قریب به اتفاق همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران همچنین با برنامه پیشبرد موشک‌های بالستیک تهران، تشدید حمایت از تروریسم بین‌المللی و دیگر برنامه‌های سلاح‌های غیر متعارف، مرتبط هستند. به طور مشابه، بسیاری از این تحریم‌ها برای جلوگیری کردن از استفاده بانک‌های ایرانی حاضر در عدم اشاعه، تروریسم، پول‌شویی و سایر فعالیت‌ها، از سیستم‌های مالی آمریکا و جهان هدف‌گذاری شده است تا جلوی پیشبرد این سیاست‌های مخرب را بگیرد.

در روزهای گذشته, سنای آمریکا به تصویب طرحی با عنوان لایحه بازبینی توافق هسته ای که به کنگره آمریکا اجازه می دهد تا هر گونه توافق با ایران را بررسی نموده و در صورت صلاحدید رد نماید پرداخت. این طرح که توسط کروکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا مطرح شد حاوی بندهایی است که بیش از پیش اثبات کننده خیال خام رفع همه جانبه تحریم ها علیه کشورمان را عیان می نماید و در واقعی تیر خلاص و نهایی به لغو تحریم های اساسی که شامل تحریم های نفتی و بانکی می باشد می زند.

 

بر اساس این لایحه ۵۶ صفحه ای که در سنای آمریکا به تصویب رسید رئیس جمهور آمریکا موظف شده است تا ظرف ۵ روز توافق احتمالی نهایی با ایران را به کنگره آمریکا در قالب متن توافق احتمالی, جزئیات, پیوست ها و سایر ضمایم ارائه دهد و پس از اجرای روند تائید توسط کنگره آمریکا, رئیس جمهور موظف است هر ۹۰ روز اقدام به تائید اجرای مفاد توافق توسط ایران نموده و بر عدم نقض آن از سوی ایران صحه بگذارد و در غیر این صورت کلیه توافقات احتمالی به صورت یک جانبه لغو خواهد شد.

 

علی رغم اینکه این لایحه ی مفصل حاوی بندها و نکاتی است که هر یک دارای اهمیت ویژه ای برای بررسی دارد ولی در این بین بندی خاص در این لایحه که در مورد تحریم هاست نگرانی ها در مورد اینکه با هر گونه توافق احتمالی نه تنها وضع تحریم ها علیه ایران بهبود نخواهد یافت را اثبات خواهد کرد بلکه در عمل منجر به این می شود علی رغم عدم رفع هیچ گونه تحریم اساسی, اولا دست ایران از توسعه فناوری هسته ای بسته شده و از سویی دیگر با ایجاد رژیم های بازرسی فوق العاده علیه ایران باعث بازگذاردن دست طرف غربی زمینه ایجاد هرگونه مشروعیت بین المللی برای هرگونه اقدام دولت ایالات متحده علیه ایران را فراهم آورد.

 

بند مورد اشاره در این طرح این گونه آمده است:

U.S. sanctions on Iran for terrorism, human rights abuses, and ballistic missiles will remain in place under an agreement;

تحریم های مرتبط با موضوع تروریسم, نقض حقوق بشر و موشک های بالستیک تحت هرگونه توافق احتمالی به قوت خود باقی خواهد ماند.

 

بر مبنای این بند عملا اتفاقی در حوزه رفع تحریم های مالی-بانکی و تحریم های نفتی پیش نخواهد امد. چرا که بر مبنای ساختار تحریم ها علیه ایران اکثر تحریم ها حاوی بندهای مرتبط با تروریسم و دیگر مسائل از قبیل نقض حقوق بشر و برنامه های نظامی نیز می باشد.

 

این نکته در نامه ۳۴۲ نماینده کنگره آمریکا به باراک اوباما نیز اینگونه تصریح شده است:

 

Almost all sanctions related to Iran’s nuclear program are also related to Tehran’s advancing ballistic missile program, intensifying support for international terrorism, and other unconventional weapons programs. Similarly, many of these sanctions are aimed at preventing Iranian banks involved in proliferation, terrorism, money laundering and other activities from utilizing the U.S. and global financial systems to advance these destructive policies.

 

قریب به اتفاق همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران همچنین با برنامه پیشبرد موشک‌های بالستیک تهران، تشدید حمایت از تروریسم بین‌المللی و دیگر برنامه‌های سلاح‌های غیر متعارف، مرتبط هستند. به طور مشابه، بسیاری از این تحریم‌ها برای جلوگیری کردن از استفاده بانک‌های ایرانی حاضر در عدم اشاعه، تروریسم، پول‌شویی و سایر فعالیت‌ها، از سیستم‌های مالی آمریکا و جهان هدف‌گذاری شده است تا جلوی پیشبرد این سیاست‌های مخرب را بگیرد

.

با توجه به این لایحه تصویب شده عملا هرگونه توافقی که متضمن رفع تحریم های اساسی علیه ایران باشد توسط کنگره آمریکا رد خواهد شد و الزام اجرایی نخواهد داشت. بنابراین باید گفت نسخه رفع تحریم ها علیه کشورمان همینک و پیش از توافق احتمالی پیچیده شده است و الان حکم جنین مرده ای را دارد که از یک سو مورد استفاده داخلی اوباما برای بهبود موقعیت سیاسی وی در آمریکا و از سویی دیگر در دستان ایران برای پیشبرد پروژه عادی سازی روابط با آمریکا و بهره های جناحی داخلی سیاسی دارد.  منبع:‌رجا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات