رهبر معظم انقلاب در اول خرداد ۱۳۸۱ یک جمله زیبا دارند و می‌فرماید: «کسانی که دم از مذاکره با امریکا می‌زنند، یا از الفبای سیاست چیزی نمی‌دانند یا الفبای غیرت را بلد نیستند.» خب این تیم کدام یک از این دو خصلت را داراست؟ رهبری انقلاب فرمودند این تیم باغیرت است. پس بنا به بیانات معظم له، این تیم الفبای سیاست را بلد نیستند. این تیم خوب کار نمی‌کند. ضعف دارد. اشتباهاتش زیاد است.

پس از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص تیم مذاکره کننده هسته‌ای و نکاتی که ایشان درباره شخصیت شجاع، امین، غیور و متدین تیم مذاکره کننده هسته‌ای داشته‌اند، برداشت‌های متفاوتی از این بیانات از سوی جناح‌های مختلف سیاسی به عمل آمده است. برای روشنگری و مشخص شدن ابعاد کامل و واقعی این بیانات ارزشمند به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمود نبویان رفتیم تا با بررسی و تأمل در بیانات رهبر معظم انقلاب، بتوانیم نورافکنی باشیم در مسیری که سعی شده تاریک بماند.
 
 
 
 سید محمود نبویان، نماینده تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی، عضو جبهه پایداری و شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس و دانشیار گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی است.
 
در ادامه به شرح کامل این مصاحبه پرداخته می‌شود.
 
  
جناب آقای دکتر نبویان؛ تفسیر و تأویل جنابعالی درخصوص بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان نظام در ۲ تیر ۱۳۹۴ که از سویی تیم مذاکره کننده را قابل اعتماد، شجاع، غیور و متدین دانسته‌اند و از سویی انتقادات به آن را نیز لازم دانسته‌اند، چیست؟
 
یکی از نکات فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص مسأله هسته‌ای است که از ۴ ویژگی امین، غیور، شجاع و متدین برای تیم مذاکره کننده ایرانی نام بردند. قبلاً هم فرمودند اینها مورد اعتماداند و بچه‌های انقلاب هستند. این ۴ خصلت را رهبر معظم انقلاب در این شرایط اعلام داشتند. تیم مذاکره کننده هم باید توجه کند که همه ملت و رهبر معظم انقلاب پشت سر و حامی این تیم هستند برای اینکه اینها بتوانند به یک توافق خوب که منافع ملت ایران را تأمین کرده و دست دشمن را از سر این مملکت کوتاه می‌کند، برسند که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.
 
اما آیا این بیانات به این معناست که انتقاد نباید کرد و اشتباهات را نباید اصلاح کرد؟ متأسفانه برخی برداشت‌های نادرست نسبت به این بیانات دارند و به دوستان ارزشی و ولایی می‌گویند که اگر می‌خواهید ولایی باشید (و حتماً باید باشند) باید سکوت کرده و به تمامی عملکرد این تیم اعتماد کنید و حرفی نزنید. 
 
حال چرا به این معنا نیست؟
 
این نوع برداشت‌ها غلط بوده و با بیانات رهبر معظم انقلاب همخوانی ندارد. چرا؟ علت را باید در خود بیانات رهبر معظم انقلاب جویا شد. حضرت آقا با وجود اینکه این نکات را مطرح کردند، خودشان موارد متعددی را به تیم هسته‌ای گوشزد کردند. این تیم متدین و شجاع است اما اشکالات آن زیاد است. بخوبی نتوانسته منافع ملت ایران را حفظ کند. بعضی از اشکالات تیم مذاکره کننده هسته‌ای را که رهبر معظم انقلاب ذکر کردند، در ادامه به آن اشاره می‌کنم.
 
اولین اشکال اینکه متأسفانه آقایان در بیانیه لوزان به این رسیدند که ۸۰ تا ۸۵ درصد تحریم‌ها باقی بماند. تیم مذاکره کننده با فشار امریکا این را قبول کرد و در این خصوص تعهد اجمالی داده است. در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند این اشتباه است و تصریح کردند که همه تحریم‌ها همزمان لغو شوند. 
 
«تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی چه مربوط به شورای امنیت، چه کنگره امریکا و چه دولت امریکا باید فوراً هنگام امضای موافقتنامه لغو و بقیه تحریم‌ها هم در فواصل معقول برداشته شود.» ۲/۴/۱۳۹۴
 
همچنین درخصوص ۱۵ درصد باقی مانده تحریم‌ها هست که آقایان پذیرفتند که بعضی از آنها لغو شود و بعضی از آنها تعلیق شود. ولی رهبر معظم انقلاب می‌گویند همه تحریم‌های اقتصادی و مالی باید هنگام امضای توافقنامه لغو شوند.
 
نکته اوّل اینکه در توافق لوزان آمده است که زمانی تحریم‌های ایران برداشته می‌شود که ایران تعهداتش را انجام دهد و بعد از آن آژانس باید راستی‌آزمایی کند. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اینجا اشتباه کردید و نباید این تعهد را می‌دادید. می‌فرمایند: 
«لغو تحریم‌ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود نگویند شما تعهدات را انجام دهید بعد آژانس گواهی دهد تا تحریم‌ها لغو شود ما این مسأله را مطلقاً قبول نداریم.» ۲/۴/۱۳۹۴
 
نکته دوم اینکه در توافق لوزان چند مورد تخطی شده است. یک نمونه آنکه آمده است که فردو دیگر محل غنی‌سازی نخواهد بود. یعنی غنی‌سازی در فردو تعطیل.
 
در حالی که رهبر معظم انقلاب به تیم مذاکره کننده تذکر داده‌اند که شما حق ندارید هیچ موردی را تعطیل بکنید.
 
«هیچ یک از دستاوردهای هسته‌ای کشور قابل تعطیل شدن نیست و کسی هم حق معامله روی آنها را ندارد.» ۲۰/۱/۱۳۹۲
 
آقایان فردو را به لحاظ غنی‌سازی تعطیل کرده و تعهد دادند. رهبر معظم انقلاب با این صحبت‌شان از تیم انتقاد می‌کنند و می‌گویند این کار، کار اشتباهی است.
 
نکته سوم اینکه در توافق لوزان متأسفانه تحقیق و توسعه بالاتر از ۹۰ درصد تعطیل شده است. در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند این کار اشتباه است. حضرت آقا از آن انتقاد کرده و چه در سخنرانی اخیر و چه سابقاً فرمودند:
 
«فعالیت‌های ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته‌ای متوقف یا کند نخواهد شد» ۲۰/۱/۱۳۹۳
 
«راهی را که شما آغاز کرده‌اید باید با جدیت و قدرت تمام ادامه یابد زیرا کشور نیازمند پیشرفت در علم و فناوری بویژه فناوری هسته‌ای است.» 
۲۰/۱/۱۳۹۳
 
«در همین مدت محدودیت هم که ما قبول می‌کنیم، کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز باید ادامه پیدا کند که این هم از جمله‌ خطوط قرمزی است که مسئولان محترم روی آن تکیه کردند؛ گفتند ما حاضر نیستیم از تحقیق و توسعه دست برداریم؛ حق با اینها است. در طول این سال‌های محدودیت هم، باید تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد. آنها حرف دیگری می‌زنند؛ آنها می‌گویند شما ۱۰ سال ۱۲ سال یا بیشتر هیچ کاری نکنید، بعد از آن شروع کنید به تولید، شروع کنید به ساخت! که این حرف زور مضاعفی است، حرف غلط مضاعفی است.» ۲/۴/۱۳۹۴
 
انتقاد چهارم اینکه حضرت آقا فرمودند متن توافق باید به گونه‌ای باشد که قابل تفسیر نباشد تا دشمن غدار و حیله‌گر نتواند دبه درآورد در حالی که همه ما شاهد بودیم که بلافاصله بعد از توافق لوزان طرف امریکایی دبه درآورد و آنچه مطلوب خودش بود را در قالب فکت شیت مطرح کرد.
 
«همه‌ آنچه هم قرارداد بسته می‌شود بین مسئولان ما و بین طرف مقابل، باید روشن، واضح، غیر قابل تفسیر و تأویل باشد. این‌جور نباشد که طرف مقابل- که با دبه ‌کردن و چک‌ و چانه زدن کار خود را پیش می‌برد- بتواند باز سر قضایای گوناگون، بهانه‌گیری کند، دبه دربیاورد، کارها را مشکل بکند» ۱۹/۱۱/۱۳۹۳
 
نکته پنجم اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند چرا می‌روید با امریکایی‌ها جداگانه مذاکره می‌کنید؟ چندین باراین تذکر را به آقای روحانی و ظریف دادند. این در حالی هست که آقای ظریف چندین بار جلسه صرفاً با امریکایی‌ها گذاشت.
 
