سکوت اصلاحات مقابل دو اشتباه؛

اگرچه جریان چپ در دهه شصت و جریان اصلاحات در دهه هفتاد و هشتاد همواره حامی چشم و گوش بسته بیت امام خمینی بودند، ولی همین جریان تا به حال ترجیح داده، بدون هیچ حرفی از کتار اسراف در حرم امام(ره) و لقب علامه به فرزند ارشد سید احمد خمینی، عبور کند.

ماجرای ساخت‌وسازهای اخیر حرم امام خمینی (ره) در ماه گذشته با واکنش‌های انتقادی بسیاری از مردم و کاربران و فعالان شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است. منتقدانی که چنین ساخت‌وسازهایی را به‌هیچ‌روی متناسب با منش و رفتار حضرت روح‌الله توصیف نمی‌کنند و معتقدند که این کار، با ساده‌زیستی حضرت امام فاصله بسیار دارد.

 

چرا اصلاح‌طلبان از حرم امام و لقب جدید سیدحسن خمینی حمایت نکردند؟// اماده انتشار

 

از هنگامی‌که تصاویر مربوط به این ماجرا به رسانه‌ها درز کرد، بسیاری از مسئولین و رسانه‌ها نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند و در این جنبش رسانه‌ای، رسانه‌های اصولگرا، در کنار مردم فعال در فضای مجازی، بیشترین نقش را در تذکر به مسئولین بیت امام داشتند، (اگرچه بیت امام خمینی (ره) اصل را بر سکوت گذاشته و حامیان سنتی این بیت نیز با توجیهات مختلف و متنوع به دنبال مثبت جلوه دادن این اسراف بودند) اما رسانه‌ها و بزرگان اصلاح‌طلب نسبت به این اقدام واکنش خاصی نشان ندادند و در عمل از این حرکت دفاع نکردند و حتی بعضی از اصلاح‌طلبان از این حرکت انتقاد کرده و این کار را تقبیح کردند. در ادامه به برخی از واکنش‌های می‌پردازیم:

 

 

واکنش روزنامه‌های اصلاح‌طلب نسبت به تجملات حرم امام

 

روزنامه‌های اصلاح‌طلب در مقاطع مختلف اغلب دارای مواضعی مشترک هستند و هنگامی‌که در موضع ضعف قرار می‌گیرند، سعی می‌کنند به‌صورت هماهنگ موضع‌گیری می‌کنند. در قضیه تجملات حرم امام خمینی (ره) آن‌قدر این کار اشتباه و بی‌مبنا بود که روزنامه‌های مهم اصلاح‌طلب هیچ واکنشی نسبت به این امر نشان ندادند و فقط چند روزنامه غیر مهم و کم مخاطب به دفاع از این اقدام اشتباه پرداختند. مثلاً روزنامه قانون تصویری از این ساخت‌وسازها را به‌عنوان عکس یک خود برگزید و از قول حمید انصاری نوشت «توهین‌کنندگان یا حسودند یا نادان.»

 

 

قانون با چاپ عکسی از مرقد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی نوشت در این ایام که میلیون‌ها نفر از دوستداران امام در این روزها راهی مرقد مطهر ایشان می‌شوند. حال و هوای خاصی بر بهشت‌زهرا (س) حاکم شده و بیست و ششمین سالگرد بزرگداشت خمینی کبیر به دلیل برخی شیطنت‌ها و انتقام‌گیری‌های سیاسی تحت تأثیر فضاسازی‌های رسانه‌ای قرارگرفته است.

 

 

چرا اصلاح‌طلبان از حرم امام و لقب جدید سیدحسن خمینی حمایت نکردند؟// اماده انتشار

 

به نوشته این روزنامه: «طرح مسائل مربوط به تجمل در ساختمان مرقد آیت‌الله خمینی از سوی کسانی صورت می‌گیرد که نسبت به اختلاس‌های گسترده در دولت قبل بزرگوارانه سکوت کرده بودند اما ساخت بنا برای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران را پرهزینه و غیرضروری می‌دانند.»

[1]

حتی روزنامه‌ای مانند جمهوری اسلامی که نزدیکی زیادی به بیت امام دارد، از این اقدام دفاع نکرد و در عکسی که منتشر کرد، بارگاه امام خمینی (ره) از بیرون نشان داد تا مجبور نشود تجملات داخل حرم امام را به تصویر بکشد.

 

چرا اصلاح‌طلبان از حرم امام و لقب جدید سیدحسن خمینی حمایت نکردند؟// اماده انتشار

 

 

واکنش مسیح مهاجری به تجملات بیت امام

از سوی دیگر، حجت‌الاسلام مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، از نزدیکان آقای هاشمی و پس از رونمایی از حرم امام در واکنش به این اقدام نوشت: «فقط کسانی که امام خمینی را از نزدیک دیده‌اند و بازندگی واقعی ایشان آشنایی دارند می‌توانند با مشاهده این‌همه تشریفات و زرق‌وبرق ظاهری مربوط به حرم، به این نتیجه برسند که آنچه به بهانه تکریم امام در مجموعه حرم ساخته‌شده، بافرهنگ موردنظر خود ایشان منطبق نیست.» او در یادداشت خود به خاطراتی از ساده‌زیستی امام اشاره‌کرده و بخش‌هایی از بیانات مهم درباره مستضعفین را بیان کرده بود.

 

 

قسمتی از این بیانات این‌گونه بود: «تنها آن‌هایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی‌بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب‌ها هستند. ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم ما برای احقاق حقوق فقرا در جوامع بشری تا آخرین قطره خون دفاع خواهیم کرد.» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص: ۸۶ و ۸۷)

علامه خواندن سید حسن خمینی

 

 

چرا اصلاح‌طلبان از حرم امام و لقب جدید سیدحسن خمینی حمایت نکردند؟// اماده انتشار

 

یکی دیگر از اقداماتی که طی چند ماه گذشته انجام شد و از سوی اصلاح‌طلبان نیز استقبالی و حمایتی از آن انجام نشد، درباره علامه خواندن سید حسن خمینی از سوی آقای هاشمی بود. در همایش بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره) که با حضور اعضای بیت امام و برخی از مسئولین تشکیل شد، آقای هاشمی رفسنجانی نیز یکی از سخنرانان مراسم بودند و در اوایل سخنرانی خود از حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی این‌گونه تقدیر کرد: «علامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه‌ای است که باهوش بالا به‌خوبی مسائل را تحلیل می‌کند و درس خارج ایشان در قم موردتوجه است.» به کار بردن عبارت «علامه» برای سید حسن آقا باعث واکنش‌های زیادی از سوی گروه‌ها و افراد مختلف شد و حتی اصلاح‌طلبان نیز از این اقدام حمایت نکردند و آن‌قدر این تملق شدید و غلیظ بود که روزنامه‌های اصلاح‌طلب سکوت را بر حمایت ترجیح دادند و هیچ حرفی در بحثی از این لقب جدید مطرح نکردند، البته این لقب یک فایده برای سید حسن آقا داشت که لفظ «آیت‌الله» که قبلاً کمتر درباره ایشان به‌کاربرده می‌شد، دیگر حالت عادی برای ایشان پیدا کرد و رسانه‌ها به‌راحتی از این لفظ برای وی استفاده می‌کنند.

 

 

 

منبع:‌مشرق
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات