آمریکا: کشتی باری ایرانی را دنبال می‌کنیم

معاون ستاد کل نیروهای مسلح هشدار داد که هرگونه تعرض به کشتی ایرانی منطقه را به آتش خواهد کشاند.

به گزارش لرستان خبر، سردار سیدمسعود جزایری" معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت که هر گونه تعرض به کشتی ایرانی باعث شعله ور شدن آتشی در منطقه می شود که سیطره و کنترل بر آن امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: واشنگتن و ریاض باید بدانند که خویشتنداری ایران حدی دارد.

 

سردار جزایری در این مصاحبه با العالم گفت: امیدوار هستم که کمک‌های بشردوستانه کنونی به دست ملت یمن برسد و این حداقل خواسته بوده و در غیر این صورت اقدامات دیگری را اتخاذ خواهیم کرد که در آینده درباره آن صحبت می‌کنیم.

 

معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران اضافه کرد: من به صراحت می گویم که خویشتنداری ایران حد و مرزی دارد و عربستان و سیاستمداران جدید آن و آمریکا و دیگران نیز باید بدانند که به زحمت انداختن جمهوری اسلامی ایران در راستای رساندن کمک‌ها به کشورهای منطقه باعث شعله ور شدن آتشی خواهد شد که قطعا سیطره و کنترل آن از عهده آنها خارج است.

جزایری اقدام عربستان در یمن را مشابه اقدام رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی دانست و از مجامع و سازمان‌های بین المللی و مدعیان حقوق بشر خواست تا از خواب غفلت برخیزند و از ملت‌های جهان خواست تا به ملت یمن در برابر حملاتی که با آن مواجه هستند کمک کند.

 

طبق آخرین آماری که مؤسسه فریدوم هاوس یمن، بیت الحریه منتشر کرده است از ابتدای تجاوز عربستان به یمن تا دوازده اردیبهشت ماه آمار شهدا، سه‌هزار و 553 نفر و تعداد مجروحان شش‌هزار و 271 نفر بوده است و البته با توجه به ادامه تجاوزات سعودی‌ها، این آمار همچنان در حال افزایش است.

 

عربستان سعودی از روز 6 فروردین (26 مارس) حملاتی را به‌بهانه بازگرداندن مشروعیت به یمن آغاز کرد و این حملات هم اکنون بعد از گذشت بیش از 50 روز همچنان ادامه دارد.

 

بنابر اعلام عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان قرار است از ساعت 11 شب روز سه‌شنبه (22 اردیبهشت) به‌وقت محلی یمن آتش‌بس انسانی 5روزه آغاز شود.

 

عربستان پیش از این نیز در روز سه‌شنبه اول اردیبهشت (21 آوریل) در یمن آتش‌بس اعلام کرده بود ولی بلافاصله حملات خود را با عنوان عملیات بازگرداندن امید به این کشور آغاز کرد.

 

 

آمریکا: کشتی باری ایرانی را دنبال می‌کنیم

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بر احترام خود به زمان آتش بس در یمن تاکید می‌کنیم.

 

وی اضافه کرد: کشتی باری کمک های ایران را دنبال می کنیم و هنوز نمی توانیم همراهی ناوهای جنگی با این کشتی را تایید کنیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که از الحوثی‌ها و همپیمانانش می‌خواهیم که با نماینده سازمان ملل در امور یمن برای حل بحران همکاری کنند.

 

وی افزود: از حوثی ها می خواهیم که به آتش بس پایبند بوده و به گروه‌های امداد اجازه دهند که فعالیت‌های خود را انجام دهند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز خبر داد که پنتاگون اعلام کرد که کشتی باری ایرانی را که به سوی یمن در حال حرکت است دنبال می‌کند و می‌داند که ناوهای جنگی ایرانی نیز این کشتی را همراهی می‌کنند.

 

پنتاگون همچنین از ایران خواست تا از هرگونه اقدام مخاطره آمیز خودداری کرده و کمک‌ها را به مراکز انسانی در جیبوتی تحویل دهد.

 

کشتی نجات هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که حامل 2500 تن کمک‌های بشردوستانه ملت ایران به مردم جنگزده یمن است،از اسکله شهیدرجایی بندرعباس به‌سمت بندر الحدیده یمن در حال حرکت است.

 

توسط این کشتی، 2500 تن بار، متشکل از 700 تن آرد، 1200 تن برنج، 400 تن کنسرو، 50 تن دارو و اقلام پزشکی، 50 تن آب معدنی و 1000 سری ظروف آشپزخانه به مردم مظلوم و جنگ‌زده یمن اهدا می‌شود.

 

60 نفر در این کشتی حضور دارند که شامل 15 نفر کادر پزشکی، 13 نفر از اصحاب رسانه، 7 فعال ضدجنگ از کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان و 5 خدمه می‌شود که قرار است همراه با 20 نفر از پرسنل کشتی، از مسیر بندرعباس ــ دریای عمان ــ اقیانوس هند ــ خلیج عدن ــ باب‌المندب و دریای سرخ عازم بندر الحدیده شود.

 

طبق اظهارات مقامات مسئول، غیر از 12مایلی که کشتی نجات از طریق دریای سرخ وارد الحدیده خواهد شد، تمام مسیرهای آبی، جزو آب‌های بین‌المللی است. منبع: تسنیم

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات