بعد از انتشار خبر عصبانیت و داد زدن ظریف بر سر تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و غرب به ویژه خانم موگرینی، امروز خبری مبنی بر دلجویی ظریف از این خانم منتشر شد.

به گزارش لرستان خبر، روز چهارشنبه در مذاکرات هسته ای وین، روز غلبه حاشیه بر متن بود. در این روز در متن اصلی مذکرات تحولات چشمگیری رخ نداد و مذاکرات دو و چند جانبه فقط در سطح کارشناسان و معاونین وزرا پیگیری شد، اما انتشار یک خبر توسط رسانه های کشورمان باعث بروز جنجال رسانه ای گسترده ای در داخل کشورمان و همچنین در سطح بین الملل گردید.
 
 
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ماجرا از آنجا شروع شد که حدود ساعت ۱۵ به وقت ایران، یکی از خبرگزاری های کشورمان طی خبری به نقل از یک منبع روس، سیر جریانات در نشست دوشنبه شب وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ و ایران را فاش کرد.
 
 
بر اساس این گزارش، در این جلسه مذاکرات فشرده و چالش برانگیزی رخ داده و تیم مذاکره کننده آمریکا ضمن تهدید خواندن توان موشکی ایران برای ثبات خاورمیانه، با لحنی تهدید آمیز از ایران خواسته است تا به خواسته های دقیق واشنگتن در قبال تحریم تسلیحاتی و توان موشکی خود تن دهد.
 
 
وزیر امور خارجه کشورمان نیز با لحنی قاطع خطاب به تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا تمام مشکلات موجود در منطقه را متاثر از رفتار آنها و حمایت مالی و تسلیحاتی غرب از تروریست ها عنوان کرده و به آنها می گوید شما اساسا در موقعیت و جایگاهی قرار ندارید که برای توان موشکی کشور ما تعیین تکلیف کنید.
 
طبق گفته های این منبع روس به خبرنگار مهر، پس از این واکنش قاطع ظریف، خانم موگرینی ایران را تهدید به ترک مذاکرات می کند که وزیر خارجه ایران عقب ننشسته و با قاطعیت خطاب به غربی ها می گوید "یادتان باشد هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید". ظاهرا این موضع قاطع ظریف با استقبال سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مواجه می گردد و او در پی این جمله ظریف بلافاصله می گوید "همچنین یک روس را"!
 
zarifffffff-660x330
 
 
این خبر، به سرعت در فضای رسانه ای کشورمان و سپس در شبکه های مجازی بین کاربران ایرانی بازتاب گسترده پیدا کرد، تا جایی که تبدیل به هشتگ "هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنید" شد و کاربران ایرانی در شبکه های مختلف مجازی با یادآوری رشادت های جنگ ۸ ساله با عراق و سایر افتخارآفرینی های ایرانیان در طول تاریخ به مخاطبین خارجی، از موضع قاطع وزیر خارجه کشورمان حمایت کردند. بتدریج، پای کاربران غیر ایرانی نیز به این بحث ها باز شد و بعضی از آنان در موافقت و بعضی دیگر در مخالفت با این هشتگ اظهار نظر کردند.
 
 
 
گرچه روایت فوق از جلسه دوشنبه شب وزرای خارجه هیچگاه از سوی مقامات وزارت خارجه کشورمان یا کشورهای ۱+۵ تکذیب نشد، اما بعضی منابع نزدیک به مذاکرات ادعا کردند که اطلاعات فوق نه از سوی منابع روس، بلکه از طریق برخی منابع ایرانی در اختیار خبرگزاری ها قرار گرفته است.
 
 
در نتیجه طبق برخی گزارش های تایید نشده، با شدت گرفتن بازتاب های بین المللی این خبر، هیات مذاکره کننده اتحادیه اروپا با تماس با هیات مذاکره کننده کشورمان ناخشنودی خود را از خبر منشتر شده اعلام کرده و آنرا مخل روند مذاکرات دانسته اند.
 
 
هیات ایرانی نیز دست بکار شده و یکی از اعضای هیات بمنظور دلجویی از خانم موگرینی، جملاتی را بصورت رسمی به نقل از دکتر ظریف منتشر نمود، مبنی بر اینکه "خانم موگرینی نقش بسیار مثبت و سازنده ای در مذاکرات داشته و همواره احترام متقابل بر روابط ما حاکم بوده است. امروز هم ملاقات بسیار مثبت و سازنده ای (با خانم موگرینی) داشتیم. همین امر در مورد سایر وزرای حاضر در مذاکرات نیز صادق بوده و علیرغم اختلافات سیاسی، روابط کاری همواره بر اساس احترام متقابل بوده است".
 
173218_711
 
 
با این اقدام بموقع مسوولین وزارت خارجه کشورمان، از تبعات منفی این واقعه کاسته شد، و فضای رسانه ای تا حد زیادی به فضای آرام و متعادلی که در روزهای پیش تجربه کرده است بازگشت. با اینحال، ارزیابی صاحبنظران حکایت از این دارد که سیر وقایع فوق، کارکردی مثبت برای وجهه هیات مذاکره کننده ایرانی بخصوص در داخل کشور دارد و موجب تقویت جایگاه این تیم در میان اقشار مختلف مردم و حتی دلواپسان می گردد!
 
 

لازم به یادآوری است که طبق اطلاعات بدست آمده از منابع نزدیک به مذاکرات، مفاد توافق احتمالی در زمینه برداشته شدن تحریم های اقتصادی نهایی شده، اما هنوز در مورد نحوه برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی و همچنین مکانیزم بازگشت پذیری تحریم ها توافق حاصل نشده است.

 

 

در همین راستا قرار است مذاکرات در روز پنجشنبه مجددا در سطح وزرای خارجه از سر گرفته شود و به همین منظور، در ساعات پایانی چهارشنبه وزیر خارجه آلمان به وین بازگشت و وارد هتل کوبورگ شد. وزرای خارجه فرانسه و انگلیس نیز صبح فردا به محل برگزاری مذاکرات بازخواهند گشت تا جلسه مهم وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ و ایران پیش از ظهر پنجشنبه برگزار گردد. طبق اعلام منابع نزدیک به مذاکرات، این جلسه نقشی تعیین کننده در امکان حصول توافق در این دور از مذاکرات دارد. هنوز مشخص نیست که آیا وزرای خارجه کشورهای چین و روسیه امکان حضور در این جلسه را پیدا می کنند یا نه. منبع: سایت خبری جماران

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات