طی مکاتبات این مرکز با نماینده بانک جهانی در ایران، بانک جهانی گزارش رتبه ایران در سال ۲۰۱۴ (یعنی ۱۵۲) را در سال ۲۰۱۵ (رتبه ۱۳۲) اصلاح کرد. لذا این اشتباه بانک جهانی در مورد شاخص کسب و کار ایران بوده است و نه بهبود کسب و کار و اجرای قانون مربوطه!

به گزارش لرستان خبر ، روز گذشته آقای دکتر روحانی در کنفرانس خبری خود، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه همشهری که پرسید« اجرای برخی قوانین به تحریم ارتباطی ندارد و پول هم نمی خواهد، مانند قانون بهبود محیط کسب و کار. چرا این قانون اجرا نمی شود؟» پاسخ داد که دولت با اجرای این قانون، رتبه کسب و کار را ۲۲ پله بهبود داده است.

 

 

به نظر می رسد یا مشاوران ریاست محترم جمهور به وی اطلاعات نادرست داده اند یا شاخص بیان شده برای بهبود فضای کسب و کار تناسبی با شاخص های جهانی ندارد. این شاخص (Ease of Doing Business) که هر سال توسط بانک جهانی اندازه گیری و منتشر می شود، بر اساس ۱۰ معیار طراحی شده است. رتبه بالاتر در آن، نشان دهنده مقررات بهتر، معمولاً ساده‌تر، برای کسب و کارها و حمایت‌های قوی تر از حقوق مالکیت خصوصی است.

 

 

در گزارش منتشره بانک جهانی در اوایل سال ۲۰۱۵ (که بر اساس وضعیت عملکرد ایران در سال ۲۰۱۴ تنظیم شده است)، رتبه ایران ۱۳۰ اعلام شد و در همین گزارش رتبه ایران در سال قبل آن، ۱۳۲ اعلام شده است (لینک: http://www.doingbusiness.org/data/exploreeconomies/iran).

 

 

حال چگونه بهبود ۲ پله ای رتبه ایران ۲۲ پله اعلام می شود؟

 

واقعیت این است که اگر گزارش منتشره در اوایل سال ۲۰۱۴ (که بر اساس وضعیت عملکرد ایران در سال ۲۰۱۳ تنظیم شده است) بررسی شود، بانک جهانی رتبه ایران را ۱۵۲ اعلام کرده است. یکی از مراکز پژوهشی معتبر کشور اقدام به تهیه گزارشی در مورد راستی آزمایی گزارش بانک جهانی در این سال کرد. نتایج بررسی ها نشان داد که اطلاعات این گزارش دارای سوگیری و در بعضی موارد نادرست است. طی مکاتبات این مرکز با نماینده بانک جهانی در ایران، بانک جهانی گزارش رتبه ایران در سال ۲۰۱۴ (یعنی ۱۵۲) را در سال ۲۰۱۵ (رتبه ۱۳۲) اصلاح کرد. لذا این اشتباه بانک جهانی در مورد شاخص کسب و کار ایران بوده است و نه بهبود کسب و کار و اجرای قانون مربوطه!

 

 

بنابراین، بهبودی در رتبه کسب و کار ایران تنها به اندازه ۲ پله حاصل شده است و احتمالا متولیان امور اقتصادی، بیلان کاری خود را مبنی بر بهبود ۲۲ پله ای این شاخص به رئیس جمهور محترم گزارش کرده اند.

 

 

تاکید می شود هدف از این مطلب، زیر سوال بردن عملکرد و خدمات دولت محترم نیست بلکه اصلاح این گزارش نزد افکار عمومی است که بهبودی ۲۲ پله ای در رتبه کسب و کار ایران حاصل نشده و صرفا اصلاح اشتباهات بانک جهانی در محاسبه رتبه ایران صورت پذیرفته است.منبع:فارس

 

 

انتهای پیام
/

 
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    پس بلاخره 2 پله بهبود پيدا كرده است. اگر اين را هم مي تونستيد نميگفتيد.

نظرات