کلکسیونی از گاف های صدای آمریکا

طرح تعطیلی شبکه تلویزیونی صدای آمریکا نیز از سال گذشته از سوی برخی از نمایندگان کنگره آمریکا به جریان افتاد بود اما در ماه‌های اخیر انتقادات عناصر رسانه‌ای ضدانقلاب به عملکرد ضعیف این شبکه شدت یافت.

به گزارش لرستان خبر، اواخر اردیبهشت ماه پایگاه اینترنتی صدای آمریکا اعلام کرد که به دلیل کاهش چشمگیر مخاطبان، فعالیت رادیوی فارسی صدای آمریکا از بیست و نهم اردیبهشت متوقف خواهد شد؛ رادیویی که از آذر ماه ۱۳۵۸ با روزانه نیم ساعت پخش با حضور عناصر ضد انقلاب و سلطنت طلب فعالیت خود را آغاز کرده بود.
 

 

 

طرح تعطیلی شبکه تلویزیونی صدای آمریکا نیز از سال گذشته از سوی برخی از نمایندگان کنگره آمریکا به جریان افتاد بود اما در ماه‌های اخیر انتقادات عناصر رسانه‌ای ضدانقلاب به عملکرد ضعیف این شبکه شدت یافت.

 

برای نمونه، «مجید محمدی» ضدانقلاب فراری ساکن آمریکا، طی مقاله‌ای با انتقاد از عملکرد شبکه صدای آمریکا خواستار تعطیلی این رسانه دولتی آمریکا شد و نوشته بود: بخش دولتی رسانه‌های خارج از آمریکا (VOA) با اتلاف، خویشاوندسالاری، افت مخاطب و سیاست‌های متناقض با ارزش‌های حاکم بر جامعه آمریکا و دیگر جوامع غربی درگیر بوده است.

 

اوج انتقادات به این اردوگاه رسانه ای آمریکا در اخراج «سیامک دهقان‌پور» مجری بهائی برنامه افق شبکه «صدای آمریکا» (VOA) متبلور شد؛ فریبا داودی مهاجر، با انتقاد از دیکتاتوری و عدم تحمل حتی یک انتقاد ساده در حذف کامنت ساده اش در فیس بوک معترض شد و حتی از رویا ملکی، دیگر مجری اخراجی این شبکه خواست که به اخراج دهقانپور اعتراض کند. اما ملکی در جواب به دعوت مهاجر برای اعتراض به اخراج سیامک دهقانپور، پاسخ داد: ...یک نکته ای اشاره کردی در نوشته ات "شرافت روزنامه نگاری" می خوام بدونم چند نفر روزنامه نگار در صدای امریکا فعال هستند؟؟؟ که از شرافت و داشت و نداشت روزنامه نگاری حرف سر در بیارن؟ بیشترشون یا فروشنده بودن یا خانه دار و فأمیل دور حضرات... انگشت شمار روزنامه نگارند .

 

 

در همین رابطه جمشید چالنگی یکی دیگر از کارمندان اخراجی این شبکه، فضای صدای آمریکا را با ادارات مخوف شوروی سابق مقایسه کرده بود! پیش از این نیز "نیک آهنگ کوثر" کاریکاتوریست ضدانقلاب با حضور در شبکه اندیشه با اشاره به اینکه اغلب افرادی که سابقه حضور در صدای آمریکا را دارند خاطره خوبی از دوران حضور در آنجا را ندارند، گفت: «مساله زیرآب زنی در رسانه ای مانند صدای آمریکا به شدت در میان کارمندان و مدیران این شبکه جا افتاده است؛ یعنی تا زمانی که فرد، مورد پذیرش همکاران خود می باشد تلاش می گردد بر روی کارهای وی سرپوش گذاشته شود، اما به محض ایجاد کوچکترین مشکلی، به سرعت به پرونده آن شخص مراجعه و با پیدا کردن کوچکترین ایرادی به سرعت آن ایراد بزرگنمایی شده و علیه او استفاده می شود.»

 

 

 

گفتنی است پیش از این نیز تعدادی دیگری از اپوزیسیون نیز با انتشار مطالبی علت اصلی اخراج سیامک دهقانپور از این شبکه را رشوه گیری وی از مهمانان برنامه "افق" برای شرکت در این برنامه اعلام کردند.

 

در مورد عملکرد صدای آمریکا باید گفت که این رسانه همواره در ابتدا با آغوش باز از پناهندگان ایرانی پذیرایی می کنند اما پس از بهره برداری، آنان را به باد فراموشی می سپارند؛ به طور نمونه فریبا داودی مهاجر مشاور دولت اصلاحات به خواست مجری این شبکه در برنامه کشف حجاب کرد و یا برای نخستین بار مینالاکانی بدون حجاب در این شبکه حاضر شد.

 

 

                                 

 

این شبکه در  اتفاقات سال ۸۸ برای تشدید اوضاع و نیز فاصله انداختن میان ملت و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی‌ایران تلاش‌های مذبوحانه بسیاری کرد و حتی برای رسیدن به هدفش با عبدالمالک ریگی، قاتل ده ها تن از هموطنان مصاحبه کرد.

 

 

                      

 

از سوی دیگر مجریان شبکه صدای آمریکا اغلب خود را افرادی مطلع از پشت پرده جریانات داخل ایران می دانند اما نگاهی کوتاه به برنامه ها و اظهارات مجریان این برنامه نشان می دهد اطلاعات آن ها در بسیاری از موارد حتی از یک جستجوی اینترنتی هم کمتر است.

 

به همین بهانه نگاهی کوتاه به تنها چند نمونه از گاف های شبکه فارسی صدای آمریکا انداخته ایم.

 

 

 

مفسر سیاسی که امام جمعه اصفهان را نمی شناسد

 

مسعود سفیری، مفسر سیاسی سابق شبکه صدای آمریکا که با تنزل رتبه، اجرای برنامه «روی خط» را عهده‎دار شده است، در تصحیح اظهارات بیننده‎ای که از "آیت الله طاهری" به‎عنوان امام جمعه اصفهان نام برده بود، گفت: «امام جمعه اصفهان، آیت الله مظاهری است.»

 

این درحالی است که آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد امام جمعه اصفهان است و آیت الله مظاهری از مراجع عظام تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان است ولی نماز جمعه اصفهان را اقامه نمی‎کند.

 

 

 

گاف مجری مدعی داشتن اخبار پشت پرده نظام

 

مهدی فلاحتی، مجری برنامه صفحه آخر صدای آمریکا که ادعا دارد از اطلاع و اسرار نظام جمهری اسلامی با خبر است در یکی از برنامه ها با انتشار تصویر تعدادی از مسئولان جمهوری اسلامی‌نام سردار «سید محمد حجازی» معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح را «محسن حجازی» خطاب کرد!

 

 

 

وقتی مجری نمی داند آیت‌الله موحدی کرمانی در قید حیاتند

 

درحالی که آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران است و ماهانه نمازگزاران تهرانی نماز جمعه را به اقامت ایشان برگزار می کنند، این مجری ارگان سیا در یک برنامه عنوان کرد که آیت الله موحدی کرمانی از دنیا رفته است!

 

 

وی با بی اطلاعی تمام در همین برنامه حجت الاسلام سالک، نماینده فعلی مردم اصفهان و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را نیز جزء نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی معرفی کرد!

 

 

چون من ندیدم پس رحیمی به زندان برنگشته

 

مجری صدای آمریکا که نشان داده نه تنها از اخبار پشت پرده با خبر نیست، بلکه از اخبار و موضوعات روز ایران نیز اطلاع چندانی ندارد، مرخصی استعلاجی محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت دهم را بهانه ای برای حمله به دستگاه های قضایی قرار داد و ادعا کرد که " خبری مبنی بر بازگشت محمدرضا رحیمی به زندان پس از مرخصی استعلاجی وی منتشر نگردیده است! پس وی به زندان بازنگشته است

 

 

اما رسانه های داخلی در تاریخ ۱۸ اسفندماه سال گذشته با انتشار خبر بازگشت محمدرضا رحیمی به زندان، از پایان مرخصی که وی جهت رسیدگی به امورات خانوادگی از قوه قضائیه خبر داده بودند

 

 

این صدای حدادیان است همه می دانند!

 

وی همچنین در برنامه ای که در قامت یک فقیه درخصوص موسیقی و مداحی حلال صحبت می کرد، نشان داد که حتی قادر نیست صدای یک مداح پنجاه ساله را با مداح ۳۰ ساله تشخیص دهد؛ وی نوایی از یکی از مداحان نسبتا جوان کشور را در برنامه اش پخش کرد و با هجمه علیه سعید حدادیان مدعی شد که این صدای حدادیان است که به تقلید از یکی از خوانندگان فراری مداحی کرده است.

 

 

یوسف صانعی زنده نیست

 

فلاحتی در یکی دیگر از برنامه های صفحه آخر در اظهاراتی عجیب در ابتدا شیخ یوسف صانعی را از قید حیات خارج کرد و گفت: «آقای یوسف صانعی زنده نیست» و در ادامه با گافی عجیب تر اعلام کرد: آقای یوسف صانعی، مسؤول "بنیاد پانزده خرداد" و برادر آیت الله "یونس صانعی" است.

 

این اشتباه در حالی رخ داد که شیخ یوسف صانعی در قید حیات است و در قم زندگی می کند. رئیس بنیاد پانزده خرداد نیز برادر وی حجت الاسلام حسن صانعی است و مشخص نیست مجری کهنه کار صدای آمریکا آیت الله یونس صانعی را از کجا درآورده است.

 

وی سلسه گاف هایش را این گونه توجیه کرد: «واقعا من نمی دانم، از بس من می نشینم و این افراد را می خوانم و دنبال می کنم، نمی دانم آقای یوسف صانعی زنده است یا به رحمت ایزدی پیوسته است»

 

 

وقتی شهلا جاهد کشته شده حوادث سال  ۸۸معرفی می شود

 

از دیگر گاف های برنامه های این شبکه مربوط به برنامه پارازیت با اجرای کامبیز حسینی است؛ این رسانه در اقدامی ناشیانه که حاکی از بی‌اطلاعی از مسائل داخلی ایران است، عکس شهلا جاهد که به اتهام قتل همسر ناصر محمد خانی سالها در زندان بوده را به عنوان یکی از کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ معرفی کرد.

 

                             
 
منبع:رویکرد
انتهای پیام/
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات