«اگر چند صدبرابر فعلی غنی‌سازی داشته باشیم، باز هم در حد یک نیروگاه نمی‌شود. بارها گفتیم که ما سلاح هسته‌ای را نمی‌خواهیم. صنایع موشکی را برای دفاع داریم.» آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص شرایط حجاج ایرانی گفت: در زمان شما وضع خیلی بهتر شده است، ولی متاسفانه هنوز هم سخت‌گیریهایی می‌شود. ملک عبدالله گفت: «مثلاً چه سخت‌گیریهایی؟»

سایت مرکز اسناد و مدارک هاشمی رفسنجانی با انتشار شرح دیدار هاشمی با ملک عبدالله در آخرین سفر خانوادگی وی به عربستان سعودی در سال ۸۷، از زبان وی نکات جالبی را درباره میزان نیاز عملی ایران به انرژی هسته ای مطرح کرده است، نکاتی که این روزها دقیقا مطالبه جریان دلواپس بوده و اتفاقا رویکرد هاشمی و جریان متبوعش نفی آنهاست.
به گزارش رجانیوز، هاشمی رفسنجانی در دیدار خود با ملک عبدالله در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۸۷ میزان غنی سازی آن سال های ایران و حتی صد برابر آنرا هم جوابگویی یک نیروگاه اتمی ندانسته و به طرف مقابل امیدواری داده است که این فناوری با اهداف صلح آمیز پیگیری در ایران پیگیری می شود.
 
 
 
در ادامه گزارش این دیدار را می خوانید: 
دیدار با ملک عبدالله  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آخرین برنامه دومین روز سفر به عربستان ساعت ۱۰/۳۵ شب سه‌شنبه در قصر صفا، محل اقامت ملک عبدالله در مکه با ایشان دیدارو گفت‌وگو کرد. ملک عبدالله در این دیدار که بسیاری از مسئولین طراز اول کشور مثل سعودالفیصل، وزیر امور خارجه نیز حضور داشتند، ضمن ابراز خوشحالی از سفر آیت‌الله هاشمی به عربستان، به خصوص شرکت و سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی گفت  و گوی اسلامی، بـه بیان اهداف برگزاری این کنفرانس پرداخت و گفت: «تلاش می‌کنیم تا فرهنگ جدال احسن را جایگزین تنازعات فرقه‌ای در بین علمای اسلامی نماییم.»
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در این دیدار با تقدیر از نقش کشور عربستان و شخص ملک عبدالله در تقویت وحدت جهان اسلام، آن را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در شرایط کنــونی خواند و گفت: «دشمنان اسلام به اختلافات فرقه‌ای مسلمانان امید بستند و حاکمان و علمای اسلامی نباید بگذارند آنان به این هدف شوم خود برسند که برگزاری کنفرانس بین‌المللی گفت و گوی اسلامی یکی از اقدامات شایسته در این مسیر خواهد بود.» آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «پیشنهاد می‌دهم به دلیل تأثیرگذاری ایران و عربستان خوب است کمیته‌های مشترکی برای افغانستان، عراق و فلسطین تشکیل شود و کمیته‌ای هم برای رفع اختلافات ایجاد شود.» ملک عبدالله در این خصوص گفت: «نمی‌توان در حد کارشناسان این مشکلات مهم را حل کرد. باید عالی‌ترین مقامات در این مسایل وارد شوند.»
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «شما در عربستان عالی‌ترین مرجع هستید و من هم در ایران صحبت می‌کنم تا یک نفر از طرف ایران مسئول این کار شود.» در ادامه دیدار ملک عبدالله به نوع عملکرد شیعیان در عراق انتقاد کرد و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «به شما گزارشهای بدی می‌‌دهند. چون بیشتر کارهای افراطی از طرف مقابل است. عملیات انتحاری و انتقامی از هر دو طرف صورت می‌گیرد و آمریکا هم نقش دارد.»آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص سیاست جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: 
 
«ما هرگونه افراطی‌گری را محکوم می‌کنیم و برخلاف ادعای اشغالگران، نیازی به نفوذ در عراق نداریم. مردم شیعه به ما علاقه‌مند هستند.» ملک عبدالله در خصوص مسایل هسته‌ای گفت: «نمی‌دانم چرا این همه اورانیوم غنی می‌کنید؟» که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ گفت: «اگر چند صدبرابر فعلی غنی‌سازی داشته باشیم، باز هم در حد یک نیروگاه نمی‌شود. بارها گفتیم که ما سلاح هسته‌ای را نمی‌خواهیم. صنایع موشکی را برای دفاع داریم.» آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص شرایط حجاج ایرانی گفت: در زمان شما وضع خیلی بهتر شده است، ولی متاسفانه هنوز هم سخت‌گیریهایی می‌شود. ملک عبدالله گفت: «مثلاً چه سخت‌گیریهایی؟»آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «شنیدم چند افغانی را که زبان فارسی بلدند، در قبرستان بقیع آوردند تا در مقابل ایرانی‌ها به ائمه و شیعیان اهانت کنند و این برای زائران ایرانی دردآور است.» ملک عبدالله با ابراز نگرانی از این شرایط گفت: «ما جلوگیری می‌کنیم؛ به شرطی که شما هم جلوگیری کنید.» آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «مطمئن باشید مسئولان و علمای ایران در توصیه‌های مکرر به مسافران سرزمین وحی بر رعایت اعتدال در انجام مناسک تأکید می‌کنند.»پس از دیدار و گفت‌وگو، شام در فضایی صمیمی صرف شد و در ادامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ملک عبدالله تا ساعت ۲/۵ بعد از نصف شب دیدار خصوصی داشتند.منبع: رجا
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات