رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر افزود: امام به دشمن لبخند نمی زد تا مبادا چشم طمع به این ناموس و اموال مردم کند اینها با نگاه تک بعدی سعی در تحریف شخصیت و منش امام دارند./ امثال هاشمی رفسنجانی اصلا در خط امام نبوده‌اند اینها از دوران جبهه ملی اندیشه لیبرالیستی داشتند و حرکت مصدق سیاست را دریافته‌اند اندیشه و فکرشان از آنجا ریشه گرفته است .

جریان تحریف کلید واژه ای بود که روز ۱۴خرداد رهبر انقلاب اسلامی برای تبیین برخی اتفاقات  و خاطرات و برنامه‌هایی که در رابطه با امام خمینی چند وقت اخیر به‌راه افتاده است مورد استفاده قرار دادند جریانی که سعی می کند امام خمینی را به نفع خود و با روش‌های مختلف موردتملک خود قرار دهد.

 

به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه ۵۹۸، در گفتگویی که با رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر داشته ایم وی معتقد است: امام به دشمن لبخند نمی زد تا مبادا چشم طمع به این ناموس و اموال مردم کند اینها با نگاه تک بعدی سعی در تحریف شخصیت و منش امام دارند، مشروح این گفتگو در ادامه آورده شده است.


 


 

در طول تاریخ همیشه با مصدایق تحریف و استحاله تاریخی مواجه بوده‌ایم علت این مسئله با وجود اسناد ومدارک معتبر چیست؟

اصولا در طول تاریخ یکی از شگردهای بد اندیشان و عناصری که به فکر منافع و مطامع شخصی یا باندی هستند تحریف شخصیت‌هاست. درباره شخصیت امام حسین (علیه‌السلام)  می‌بینیم که چگونه حضرت تحریف تاریخی کرده‌اند به‌صورتی‌ که حتی بسیاری از پیروان ایشان هم  پذیرفته‌اند زمانی گفتند امام شهید شده و اگر شیعیان در سوگش گریه کنند به بهشت می روند، زمانی دیگر گفتند امام  هدفی از این قیام نداشت درخواب پیامبر را دید  که فرمود خداوند دوست دوست دارد تو را کشته ببیند و حضرت به دنبال این دستور به کربلا رفت یا  گفتند که امام حسین  تمایل به بیعت نداشت و نه راه پیش داشت و نه را پس در نتیجه در کربلا به شهادت رسید ببینید حرکتی که بر پایه احیای اسلام و عزت و غیرت و شهامت و مقاومت و پیشبرد آرمانهای  اسلامی بود را آن‌گونه دستخوش تحریف کردند چون تنها به منافع خود و گروه خود می‌اندیشیدند تحریف ها در تاریخ  همیشه بوده است.

مدتی است که هدف این تحریف‌های به سمت شخصیت امام نشانه رفته است به نظر شما کدام مشخصه امام را بیشتر سعی درتحریف و تغییر دارند؟

امام خمینی(ره) شخصیت وارسته و بزرگی بود که از همان آغاز شکل گیری نهضت  و پیروزی انقلاب درصدد تحریف راه و اندیشه امام بودند افرادی که با خط ، اندیشه و رویکرد امام مخالفت داشتند  سعی کردند تا راه ایشان را زیر سوال ببرند  زمانی گفتند باید با رژیم شاه تفاهم کرد مبارزه غیرعقلانی است با اعلامیه نمی‌توان رژیم را برانداخت زمانی گفتند با دست خالی نمی‌توان با رژیم سرا پا مسلح مبارزه کرد و هربار چیزی گفتند تا مانع ورود امام بشوند ولی امام بی توجه پیش رفتند و مردم هم از هیچ گونه فداکاری و ایثار دریغ نداشتند و انقلاب به ثمررسید بعد از پیروزی انقلاب هم هم سعی کردند با شیوه های دیگر امام را از صحنه بیرون کنند و به حاشیه برانند  قضایای مختلفی رخ داد که به لطف الهی موثر نشد می‌خواستند این طور عنوان کنند که نظرات و دیدگاهای امام تنها فتواهای شخصی بوده و قابلیت عمومین جهانی ندارد به صورتی که با رحلت امام دیدگاههای ایشان هم دفن شود و اندیشه های امام را به موزه تاریخ بسپرند ولی دیدند نشد و این شگردها هیچ‌کدام موثر واقع نبود چراکه مردم با آگاهی و بصیرت راه امام را دنبال کردند و حالا که به این موضوع پی برده‌اند سعی دارند به تحریف اندیشه و راه امام بپردازند یک استحاله نرم و بی سروصدا داشته باشند به اسم امام و دفاع از ایشان می‌خواهند شخصیت امام را تحریف کنند. بزرگترین نقشه‌ای هم که دارند این است که بتوانند امام را سازش‌پذیر نشان بدهند و ایشان را خدشه دار کنند در حالی که امام هرگز اهل سازش با دشمنان و مستکبرین نبود.

عمدتا تحریف زمانی اتفاق می‌افتد که نه تنها خود فرد در حیات نیست بلکه شاهدان هم زنده نیستند و مجال برای گزافه‌گویی تاریخی ایجاد می‌شود درحالی‌که زمان زیادی از رحلت امام نگذشته است و هنوز بسیاری از چهره‌ها حضورکه حضور امام را درک کرده بودند زنده هستند با این وجود همچنان به دنبال تحریف هستند؟

همان طور که ملاحظه می‌کنید تاکنون هرچه تلاش کرده اند تیرشان به سنگ خورده است کسانی که راه انحرافی درپیش گرفته‌اند چه در جهت مذاکره و سازش با دشمن و چه در جهت مقاومت و مبارزه افراطی هر دو شکست خورده‌اند زیرا مردم آگاهند خط امام را به خوبی بهتراز همان چهره‌ها  می‌شناسند ولی با این وجود تحریفات نرم و تدریجی بسترسازی برای آینده است و اگر متوقف نشود چند سال دیگر که شاهدان صادق از دنیا می‌روند و کسی نیست تا حقیقت را بگوید تاثیرگذار خواهد بود  لذا بهتر است با جدیت مانع تحریف شخصیت امام شد.

به نظر شما این جریان تحریفی ریشه و منشا داخلی دارد یا خارجی؟

هر دو دخالت دارند. در خارج دشمنان از همان ابتدا از خط امام وحشت داشتند و با حقیقت اسلام ناب محمدی مخالف بودند با توطئه‌های مختلف وارد صحنه شدند از جنگ تحمیلی، ترور شخصیت‌ های داخلی و نقشه تجزیه ایران تا تحریم‌های اقتصادی و همه برای این بود تا نشان بدهند راه امام به بن بست رسیده و مشکلات فراوان دارد و نمی توان با آن به اسایش رسید و وقتی موفق نشدند دست به زمینه‌های تحریف شدند تا امام را الگوی ناقصی نشان بدهند. 

در داخل کشورهم افرادی از همان اول با امام سرناسازگاری داشتند و به دنبال رفاه طلبی خود بودند معتقد بودند که باید به هر نحو با دنیا کنار آمد و البته دریافتند بدون اتکا به امام نمی‌توانند به اهدافشان برسند، لذا از یک سو دم از امام می‌زنند و از سوی دیگر به تجلیل مقام معظم رهبری می‌پردازند تا بین مردم اعتباری کسب کنند و زیرکانه و نرم خط امام را تحریف داشته باشند.

بعضا با نگاهی تک بعدی می ‌گویند امام خشونت طلب نبود و تنها به بعد عاطفی امام می پردازند نظر شماچیست؟

امام جامع تمام اخلاقیات بود. درست است بسیار مهربان و عاطفی بود اخلاق محمدی مهربانانه ای داشت اما درمقابل دشمنان و مستکبرین این‌گونه نبود بلکه جدی و محکم برخورد می‌کرد  و حاضر نمی‌شد تا از وظایف اسلامی و رسالتی که به عهده دارد بازبماند و عقب بنشیند و حضرت علی می‌فرمود: اگر تمام دنیا را به من بدهند حاضر نیستم دانه‌ای را از دهان مورچه‌ای بگیرم اما همان امام دل‌رحم و مهربان درمقابل خوارج بسیار قاطع ومحکم بود و رحم نداشت، زیرا می دانست انها دمل چرکین جامعه بودند و امام خمینی پیرو همین امام بود هیچ گاه جلوی استکبار و دشمنان نظام کوتاه نیامد و عاطفی نبود امام به دشمن لبخند نمی زد تا مبادا چشم طمع به این ناموس و اموال مردم کند اینها با نگاه تک بعدی سعی در تحریف شخصیت و منش امام دارند.

