دبیرکل حزب الله لبنان در دومین کنفرانس تجدد و اجتهاد از نگاه رهبر معظم انقلاب تاکید کرد که امام خامنه‌ای دارای قدرت بالای مدیریتی و تشخیص دوست و دشمن هستند.

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان در کنفرانس اجتهاد و نوآوری در اندیشه امام خامنه‌ای مد ظله العالی سخنرانی کرد. این کنفرانس دیروز ساعت 16 به‌وقت بیروت و 17:30 به‌وقت تهران آغاز شده است.

 

مشروح سخنان سیدحسن نصرالله در کنفرانس اجتهاد و نوآوری در اندیشه امام خامنه‌ای:

سید حسن نصرالله اظهار داشت: به تمام حضار خیر مقدم عرض می‌کنم و از حضور شما تشکر می‌کنم‬. بحث اصلی ما امروز درباره صاحب این کنفرانس است‬‎ اما در دقایق پایانی مراسم می‌خواهم در خصوص آخرین تحولات سیاسی صحبت کنم‬‎. راهبرد سیاست فرهنگی حضرت امام خامنه‌ای را امروز قرار است مورد بحث و بررسی قرار دهیم‬.

 

امام خامنه‌ای رهبر و ولی امر هستند

نصر الله در ادامه افزود که موضوع اسلام و امت یکی از محورهای اصلی موضوع ما است و ما می‌خواهیم امروز تنها به برخی از این ویژگی‌ها اشاره کنیم‬‎ مساله نخست ، مساله مرجعیت تقلید است و همه خوب می‌دانیم که امام خامنه‌ای مرجعیت میلیون‌ها مسلمان را در جهان بر عهده دارند.

نصرالله به شروط مرجعیت و وجود آن در حضرت امام خامنه ای اشاره کرد‬‎  و گفت، موقعیت و جایگاه دیگری که حضرت امام خامنه‌ای از آن برخوردار است موقعیت و جایگاه رهبری است، ایشان رهبر و ولی امر هستند‬.ایشان علاوه بر اینکه شرایط لازم برای اجتهاد را دارا هستند، شرایط مربوط به شایستگی رهبری را نیز دارند.‬‎ این امر نشان می‌دهد که ایشان از معرفت بالای سیاسی و شناخت بسیار بالای اجتماعی برخوردار هستند و ایشان درک بالایی از شناخت فساد و تهدیدها و فرصت ها دارند و می‌دانند چگونه می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد‬.

 

ایران قدرت منطقه‌ای بزرگی است که همه آن را به رسمیت می‌شناسند

سید حسن نصرالله در ادامه گفت که ایشان ( امام خامنه ای ) از قدرت و شناخت بسیار بالایی برخوردارند به گونه‌ای که برعهده گرفتن این مسئولیت‌ها به خودی خود یک کوه را می‌تواند نرم کند اما ایشان با استواری در برابر این مسئولیت توانایی دارند‬‎، ایران امروز قدرت منطقه‌ای بزرگ در منطقه شده است که همه جهان آن را به رسمیت می‌شناسد‬.

نصرالله گفت که مرجع تقلید باید اعلم فقهای زمان خود باشد یا یکی از علمای اعلم محتمل میان حاضران باشد و با وجودی این که درجه علمی ایشان از نظر فقاهت بالاست این امر مستلزم اشراف کامل ایشان بر مسائل علمی هم تاکید دارد. این بخش از شخصیت ایشان را ما از طریق فتواهای شرعی منتشر شده و درس‌های فقهی ایشان که از بیست سال قبل تا به امروز به طلاب تدریس می‌کنند، می توانیم درک کنیم و ایشان قادر هستند مسائل مربوط به دولت و مسائل نوین دینی را بررسی و مناقشه کنند.

 

امام خامنه‌ای دارای قدرت بالای مدیریتی و تشخیص دوست و دشمن هستند

جایگاه دومی که حضرت امام خامنه ای از آن برخوردار هستند جایگاه رهبری است. رهبر جمهوری اسلامی ایران رهبر و ولی فقیه است و ولی امر است‬‎ و این موقعیت و جایگاه مستلزم وجود شرط شایستگی و شجاعت است و نیز هوشیاری تاریخی و شناخت سیاسی وسیع و تجربه اجتماعی و سیاسی در بخش های مختلف زندگی را می طلبد‬. ایشان قادر هستند منافع را تشخیص دهند و قادر به شناخت دوست و دشمن هستند و می توانند از فرصت ها به بهترین وجه استفاده کنند ایشان قدرت بالایی مدیریتی دارند؛ چرا که جایگاه ایشان مستلزم تشخیص مسئولیت‌ها و توزیع سمت هاست و باید فشار و بار مسئولیت را تحمل کند‬‎ امام خامنه ای این مسئولیت ها را از زمان رحلت امام خمینی(ره) برعهده داشتند‬‎.

 

امام خامنه‌ای با تبدیل تهدید به فرصت ایران را به قدرتی منطقه‌ای تبدیل کرد

نصرالله گفت که این همه مسئولیت را در سایه تهدیدهایی برعهده گرفتند که ایران همواره با توطئه ها و دشواری ها و تحریم ها روبرو بوده است. امام خامنه‌ای تمام این تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند تا این که ایران را به قدرت منطقه ای تبدیل کردند به گونه ای که جهان اکنون به این قدرت اذعان دارد و ایران در جهت پیشرفت و شکوفایی در تمام زمینه ها پیش می‌رود.‬‎ این بخش از شخصیت ایشان به عنوان رهبر را ما از طریق شیوه رهبری و عملکرد و مواضع و بیانات ایشان درک کرده‌ایم؛ مواضعی که تمام رخدادها را در بر گرفته و اکنون نیز ما نیازمند فراگیری و توجه به رهنمودهای ایشان هستیم.‬‎ متاسفانه سخنان ایشان در خصوص مسائل مختلف مورد غفلت واقع می‌شود و اگر رسانه ها بخواهند به آن بپردازند متاسفانه به صورت جدای از هم به آن اشاره می‌کنند.

 

مواضع رهبر ایران برای منطقه مهم و  در جهان فراگیر است

موقعیت سوم، اندیشه بزرگ اسلامی ایشان است. این بخش از شخصیت ایشان، نیازمند معرفی بیشتر است.‬ ایشان یکی از بزرگترین مراجع تقلید هستند و رهبری هستند که مواضعشان برای منطقه مهم و در جهان فراگیر شده است. اندیشمندان اسلامی نیازمند روشنگری بیشتری هستند اما ایشان از همان دوران جوانی اهتمام فکری و فرهنگی وسیعی داشتند و به صورت مستمر پیگیری و مطالعه می کردند.‬‎ ایشان از همان دوره های آغازین، اهتمام گسترده و متنوعی در مطالعه تاریخ و سرگذشت‌ها و ادبیات و شعر خواه در مسائل فرهنگ شیعه و خواه در امور کلی اسلامی داشتند‬‎.

‫همچنین ایشان در زمینه علمای اهل سنت و کتاب‌هایشان آشنایی وسیعی دارند و هرگز مطالعات و توجهات ایشان در این امور قطع نشده است و همچنین توجه خاصی برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران داشته و دارند و از غرفه های مختلف انتشارات بازدید می‌کنند و میزان علاقه مندی مردم به نشر و شناخت مولفان را مدنظر دارند به گونه ای که آشنایی و شناخت ایشان از این مسائل باعث شگفتی حاضران می شود.‬

 

هیچ رهبری در جهان تا به این اندازه وقت خود را در امور مختلف صرف نمی‌کند

نصرالله با اشاره به آگاهی های گسترده رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران افزود: هیچ رهبری در جهان نمی‌یابید که به این اندازه از ساعات وقت خود را در امور مختلف صرف کند.‬‎ این مساله جنبه نمایشی ندارد، بلکه تشویقی است برای امت و جوانان در جهت روی آوردن و توجه بیشتر به امور شناختی و فرهنگی‬‎ ایشان به صورت پیوسته با اقشار مختلف دیدار می‌کنند و این مساله حتی اقشار فرهنگی و فکری و ادباء و شعرا و اساتید و طلاب را در بر می‌گیرد و به ملاحظات آنها توجه می‌کنند و از مشکلات و خواسته ها و چالش ها و پیشنهادهای آنها مطلع می شوند.‬

حتی ایشان تمام این ملاحظات را ثبت می‌کنند و با نظراتی که خود دارند بر آنها می‌افزایند و این امر نشان از آگاهی وسیع ایشان در امور فکری و اندیشه ای دارد.‬‎ از این روست که می‌گویم ما رهبر و فرمانده‌ای در جهان نداریم که به این اندازه از وقت خود را صرف امور مختلف کند و به صورت مستقیم پیگیر هستند و نگرانی های امت را به صورت مستقیم می شنوند‬.

 

رهبر ایران نگرانی‌های امت را به صورت مستقیم مطلع می‌شوند

نصرالله با اشاره به ارتباط امام خامنه‌ای با اقشار مختلف ملت گفت: ایشان به صورت پیوسته با اقشار مختلف دیدار می‌کنند و این مساله حتی اقشار فرهنگی و فکری و ادباء و شعرا و اساتید و طلاب را در بر می گیرد و به ملاحظات آنها توجه می کنند و از مشکلات و خواسته ها و چالش ها و پیشنهادهای آنها مطلع می شوند.‬‎ حتی ایشان تمام این ملاحظات را ثبت می کنند و با نظراتی که خود دارند بر آنها می افزایند و این امر نشان از آگاهی وسیع ایشان در امور فکری و اندیشه ای دارد.‬‎ از این روست که می گویم ما رهبر و فرمانده ای در جهان نداریم که به این اندازه از وقت خود را صرف امور مختلف کند. و به صورت مستقیم پیگیر هستند و نگرانی های امت را به صورت مستقیم می شنوند.

عوامل متعددی نقش داشتند و کمک کردند تا این موقعیت اندیشمند بزرگ اسلامی محقق شود که البته در این بین، تلاش شخصی ایشان مهم بوده اما عوامل دیگری که می توان در این مساله ذکر کرد، یکی از آنها موقعیت رهبری ایشان است که به ایشان این فرصت را می دهد که تا به صورت گسترده و وسیع از امور مطلع گشته و مسائل فرهنگی جامعه را به صورت عمیق بر آن اشراف داشته باشند و از مشکلات جوانان باخبر شوند و در این امر مراکز مطالعاتی و پژوهشی و نیز پیگیری های شخصی مستقیم ایشان سهیم بوده است‬.

 

امام خامنه‌ای اندیشمندی فقیه است

نصر الله گفت که در برخی اوقات نویسندگانی را داریم که در تعبیر لغات و استفاده از رموز آنها مشکل دارند، از این رو از جمله عواملی که باعث شده است ایشان قدرت کافی برای بیان اندیشه را داشته باشند مساله فقاهت است؛ چرا که وقتی اندیشمندی، فقیه باشد، در آن صورت نتیجه گیری های اصلی ایشان به هم پیوسته خواهد بود.‬‎ کسانی که کتاب های چاپ شده و سخنرانی های ایشان را می خوانند به خصوص در دیدارهایشان با فرهیختگان می توانند بفهمند که ایشان امامی اندیشمند و اسلامی و اصیل است‬.

یکی از مهمترین خصوصیات ایشان به عنوان متفکر و اندیشمند و فقیه مساله اصالت و مستقل بودن ایشان است‬‎. امری که متاسفانه بسیاری از فرهیختگان با آن دچار مشکل می‌شوند و زیر بار فشار، بسیاری از لغات و اصطلاحات خود را تغییر می دهند و این امر باعث می شود تا آنها چارچوبی جدید از اسلام ارائه کنند‬.

به دلیل فشارها و به خصوص انقلاب بزرگی که در عرصه ارتباطات روی داد می بینیم بسیاری به این نتیجه رسیدند تا اصول و اندیشه ها را مورد بازنگری قرار دهند به گونه ای که بسیاری به مرز انکار اصول اساسی اسلام رسیده اند.

 

ما نیازمند شناخت و شناساندن امام خامنه‌ای هستیم

ما نیازمند شناخت و شناساندن امام خامنه ای هستیم و مردم هم به مرجع تقلید نیاز دارندهمچنین امت به وحدت نیاز دارد تا آنها را برای مقابله با تهدیدها و توطئه های بین المللی هدایت کند‬‎ و همچنین مردم به اندیشمندانی نیاز دارند که به روز باشند.

از آنچه که گذشت در خصوص علما و اندیشمندان و فیلسوفان، آنها مسائل روزمره و مسائل مربوط به گذشته دور را حل و فصل می‌کردند، اکنون ما به مرجع تقلید زنده به خصوص در این مرحله بسیار دشوار نیاز داریم و بر کسی هم پوشیده نیست که عوامل فکری و فرهنگی در نبرد کنونی سرنوشت ساز هستند.‬ نمی‌توان در خصوص پروژه های موجود درباره تکفیر به توافق برسیم و راه‌حل های سیاسی کفایت نمی‌کند همچنین راهکارهای اقتصادی در این امر فایده ای ندارد بلکه مساله در موضع گیری های فکری است‬.

 

استکبار جهانی در صدد سلطه بر منابع امت است

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به طرح های دشمنان برای منطقه گفت: استکبار جهانی درصدد سلطه بر منابع امت است و نمی خواهد که مردم بر سرنوشت خود سلطه داشته باشند آنها اندیشه مشخصی را در سر می پرورانند و می خواهند آن اندیشه و فکر را بر امت ما تحمیل کنند و در این راه از زور سلاح بر ضد مسلمانان و غیر مسلمانان استفاده می‌کنند‬.

این چالش را فقط با سیاست و رسانه نمی‌توان حل و فصل کرد رسالت پیامبران در طول تاریخ،‌ همواره در برابر کفار و دشمنان خدا،‌  موضعی برتر داشته است و طرف مقابل آنها از بت‌ها و عادات جاهلیت و فرهنگ پست دفاع می‌کرده است‬. صدای پیامبران همواره از دیگران جایگاه بالاتری داشته است؛ چرا که کلمه الله به همراه آنها بود و دین الهی همیشه محکم و استوار بود و به جای این که اسلام را در جهان عرضه کنیم، توطئه دشمنان و پست انگاشتن امت، ما را از موقعیت برتری به موقعیت دفاع از اسلام به عنوان اندیشه تنزل داده است.

 

از مسلمانان و غیر مسلمانان می‌خواهم، اندیشه‌های رهبر ایران را مطالعه کنند

ما به تلاشهای بسیار زیادی برای دفاع از اسلام و حیثیت و اندیشه هایش نیاز داریم آنچه امروز باعث شده است امت به این مرحله و جایگاه برسد رفتارهای منحرفانه و وحشیانه بوده است؛ باید حضرت امام خامنه ای را به عنوان اندیشمند اسلامی و انسانی به تمام مسلمانان نشان دهیم و به مسلمانان بگوییم بیایید اندیشه‌های ایشان را بخوانید و مساله امامت و ولایت فقیه در این مطالعه شما تاثیرنگذارد‬‬.

از مسلمانان دعوت می کنم تا از اندیشه های این اندیشمند اسلامی استفاده کنند به خصوص در این دورانی که ما اندیشمندان بسیار اندک داریم همچنین از غیر مسلمانان می‌خواهم تا در نوشته‌های ایشان مطالعه کنند و ببینند که نظرات ایشان در خصوص چالش هایی که جوانان با آن روبرو هستند، چیست‬.

 

بخش سیاسی سخنرانی سید حسن نصرالله

نبرد حزب الله با داعش  در قلمون آغاز شده است

نصرالله در بخش دوم سخنان خود با اشاره به مسائل سیاسی و جنگ با تروریست‌ها در منطقه عرسال لبنان و القلمون سوریه گفت: در خصوص تحولات قلمون و تپه‌های عرسال، دستاوردهای بزرگی در قلمون صبح امروز (چهارشنبه) به دست آمده و می‌توانم بگویم که تپه‌های بلند این منطقه اکنون تحت سیطره ارتش سوریه و حزب الله لبنان است و آتش تیربار رزمندگان به صورت کافی بر مناطق تپه‌ها می رسد‬‎.

‫در منطقه تپه‌های عرسال، پیشرفت‌هایی بسیار بزرگی حاصل شده است و جبهه النصره شکست‌های سنگینی را متحمل شده است و نبرد ما با داعش آغاز شده است. آنها هستند که جنگ را شروع کردند. این بسیار بهتر از آن است که ما این جنگ را شروع می‌کردیم. آنها همین دیروز با جنگجویانشان منطقه جرود راس بعلبک را مورد حمله قرار دادند‬‎.

‫نصرالله افزود که تروریست ها مناطق تپه‌های عرسال و قلمون را مورد حمله قرار ندادند‬‎ پیش بینی آنها این بود که بتوانند بر مناطق حساسی سلطه یابند و این مناطق را به هم وصل کنند‬‎ حمله دیروز آنها اهداف مختلفی را در پی داشته. برادران مقاوم ما با شجاعت در برابر این حملات ایستادگی کردند و ده‌ها نفر از افراد مسلح داعش را کشتند و یا زخمی کردند و تجهیزات آنها را منهدم کردند‬.

 

شسکت تروریست‌ها حتمی است و نیاز به زمان دارد

سید حسن نصرالله با اشاره به شهدایی که مقاومت در مبارزه با تروریست‌ها تقدیم می‌کند، گفت: بسیار طبیعی است که مقاومت که اکنون با شدیدترین نبردهایش روبرو است در مقابل، شهدایی را تقدیم کرده است. از خداوند منان می خواهیم که آنها را مایه شرف و عزتمان قرار دهد. نبرد با داعش در قلمون آغاز شده است. ما به نبردمان ادامه خواهیم داد. ما مصمم هستیم به این حضور تروریست‌ها پایان دهیم.‬‎

 

هرکس عزم و اراده و توکل داشته باشد پروزه خواهد شد

نصر الله افزود: تروریست‌ها حضور پلیدی در مرزهای ما دارند. اکنون تاکید می‌کنیم که عزم و اراده جدی ما بر آن است که اجازه ندهیم هیچ یک از تروریست ها در مرزها و مناطق اطراف آن مستقر باشند.‬‎ به شما اطمینان می‌دهم که شکست آنها حتمی است و مساله تنها نیاز به زمان دارد‬‎ ما به آرامی و نرمی برای تحقق هدفمان تلاش می کنیم‬‎ وقتی ما چنین قدرت و عزم و اراده ای را داشته باشیم، دیگر برای رسیدن به پیروزی جای تامل وجود ندارد‬ و هرکس که عزم، اراده و توکل داشته باشد پیروز خواهد شد.

منبع؛ خبرگزاری تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات