسانه ملی به این قول اطمینان داشته  و دارند اما چندی است اخبار نگران کننده ای از تعطیلی چند برنامه مهم و اثر گذار در رسانه ملی می رسد. برنامه هایی که بیشتر آن ها علمی، فرهنگی و اجتماعی بودند و کمتر به مسئله سیاسی پرداختند اما وجه مشترک انتقادی بودن آن ها نسبت به شرایط موجود برای آن ها دردسر شد، تعدادی تعطیل و تعدادی نیز فعلا! از کنداکتور صداوسیما حذف شدند.
 
 
مصیر
 
 
برنامه تلویزیونی «مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیما بود که دوشنبه ها ساعت ۲۳ روی آنتن می‌رفت یکی از همین برنامه ها بود که با تابلو «تعطیل شد» مواجه شد. برنامه تلویزیونی «مصیر» برنامه ای ترکیبی شامل آیتم های مختلف مستند و گزارش همراه با گفت وگوی زنده استودیویی بود.
 
«مصیر» در هر هفته یکی از معضلات اجتماعی را واکاوی کرد.پوشش و آرایش، طلاق، اعتیاد، شبکه های مجازی و ... برخی از موضوعات این برنامه بود که نشان از این مورد دارد که این برنامه یک برنامه کاملا اجتماعی است نه سیاسی.
 
 
پایش
 
 
برنامه "پایش" از ابتدای امر به دلیل طرح مسایل چالشی و ارتباط بی‌واسطه با مردم درباره مسایل اقتصادی، حرکتی بر لبه تیز تیغ داشت و حتی شنیده می‌شد که دولت چندان هم با روی آنتن رفتن آن موافق نیست.
 
 
حتی سیدامیر سیاح تهیه‌کننده برنامه نیز در گفتگویی  به این موضوع اشاره کرد و از فشارهای مسئولان دولتی برای تحریم و تعطیلی برنامه خبر داد؛ چرا که طبق گفته او نمی‌خواهند سوءمدیریت‌هایشان به مردم گفته شود.
شاید همین موضوعات بود که بر جذابیت برنامه افزود و "پایش" امروز یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما به حساب می‌آید. 
 
به طور مثال در یکی از این برنامه ها که موضوع آن فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها بود روی آنتن نرفت تا پیش از سخنان رئیس جمهور در مجلس فضای ملتهبی به وجود نیاید.
 
در هفته های پیش نیز این برنامه با تبلیغ فراوان و پخش تیزر خبر از بررسی «اقتصاد بعد از تحریمها» در آن داده می شد، وقتی «سیدعلی روحانی» کارشناس اقتصادی برنامه «پایش» با وجود گریم شدن و آمادگی حضور در استودیو با ممانعت «مدیران بالا» روبرو شد و مجال حضور در استودیو و صحبت از اقتصاد بعد از تحریم را نیافت، کلید سانسور و احتمالا حذف این برنامه نیز زده شد.
 
 
ثریا
 
ثریا یکی دیگر از برنامه هایی بود که با تعطیلی غیر رسمی مواجه شد. ثریا با عنوان یک برنامه مطالبه گر در موضوعات مهم که تا به امروز کمتر به آن پرداخته شده بود، روی آنتن رفت. موضوعاتی نظیر مشکلات قشرهای مختلف مردم، صنعت های رو به تعطیلی در کشور و تحلیل موضوعات مهم مثل انرژی هسته ای باعث شد این برنامه خیلی زود به برنامه اثرگذار و پربیننده کشور تبدیل شود.
 
به عنوان مثال حمایت نظام پرستاری از این برنامه در یکی از قسمت ها به دلیل رویکرد مطالبه گر و حقیقت گوی این ثریا ، این برنامه را بار دگیر بر سر زبان ها انداخت
 
محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها با اشاره به گلایه های رئیس سازمان نظام پزشکی از برنامه «ثریا» که معتقد بود جامعه پزشکی را آشفته کرده است، گفت: «متاسفانه گروه اندک هفت درصدی در نظام سلامت حضور دارند که از شنیدن واقعیت ها، بر آشفته می شوند.»
 
 
 وی همچنین به نامه گلایه آمیز رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران به رئیس سازمان صدا و سیما نیز اشاره کرد و افزود: «دکتر زالی عنوان کرده اند که جامعه پزشکی از برنامه “ثریا” آشفته شده است، اما باید منظورشان را از جامعه پزشکی به صراحت عنوان کنند و بگویند چه گروهی هستند که از انتقادات برآشفته می شوند.گروه هفت درصدی نه پایگاهی بین خانواده نظام سلامت و نه مردم دارند متاسفانه اولویت اول این گروه قلیل، کسب درآمد است.»
 
برنامه اقتدار موشکی با محوریت زندگی سردار شهید تهرانی مقدم نیز یکی دیگر از برنامه های پر بیننده ثریا بود که با واکنش مثبت مردم رو به رو شد. این پیامک های زیر که به این برنامه فرستاده شده گوشه ای از واکنش مثبت به این برنامه است:
 
 
"ولا حول ولا قوة الا باالله" با سپاس فراوان از دست اندرکاران مجموعه ثریا و دست مریضاد به فرزندان پر تلاش این ملت در هوا فضای سپاه,ان شاا.. به فضل الهی بزرگترین آرزوی شهید والا مقام حسن طهرانی یعنی نابودی رژیم نامشروع و غده سرطانی اسرائیل غاصب را به واقعیت مبدل سازیم.
 
"یاحسین(ع)" باتشکرازبرنامه زیباتون که آدمای خواب روتاحدودی بیدارکرد انشاا..اونایی که خودشونو زدن به خواب روهم بیدارکنه "مرگ برآمریکا"
 
( نصر من الله و فتح قریب ) ساخت و پخش این برنامه های مستند باعث افزایش روحیه خود باوری و غرور ملی می شود . لطفا ادامه پیدا کند . به امید نابودی کفر جهانی و در رأس آنها اسرائیل 
 
 
مناظره
 
 
«مناظره» برنامه بعدی بود که از چرخه برنامه های سیما حذف شد، این برنامه که با تمام انتقادات وارده مدل نسبتا موفقی از یک برنامه ی چالشی و مدل کوچکی از تضارب آراء در صداوسیما محسوب می شد، از گردونه پخش خارج شد. این در حالی بود که شروع این برنامه با انتخابات ریاست جمهوری بود و به گفته بسیاری از کارشناسان نطق روحانی در این برنامه به افزایش سبد رای وی کمک بسزایی کرد.
 
 
موارد بالا نشان می دهد شاید مقداری انفعال در برابر نقدهای بعضا نادرست دولت به رسانه ملی،  تیم مدیریتی جدید این سازمان را بر آن داشته است تا برنامه های انتقادی و صریح خود را که از سوی مردم با اقبال مواجه شده بود کنار بگذارد. جنبش دانشجویی عدالت خواه در همین رابطه نامه ای نوشته که قسمتی از آن به شرح زیر است:
 
«از زمانی که ثریا به فسادها و ضعف های سیستمی و سازمانی موجود در نظام بانکی ، نظام مدیریت شهری ، نظام سلامت_بخوانید نظام پزشکان_ ، و… پرداخت ، میدانستیم ، آنان که از فضای موجود منافع کلانشان تامین میگردد وجود ِ این گونه برنامه ها را برنخواهند تافت اما با این وجود این وظیفه شماست که اجازه ندهید این تقلاهای باطل بر اراده حقِ سازمان صدا و سیما اثر منفی بگذارد.
 
نه تنها نباید بگذارید اثر بگذارد بلکه آن گاه که صدای عده ای به اعتراض بلند شد باید به صحت مسیرتان مطمئن شوید و راه را با جدیت بیشتر طی کنید.برنامه هایی همچون ثریا و پایش و مناظره ، بار یکی از رسالت های صدا و سیما مبنی بر نقد وضع موجود جهت نیل به وضع مطلوب را به دوش می کشند و بایکوت و سانسور این سنخ برنامه ها، نتیجه ای جز سرخوردگی برای مردم و شادمانی برای صاحبان منافع و لابی ها ندارد؛ گاهی اینگونه احساس می شود که هنوز استبداد قلیلی بر منافع یک ملت در چشم برخی مسئولین، برتری دارد.»
 
 
حال باید دید سرافراز در این رابطه چه رویکردی را دنبال می کند. رییسی که در یکی از سخنرانی های خود گفته بود:«رسانه باید نسبت به دولت ، منصفانه و با احترام برخورد کند ، زیرا دولت در شرایط سختی کار می کند ،‌تحریم های بین المللی و کاهش قیمت نفت مشکلاتی به وجود آورده و کار دولت را دشوار تر کرده است در عین حال از افراط و تفریط باید پرهیز کند و به خواسته های حزبی توجه نکند.» منبع: سراج 24

 

 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • یک همکار

    این برنامه ها سیاسی نبودند اما کارهای اقای سرافراز تماما سیاسی است از آن جمله نفله کردن خبرنگاران اجتماعی و فرهنگی واحد مرکزی خبر و منحل کردن تنها خبرگزاری صوتی و تصویری سازمان صداوسیما ....برایش متاسفم . سیاسیون که اتفاقی برایشان نشد آن ها مامورند این جا نشد آن جا ...یک جایی برای خودشان کار پیدا می کنند این هنرمندان و دلسوزان مردم هستند که دلسوخته می مانند . تعطیلی جمعه ایرانی هم یادتان رفت .

نظرات