«رابطه با امریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد، بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی‌منفعت برود!؟
 
عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با امریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد.
 
در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان امریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر به خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن امریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه‌ بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون‌های عمومی بیان کردند.»
 
رهبر معظم انقلاب در ادامه می‌فرمایند: «اما این، یک تجربه‌ ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با امریکایی‌ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است.»
 
در همان جا رهبر معظم انقلاب به آقای ظریف فرمودند و من نمی‌دانم چرا آقای ظریف بعد از این صحبت‌ها به روال گذشته ادامه دادند؟ رهبر معظم انقلاب فرمودند: «تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی امریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره امریکا درباره ایران ادامه دارد، تعامل با آنها نیز هیچ وجهی ندارد.» 
۲۲/۵/۱۳۹۳
 
یعنی آقایون نباید ادامه می‌دادند. حضرت آقا این نکته را تصریح می‌کند. یا رهبر معظم انقلاب فرمودند مذاکره زیر شبح تهدید معنا ندارد. یعنی مذاکره نباید با این وضعیت ادامه پیدا کند. این تیم اشتباهاتی دارد و حضرت آقا اشتباهات این تیم را متذکر می‌شود. 
 
رهبر معظم انقلاب در اول خرداد ۱۳۸۱ یک جمله زیبا دارند و می‌فرمایند: «کسانی که دم از مذاکره با امریکا می‌زنند، یا از الفبای سیاست چیزی نمی‌دانند یا الفبای غیرت را بلد نیستند.»
 
خب این تیم کدام یک از این دو خصلت را داراست؟ رهبری انقلاب فرمودند این تیم با غیرت است. پس بنا به فرمایشات معظم له، این تیم الفبای سیاست را بلد نیستند. این تیم خوب کار نمی‌کند. ضعف دارد. اشتباهاتش زیاد است. 
 
حضرت آقا در ادامه فرمایش سال ۸۱ خود این گونه ادامه می‌دهد: «در حالی که دشمن این‌طور اخم می‌کند، این‌طور متکبرانه حرف می‌زند، این‌طور به ملت ایران اهانت می‌کند، تصریح هم می‌نماید که می‌خواهد علیه این نظام و این کشور و منافع آن اقدام کند، عده‌ای در اینجا ذلیلانه و زبونانه می‌گویند: چه کار کنیم؛ برویم، نرویم، نزدیک شویم، با آنها صحبت کنیم، درخواست کنیم، خواهش کنیم؟! این اهانت به غیرت و عزت مردم ایران است؛ این نشانه‌ بی‌غیرتی است؛ این سیاستمداری نیست. سعی می‌کنند رنگ و لعابی از فهم سیاسی به کار خود بدهند؛ نه، این درست ضد فهم سیاسی است. مسأله‌ امریکا این است که هویت اسلامی و ملی ما را قبول ندارد و این را به زبان می‌آورد. 
 
چرا عده‌ای از مدعیان سیاست و فهم، نمی‌فهمند؟! واقعاً جای تأسف است. حکومتی که این‌طور صریحاً می‌گوید می‌خواهم علیه نظام اسلامی و خواست ملت ایران عمل کنم و برای براندازی این نظام بودجه می‌گذارد، ارتباط و مذاکره با آن، هم خیانت و هم حماقت است!»
 
این انتقاد به تیم مذاکره وارد است که نباید جداگانه با امریکایی‌ها مذاکره کند، بلکه مذاکره صرفاً باید در قالب ۱+۵ و مذاکره با امریکا با حضور این کشورها باشد.
 
نکته ششم اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند ما توافق کلی و جزیی نداریم در حالی که در لوزان توافق کلی شده و الان هم در حال نوشتن جزئیات آن هستند. 
 
نکته بعدی اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند جزئیات را به مردم بگویید. «به مسئولان هم گفتم مردم و نخبگان را از جزئیات مطلع کنند، ما چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است.» شاهد بودیم متأسفانه تیم مذاکره کننده ایرانی از ارائه فکت شیت خودداری کرد و این یک انتقاد رهبری به این تیم است.
 
نکته هشتم؛ در لوزان آقای ظریف متأسفانه تعهد به پذیرش محدودیت‌های ۱۰، ۱۵، ۲۰ و در موارد بیشتر از ۲۰ سال داده‌اند. در حالی که حضرت آقا انتقاد کرده به چنین پذیرشی. محدودیت‌های ۱۰ ساله برای چی؟ بالاتر از ۱۰ سال که اصلاً نباید صحبتی از آن کرد. اینها انتقادات رهبری انقلاب است که چرا این افراد رفتند و چنین اشتباهاتی را مرتکب شدند؟
 
حضرت آقا در این زمینه فرمودند: «یکی اینکه آنها اصرار دارند بر محدودیت بلندمدت؛ ما گفتیم ما محدودیت ۱۰ سال و ۱۲ سال و مانند اینها را قبول نداریم؛ ۱۰ سال یک عمر است؛ همه‌ آنچه ما در این مدت به دست آوردیم، در حدود ۱۰ سال طول کشیده است! بله، سابقه‌ هسته‌ای در داخل کشور بیش از اینها است که بعضی اوقات هم گفته می‌شود در بعضی از بیانات، لکن در آن سال‌های اول در واقع کاری انجام نگرفته بود؛ کار اساسی و عمده مال همین حدود ۱۵-۱۰ سال اخیر است. محدودیت ۱۰ ‌ساله را ما قبول نداریم؛ ما مقدار سال‌های معینی را که مورد قبول ما است به مجموعه‌ هیأت مذاکره‌کننده گفته‌ایم که چه مقدار، محدودیت را قبول کرده‌ایم، اما تعداد سال‌های محدودیت را گفته‌ایم ۱۰ سال و ۱۲ سال و این چیزهایی که این حضرات می‌گویند، قبول نداریم.» ۲/۴/۱۳۹۴
 
نکته نهم؛ این تیم در لوزان محدودیت برای ساخت سانتریفیوژ را پذیرفته ولی رهبر معظم انقلاب در همین سخنرانی اخیر در دیدار با مسئولان نظام فرمودند ساخت و ساز نباید محدود شود. این انتقاد نهم رهبر معظم انقلاب به تیم مذاکره کننده است. 
 
انتقاد دهم؛ آقایان در لوزان بازرسی از اماکن نظامی را پذیرفتند و چندین بار آقای ظریف و عراقچی آن را تصریح کردند که این امر را ما پذیرفتیم و برای توجیه گفتند «مدیریت شده». حضرت آقا فرمودند حق ندارید. هیچ کس حق ندارد که اجازه دهد که بازرسی‌ای از اماکن نظامی صورت پذیرد.
 
نکته یازدهم اینکه بازجویی از متخصصین نظامی و هسته‌ای را در لوزان تعهد دادند که انجام شود. رهبری انقلاب بشدت با این اقدام مقابله کردند. حضرت آقا فرمودند من اجازه نخواهم داد که این بازجویی‌ها صورت پذیرد. 
 
نکته دوازدهم اینکه باید بازدید آژانس متعارف و تحت پادمان باشد. غیر متعارف بودن آن بی معناست. رهبر معظم انقلاب در همین سخنرانی ۲ تیر ۹۴ در دیدار با مسئولان نظام فرمودند: اینکه بگویند «آژانس باید بیاید اطمینان پیدا کند که فعالیت هسته‌ای در کشور نیست» این یک حرف غیر معقولی است. خب، چه‌جور می‌شود اطمینان پیدا کند؟ اصلاً اطمینان پیدا کردن [یعنی چه‌]؟ مگر تک تک خانه‌ها و وجب به وجب سرزمین کشور را اینها بگردند! چه‌جوری می‌شود اطمینان پیدا کرد؟ موکول کردن به این مسأله، نه منطقی است، نه عادلانه است.
 
من نخواستم همه موارد را یادآور شوم ولی ببینید ۱۲ مورد را شخص رهبر معظم انقلاب برای این تیم انتخاب کرده است. حال مراد رهبر معظم انقلاب از اینکه فرمودند اینها امین، شجاع، غیور و متدین‌اند؛ به معنای این خواهد بود که انتقاد نباید کرد؟ نباید اشتباهات‌شان را گوشزد کرد؟ پس چرا خود حضرت آقا از این تیم انتقاد می‌کند که من در اینجا به ۱۲ مورد آن اشاره کردم. پس مراد رهبر معظم انقلاب از جمله اینها امین، شجاع، غیور و متدین‌اند؛ این نیست که نباید انتقاد کرد. 
 
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مسئولان نظام فرمودند «با انتقاد مخالف نیستم. آن را لازم و کمک کننده می‌دانم.» خیلی این جمله مهم است. بعد فرمودند «این حرف من [امین، شجاع، غیور و متدین بودن تیم مذاکره کننده] مانع از انتقاد نشود.»
 
پس مراد رهبر معظم انقلاب چیست؟
 
مراد رهبر معظم انقلاب این است که نباید کسی تیم مذاکره کننده را وطن‌فروش بداند. نباید کسی اینها را خائن بداند. حضرت آقا فرمودند خود من به اینها اعتماد دارم. خب اگر حضرت آقا به اینها اعتماد دارند، چرا خودش هم به این تیم انتقاد می‌کند؟ ۱۲ مورد از اشتباهات بسیار مهم و خطرناک آنها را گوشزد کرده‌اند. خب چگونه می‌توان این دو را با هم جمع کرد. رهبر معظم انقلاب از سویی می‌گویند به اینها اعتماد دارم و از سویی صریح‌ترین انتقاد‌ها را به آنها وارد می‌کند. جوابش چیست؟
 
این اعتماد می‌تواند از دو سو باشد. اعتماد از این وجه که آنها مصالح نظام را کاملاً رعایت می‌کنند و اعتماد از وجه دیگر به این گونه که این تیم مذاکره کننده هیچ گاه علیه کشور و مملکت خود خیانت نمی‌کند.
 
بله همین است. این صحبت رهبر معظم انقلاب که من به اینها اعتماد دارم و صحبت دیگر که اینها بچه‌های انقلاب‌اند و خیانت نمی‌کنند، با هم قابل جمع است. ولی متأسفانه عده‌ای از این صحبت رهبر معظم انقلاب سوء استفاده می‌کنند. در حالی که انتقادها باید ادامه پیدا کند و این حرف‌های من نباید مانع ادامه انتقادها شود اما اینها امین، شجاع و غیور هستند. حضرت آقا بیش از این ۱۲ موردی که یادآور شدیم به تیم مذاکره کننده هسته‌ای انتقاد وارد کرده است. به آقای روحانی و آقای ظریف و آقای عراقچی و آقای تخت روانچی. رهبر معظم انقلاب به اینها انتقاد جدی دارند چرا که چیزهای خیلی خطرناکی را اینها در لوزان تعهد دادند. حضرت آقا فرمود جلوی این تعهدات خطرناک می‌ایستیم و اینها نقاط قرمز نظام هست که اینها در حال رد شدن از این خطوط قرمز نظام هستند. از چندین خطوط قرمز رد شدند که رهبر معظم انقلاب تا به حال جلوی آنها را گرفتند.
 
حضرت آقا وقتی گفتند به اینها اعتماد دارند، بلافاصله فرمودند لیکن جدا نگرانم. سؤال؛ اگر رهبر معظم انقلاب اعتماد دارند، چرا نگرانند؟ جواب؛ ۱۲ مورد دیدید که ایشان اشتباهات تیم مذاکره کننده هسته‌ای را گفته‌اند. حال یک مثالی من می‌زنم، فرض کنید مربی کشتی هستید و کشتی‌گیر امریکایی آمده است ایران. شما بهترین کشتی‌گیرتان را برای مبارزه با این حریف امریکایی می‌فرستید و بعد در پاسخ به سؤال وضعیت کشتی‌گیرتان؛ می‌گویید اصلاً نگران نباش. حال وقتی کشتی‌گیرتان، بهترین کشتی‌گیر و نیروی درجه یک شما نیست و به ناچار کشتی‌گیر دسته پنجم یا دهم خود را می‌فرستید. در پاسخ به سؤال وضعیت کشتی‌گیرتان می‌گویید خیلی نگرانم؛ جداً نگرانم. حال جداً نگرانم یعنی چه؟ یعنی این آقای کشتی‌گیر خائن است؟ نه. معنی‌اش این است که حریف قوی است، خدعه دارد. اما این طرف ضعیف و ناتوان است. توان لازم برای مقابله با حریف را ندارد. این کشتی‌گیر خائن نیست. امین است. شجاع است. هر چه توان دارد انجام می‌دهد و عرق می‌ریزد، غیور و متدین هست. این کشتی‌گیر خائن نیست ولی ناتوان است. نمی‌تواند در مقابل حریف امریکایی بایستد، لذا شکست می‌خورد و نمی‌تواند منافع ملت را تأمین بکند و ما به آن اهداف‌مان نخواهیم رسید. لذا حضرت آقا خودشان ۱۲ مورد از اشکالات این کشتی‌گیر را می‌گویند و برای اصلاح آن تذکر می‌دهند.
 
پس بین انتقاد کردن و بین اینکه آنها را امین بدانیم، هیچ گونه تعارضی نیست و کسی نباید بگوید حالا که رهبر معظم انقلاب اینها را امین دانسته‌اند، هیچ کس حق انتقاد به تیم مذاکره کننده هسته‌ای را ندارد چرا که شخص رهبری در کنار امین دانستن، انتقاداتی جدی به این تیم وارد دانسته‌اند و فرموده‌اند انتقاد هم باید بکنید. 
 
حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای تا کجا باید ادامه پیدا کند؟
 
ما پشت سر رهبر معظم انقلاب و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایستاده ایم. ولی همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، فقط توافق خوب. توافق خوب حداقل ۳ تا شرط دارد. 
 
اول؛ اینکه حقوق هسته‌ای ملت ایران را حفظ بکند. فردو تعطیل نشود. چرا قلب راکتور اراک را باید منفجر کنیم؟ تحقیق و توسعه رهبر انقلاب فرمودند نباید کند یا متوقف شود. ما باید غنی‌سازی خودمان را در ابعاد صنعتی نه دکوری داشته باشیم و بتوانیم سوخت برای نیروگاه‌های برق و سایر مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای را تأمین بکنیم. 
 
دوم اینکه نباید امنیت کشور به خطر بیفتد. نباید تعهد بدهند که متأسفانه دادند که بازرسی از اماکن نظامی و بازجویی از شخصیت‌ها صورت پذیرد. من این نکته را تأکید می‌کنم که متأسفانه اشتباهات خطرناکی بوده که حضرت آقا به اینها تذکر داده‌اند. آقای ظریف در لوزان بابت بازجویی از شخصیت‌ها تعهد داده‌اند. یکی از این شخصیت‌ها، آقای شمخانی است. آقای شمخانی یعنی چه کسی؟ یعنی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور. یعنی تحقیر ملت ایران. چرا؟ یعنی می‌گویند ما باید با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورتان بازجویی کنیم. آیا تحقیری بالاتر از این وجود دارد؟ چرا آنها رفتند و تعهد داده‌اند به این تحقیر؟ این فقط در کشورهای جنگی و اشغال شده رخ می‌دهد. وقتی یک کشور قلدر، کشور دیگری را اشغال می‌کند؛ از مسئولان کشور اشغال شده بازجویی می‌کند. فرد بعدی کامران دانشجو وزیر علوم دولت سابق است. فرد بعدی آقای فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران است و فرد بعدی...
 
یعنی می‌گویند می‌خواهیم از تمامی مسئولان درجه یک کشور بازجویی به عمل آوریم. تحقیر بالاتر از این؟ رهبر معظم انقلاب در جلوی این تحقیر ایستاده‌اند. 
 
سومین شرط اینکه تحریم‌ها روز توافق باید لغو شوند. 
 
اینها شروط توافق خوب است. اگر این توافق را به دست آوردند، همه ما طرفدارشان هستیم اما متأسفانه این سه شرط هنوز محقق نشده بلکه خلاف آن نیز عمل گردیده است. عملیات غنی‌سازی در فردو تعطیل شده و قلب رآکتور اراک باید طبق توافقات‌شان تعویض شود. تحقیق و توسعه نیز متوقف گردیده است. امنیت ملی ما به خطر افتاده. با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب گفتند اجازه از بازرسی اماکن نظامی را نمی‌دهند، آقای عراقچی و ظریف در مجلس گفتند تعهد اجازه بازرسی از اماکن نظامی داده شده است و این اشتباه بود چرا که آنها نباید جلوی مردم و رهبری بایستند. در مورد سومین شرط هم، صرفاً تعلیق تحریم‌ها آن هم به شرط راستی‌آزمایی و موکول شدن به انجام تعهدات ایران از سوی این تیم مذاکره کننده پذیرفته شده است و ۸۰ تا ۸۵ درصد تحریم‌ها هم باقی بماند. هیچ کدام از شروط توافق خوب تاکنون لحاظ نگردیده است و این یک توافق بد هست.
 
رهبر معظم انقلاب فرمودند توافق نکردن شرف دارد به توافقی که بخواهد منافع ملت را از دست بدهد و آن را ضایع کند به طوری که ملت ایران تحقیر شده و عملاً تحریمی هم برداشته نشود. 
 
تیم مذاکره کننده باید بداند چنین توافق بدی را مردم ایران، رهبر معظم انقلاب و مجلس نخواهد پذیرفت و امضای آن از سوی تیم مذاکره کننده هسته‌ای هیچ اعتباری نخواهد داشت. آنها موظف هستند مصوبه مجلس را از آنجا که شورای نگهبان نیز آن را تأیید نموده، رعایت کنند. 
 
بعد از مثال استخری که رهبر معظم انقلاب زدند، عده‌ای می‌گویند انتقادات شما انتزاعی‌ است و اگر شما هم وارد گود و وادی عمل بشوید، متوجه خواهید شد که اجرایی نیست. تفسیر شما از آن مثال رهبر معظم انقلاب چیست؟
 
باید دقت کرد. در هر مذاکره‌ای باید یک امتیازی داد و امتیازی گرفت. نکته‌ای که به آن باید وارد کنیم، این است که اینکه مطلقاً هیچ گونه امتیازی حتی یک درصدی را ملت ایران نباید بدهد، منطقی نیست. این مثل این می‌ماند که پشت گود بنشینیم و بگوییم لنگش کن. این یعنی اینکه داریم انتزاعی حرف می‌زنیم. 
اما نکته دوم اینکه کسی ۹۰ درصد امتیاز بدهد و ۱۰ درصد امتیاز را هم نگیرد. آیا انتقاد کردن از این فرد هم انتزاعی خواهد بود؟ این یعنی پشت گود، لنگش کن؟ متأسفانه وقتی تیم مذاکره کننده تعهد می‌دهد که فردو به لحاظ غنی‌سازی تعطیل شود، ۱۸ هزار سانتریفیوژ نطنز به ۵ هزار دستگاه تغییر یابد. از تحقیق و توسعه صرفاً دو سه درصد باقی بماند، رآکتور اراک را جدا کرده و بعد منفجر سازیم و با پذیرش بازرسی اماکن نظامی کشور را به سوی جنگ هدایت کردند و امنیت کشور سلب شود. بازجویی متخصص ما و تحقیر ملت ایران صورت پذیرد و از آن طرف تحریم‌ها سر جایش بماند. این یعنی ۹۰ درصد امتیاز دادن و هیچی امتیاز نگرفتن.
 
این انتقادها باید بماند. انتقادهایی که شخص رهبر معظم انقلاب از این تیم کرده و من صرفاً ۱۲ مورد آن را یادآوری نمودم، نکته اول است یا دوم؟ 
 
رهبر انقلاب گفتند من می‌فهمم در مذاکره باید یک امتیازی هم داد، ما هم همین حرف را می‌زنیم. اما ۱۰ درصد بده و ۹۰ درصد بگیر. نهایتاً ۵۰-۵۰ باشد. برد- بردی که می‌گفتید، چی شد؟ شما ۱۰ درصد هم نگیری و ۹۰ درصد بدهی. اینکه معنا ندارد. این انتزاعی نیست. این واقعی‌ است. تیم مذاکره بگوید امتیازهایی که گرفتند چه بوده؟ تحریم‌ها لغو شده؟ در ژنو و لوزان، ۹۰ درصد صنعت هسته‌ای داده شد. کدام تحریم برداشته شد؟ یک سال و نیم پیش بعد از توافق ژنو گفتند تحریم‌های پتروشیمی برداشته می‌شود. ولی خودشان بعداً گزارش دادند که تحریم پتروشیمی برداشته نشده است. گفتند کشتی‌ها را بیمه می‌کنیم. ولی هیچ کدام از کشتی‌ها بیمه نشد. از ۹-۸ میلیارد دلار پولی که قرار بود به کشور بازگردانده شود. گزارش دهند چند درصد آن بازگردانده شد. قطعات هواپیما قرار بود بدهند. آیا دادند؟ 
 
پس ما ۹۰ درصد دادیم و یک درصد هم نگرفتیم. این مورد انتقاد جدی ملت ایران است. مورد انتقاد جدی رهبر معظم انقلاب و مورد انتقاد جدی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.
 
پس باید ما بین این دو نوع انتقاد تفکیک قائل شد. 
 
متأسفانه آقایان در بیانیه لوزان به این رسیدند که ۸۰ تا ۸۵ درصد تحریم‌ها باقی بماند. تیم مذاکره کننده با فشار امریکا این را قبول کرد و در این خصوص تعهد اجمالی داده است. در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند این اشتباه است و تصریح کردند که همه تحریم‌ها همزمان لغو شوند. 
 
آنها می‌گویند شما ۱۰ سال ۱۲ سال یا بیشتر هیچ کاری نکنید، بعد از آن شروع کنید به تولید، شروع کنید به ساخت! که این حرف زور مضاعفی است، حرف غلط مضاعفی است.
 
عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با امریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد.
 
در همان جا رهبر معظم انقلاب به آقای ظریف فرمودند و من نمی‌دانم چرا آقای ظریف بعد از این صحبت‌ها به روال گذشته ادامه دادند؟ رهبر معظم انقلاب فرمودند: «تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی امریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره امریکا درباره ایران ادامه دارد، تعامل با آنها نیز هیچ وجهی ندارد.
 
رهبر معظم انقلاب در اول خرداد ۱۳۸۱ یک جمله زیبا دارند و می‌فرماید: «کسانی که دم از مذاکره با امریکا می‌زنند، یا از الفبای سیاست چیزی نمی‌دانند یا الفبای غیرت را بلد نیستند.» خب این تیم کدام یک از این دو خصلت را داراست؟ رهبری انقلاب فرمودند این تیم باغیرت است. پس بنا به بیانات معظم له، این تیم الفبای سیاست را بلد نیستند. این تیم خوب کار نمی‌کند. ضعف دارد. اشتباهاتش زیاد است. 
 
چرا عده‌ای از مدعیان سیاست و فهم، نمی‌فهمند؟! واقعاً جای تأسف است. حکومتی که این‌طور صریحاً می‌گوید می‌خواهم علیه نظام اسلامی و خواست ملت ایران عمل کنم و برای براندازی این نظام بودجه می‌گذارد، ارتباط و مذاکره با آن، هم خیانت و هم حماقت است!
 
آقایان در لوزان بازرسی از اماکن نظامی را پذیرفتند و چندین بار آقای ظریف و عراقچی آن را تصریح کردند که این امر را ما پذیرفتیم و برای توجیه گفتند «مدیریت شده». حضرت آقا فرمودند حق ندارید. هیچ کس حق ندارد که اجازه دهد بازرسی‌ای از اماکن نظامی صورت پذیرد.
چرا خود حضرت آقا از این تیم انتقاد می‌کند که من در اینجا به ۱۲ مورد آن اشاره کردم. پس مراد رهبر معظم انقلاب از جمله اینها امین، شجاع، غیور و متدین‌اند؛ این نیست که نباید انتقاد کرد. 
 
ما پشت سر رهبر معظم انقلاب و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایستاده‌ایم. ولی همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند فقط توافق خوب. توافق خوب حداقل ۳ تا شرط دارد. 
 
وقتی تیم مذاکره کننده تعهد می‌دهد که فردو به لحاظ غنی‌سازی تعطیل شود، ۱۸ هزار سانتریفیوژ نطنز به ۵ هزار دستگاه تغییر یابد. از تحقیق و توسعه صرفاً دو سه درصد باقی بماند، رآکتور اراک را جدا کرده و بعد منفجر سازیم و با پذیرش اماکن نظامی کشور را به سوی جنگ هدایت کردند و امنیت کشور سلب شود. بازجویی متخصص ما و تحقیر ملت ایران صورت پذیرد و از آن طرف تحریم‌ها سر جایش بماند. این یعنی ۹۰ درصد امتیاز دادن و هیچی امتیاز نگرفتن.منبع: رجا
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات