وال‌استریت ژورنال گزارش داد

یک شرکت معتبر امنیت سایبری اعلام کرد یک ویروس با منشأ اسرائیلی سه هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران در اروپا را هدف قرار داده است.

شرکت امنیتی کاسپر‌اسکای، یکی از بزرگترین شرکت‌های نرم‌افزاری در حوزه امنیت سایبری، اعلام کرد سه هتل میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هدف ویروسی قرار گرفته‌اند که به نظر می‌رسد توسط جاسوسان اسرائیلی استفاده می‌شدند.

وال‌استریت ژورنال گزارش داد زمانی که این شرکت امنیتی، سال گذشته میلادی، متوجه شد توسط ویروسی که اعتقاد بر این است  جاسوسان اسرائیلی مورد استفاده قرار می‌دهند، هک شده است، سعی کرد اماکن دیگری که هدف قرار گرفته‌اند را شناسایی کند. این شرکت میلیون‌ها کامپیوتر را در سراسر جهان مورد بررسی قرار داده و متوجه شد سه هتل لوکس در اروپا نیز مورد حمله قرار گرفته‌اند. هیچ هتل دیگری تحت حمله قرار نگرفته بود.

مسؤولین کاسپراسکای در تحقیقاتی که برای کشف ارتباط بین این هتل‌ها انجام دادند متوجه شدند که هر سه هتل در گذشته محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 بوده‌اند.

این ویروس نسخه‌ بهبودیافته ویروسی به نام "دوقو" (Duqu) بود که برای اولین بار توسط کاسپراسکای در سال 2011 کشف شد. مقامات کنونی و سابق آمریکا و بسیاری از کارشناسان امنیت سایبری بر این باور هستند که دوقو برای انجام پیچیده‌ترین عملیات‌ جمع‌آوری اطلاعات توسط رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

یافته‌های کاسپراسکای، که قرار است امروز (چهارشنبه) به صورت علنی اعلام کند، مدرکی عینی هستند که نشان می‌دهند مذاکرات هسته‌ای ایران توسط چه کسانی مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند.

کاسپراسپای بر اساس خط‌مشیی که دارد رژیم صهیونیستی را به عنوان عامل این حملات معرفی نکرده است اما محققین در شرکت می‌گویند که از روی نشانه‌ها می‌توان گفت اسرائیل در این حمله نقش داشته است. برای مثال، شرکت در این گزارش از عنوان "دوقو بت" (The Duqu Bet) استفاده کرده است. Bet دومین حرف در الفبای عبری است.

محققین کاسپراسکای می‌گویند سؤالات بدون جواب بسیاری درباره اینکه ویروس چگونه استفاده شده و چه اطلاعاتی ممکن است ربوده باشد، وجود دارند. یکی از احتمالات این است که ویروس توانسته مکالمات را استراق سمع کرده و از طریق تسلط بر سیستم‌های هتل که به کامپیوترها، تلفن‌ها، آسانسورها و سیستم‌های هشدار هستند فایل‌های الکترونیکی را ربوده و آنها را روشن و خاموش کنند تا اطلاعات جمع‌آوری کنند.

افراد مطلع می‌گویند پلیس فدرال آمریکا تحلیل‌های کاسپراسکای را بررسی می‌کند و هنوز نتیجه‌گیری‌های این شرکت را تأیید نکرده است. با این حال مقامات آمریکایی می‌گویند از این گزارش متعجب نشده‌اند.

یکی از دستیاران ارشد نمایندگان کنگره تأیید کرده که یافته‌های کاسپراسکای معتبر هستند. وی گفت: "ما این مسأله را جدی می‌گیریم." منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات