شاهد عینی عملیات افتخارآمیز فرود هواپیمای ایرباس۳۱۰ در فرودگاه صنعا در یمن که خود از سرنشینان این هواپیما بوده است، گزارش لحظه به لحظه این پرواز و اقدامات شجاعانه خلبان ایرانی هواپیمای ماهان را تشریح کرده است.

هفته گذشته جنگنده‌های عربستانی از فرود هواپیمای ایرانی حامل کمک‌های انسان دوستانه در صنعا پایتخت یمن جلوگیری کردند.

ماجرا از این قرار بود که هواپیمای شرکت ماهان حامل تیم پزشکی و مقادیر قابل توجهی دارو و غذا سه‌شنبه هفته گذشته از کشورمان به‌سمت یمن حرکت کرد که پس از رسیدن به مرز عمان و یمن توسط جنگنده‌های آل سعود تهدید شد. با وجود این تهدیدات و پرواز چند جنگنده مسلح سعودی کنار هواپیمای ایرانی، کاپیتان بهزاد صداقت‌نیا دست از مأموریت خود برنداشته و جهت فرود در فرودگاه صنعا اقدام می‌کند که پس از شجاعت این خلبان ایرانی، جنگنده‌های سعودی‌ فرودگاه صنعا را بمباران کردند و با توجه به این اوضاع خلبان ایرانی به‌ناچار اوج گرفته به کشور بازمی‌گردد.

جزئیات کامل این ماجرای افتخارآمیز را از یکی از سرنشینان این هواپیما که از نزدیک شاهد تمامی اتفاقات بود، پیگیری کرد که شرح آن نقل به مضمون در ادامه می‌آید.

وی در خصوص اقدامات قبل از سفر این‌گونه توضیح داد: "ما به این جمع‌بندی رسیدیم که برای رساندن کمکهای پزشکی به مردم یمن به این سفر برویم، حتی به‌قیمت اینکه در این راه شهید شویم. خلبانی از شرکت ماهان (کاپیتان بهزاد صداقت‌نیا) که برادر دو شهید بود به‌همراه کمک‌خلبانش که استاد پرواز بود، با جمعی آماده پرواز شدیم و همه وصیت‌نامه‌های خودمان را نوشتیم".

این شاهد ماجرا تأکید کرد: "البته دوبار هواپیما اعزام شد، یک بار اساساً اجازه ندادند وارد حریم یمن شود، بار دیگر خلبان بهزاد صداقت‌نیا گفت: من می‌روم و هرجور شد می‌نشینم".

وی افزود: "وقتی وارد فضای یمن شدیم برج مراقبت عربستان اخطار داد که برگردیم. اخطار پشت اخطار داده بودند، خلبان هم ابتدا می‌گفت من مطمئن شدم که می‌خواهند هواپیما را بزنند و به افراد گفته شد که شهادتین خود را بخوانید. خلبان به آنها گفت: «ما نیازی به مجوز شما نداریم و برای کمک‌های انسان دوستانه به یمن می‌رویم». آنها دوباره و سه‌باره اخطار دادند و بعد برج مراقبت آنها عصبانی شد و گفت: «شما دیوانه هستید». در این مرحله دو هواپیمای جنگی کنار بال هواپیما و دو فروند دیگر در آخر هواپیما ظاهر شدند و به هواپیما شماره معکوس دادند. برج مراقبت هم فریاد می‌زد: «شما دیوانه هستید»".

شاهد ماجرا اضافه کرد: "من در این لحظات با بچه‌ها شوخی می‌کردم و سربه‌سر بچه‌ها می‌گذاشتم. وقتی هواپیما به صنعا رسید دو بار شمارش معکوس دادند و بار سوم هشدار دادند. وقتی خواستیم در فرودگاه بنشینیم دو نقطه از باند را زدند و وقتی هواپیما خواست فرود بیاید، نگذاشتند و باند را به‌صورت کامل مورد هدف قرار دادند. بعد که هواپیما قصد جدی برای نشستن داشت، جوری باند را زدند که عملاً نتواند بنشیند. هواپیما حتی خواست در نقطه خاکی فرود بیاید که باز هم نگذاشتند. تمام مکالمات خلبان و برج سعودی‌ها شنیده می‌شد.

یمنی‌ها هم که دیدند این‌گونه است، در این مرحله اعلام کردند که شما فرود نیایید. زمانی که چرخ هواپیما برای فرود باز شد و نتوانست فرود بیاید، حتی چرخ هواپیما با زمین مماس شد، تیک‌آف کرد و اوج گرفت تا ادامه مسیر دهد. بعد از بلند شدن از فرودگاه صنعا جنگنده‌های سعودی اصرار داشتند که هواپیما را در فرودگاه عربستان بنشانند. چند بمب دودزا هم برای تحت تأثیر قرار دادن هواپیمای ما در هوا شلیک کردند. به‌رغم بمباران باند فرودگاه اما باز هم هواپیما می‌خواست در جایی که سالم مانده بود فرود بیاید که برج اجازه نداده و جنگنده‌ها این بار از مقابل این بخش فرودگاه را بمباران کردند".

سرنشین این هواپیما افزود: "اقدامی که خلبان ایرانی در نشست و برخاست این هواپیما انجام داد، یک کار حرفه‌ای و شگفت‌انگیز بوده که در حال فرود و تماس چرخ هواپیما با زمین، هواپیما تیک‌آف کند. این عملیات در طول تاریخ بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است".

وی افزود: "این هواپیما 11 ساعت در پرواز بود، آنها اصرار داشتند هواپیما را در فرودگاه‌های مرزی عربستان بنشانند و مرتب می‌گفتند: «سوخت شما تمام شده است»".

وی در ادامه گفت: "موقع برگشت، من از شیشه‌های هواپیما خلبان جنگنده‌های سعودی را می‌دیدم که مرتب ما را تهدید می‌کردند و انگشت شست خود را به وی نشان دادم و خلبان جنگنده این‌گونه برداشت کرد  که همه‌چیز برای بازگشت ما اوکی است.

به خلبان خودمان گفتم که ما را از حاشیه دریا ببرد که اگر ما را زدند در آب بیفتیم نه در عربستان... تمام مردم صنعا از روی پشت‌بام‌هایشان این صحنه را می‌دیدند و از شجاعت خلبان ایرانی در حیرت فرو رفته بودند. از برج مراقبت عربستان گفته بودند: «در عربستان فرود بیایید که بنزین بزنید»، ما قبول نکردیم".

این سرنشین هواپیمای ماهان تصریح کرد: "خلبان و کمک‌خلبان این پرواز پس از بازگشت به ایران در جلسه‌ای منقلب شده بودند و با حالت گریه عذرخواهی می‌کردند که نتوانستند هواپیما را در یمن بنشانند که حاضرین آن جلسه اعلام کردند: «خدا را شکر که شما سالم برگشتید و شما به وظیفه‌تان عمل کردید. قدر این حال خوبتان را بدانید، این روحیه شجاعانه را در خودتان حفظ و تقویت کنید».

خلبان ایرانی پس از بازگشت در جلسه‌ای در حالی که گریه می‌کرده گفته است: «حال عجیبی داشتیم و من خجالت می‌کشم که علی‌رغم تلاش‌ها نتوانستم هواپیما را به زمین بنشانم»."

وی افزود: "این خلبان شجاع ایرانی نقل کرده است: «من در آن لحظه احساس حضرت ابوالفضل علیه السلام را داشتم که گویا می‌خواهم آبی به بچه‌های یمن برسانم. حسم این بود که دارم آبی به آنها می‌رسانم. اما در آخر سر که نتوانستم شرمنده شدم و فهمیدم که حضرت ابوالفضل العباس چه کشید وقتی که نتوانست به خاندان اهل‌بیت(ع) آب برساند»".

وی افزود: "خلبان این هواپیما در آن جلسه اعلام کرد: «اگر لازم باشد بازهم می‌رویم و این مسیر را تا آخر ادامه خواهیم داد. ما برای شهادت آماده‌ایم»".

بازتاب‌های رسانه‌ای، آثار شجاعت خلبان ایرانی را نشان می‌دهد و در خود یمن و عربستان نیز بازتاب‌های بسیاری داشته به‌گونه‌ای که فیلم این هواپیما در شبکه‌های اجتماعی تاکنون چندین میلیون بازدید داشته که 80 درصد آن از کشور عربستان بوده است. در تحلیل‌های رسانه‌ای گفته‌اند: «وقتی خلبان هواپیمای مسافربری ایران تا این حد شجاعت از خود نشان می‌دهد خلبان‌های نظامی ایرانی چه خواهند کرد؟!»".

* جزئیات ماجرا از زبان کاپیتان صداقت‌نیا

کاپیتان بهزاد صداقت‌نیا خلبان هواپیمای امداد رسان ایرانی نیز پیشتر جزئیات مواجهه جنگنده‌های سعودی، بمباران فرودگاه صنعا و بازگشت هواپیما به کشور را این‌گونه تشریح کرده بود: جنگنده‌های سعودی در آسمان یمن در فاصله بسیار نزدیک به هواپیمای ایرانی اقدامات خطرناک صورت دادند.

وی افزود: طبق مجوزهای گرفته شده ساعت 12 ظهر سه‌شنبه با یک فروند هواپیمای ایرباس310 حامل تعدادی از پزشکان ایرانی، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین مصدومان یمن از فرودگاه امام خمینی به‌سمت فرودگاه صنعا پرواز کردیم.

وی ادامه داد: همه مراحل قانونی و عرف بین الملل پرواز از جمله اخذ مجوز عبور از مسیرها گرفته شد و رادار، ایستگاه را نیز شناسایی کرد تا اینکه به فضای عمان رسیدیم چرا که قصد داشتیم از فضای عمان وارد یمن شویم.

خلبان صداقت‌نیا افزود: بدون هیچ مشکلی آسمان عمان را ترک کردیم و وارد آسمان یمن شدیم، این درحالیست که فاصله مرز یمن از سمت عمان تا فرودگاه صنعا  130 دقیقه طول می‌کشد.

وی خاطرنشان کرد: 20 دقیقه در فضای یمن بودیم که از طریق مسئولان فرودگاهی یمن به ما اطلاع دادند: «عربستان اجازه فرود شما را به صنعا نمی‌دهد» و ما علت را جویا شدیم که پاسخ دادند: «عربستانی‌ها نمی‌خواهند شما وارد فرودگاه صنعا شوید».

کاپیتان صداقت‌نیا اضافه کرد: ما اعتنا نکردیم و به پرواز ادامه و پاسخ دادیم: «هواپیمای ما شامل مواد دارویی و تجهیزات پزشکی است و همه مجوزهای بین المللی و قانونی آن وجود دارد و اگر غیر از این بود می‌توانید در فرودگاه صنعا، ما را بازخواست کنید».

وی ادامه داد: کمتر از یک دقیقه از پاسخ ما به این درخواست نگذشته بود که اطلاع دادند: «جنگنده‌های سعودی برای مقابله با شما به پرواز درآمده‌اند و اجازه  فرود نخواهند داد بنابراین منطقه را ترک کنید و برگردید».

کاپیتان صداقت‌نیا  گفت: درحالی که  متوجه تهدید مستمر عربستان شده بودیم باز با توجه به قانونی بودن پرواز اصرار کردیم که پرواز ما قابل شناسایی و با کد مشخص است، بلافاصله متوجه شدیم که دو جنگنده اف15 سعودی به دو طرف هواپیمای ما نزدیک شده‌اند و پیغام می‌دهند که برگردید.

وی ادامه داد: طبق قانون هوانوردی فاصله هواپیماها در آسمان ده مایل است، این در حالیست که این جنگنده‌ها بسیار به بالهای هواپیما نزدیک شدند و اقدام به حرکت‌های خطرناک در جلو و بال هواپیما می‌کردند.
وی افزود: جنگنده‌های سعودی به‌قدری به ایرباس310 نزدیک شده بودند که حتی دست تکان دادن آنها به‌نشانه تهدید قابل رؤیت بود و ما از این اقدام آنان عکس گرفتیم.

خلبان صداقت‌نیا ادامه داد: پس از اینکه دو جنگنده متوجه تصمیم ما برای ادامه پرواز به‌سمت صنعا شدند، تهدید کردند که به‌دنبال آنان برویم، اما توجهی نکردیم و مسیر را به‌سمت فرودگاه صنعا ادامه دادیم و از برج مراقبت صنعا اجازه گرفتیم تا فرود بیاییم.

وی ادامه داد: فرودگاه صنعا پاسخ داد: «جنگنده‌هایی در آسمان صنعا، فرودگاه را در صورت فرود شما تهدید به بمباران می‌کنند» که در این لحظه با چشم خود دیدیم که در اقدامی بی‌شرمانه فرودگاه را بمباران  کردند که بخشی از برج مراقبت و باند مورد حمله قرار گرفت.

کاپیتان صداقت‌نیا ادامه داد: در عین حال درخواست کردیم اگر شرایط را مهیا کنند دوباره خواهیم نشست، به همین منظور ارتفاع را کم کردیم اما مشاهده کردیم که بمباران ادامه یافت بنابراین از برج مراقبت اطلاع دادند که دیگر امکان نشستن  نیست، در این شرایط متوجه اقدامات کاملاً غیرقانونی و مغایر با عرف بین الملل و تهدید عملی جنگنده‌های سعودی شدیم و مجبور به بازگشت شدیم.

خلبان صداقت‌نیا افزود: طبق قانون هوانوردی زمانی که هواپیمایی در شرایط اضطراری قرار دارد هیچ‌چیزی نمی‌تواند مانع فرود هواپیما باشد در حالی که آنان دست به اقدامات خطرناک مستمری زدند که نزد جهانیان مایه شرمساری است.
بر اساس گفته‌های کاپیتان صداقت‌نیا، هواپیمای امداد رسان ایرانی که به‌منظور ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به یمن اعزام شده بود پس از نزدیک به 10 ساعت پرواز به کشور بازگشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیشتر نیز در 22 آوریل (دوم اردیبهشت ماه) جت‌های جنگی عربستان مانع ورود هواپیمای ایرانی حامل کمکهای بشردوستانه به حریم هوایی یمن شده بودند.

به‌دنبال این اقدام ریاض، وزارت خارجه ایران کاردار عربستان سعودی در تهران را احضار و مراتب اعتراض خود را به وی ابلاغ کرد. اعزام این هواپیمای حامل کمکهای پزشکی برای مجروحان یمنی در هماهنگی با کمیته بین المللی صلیب سرخ انجام شده بود.

در همین رابطه، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران در امور عربی و آفریقا، گفت که محاصره یمن توسط عربستان سعودی و جلوگیری این کشور از ارائه کمکهای بشردوستانه جمهوری اسلامی بدون جواب نخواهد ماند.

وی افزود: «همه گزینه‌ها را برای کمک به مردم یمن و اعزام فوری کمکهای انسان دوستانه و انتقال مصدومان در نظر می‌گیریم».

عربستان از ششم فروردین در تلاش برای بازگرداندن قدرت به منصور هادی، رییس جمهور مستعفی و متواری یمن، متحد نزدیک خود، بدون مجوز سازمان ملل، تجاوز گسترده‌ای را به خاک یمن آغاز کرده است. منبع: تسنیم