یعنی از دافع و جاذبه امام هرجا به نفع خودشان است استفاده می ‌کنند درست است؟

بله در حالی که امام دارای ابعاد مختلف شخصیتی بود که همین ایشان را منحصربه فرد می کرد  در دنیای سیاست  کاخ‌های استکبار را می لرزاند و در محراب عبادت ناله و ضجه به درگاه خدا می کرد حالا کسانی بیایند و بخشی از زندگی و شخصیت امام را برش بدهند و بگویند امام این‌گونه بود  نگاه تک بعدی به آن شخصیت بزرگ است همین ظلم را در حق اسلام هم کرده‌اند عده ای اسلام را دین فردی و عبادی می‌دانند و عده ای تنها دین جهادی و مبارزه در حالی که اسلام جامع همه اینهاست.

چرا با وجود این همه مراکز نشر به‌خصوص نشر آثار امام باز هم شاهد چنین تحریفاتی درباره شخصیت ایشان باشیم؟

این مراکز مسئولیت داشتند تا فارغ از خط و منش سیاسی تنها به انتشار و آثار امام بپردازند و از آرمان‌های امام پاسداری کنند اما متاسفانه درگیر مسایل باندی و جناحی شدند و در نتیجه از وظیفه اصلی خود بازماندند. موسسه تنظیم نشر و آثارامام که باید در جهت پاسداری از خط و سیره ایشان حرکت می‌کرد می‌بینیم در خدمت کسانی قرار گرفته است که به طورکلی راهشان از راه امام جداست از ان سو کسانی که از امام آبرو کسب کرده اند یعنی نزدیکان،‌ بستگان،‌ نوادگان و اطرافیان امام به نوعی استفاده می برند که باعث می‌شود بتوانند حرف دشمن را به زبان بیاورند و راه را برای شخصیت امام باز کنند اینها که امروز سری توی سرها پیدا کرده‌اند و خودشان را مطرح می‌کنند در زمان امام کودکانی مشغول بازی بودند و امام را نشناختند  چیزی هم از راه امام درک نکرده اند که حالا مدعی هستند؛ بنابراین اینها به نحوی در جهت  تحریف نقش موثری دارند کسانی هم که عمری عنوان یار امام را یدک کشیده‌اند امثال هاشمی رفسنجانی اصلا در خط امام نبوده‌اند اینها از دوران جبهه ملی اندیشه لیبرالیستی داشتند و حرکت مصدق سیاست را دریافته‌اند. اندیشه و فکرشان از آنجا ریشه گرفته است . 

درست است زمانی با امام بوده‌اند، اما اندیشه امام را نداشتند بلکه نگاه فکرشان لیبرالیستی بوده و همچنان خود را حفظ کرده اند حالا که زمان را مناسب دیده اند بروز می‌کنند متاسفانه زمانی تفکرات لیبرالیستی تنها در دانشگاه نفوذ داشت اما حالا در فضای جامعه روحانیت ما هم نفوذ کرده  و فعال است به طوری که توانسته بود شخصیت‌هایی مانند شیخ حسینعلی منتظری را به سمت اندیشه‌های لیبرالیستی بکشاند و از مسیر اسلام ناب محمدی و راه امام و انقلاب جدا کنند. امثال هاشمی رفسنجانی از ریشه مشکل داشته‌اند و با ریشه‌های لیبرالیسم و نظریات مصدقی خو گرفته‌اند. اینها در این شرایط احساس می‌کنند منافع خودشان و نورچشمی‌هایشان و زندگی‌شان ایجاب می کند تا از مسیر انقلاب و آرمان‌های الهی نظام دوری گزینند و به شیوه‌های مختلف سعی دارند با ذکر خاطرات وبرنامه‌های دیگر نقشه‌ها خود را اجرا کنند لذا مسائل مقداری پیچیده شده است که باید هوشیار بود.

مردم چگونه حق را از باطل تشخیص بدهند؟

البته عکس‌العمل مردم در مقابل این افراد همیشه به موقع بوده است و نشان از آن دارد که فریب نخورده‌اند و دارای بینش و بصیرت هستند  این شعار مردمی چه زیبا تاثیرگذاری دارد که: «نواده روح الله،‌ سید حسن نصرالله» مردم خوب می‌شناسند و می‌دانند که نواده امام باید چه  ویژگی‌هایی داشته باشد. خدا روشکر بصیرت مردم امیدوار کننده است که فریب این‌گونه مسائل را نخورده و نمی‌خورند بلافاصله عکس العمل نشان می دهند شعارها در مقابل ریبس جمهور و نوه امام در مرقد امام نشان داد که مردم راه را می شناسند و می‌دانند وقتی اینها را می بینند عکس العملنشان میدهند البته در راس این حضور خود مقام معظم رهبری است که بیدار و آگاه مانند دیده بانی همیشه بیدار هستند و همه امور را زیر نظر دارند و اجازه نمی دهند  تا نقشه ها و نیرنگ‌هایی که در جهت تحریف شخصیت امام  وانقلاب طرح‌ریزی می شود اجرا گردد  و کاملا جدی برخورد می کنند و هوشیارانه توطئه ها را برهم می‌زنند و دست نامحرم را از نظام و ارزش‌های انقلاب قطع می‌کنند.

بزرگترین مشکل برای معرفی حقایق تاریخی و جلوگیری از شکل گیری جریان‌های انحرافی با وجود منابع معتبر علمی و مخققان و کارشناسان زیادی که داریم چیست؟

 همین افرادی هستند که با لباس یاران، نزدیکان، شاگردان و هم دوره ای‌های امام وارد میدان شده‌اند و در واقع همین‌ها بزرگترین مشکل و ضربه را به اسلام و انقلاب می زنند خطر دارند، زیرا با لباس دوست  می‌ایند. مصداق همان مثل معروفی که چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا اینها خطرناک هستند.

با توجه به شناخت و اشرافی که دراین باره دارید چه راهکاری برای مقابله با چنین تحریف‌هایی ارائه می‌دهید؟

البته اینها راه به جایی هم نمی‌برند؛ زیرا دیده بانی هوشیارانه و مدبرانه رهبری و بصیرت مردم اجازه نمی‌دهد اما اگر هم کاری نشود ضربه می‌زنند  و باعث تردید و شبهه در جامعه می‌گردند. اما با این وجود نباید همه بار مسئولیت به دوش مقام معظم رهبری بیفتد  تا ایشان فقط موضع‌گیری داشته باشند. این وظیفه همه افراد آگاه و متعهد و نخبگان سیاسی حوزه‌های علمی و دانشگاهی نظام اسلامی است تا با روشنگری به موقع و افشاگری اجازه این تحریفات را ندهند و برای دشمن میدان را خالی نکنند و با قلم و بیان  و هر چه در دست دارند وارد عرصه شوند؛ متاسفانه برخی افراد خودی دچار انحراف شده‌اند و احساس می کنند می‌توانند هر دروغ و حرفی را که واقعیت ندارد مطرح کنند و به تعبیر مقام معظم رهبری آن را آن‌گونه که  می‌خواهند جلوه بدهند نه براساس واقعیات مستدل که وجود دارد  و این وظیفه همه ماست که از راه  و خط امام و انقلاب مراقب و حفاظت کنیم.



تا چقدر توانسته‌ایم شخصیت امام و راه آن بزگوار را به دنیا معرفی کنیم تا تحت تاثیر این گونه جعلیات قرار نگیرند؟



تمام دنیا امام را می شناسند و برای همین است که استکبار جهانی در پی تحریف این شخصیت بزرگ تاریخی است زیرا از عواقب آن می‌ترسد  مردم دنیا به خصوص مستضعفان عاشق امام و انقلاب هستند. امروز اگر در فرانسه کشور مدعی آزادی با حجاب مبارزه می شود برای این است که می ترسند  اندیشه امام در فرانسه رشد کند.  اگر استکبار جهانی امروز بن لادن و القاعده و داعش و امثالهم را ساخته است برای آن است تا اسلام و انقلاب اسلامی را بد جلوه کنند زیرا از نشر ارمان‌های اسلامی می‌ترسند همه این جریانات انحرافی درباره شخصیت تاثیرگذار امام خمینی(ره) به همین خاطراست تا امام و راه امام برای مردم  دنیا الگو نشود.  



آیا ساخت مجلل  مرقد امام خمینی(ره) باعث بدبینی و تردید مردم دنیا نسبت به امام نمی‌شود؟



بدبینی نسبت به شخص امام نمی‌آورد، بلکه باعث بدبینی نسبت به کارگزاران و متصدیان آن می‌شود که از جایگاه و مقام امام سوء‌استفاده کردند و گرنه همه امام را  می‌شناسند که حقیقتا در عمل مظهرسادگی و بود حتی زمانی درحسینیه جماران می‌خواستند روی دیوارهای گلی رنگ بزنند تا حداقل ظاهری خوب داشته باشد اما امام قبول نکرد و اجازه نداد. این قضایای کنونی با اندیشه و مرام امام سازگاری ندارد. کارگزارانی که با بودجه بیت المال چنین کارهای پرخرجی می‌کنند پیش خدا و خلق خدا و تاریخ  جوابگو هستند.منبع: رجا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات