خبرگزاری دولتی ایسنا(وابسته به جهاد دانشگاهی) که همزمان با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید دور تازه یا از فعالیت های خود را شروع کرده اخیرا گزارشی تصویری سیاه نمایانه در قالب موضوع مهاجرت یک دانشجو به آمریکا منتشر کرده است.

خبرگزاری دولتی ایسنا(وابسته به جهاد دانشگاهی) که همزمان با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید دور تازه یا از فعالیت های خود را شروع کرده و عملا به همراه یک خبرگزاری کارگری بعنوان منبع اصلی خبری رسانه های ضد انقلاب شناخته می شوند اخیرا گزارشی تصویری سیاه نمایانه در قالب موضوع مهاجرت یک دانشجو به آمریکا به سبک فیلم های جشنواره پسند و مدعی روشنفکری منتشر کرده است.گزارشی که نشان از رسوخ سیاست قبول بزرگی کدخدا حتی در بین رسانه های دولتی است!

در این گزارش آمده است: 

«فرار مغزها» به مهاجرت متخصصان و نخبگان علمی گفته می‌شود ‌که در دهه‌های اخیر در ایران به اذعان بسیاری از مسئولان و صاحبنظران ذیربط به یکی از معضلات اجتماعی، اقتصادی و آموزشی کشور تبدیل شده است. طبق آمار صندوق بین‌المللی پول هم‌اکنون بیش از ۲۵۰ هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از ۱۷۰ هزار ایرانی با تحصیلات عالیه فقط در آمریکا زندگی می‌کنند.


تاکید بر بی هدف بودن و بطالت وقت یک نخبه در ایران
 

رضا 28 ساله دانشجوی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف به گفته خودش به دلیل نبود فرصت شغلی و آینده مبهم در حوزه تخصصی خود با دانشگاه‌های امریکا مکاتبه کرده و بعد از حدود یکسال مکاتبه و صرف هزینه‌های ملزوم، موفق به اخذ بورس کامل تحصیلی دولت ایالات متحده از دانشگاه ایالتی واشنگتن شده است. او می‌گوید پذیرش ویزای ایالات متحده امریکا، به دلیل تحریم‌ها و شرایط سیاسی فی‌مابین دو کشور عموما روندی بسیار سخت دارد و گاه ممکن است برای متقاضی تا یکسال به طول بینجامد. با این‌حال، رضا مانند خیلی دیگر از دانشجویان و نخبگان کشور، ترجیح می‌دهد این هفت‌خان را سپری کند تا شاید بتواند اینده روشن‌تری برای خود ترسیم کند. برخی از دوستان رضا نیز نبود بسترهای لازم برای کارهای تحقیقاتی و بروکراسی موجود در این زمینه در ایران و در مقابل فراهم‌بودن این فرصتها با امکانات و درآمد خوب در کشورهای مقصد را عامل مهاجرت عنوان می‌کنند.

این مجموعه دربرگیرنده سیر زندگی دانشجویی رضا قبل از سفر در تهران و پیگیری کارهای سفر و دور همی و خداحافظی با دوستان و خانواده پیش از سفر وی به آمریکاست.

این گزارش سیاه نمایانه که با الفاظی نظیر "نبود فرصت شغلی و آینده مبهم در حوزه تخصصی خود" و یا " دانشجویان و نخبگان کشور، ترجیح می‌دهد این هفت‌خان را سپری کند تا شاید بتواند اینده روشن‌تری برای خود ترسیم کنند" همراه  شده است درصدد است با سیاه نمایی از پدیده فرار مغزها در ایران، نشان دهد که اوضاع داخلی ایران عامل این پدیده بوده است.

این در حالیست که طبق آمارهای رسمی، از کشورهای چین، هند، ژاپن، مکزیک، و حتی اسپانیاوایتالیا، پدیده فرار مغزها یک پدیده پذیرفته شده جهان امروز است که متناسب با رشد دانش و تکنولوژی رخ داده است.


تاکید بر رفتن به آمریکا و رسیدن به قله!

تنوع مهاجرت مغزها یا فرار مغزها به حدی است که جوامعی مانند استرالیا، آمریکا و... مملو ازفرهنگ و چهره ها، خط، زبان و هنرها، لباس ها و رفتارهای متفاوت است و این مسئله آنقدر رشد کرده که در برخی مناطق شهرهای مهاجر پذیر، مهاجران احساس غربت و نیاز به سخن گفتن به انگلیس یا زبان دیگری را ندارند.

برخی کارشناسان می گویند که بسیاری از متخصصان و نوابغ کشور، برای آن که از فرصت های مطالعاتی، شغلی، تجربه زندگی در محیط های حرفه ای و... استفاده کنند، بعد از اتمام تحصیل خود، مدتی را در خارج کشور به سر می برند اما بسیاری از آنها بعد از چند سال بر می گردندو این موضوع را نمی توان فرار تلقی کرد.


تاکید بر مذهبی بودن و نماز خوان بودن خانواده به سبک فیلم های روشنفکری


زیرا ایجاد انواع مراکز مطالعاتی، رشد فناوری در سال های اخیر، دستاوردهای صنعتی، ایجاد انواع دانشگاه  و مراکز آموزشی، استفاده از افراد نخبه در صنعت و تولید و... نشان دهنده این است که بخش عمده ای از متخصصان ایرانی یا به محض پایان درس در ایران ویا بعد از چند سال سفر به خارج به کشور بر می گردند و در خدمت اقتصاد و نظام هستند.

فارغ از تمامی این موارد اقدام این خبرگزاری دولتی در انجام این پروژه سیاه نمایانه آن هم با تصاویر سیاه و سفید! توجیهی ندارد جز اینکه بگوییم این رسانه که مدتی است بعنوان منبع رسانه های ضدانقلاب عمل می کند این بار هم در قالب پروژه ای سیاه نمایانه علیه کشور عمل کرده است. منبع:

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات