طبق شنیده‌ها آمریکا تلاش دارد از طریق تاکید تلویحی بر محدوده زمانی، ایران را برای توافق هر چه زودتر و دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهد؛ ترفندی که تیم ایرانی با پاتک خود آن را خنثی ساخت.

در حالی که اغلب نگاه ها به روز گذشته (سه شنبه) یعنی ضرب الاجل 7 جولای بود تا بلکه فرجی شود و آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 به سرانجام برسد، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای از تمدید برنامه اقدام مشترک تا روز جمعه خبر داد.

ظاهرا معنای این عبارت چیزی نیست جز تمدید دوباره مذاکرات تا سه روز دیگر. اما در پشت این تمدید سه روزه معنای دیگری نهفته است که به نظر می رسد حامل پیام برای تیم ایرانی بود.

ماجرا از این قرار است که بعد از تصویب طرح «نظارت کنگره بر توافق هسته ای با ایران»، دولت آمریکا باید متن توافق با ایران را در اختیار قانون گذاران آمریکایی قرار دهد تا آنها اطمینان یابند این توافق توانسته اهداف «منع اشاعه» آمریکا را محقق کند و در عین حال، وضعیت دفاعی و امنیتی این کشور را تضعیف نکند.

طبق این طرح، کنگره 30 روز فرصت دارد تا به محض ارائه این توافق، آن را بررسی کند و نتیجه را به دولت آمریکا گزارش کند. اما این فورجه زمانی یک استثناء دارد و آن اینکه، توافق باید قبل از 10 جولای یعنی قبل از آغاز تعطیلات کنگره، در اختیار نمایندگان آمریکایی قرار گیرد. در غیر این صورت، بازه زمانی 30 روزه نظارت کنگره، به 60 روز افزایش می یافت. از این رو، ترجیح این بود که ایران و 1+5 پیش از 10 جولای به توافق دست یابند.

از این رو، طرف آمریکایی بر این گمان بود که ایران می خواهد از این موضوع به عنوان ابزاری برای امتیازگیری از واشنگتن استفاده کند. به باور برخی منابع، آمریکا برای اینکه اثبات کند تحت فشار نیست، کوشید با صدور بیانیه و تمدید برنامه اقدام مشترک تا 10 جولای یعنی دقیقا تاریخ شروع تعطیلات کنگره، خود را از فشار زمان رها سازد و به این ترتیب، بازی را به نفع خود تغییر دهد و ایران را در معذوریت زمانی قرار دهد.

اما موضوع این است که تیم مذاکره کننده ایران نیز طی هفته گذشته بارها تاکید کرده خود را محدود به زمان نمی سازد و اولویت برای آن دستیابی به توافقی است که همه خواسته های ایران در آن لحاظ شده باشد.

به نظر می رسد، سخنان روز گذشته (سه شنبه) سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان دقیقا پاسخ به فشاری بود که آمریکایی ها تلاش داشتند بر ایران وارد کنند. او در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در وین تاکید کرده «هیچ ضرب الاجلی مقدس نیست» و سپس افزود: «آمادگی داریم تا هر زمانی لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود».

در همین راستا بود که یک منبع مطلع از روند مذاکرات نیز اعلام کرد، احتمال می رود مذاکرات تا آخر وقت روز جمعه ادامه یابد و در صورتی که مسائل باقی مانده حل و فصل نشود، بعد از یک روز توقف، مذاکرات هفته آینده بار دیگر از سر گرفته شود. 
 
منبع:صابرنیوز
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات