تبعیض علیه نوزادان دختر و علاقه سنتی خانواده های هندی به پسر که حتی به سقط جنین دختران در دهه های اخیر انجامیده اکنون توازن جمعیتی در بسیاری استان های هند را بر هم زده و بسیاری از پسران را بدون همسر گذاشته است.

ه طور سنتی در هند نوزادان پسر بسیار محبوب‌تر از نوزادان دختر هستند چرا که به باور آنها این پسر است که درآمد بیشتری دارد و پایداری یک خانواده را تضمین می کند ولی در مقابل دختر درآمدی نداشته و جهیزیه او نیز در آیند به عهده خانواده است.

قرن‌هاست که چنین باوری باعث تبعیض علیه دختران و حتی در مواردی منجر به قتل نوزادان دختر تازه به دنیا آمده و یا سقط جنین آن پس از انجام سونوگرافی و مشخص شدن جنسیت شده است.

این امر در طول چند دهه به پدیده "دختران گمشده" و به هم خوردن ترکیب جنسیتی در هند انجامیده؛ چنانکه ظرف پنجاه سال گذشته شمار جمعیت زن در هند کاهش چشمگیر پیدا کرده و حال به پائین ترین میزان خود رسیده است. بر اساس آخرین آمارها در سال گذشته به ازای هر 100 دختر 114 پسر در این کشور به دنیا آمده اند بر این اساس حتی اگر اکنون نسبت جنسیتی نوزادان در هند به میزان نورمال بازگردد تا سال 2050 تعداد مردان مجرد مشتاق به ازدواج سی درصد بیش از زنان خواهد بود.

گرچه تا سال گذشته شوراهای محلی در بسیاری نقاط هند ازدواج پسران با دختران "کاست"های دیگر را ممنوع کرده بودند ولی از سال گذشته به دنبال مجرد ماندن بسیاری پسران این ممنوعیت لغو شد و پسران می توانند برای یافت همسر از شهر و روستای خود خارج شوند با این حال بسیاری دختران حاضر به ازدواج با مردی خارج از روستا یا شهر خود نیستند.

روستای "سیانی" در غرب "گوجارات" یکی از نقاطی است در هند که با مشکل مردان مجرد مانده روبرو است. این روستا به دلیل بر هم خوردن نسبت جمعیت پسر به دختر در آن به روستای مجردها مشهور شده است. نزدیک به 350 مرد بالای 35 سال و 150 مرد زیر 35 سال به دلیل کمبود دختر نتوانسته اند ازدواج کنند و اکنون در خانه های مجردی که به شکل اشتراکی اداره می‌شود زندگی می کنند. بر اساس آمارهای دولتی در این روستا به ازای هر 914 دختر 1000 پسر وجود دارد که این امر به مجرد ماندن بسیاری از پسرها منجر شده است. "ویوک پراشک" عکاس رویترز گزارشی مصور با عنوان "روستای مجردها"تهیه کرده که در زیر می بینید.
 

 
 


منبع: فرارو

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات