خانواده‌ای که خود را «فراقانونی» می‌داند:

اظهارات تند «هاشمی رفسنجانی » از سوی رییس دستگاه قضا بی پاسخ نماند و آیت‌الله آملی لاریجانی در واکنش به هاشمی رفسنجانی گفت: القای تبرئه یک متهم، سخنی خلاف و قابل پیگیری قضایی است.

این روزها خانواده «آیت‌الله» را باید پر سر و صداترین خانواده ایرانی نامید. خانواده ای که یک عضوش به جرائم سیاسی و امنیتی محکوم شده و سایر اعضا نیز برای تخطئه حکم مقام قضائی کشور از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند!


به گزارش افکارنیوز ، اوایل فروردین ماه بود که حکم اولیه «م.هـ» فرزند «آیت‌الله» صادر شد و در حالیکه همگان منتظر اعتراض وی به حکم صادره بودند، علیزاده طباطبایی وکیل خانوادگی «آیت‌الله» ابتدا از روشن نبودن موضع مهدی هاشمی در قبال اعتراض یا عدم اعتراض به رای دادگاه اولیه خبر داد اما پس از گذشت چند روز عنوان کرد که موکلش قصد ثبت اعتراض به حکم را ندارد و دادگاه را ناعادلانه می داند.


حکم دستوری برای «مهدی هـاشمی »

وکیل خانوادگی هاشمی روز ۱۷ فروردین به نقل از موکل خود به تسنیم می گوید: «وقتی قرار است رسیدگی دستوری باشد چرا باید اعتراض کنیم؟»

اما گویا ترس ناشی از مجازات این اتهام‌ زنی به دستگاه قضا، آقازاده و وکیلش را به عقب نشینی واداشت و وی در مدت زمان کوتاهی در گفت و گو با ایرنا اظهارات خود را اینگونه تکذیب کرد: « آنچه در رسانه ها گفته اند این بود که مهدی به دلیل اعتراض به نحوه رسیدگی، آن را عادلانه نمی دانست بنابراین زیر بار تجدید نظر نمی رفت. برخی رسانه ها چنین نوشته اند که مهدی رسیدگی را دستوری می دانست؛ اما من چنین چیزی نگفتم و این خبر را تکذیب می کنم.

«پادرمیانی مادر» برای اعتراض به حکم آقا زاده!

سیدمحمود علیزاده‌ طباطبایی با اذعان به این که آقازده قصد اعتراض به حکم را ندارد گفت: «دیروز تا آخر وقت هرچه با مهدی صحبت کردم و اصرار داشتم، گفت من تجدیدنظرخواهی نمیکنم، اما خانم مرعشی تماس گرفتند و اصرار داشتند که اعتراض را ثبت کنید چرا که امیدوارم در مرحله تجدیدنظر، عادلانه به موضوع رسیدگی شود. به ایشان (خانم مرعشی) گفتم من وکیل شما نیستم و وکیل مهدی هستم و باید مهدی از من بخواهد اعتراض کنم یا نه. چراکه من اختیاری جز اختیار مهدی ندارم. بنابراین من قبول نکردم اما امروز صبح خبردار شدم که آقای ابوالمعالی، به اصرار خانم مرعشی، در آخر وقت به دادگاه تجدیدنظر رفته و در آنجا اعتراض را ثبت کرده است.»

تایید حکم  دستگاه قضا برای متهم

اما پس از گذشت حدود دو ماه از ثبت اعتراض به «حکم ناعادلانه!»، محسنی اژه‌ای، با تایید حکم مهدی هاشمی، در رابطه با اتهامات فرزند «آیت‌الله»، گفت: مهدی هاشمی ۳ جرم داشت و براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی که اگر چنانچه کسی تا ۳ جرم داشته باشد براساس این ماده هر یک از جرائمش مجازات مستقل می گیرد و در مقام اجرا، اشد آن مجازات اجرا می شود.  اژه ای سه جرم مهدی هاشمی را اختلاس ، ارتشا و مباحث امنیتی اعلام کرد.

وی گفت: مهدی هاشمی در کیفرخواست ۱۲ اتهام داشت که بعضی از آن اتهامات را دادگاه بدوی با هم ادغام کرد و بعضی را هم تبرئه کرد از جمله جاسوسی را تبرئه کرد اما اختلاس، مباحث امنیتی و ارتشا را دادگاه بدوی حکم داد و دادگاه تجدید نظر هم با رعایت همین ماده ۱۳۴ مجازات اسلامی تایید کرد .اختلاس براساس قانون اگر همراه با جعل باشد بین ۷ تا ۱۰ سال حبس، اگر بدون جعل باشد ۵ تا ۱۰ سال حبس و در مورد رشوه هم از ۵ تا ۱۰ سال حبس و در مورد مسائل امنیتی از ۲ تا ۵ سال حبس دارد .

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در مقام اجرا آنکه بالاتر هست اجرا می شود که همان ده سال حبس است.

همین خبر کافی بود تا این سوال در اذهان جامعه بوجود بیاید که «آیت‌الله» و خانواده قرار است چه واکنشی به حکم صادره نشان دهند.


مهدی هاشمی: محتاج قصه نیست گرت قصد خون ماست!

اولین فردی که به این حکم واکنش نشان داد، متهم ردیف اول، «م. هـ» بود. وی بعد از انتشار خبر تایید حکمش در صفحه شخصی‌اش شعری کنایه آمیز را منتشر می کند و می نویسد: «ارباب حاجتیم و زبان سوال نیست / در حضرت کریم تمنا چه حاجت است /// محتاج قصه نیست گرت قصد خون ماست / چون رخت از آن توست به یغما چه حاجت است»


فائزه هاشمی: منتظریم ببینیم چه تصمیمی می‌گیرند!

البته واکنش خانوادگی «آیت‌الله» به همین‌جا ختم نشد و چندی بعد فائزه هاشمی که خود سابقه سپری کردن دوران محکومیت در اوین را در کارنامه‌ فعالیت‌های سیاسی‌اش می بیند، به حکم برادر واکنش نشان داد. وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه نظرتان درباره حکم مهدی هاشمی چیست، گفت: «به من گفتند در این مورد مصاحبه نکن تا ببینیم چه تصمیمی می‌گیرند!»

عفت مرعشی: حکم مهدی تقلب و پدرسوخته بازی است!

اما اظهارات جنجالی «عفت مرعشی» که فرزند را وادار به اعتراض به حکم اولیه کرده بود را باید «شاه بیت» واکنش‌ها به حکم «مهدی هاشمی » تلقی کرد.

وی در اظهاراتی تعجب برانگیز، بی مهابا به قوه قضائیه می تازد و در پاسخ به این پرسش که «نظر شما درباره حکم مهدی هاشمی چیست؟» می گوید: «حکم آقای هاشمی یعنی تقلب، تقلب، پدرسوخته‌بازی. بروید و همین را بزنید. بروید بنویسید که خانم هاشمی گفت «پدرسوخته‌بازی بوده، حکمش (حکم مهدی هاشمی) پدرسوخته‌بازی بود و حکم نیست.»

هرچند عفت مرعشی در ادبیاتی توهین‌آمیز صلاحیت قوه قضائیه را زیر سوال می برد و با سخیف‌ترین ادبیات به حکم نهایی عالی ترین نهاد قضائی کشور واکنش نشان می دهد، اما از اظهار نظر فائزه هاشمی اینگونه بر می آید که خاندان «آیت‌الله» همچنان منتظر تصمیمات نهایی مسئولان ارشد قوه قضائیه هستند و صدالبته این اظهارات «فائزه» را نیز باید تهدیدی جدی قلمداد که چنانچه نظر نهایی با خواست خوانده «آیت‌الله» هم‌سو نبود، آنگاه زمان اظهارنظر نهایی بابت حکم مهدی فرا خواهد رسید.

منظور از حکم نهایی، درخواست ماده ۱۸ از سوی مهدی هاشمی است که طی آن، آنها از آیت‌الله آملی‌لاریجانی خواسته‌اند درباره حکم دادگاه تجدیدنظر اعلام‌نظر کند. دادگاه تجدیدنظر نیز در مجموع ۲۵ سال حبس و چندین میلیون دلار رد مال برای مهدی هاشمی صادر کرده است که بالاترین میزان حکم صادره مربوط به یک بزه که ۱۰ سال حبس است برای وی اعمال می‌شود.


فاطمه هاشمی: مملکت برای لاریجانی‌هاست!

البته هتاکی خاندان «آیت‌الله» مسبوب به سابقه است و اذهان ملت هیچ گاه فراموش نمی کند که دیگر دختر «آیت‌الله» در جریان رسیدگی به پرونده اتهاماتش با چه ادبیاتی خطاب به قوه قضائیه و مسئولان ارشد آن موضع گیری کرده بود.

فاطمه هاشمی در اواسط شهریور ۹۳، پس از پایان جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران اینگونه قوه قضائیه را آماج حملات خود قرار می دهد: «واقعاً باید با این دادگاه‌هایی که داریم به حال مردم گریه کرد. به نظر می‌رسد مملکت فقط برای لاریجانی‌ها است نه افراد دیگر.»


هاشمی پدر : از بالا دستور نگیرید!

اما اواخر سال گذشته و پیش از آنکه حکم اولیه «مهدی» صادر شد، «هاشمی رفسنجانی» در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه شرق به اتهامات فرزندش «مهدی» اینگونه واکنش نشان داد: چون دادگاه علنی نیست، نمی‌توانم حرف‌های آنجا را بزنم. ولی ماحصلی که به من اطلاع داده شده، این است که اینها بدون هیچ دلیلی تعداد زیادی اتهام درست کرده بودند. مثلا همین قضیه استات‌اویل قبلا سه‌بار مطرح شده بود و هر سه‌بار گفتند که هیچ ردی از مهدی هاشمی در آن نیست و هیچ اسمی از مهدی هاشمی در قراردادی که عباس یزدان‌پناه بست، دیده نمی‌شود.


هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه آقای اعلمی (نماینده مجلس) از اظهارات وزیر نفت درباره عدم اتهام مهدی در پرونده استات اویل قانع شده بود، استدلال کرد که فرزندش نقشی در این پرونده نداشته است. بقیه (اتهامت) هم عین همین‌ها بود. یعنی هیچ چیز نداشتند. تا به حال دادگاه دلیلی برای جرم مهدی پیدا نکرده است. البته هنوز حکم نداده است.


هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: «من نمی‌خواهم دخالت کنم. من از اول به رهبری و رییس قوه‌قضاییه و همه گفته‌ام. قاضی را نمی‌شناسم و هیچ وقت ندیده‌ام. به اینها گفتم اگر مهدی جرمی کرده باشد، ترجیح من این است در دنیا جزایش را ببیند و به آخرت نیفتد. چون آخرت خیلی سخت است و اگر جرمی نکرده، این در شأن جمهوری اسلامی نیست که انسانی را که جرم ندارد، به دلیل مسایل سیاسی، متهم یا محکومش کنند. من باید از جمهوری اسلامی دفاع کنم. نظر من این است. بنابراین در دادگاه هیچ دخالتی نکردم. با اینکه قاضی روحانی است، من اصلا ندیده‌ام و نخواسته‌ام ببینم. الان دادگاه تمام شده و مهدی و وکلایش آخرین دفاعشان را به‌صورت لایحه نوشتند که نزدیک دوهزار صفحه و خیلی‌خواندنی است و بعدها می‌تواند یک کتاب شود. ما هم نمی‌خواهیم در کار قوه‌قضاییه دخالت کنیم. حرف من با همه اینها این است که از بالا دستور ندهید و اگر از بالا دستور دادید، خلاف موازین قضایی و شرع است.»



رییس قوه قضائیه: برخی افراد برخلاف ادعاهایشان، بر دستگاه قضا فشار می آورند!

البته این اظهارات تند «هاشمی رفسنجانی » از سوی رییس دستگاه قضا بی پاسخ نماند و آیت‌الله آملی لاریجانی در واکنش به هاشمی رفسنجانی گفت: القای تبرئه یک متهم، سخنی خلاف و قابل پیگیری قضایی است.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه «تا به حال نشان داده‌ایم که در رسیدگی به پرونده‌ها کاری به گرایش‌های مختلف سیاسی نداریم» گفت: متأسفانه برخی شخصیت‌ها در عین اینکه می‌گویند نمی‌خواهیم در کار قضایی دخالت کنیم اما با سخنان خود به نوعی دخالت در کار قاضی می‌کنند و بر وی فشار وارد می‌کنند. خصوصاً القای این نکته که ممکن است متهم تبرئه شود ولی به نحو دستوری او را محکوم کنند. این سخن خلاف است و نشر این سخنان قابل پیگیری قضایی است.

آملی لاریجانی افزود: توقع این است، افرادی که از شخصیت‌های نظام هستند براساس موازین و در جهت احقاق حق سخن بگویند و اینگونه نباشد که اگر پرونده‌ای علیه ما یا بستگان ما است، دستگاه قضایی را متهم کنیم.

حالا باید ببینیم خانواده هاشمی که خود را فراتر از قانون می بیند آیا به اجرای حکم دادگاه در خصوص مهدی هاشمی تن میدهد و یا همچنان به جو سازی ها ادامه می دهند؟! منبع: افکارنیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • علی

    تازه این کمترین محکومیت است که برای ایشان بریده اند خیال دارد مجرم باشد توطئه بکند باخواهرمحترمش هرچه میخواهندبرعلیه مملکت انچام بدهند آخرش ازشان تشکرشود شاهزادهای قاجار هم اینطورنبودند

نظرات