چرا هاشمی اینچنین دلواپس انتخابات مجلس شده است؟!/

در همین قضایای انتخابات، خوب، تبلیغات انتخاباتی مثلاً باید یک ماه یا بیست روز قبل از شروع انتخابات انجام بگیرد؛ اما از پیش از عید نوروز تبلیغات انتخاباتی شروع شد! همین تلویزیونی هم که مورد انتقاد بعضی از دوستان است، متأسفانه منعکس میکرد. بنده موافق هم نبودم.

به گزارش لرستان خبر، علی رغم اینکه تا دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همچنان فاصله زمانی زیادی باقی مانده است، اما برخی چهره های شاخص سیاسی، به دنبال سیاست زده کردن کشور، یکسال قبل از برگزاری انتخابات و کشاندن فضای داخلی به سمت بگو مگوهای زود هنگام انتخابای هستند.

 

 این اقدامات در حالی است که به نظر میرسد حرکت به سمت سیاست زده کردن فضای کشور آنهم یکسال پیش از برگزاری انتخابات مجلس، با سخنان روحانی در پیام نوروزی خود کلید خورده است، به نحوی که وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان، سال جدید را سال انتخابات نام گذاری کرد و اظهار کرد:

 

«مردم عزیز ایران! سال جدید، سال انتخابات است باید فضای بهتری را برای فعالیت احزاب بوجود آوریم، آستانه تحمل را بالاتر ببریم، سربلندی این ملت را به رخ بدخواهان بکشیم. به همه نشان دهیم که افکار مختلف را ما تحمل می‌کنیم. دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را بوجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بوجود آورد و این کار با همکاری یکدیگر امکان‌پذیر است».

 

در همین راستا هاشمی رفسنجانی که صبح امروز به مناسبت بزرگداشت روز استاد، در میان خیل اعتراض دانشجویان به دانشگاه صنعتی امیرکبیر رفته بود، انتخابات پیش رو را نیز از یاد نبرده بود. وی در سخنان خود با اشاره به انتخابات پیش رو خواستار حفظ وحدت داخلی شد و اظهار داشت:

 

 

«در این شرایط ما به عنوان نیروهای انقلاب اسلامی وظیفه داریم نامی که رهبری برای امسال گذاشته‌اند را حفظ کنیم و نگذاریم جامعه دچار تشتت شود. در هر جامعه‌ای آرا و نظرات مختلف وجود دارد ما باید هوشیار باشیم که وحدت کشورمان را به عنوان نیاز واقعی حفظ کنیم و کاری نکنیم که باعث تفرقه در جامعه شود بخصوص که در سال انتخابات هم حضور داریم».

 

 

 

از سوی دیگر در حالی که دولت یازدهم به عنوان مجری اصلی برگزاری انتخابات شناخته می شود، اما معاون اول دولت یازدهم در فروردین امسال در جلسه شورای مرکزی کارگزاران سازندگی حاضر شد و با اشاره به اسم انتخاباتی سال ۹۴ از طرف رئیس دولت عنوان کرد:

 

«کارگزاران تا پیش از این تلاش می‌کرد که نقش میانجی را در معادلات سیاسی ایفا کند. به نظر می‌رسد کارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا کند، زیرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود. اکنون نیز نیاز به این کار داریم. باید به یک همگرایی بین اصلاح طلبان معتدل و اصولگرایان اصیل اندیشید. باید به‌دنبال یک مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا کردن کاندیداها به مشکل برنمی‌خوریم. به همین دلیل می‌گویم که نقش کارگزاران مهم و مؤثر است. نباید گذاشت زاویه‌ای به وجود بیاید».

 

اما علاوه بر نگرانی فعالیت های زود هنگام انتخاباتی، شبهه دخالت دولت در انتخابات دوره بعد مجلس با نگاه به اظهارات عده ای از اعضای دولت یازدهم قوت گرفته است. در همین راستا علی یونسی دستیار ویژه روحانی در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در اوایل دی ماه سال گذشته اظهار داشته بود:

 

 

«ستادهای انتخاباتی حسن روحانی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری راکد شده است؛ این به زیان دولت است. ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نه ‌تنها باید منسجم باشند بلکه از هم‌اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند.»

 

در همین حال، حسین مرعشی نیز در گفتگویی که در بهمن ۹۳ منتشر شد، از فعالیت های زودهنگام محمد باقر نوبخت برای انتخابات مجلس سخن گفته بود:

 

«قاعدتاً آقای نوبخت در قالب حزب اعتدال و توسعه ورود می‌کنند. اخیراً هم آقای نوبخت از موضع سازمان برنامه به ستادهای آقای روحانی در استان‌ها، به‌عنوان اعضای شورای توسعه ابلاغ کردند. البته از موضع سازمان برنامه که قاعدتاً کار سیاسی نمی‌توانند انجام دهند و نمی‌خواهند انجام دهند، چون آقای نوبخت هم آدم منضبطی است، به این معناست که آقای نوبخت علایقی دارند و قاعدتاً با اصلاح‌طلبان کار خواهند کرد، چون  آنها انتخاب دیگری جز اصلاح‌طلبان ندارند».

 

این تحرکات انتخاباتی در حالی آغاز شده است که مقام معظم رهبری پیش از این در بیاناتی در سال ۸۸ از اقادامات زودهنگام تبلیغات انتخاباتی ابراز نگرانی کرده بودند و با انتقاد از این اقدامات بیان داشته بودند:

 

«در همین قضایای انتخابات، خوب، تبلیغات انتخاباتی مثلاً باید یک ماه یا بیست روز قبل از شروع انتخابات انجام بگیرد؛ اما از پیش از عید نوروز تبلیغات انتخاباتی شروع شد! همین تلویزیونی هم که مورد انتقاد بعضی از دوستان است، متأسفانه منعکس میکرد. بنده موافق هم نبودم. این را هم شما خیال نکنید که حالا بنده چون رئیس صدا و سیما را انتخاب میکنم، همه‌ی برنامه‌های صدا و سیما را می‌آورند، دانه دانه بنده نگاه کنم، امضاء کنم. نخیر، از خیلی از برنامه‌های صدا و سیما بنده راضی هم نیستم».

 

 

این سوال را شاید باید با دقت پاسخ داد که کدام دلواپسی موجب شده است که ده ماه قبل از انتخابات مجلسین فعالیت های انتخاباتی و تلاش برای سیاست زده کردن کشور کلید بخورد. ظاهرا پروژه های سیاسی و اقتصادی دو سال گذشته چندان هم که تصور میشده موفق پیش نرفته است و بر همین اساس به نظر می رسد تلاش برای انتخاباتی کردن فضا و ماهیگیری از دو قطبی های ساختگی آغاز شده است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات