به نظر می‌رسد موفقیت برخی چهره‌های تلویزیونی به جای آنکه منجر شود به اینکه آنها بکوشند با استفاده از مشاوران خبره روند موفقیت خود را امتداد دهند، باعث ایجاد نوعی هاله در ذهن آنها می‌شود و این تصور که هرچه می‌کنند، درست است و بی‌نیاز از نظارت مشاوران هم قادرند کارشان را پیش ببرند.

نها یکی، دو ساعت بعد از روی آنتن رفتن اولین برنامه رمضانی «ماه عسل» در سال‌جاری حجم انبوه پیام‌های انتقادآمیز بود که گروه‌های اجتماعی را دربرگرفت. تقریباً تمامی مخاطبان فارغ از سطح سواد یا طبقه اجتماعی‌شان به اتفاق روی داده در این برنامه واکنش‌های منفی نشان دادند.

ماجرا چه بود؟ احسان علیخانی که پیش خود فکر کرده بود هر چقدر دوز غرابت اتفاقی که گریبان مهمانانش را گرفته بالاتر برود، موفقیت افتتاحیه امسالش بیشتر است زن و مرد جوانی را به برنامه‌اش دعوت کرده بود که رفتارشان بیشتر از آنکه نشانگر احساس باشد نشانگر اختلالات روانی بود. ماجرا این بود که زن به دلیل دچار شدن به افسردگی بعد از مرگ مادرش با این توهم روبه‌رو بود که شوهرش او را دوست ندارد و شوهر نیز برای نشان دادن عمق علاقه‌اش به او، با هماهنگی با وی خود را از یک ساختمان به پایین پرت می‌کند!

تنها مروری بر سخنان این زن و شوهر هم کافی بود تا دریابی که هر دو از کمبودهای روحی- روانی رنج می‌برند. با این حال علیخانی که حالا دیگر مجری باتجربه‌ای شده‌ و مطمئناً زودتر از مخاطبان از وضعیت این زن و شوهر آگاهی یافته به جای اینکه به هر دو نفر توصیه کند به سراغ یک مشاور روانشناسی یا روانکاو بروند آنها را به عنوان الگویی از عشق و عاشقی روی آنتن زنده می‌برد. علیخانی پیش خودش فکر کرده که چون ماجرایی که برای این دو نفر رخ داده، خیلی عجیب است پس این دو خواهند توانست برگ برنده‌ای باشند برای برنامه‌ای که مدیران سیما بر سر میزان جلب مخاطب آن حساب باز کرده‌اند اما زهی خیال باطل. مهمانانی که علیخانی به برنامه‌اش آورد، می‌توانستند یک مورد خوب برای شکل‌دهی به صفحه حوادث روزنامه‌های پرتیراژ کشور باشند و البته که می‌شد با حضور آنها برنامه‌ای با آسیب‌شناسی بحران‌های روحی شیوع یافته در بطن جامعه شکل داد، اما اینکه تریبون برنامه‌ای منتهی به افطار در اختیار این دو قرار گیرد، یکی از بزرگ‌ترین کج‌سلیقگی‌های علیخانی بود. به نظر می‌رسد موفقیت برخی چهره‌های تلویزیونی به جای آنکه منجر شود به اینکه آنها بکوشند با استفاده از مشاوران خبره روند موفقیت خود را امتداد دهند، باعث ایجاد نوعی هاله در ذهن آنها می‌شود و این تصور که هرچه می‌کنند، درست است و بی‌نیاز از نظارت مشاوران هم قادرند کارشان را پیش ببرند.

امیدواریم برای احسان علیخانی چنین هاله‌ای شکل نگرفته باشد و اگر هم این هاله برایش ایجاد شده هرچه زودتر در زدودن آن و تلاش برای سنجش نظرات کارشناسان در انتخاب مهمانان و کنترل برنامه خود پیش بروند.

 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات