«بیانیه ای که بازهم دو تفسیر کاملا متفاوت داشت»

رئیس جمهور در سخنانی صریح به حرف های اوباما واکنش ناشن داد و سپس جان کری به روحانی جواب داد.

به گزارش لرستان خبر، مذاکرات هسته ای در حالی در وین برگزار شد که پس از پایان بیانیه مشترک ظریف و موگرینی مسول سیایت خارجه اتحادیه اروپا، سه موضع کاملا متفاوت از سوی رئیس جمهور آمریکا، رئیس جمهور ایران و وزیر خارجه آمریکا گرفته شد که کاملا با هم در تناقض هستند.

 

اینکه از یک بیانیه بازهم چندین قرائت و برداشت متفاوت می شود موضوعی است که در دوسال اخیر مذاکرات هسته ای بارها خود را نشان داده است.

 

برای روشن شدن حرف های هر سه مقام با هم مرور می کنیم این سخنان رو.

 

رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی پس از اعلام خبر توافق هسته ای میان ایران و ۱+۵ به بیان برخی از امتیازات به دست آمده از سوی آمریکا در نتیجه این توافق پرداخت.
 

از این پس بازرسان به هر نقطه مشکوک ایران دسترسی دارند/ اول ایران تعهداتش را اجرا کند بعد تخفیف تحریمها شروع میشود/

 

 
 
 
 
 
 

 

 
محورهای مهم سخنرانی اوباما به شرح زیر است.
 
 
- امروز به دلیل اینکه آمریکا از موضع قدرت و اصول مذاکره کرد جلوی گسترش سلاح هسته ای در خاورمیانه را گرفتیم.
 
 
- این توافق تمام خطوط قرمز ما را رعایت کرده است؛ تمام راه هایی دسترسی به سلاح هسته ای بسته شده است.
 
 
- ایران دو سوم سانتریفیوژهای خود را ذخیره خواهد کرد و  ۹۸ درصد از اورانیوم غنی شده خود را کنار خواهد گذاشت. مقدار ذخیره ایران به مدت ۱۵ سال به همین حد باقی خواهد ماند.
 
 
- ایران توافق کرده سوخت خود را از کشور خارج کند.
 
 
- ما در موقعیتی خواهیم بود که از تمام تعهدات ایران بازرسی کنیم؛ بازرسان به تمام تاسیسات ایرانی دسترسی خواهند داشت تا اطمینان پیدا کنند ایران نتوانند تا مواد را از تاسیسات شناحته شده به تاسیسات شناخته نشده منتقل کنند.
 
- برخی از محدودیت ها برای ۲۵ سال خواهد بود.
 
- ایران در حالی که به تعهدات خود عمل می کند تحریم هایی که ما و شورای امنیت برای آن وضع کرده ایم لغو خواهد شد.
 
 
- ایران باید به تعهدات خود عمل کند تا محدودیت ها بیشتر لغو شوند از جمله ۵ سال محدودیت برای تسلیحات و ۸ سال محدودیت برای برنامه موشکی ایران.
 
 
 
- دولت می تواند اطلاعات لازم را به کنگره بدهد و باید کنگره در زمان بررسی این توافق ببیند ما چه گزینه های دیگری داشتیم.
 
 
- برخی فکر می کردند که ایران تحت فشار تسلیم می شود اما دنیا آماده نخواهد بود که محدودیت های نامحدود برای ایران وضع کند.
 
 
- بدون این توافق هیچ گونه محدودیتی برای برنامه هسته ای ایران وجود نمی داشت و حتی می توانست باعث رقابت هسته ای در ایران شود.
 
 
- بارها بررسی کردم که آیا به اقدام نظامی متوسل شوم و در چندین نوبت از زور هم استفاده کردم و اگر برای منافع آمریکا نیاز باشد نیز از آن استفاده می کنم.
 
 
- بدون توافق احتمال جنگ در خاورمیانه بیشتر است.
 
 
- مضافا اینکه ما هیچ چیزی را از دست ندادیم و همان گزینه هایی که اکنون در دست من هست در دست روسای جمهور بعد از من نیز خواهد بود.
 
 
- داریم با کشوری برخورد می کنیم که بیش از ۳۵ سال است که دشمن قسم خورده آمریکا است.
 
 
- من به کنگره یاداوری می کنم که شما نمی توانید جلوی توافق را بگیرید من وتو خواهم کرد هر قانونی را که مانع دیپلماسی و راهی بهتری برای راستی آزمایی ایران ایجاد کند.
 
 
- تحریم هایی که مربوط به نقض حقوق بشر در ایران می شود را ادامه خواهیم داد و تحریم های مربوط به سیاست ایران در خاورمیانه برای افزایش امنیت در خاومیانه را نیز همین طور.
 
 
متن اظهارات کامل باراک اوباما:
 
 

 بعد از دو سال مذاکرات، آمریکا در کنار شرکای بین المللی خود به چیزی نائل شد که ده ها سال خصومت نتوانست به آن برسد. توافق جامع و بلند مدت با ایران، از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای جلوگیری خواهد کرد. این توافق نشان می دهد که دیپلماسی آمریکا می تواند تغییرات واقعی و معنادار ایجاد کند؛ تغییراتی که کشور ما و دنیا را امن تر و ایمن تر خواهد کرد. این توافق همچنین با سنت رهبری آمریکایی نیز هم سو است. اکنون پنجاه سال از زمانیکه کندی رئیس جمهور (پیشین) آمریکا مقابل مردم آمریکا ایستاد و گفت بیایید هرگز از روی ترس مذاکره نکنیم، اما بیایید هرگز از مذاکره کردن نیز هراس نداشته باشیم. کندی آن زمان از لزوم گفتگو بین آمریکا و شوروی سابق سخن می گفت که به تلاش ها برای محدود کردن گسترش تسلیحات هسته ای منجر شد. خطر در آن روزها، جنگ هسته ای فاجعه آمیز بین دو ابر قدرت بود.

 

 

در زمان ما، خطر این است که تسلیحات هسته ای هر روز در اختیار کشورهای بیشتری، بالاخص در خاورمیانه، بی ثبات ترین منطقه در خاورمیانه، قرار بگیرد. امروز، از آنجایی که آمریکا از موضع قدرت و به شکل اصولی مذاکره کرد، ما گسترش تسلیحات هسته ای را در این منطقه متوقف کرده ایم. به خاطر این توافق، جامعه بین المللی قادر به راستی آزمایی آن خواهد بود که جمهوری اسلامی ایران، سلاح هسته ای تولید نکند. در این توافق، یکایک اصولی که هنگام دستیابی به چارچوب در فصل بهار به آن رسیدیم، رعایت شده است. همه مسیرها به روی سلاح هسته ای قطع شد؛ و نظام بازرسی و شفاف سازی لازم برای راستی آزمایی این هدف نیز ایجاد خواهد شد. به خاطر این توافق، ایران اورانیوم غنی شده در سطح بالا و پلوتونیوم مناسب استفاده در تسلیحات هسته ای را که تشکیل دهنده مواد اولیه ضروری برای بمب هسته ای هستند، تولید نخواهد کرد.

 

 

با این توافق، ایران دو سوم از سانتریفیوژهای نصب شده خود، دستگاه هایی که برای تولید اورانیوم غنی شده در سطح بالا برای بمب (اتمی) ضروری هستند، برچیده و آنها را در جایی خواهد گذاشت که زیر نظارت مداوم بین المللی باشد. ایران در یک دهه آینده از سانتریفیوژهای پیشرفته خود برای تولید اورانیوم استفاده نخواهد کرد. ایران همچنین نود و هشت درصد ذخایر اورانیوم غنی شده خود را رها خواهد کرد. برای اینکه موضوع روشن شود، باید بگویم ایران هم اکنون ذخایری در اختیار دارد که می توان با آن تا ده سلاح هسته ای تولید کرد. به خاطر این توافق، این ذخایر تنها به درصدی از آنچه برای تولید تنها یک سلاح هسته ای لازم است، کاهش خواهد یافت. محدودیت ذخایر (اورانیوم ایران) به مدت پانزده سال ادامه خواهد داشت.

df

 

به خاطر این توافق، ایران در هسته راکتور اراک اصلاحات ایجاد می کند تا این رآکتور دیگر پلوتونیوم مناسب برای سلاح هسته ای تولید نکند. ایران همچنین توافق کرده است که سوخت مصرف شده راکتور را تا زمان پایان عمر راکتور به خارج از کشور بفرستد. ایران دستکم تا پانزده سال آینده هیچ گونه راکتور تازه آب سنگین نخواهد ساخت.

 

 

به خاطر این توافق، ما برای نخستین بار در موضعی خواهیم بود که همه این تعهدات را راستی آزمایی کنیم. این بدین معنا است که توافق بر مبنای اعتماد نیست؛ بلکه بر مبنای راستی آزمایی است. بازرسان به طور شبانه روزی به تأسیسات هسته ای مهم ایران دسترسی خواهند داشت. ایران به کل زنجیره تأمین هسته ای ایران، معادن اورانیوم، آسیاب ها، مراکز تبدیل و همچنین مراکز تولید و انبار سانتریفیوژهای این کشور دسترسی خواهد داشت (منظور از ایران ابتدایی، بازرسان هستند). این تضمین کننده آن است که ایران قادر نخواهد بود مواد را از تأسیسات شناخته شده به مراکز سری منحرف کند. برخی از این اقدامات شفاف سازی به مدت بیست و پنج سال اجرا خواهد شد.

 

 

در نتیجه این توافق بازرسان خواهند توانست به هر مکان مشکوک در داخل ایران دسترسی داشته باشند. آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئول این بازرسی هاست. این آژانس به هر جا و هر زمان که لازم باشد دسترسی خواهد داشت. این شرط دائمی خواهد بود. آژانس همچنین به توافقی با ایران دست یافته است که دسترسی لازم را برای تکمیل تحقیقات خود درباره ابعاد احتمالی نظامی تحقیقات هسته ای ایران در گذشته پیدا خواهد کرد.

 

در نهایت اینکه ایران بر اساس پیمان ان پی تی برای همیشه از رفتن به دنبال سلاح اتمی ممنوع خواهد بود. این پیمان اساس تلاشهای جامعه بین المللی را برای اعمال فشار بر ایران تشکیل داده است.

 

 

در حالیکه ایران برای اجرای این توافقنامه گام برمی دارد، در مقابل کاهش تحریمهایی را خواهد دید که ما برای برنامه هسته ای ایران علیه این کشور وضع کرده ایم، هم تحریمهای خود آمریکا و هم تحریمهایی که شورای امنیت سازمان ملل متحد وضع کرده است. کاهش تحریمها مرحله ای و گام به گام خواهد بود. ایران باید ابتدا گامهای کلیدی هسته ای را کامل بردارد تا بعد از آن بتواند از کاهشهای جدید تحریمها بهره مند شود. در یک دهه آینده ایران باید به این توافقنامه عمل کند تا تحریمهای دیگر برداشته شود، از جمله پنج سال محدودیت مرتبط با تسلیحات و هشت سال محدودیت مربوط به موشکهای بالستیک است.

 

 

همه اینها در قطعنامه جدید شورای  امنیت ثبت و مورد حمایت و تصویب قرار خواهد گرفت. اگر ایران توافقنامه را نقض کند، همه این تحریمها به طور خودکار و فورا برقرار خواهد شد. بنابراین برای ایران دستورکار کاملا روشنی وجود دارد که باید طبق آن عمل کند. همچنین پیامدهای بسیار جدی برای ایران در صورت نقض توافقنامه وجود خواهد داشت. این توافقنامه ماست. این توافقنامه از حمایت کامل جامعه بین المللی برخوردار است. کنگره فرصت خواهد داشت جزئیات این توافقنامه را بررسی کند. دولت من آماده است گزارشها و توضیحات جامع درباره این توافق داشته باشد.

 

 

 همانطور که مردم آمریکا و کنگره آمریکا این توافقنامه را بازنگری می کنند، مهم است که گزینه جایگزین را هم در نظر داشته باشند. در نظر بگیرند چه اتفاقی در جهان خواهد افتاد اگر این توافق نباشد.

 

بدون این توافق هیچ سناریویی وجود نخواهد داشت که جهان در تحریم کردن ایران به این منظور که ایران به طور کامل برنامه هسته ای  خود را برچیند، به ما بپوندد. ما مطمئن نیستیم دولت ایران تحت این فشارها تسلیم شود.  همچنین جهان نیز از این تلاشها برای تحریم ایران برای همیشه با هدف تسلیم کردن ایران ، حمایت نخواهد کرد. ما تحریمها را وضع می کنیم تا به راه حلی دیپلماتیک برسیم و این کاری است که ما انجام داده ایم. بدون این توافق، هیچ محدودیت مورد توافق برای برنامه هسته ای ایران وجود نخواهد داشت.

 

بدون این توافق ایران می تواند سانتریفوژهای بیشتری تولید کند، عملیاتی کند و آزمایش کند، ایران می تواند راکتوری را سوخت گیری کند که قادر  است برای بمب پولوتونیوم تولید کند ، همچنین اگر این توافق نباشد ما نمی توانیم هیچ گونه از این بازرسیها را که ما را قادر بسازد هر گونه برنامه تسلیحات اتمی مخفی ایران را ردیابی کند. به عبارت دیگر نبود توافق به معنای نبود هیچ محدودیت پایدار بر برنامه هسته ای ایران است. چنین سناریویی احتمال این را که دیگر کشورهای منطقه احساس کنند مجبور هستند برنامه هسته ای خود را دنبال کنند ، بیشتر خواهد کرد و این خطر رقابت تسلیحات اتمی در بی ثبات ترین منطقه جهان را ایجاد می کند.

 

 

همچنین نبود این توافق ، گزینه های کمتر و کارآمدتری را برای آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی فراهم خواهد کرد. من بیش از شش سال است که رئیس جمهور و فرمانده کل قوای آمریکا بوده ام. من بارها با تصمیماتی روبرو شده ام که آیا از نیروی نظامی استفاده کنم یا خیر.

 

این بزرگترین و سخت ترین تصمیمی است که هر رئیس جمهوری باید بگیرد. در موارد بسیاری درباره کشورهای مختلف من تصمیم  گرفته ام از نیروی نظامی استفاده کنم. وقتی در  جهت منافع امنیت ملی ما باشد، من هرگز در استفاده از نیروی نظامی درنگ نمی کنم. من قویا باور دارم منافع امنیت ملی ما هم اکنون بسته به این دارد که جلوی دستیابی ایران را به سلاح اتمی بگیریم. این بدان معناست،  بدون راه حلی دیپلماتیک، چه من و یا رئیس جمهور آینده آمریکا، با این گزینه روبرو خواهد شد که آیا باید اجازه دهد ایران سلاح اتمی به دست آورد یا اینکه از نیروی نظامی برای متوقف کردن آن استفاده کند.

 

به عبارت ساده تر، عدم توافق به معنای فرصتی بزرگتر برای جنگ های بیشتر در خاورمیانه است. افزون بر آن، ما وقتی می کوشیم امتحان کنیم که آیا می توان این مسئله را از راه مسالمت آمیز حل و فصل کرد، هیچ چیزی را واگذار نمی کنیم. اگر در بدترین حالت ، ایران توافق را نقض کند همان گزینه هایی که امروز در اختیار من هستند در اختیار هر رئیس جمهوری در آمریکا در آینده نیز خواهند بود.

 

من شکی نداریم که از ۱۰ تا ۱۵ سال آینده هر فردی که سمت ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده دارد در موقعیتی بسیار قویتر خواهد داشت و  با  بازرسی ها و شفافیتی که به ما اجازه می دهد بر برنامه هسته ای ایران نظارت کنیم ،  ایران از سلاح هسته ای بسیار دورتر خواهد بود. به این دلیل ، من معتقدم که غیرمسئولانه خواهد بود که از این توافق کنار بکشیم.

 

اما در خصوص چنین مسئله دشواری، مهم است که مردم آمریکا و نمایندگان آنها در کنگره فرصتی برای بازبینی کامل توافق را داشته باشند. هرچه باشد جزئیات هم مهم است. ما برخی از بهترین دانشمندان هسته ای جهان را داشته ایم که روی این جزئیات کار کرده اند. ما همچنین با کشوری، یعنی ایران،  طرف هستیم که به مدت ۳۵ سال دشمن قسم خورده آمریکا بوده است. بنابراین، من از بحث جدی در کنگره درباره این مسئله و بررسی دقیق جزئیات توافق استقبال می کنم. اما در عین حال به کنگره یادآوری می کنم که شما با دوستان خود به چنین توافقی دست نمی یابید.

 

 

ما زمانی با شوروی درباره موافقت نامه کنترل تسلیحات مذاکره کردیم که این کشور خود را به نابودی ما متعهد می دانست. این موافقت نامه ها در نهایت ما را امن تر کردند. من اطمینان دارم که این توافق منافع امنیت ملی آمریکا و متحدان ما را تامین خواهد کرد. بنابراین ، من هر مصوبه ای را که جلو اجرای موفقیت آمیز این توافق را بگیرد، وتو خواهم کرد. ما مجبور نیستیم که یک کشمکش بی پایان را بپذیریم. ما قطعا نباید دنبال چنین چیزی باشیم. دقیقا به این دلیل که سطح مخاطرات بسیار بالاست، حالا وقت رقابت های جناحی و سیاسی نیست. لفاظی های تند واشنگتن مشکلی را حل نخواهد کرد. دیپلماسی جدی و سخت ، و رهبری که قدرت های بزرگ جهان را متحد کرده است راه بهتری برای راستی آزمایی این است که ایران به دنبال سلاح های هسته ای نیست. اما این حرف به معنای آن نیست که این توافق همه مشکلات ما را با ایران حل و فصل خواهد کرد.

 

 

ما هم همان نگرانی هایی را داریم که بسیاری از متحدان ما در خاورمیانه، از جمله اسرائیل و کشورهای خلیج (فارس) ابراز کرده اند، نگرانی ها درباره  حمایت ایران از تروریسم و استفاده این کشور از عوامل نیابتی برای بی ثبات کردن منطقه. اما دقیقا به همین دلیل است که ما این گام را برداشته ایم. زیرا ایران مسلح به سلاح هسته ای قدرت بسیار بیشتری برای بی ثبات کردن منطقه خواهد داشت و برای دوستان ما و جهان بسیار خطرناک تر خواهد بود. در همین حال، ما تحریم های خودمان را که در ارتباط با حمایت ایران از تروریسم ، برنامه موشکی بالستیک و نقض حقوق بشر وضع شده اند ادامه می دهیم. ما به تلاش های بی سابقه خود برای تقویت امنیت اسرائیل ادامه خواهیم داد، تلاش هایی که فراتر از هر اقدامی است که دولت های قبلی آمریکا انجام داده اند.

 

 

ما همچنین به کاری که در کمپ دیوید شروع کردیم ادامه خواهیم داد ، یعنی ارتقا دادن سطح مشارکت خود با کشورهای خلیج (فارس) و تقویت ظرفیت ها و توانایی های آنها برای مقابله با تهدیداتی که از جانب ایران یا گروههای تروریستی مانند داعش متوجه آنهاست. با این حال، من معتقدم که ما باید به آزمایش این بپردازیم که آیا این منطقه -- که با رنج و مشکلات و خونریزی های بسیاری مواجه بوده است -- می تواند در مسیر دیگری حرکت کند یا خیر.

 

من بارها به  مردم ایران تصریح کرده ام که ما بر مبنای منافع متقابل و احترام متقابل همیشه آماده ای تعامل هستیم. اختلافات ما واقعی است و تاریخ دشوار میان دو کشور را نمی توان نادیده گرفت. اما تغییر امکان پذیر است.

 

جاده خشونت و ایدئولوژی انعطاف ناپذیر ، سیاست خارجی مبتنی بر تهدید و حمله به همسایگان یا محو اسرائیل یک بن بست است. یک مسیر متفاوت مبتنی بر رواداری و حل و فصل مسالمت آمیز کشمکش به همگرایی بیشتر با اقتصاد جهانی ، تعامل و مشارکت بیشتر با جامعه بین المللی و توانایی مردم ایران برای برخورداری از رونق و رفاه می انجامد. این توافق این فرصت را فراهم می کند که در مسیر تازه ای حرکت کنیم. ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

 

ما برای رسیدن به این نقطه راه درازی را پیموده ایم: دهها سال برنامه هسته ای ایران ، چندین سال تحریم و چندین ماه مذاکرات سخت و فشرده. من امروز می خواهم از اعضای کنگره از هر دو حزب بابت کمک به ما برای اجرای این تحریم ها که موثر بودن خود را ثابت کردند تشکر کنم. من همچنین می خواهم از کشورهای دیگری که به ما در این تلاش ملحق شدند تشکر کنم.

 

 

می خواهم از شرکای ما در مذاکرات، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا به علت وحدت ما در این تلاش ها تشکر کنم که نشان داد زمانیکه رسیدگی صلح آمیز به مناقشه ها چشم انداز مشترک ما باشد، چه اقدامات فوق العاده ای در دنیا می توان انجام داد. ما نشان دادیم زمانیکه از یکدیگر جدا نباشیم، چه کارهایی می توانیم انجام دهیم. نهایتاً می خواهم از تیم مذاکره کننده آمریکایی تشکر کنم. تیم کارشناسان ما، از جمله ارنست مونیز وزیر انرژی ما به مدت چند هفته متوالی روی این مسئله کار می کرد.

 

همچنین می خواهم از جان کری وزیر امور خارجه کشورمان تشکر کنم که خدمات خود به این کشور را بیش از چهل سال قبل با پوشیدن یونیوفورم (نظامی) و شرکت در جنگ آغاز کرد. جان کری اکنون با تعهدش به دیپلماسی قدرتمند و اصولی آمریکایی، این کشور را امن تر می کند. تاریخ نشان می دهد آمریکا نباید تنها با قدرت، بلکه با اصول خود رهبری کند. این نشان می دهد قدرت ما، نه در زمان تنهایی بلکه زمانی بیشتر است که دنیا را گردهم می آوریم. بیانیه امروز، فصل دیگری در تلاش ها برای ایجاد دنیایی امن تر و امیدوارتر است.

 

 

 

تمام تحریم ها حتی تسلیحاتی لغو می شوند، نه تعلیق/ محدودیت های ایران فقط ۸ ساله است

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در سالن اجلاس سران با بیان اینکه ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت و ماه تقرب مردم به خداوند بوده است گفت: بر اساس آنچه من شنیده‌ام بسیاری از مردم در دعاهایشان و در شب‌های قدر برای گروه مذاکره‌کننده و دستیابی به یک توافق خوب دعا کردند و من حالا به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که دعای آنها مستجاب شده است.

 

وی افزود ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلاب‌مان و در شرایط منطقه قرار داریم، مقطعی که باید بگوییم دوران ۱۲ ساله گذشته که همراه با توهماتی از سوی قدرت‌ها و نشر آن توهمات در میان جامعه و افکار عمومی بود کاملاً ورق خورده و صفحه جدیدی آغاز شده است، این صفحه جدید بر این مبنا آغاز می‌شود که راه حل معضلات در جهان مسیر کوتاه‌تر و کم هزینه‌تر هم دارد.

 

 

روحانی ادامه داد: موضوع مهم هسته‌ای ایران از یک طرف به یک موضوع سیاسی و بین‌المللی تبدیل شده بود تا جایی که این موضوع در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در شورای امنیت با قطعنامه‌های متعدد تحریم روبرو شد و از طرف دیگر به موضوع برای ایران‌هراسی در جامعه و جهان تبدیل شده بود که ایران در پی ساخت سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای است.

 

وی افزود: از طرف دیگر از نظر علم و فناوری و رشد و توسعه برای کشور ما حائز اهمیت بود و از نظر اجتماعی نیز به یک مسئله غرور و عزت ملی تبدیل شده بود.

 

 

رئیس‌جمهور گفت: موضوع هسته‌ای از نظر اقتصادی با فشارهایی که تحریم‌کنندگان ایجاد کردند شرایط سختی در جامعه به وجود آورد گرچه همانطور که قبلاً تأکید کردم تحریم هیچگاه موفق نبود ولی در زندگی مردم تأثیر گذاشته بود.

 

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت:‌ من خوشحالم که امروز با مذاکرات ۲۳ ماهه جمهوری اسلامی با ۶ قدرت جهانی توانستیم به نقطه جدید دست پیدا کنیم. البته ماه رمضان همواره برای دولت یازدهم ماه خیر و برکت و سرنوشت بوده است.

 

وی در همین رابطه گفت:‌ ۲۵ ماه رمضان سال ۹۲ روز تنفیذ این دولت بود، ۲۶ رمضان روز تحلیف بود و امروز ۲۷ رمضان روز توافق ۶ قدرت جهانی با ایران برای برنامه جامع اقدام مشترک است.

 

 

روحانی تصریح کرد: ما برای حل موضوع و معضل هسته‌ای می‌بایست در بخش‌های مختلف قدم‌های لازم را برداریم. از لحاظ سیاسی می‌بایست تمهیدات سیاسی لازم را آماده کنیم و هم از لحاظ افکار عمومی که بدانند مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه‌ها نیست، مذاکره به معنای بده بستان است، مذاکره بدین معناست که پولی داده می‌شود و خانه مورد نظر خریداری می‌شود.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه ما دنبال صدقه نبودیم تا چیزی به ما مجانی بدهند،‌ گفت: ما دنبال مذاکره بودیم، دنبال آن بودیم که بر مبنای منافع و مصالح ملی بده بستان منصفانه و عادلانه در پیش بگیریم.

 

وی با اشاره به این موضوع که از ابتدا تأکید کرده است این مذاکرات برد - باخت نخواهد بود،‌ گفت: ما از ابتدا تأکید کردیم که این مذاکرات اینگونه نخواهد بود که یک طرف برنده و طرف مقابل بازنده باشد. اگر هر مذاکره‌ای برد - باخت باشد پایدار نخواهد بود.

 

IMAGE635724894673056171

روحانی با بیان اینکه توافقی می‌تواند پایدار باشد که برای دو طرف حالت برد - برد داشته باشد،‌گفت: این موضوع را برای جامعه‌مان نیز تشریح کردیم و مذاکره‌کنندگان‌مان از ۲۳ ماه پیش مذاکره خود را طبق آن آغاز کردند.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه برای دستیابی به توفیق در این خصوص نیاز به اجماع داخلی و ملی داشتیم، گفت: واضح است که در داخل کشور سیاسیون، جناح‌ها و تشکل‌ها نظر واحد ندارند اما در مسائلی که به منافع ملی، امنیت ملی و توسعه ملی که موضوع هسته‌ای نیز هم به امنیت ملی، هم به توسعه ملی و هم به منافع ملی ما مربوط می‌شد، در فضای آزاد و دموکراتیک جامعه، ما توانستیم به اجماع در این زمینه دست یابیم.

 

وی با بیان اینکه راه مذاکره قبل از آغاز این دولت و در واقع از ۱۲ سال پیش آغاز شد،‌گفت: طبق نظر مقام معظم رهبری مسیر مذاکره از روز اول آغاز و ما از سال ۸۲ این مذاکرات را در تهران و یا در پایتخت‌های کشورهای همسایه و یا در پایتخت های اروپایی دیدیم، مشاهده کردیم و ادامه دادیم.

 

روحانی با اشاره به انتخابات سال ۹۲ گفت: مردم ما در انتخابات خرداد ۹۲ در این زمینه اعلام نظر کردند و به صراحت اعلام کردند ما دولتی می‌خواهیم که دستاوردهای هسته‌ای را توأم با صلح و حرکت توسعه کشور آن هم رو به جلو و رفاه مردم توأم با هم مدنظر قرار دهد و این همان مسیر و راهی بود که دولت یازدهم در پیش گرفت.

 

حجت‌الاسلام روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه ملت ایران همواره ملت ادب، منطق و استدلال بوده است، گفت: من از روز اول، در روز مراسم تحلیف گفتم در صورتی غرب می‌تواند با ما تعامل داشته باشد که مسیر تهدید و تحقیر را کنار بگذارد و مسیر تکریم را آغاز کند که آنچه امروز به عنوان توافق در یک برنامه جامع برای اقدام مشترک به دست آمد ریشه آن به تعامل از طرف ایران و تکریم از سوی ۱+۵ برمی‌گردد و اگر این دو نبود ما دستاوردی نداشتیم.

 

وی ادامه داد: از طرف دیگر لازم بود برای اینکه در مذاکرات موفق شویم، بتوانیم در شرایط تحریم و رکود تورمی، اقتصاد کشور را سامان دهیم، آن زمانی که در شرایط تحریم مذاکرات را آغاز کردیم، تورم بالای ۴۰ و از لحاظ رشد اقتصادی منفی ۶.۸ بودیم اما در ضمن مذاکره با ساماندهی اقتصاد، هم تورم را مهار کردیم و هم به رشد مثبت رسیدیم که این قوی‌ترین پیامی بود که از طرف دولت یازدهم به کشورهای ۱+۵ داده شد.

 

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آنچه از همه چیز مهم‌تر بود ایستادگی، مقاومت و صبر و تحمل مردم شجاع ایران بود که امسال به حمدالله صوم استقامت و مقاومت با افطار فتح و ظفر توأم گشت و این ایستادگی مردم و مقاومت بود که طرف مقابل را به خوبی پای میز مذاکره آورد.

 

روحانی با اشاره به ۴ هدف مذاکرات تصریح کرد: هدف اول آن بود که توانمندی هسته‌ای، فناوری هسته‌ای و حتی فعالیت هسته‌ای را بتوانیم در داخل کشور ادامه دهیم، هدف دوم آن بود که تحریم‌های غلط، ظالمانه و ضد انسانی را لغو کنیم، هدف سوم آن بود که کلیه قطعنامه‌هایی که از دید ما قطعنامه‌های غیرقانونی در شورای امنیت سازمان ملل بود را لغو و هدف چهارم هم این بود که پرونده هسته‌ای ایران را از فصل هفتم منشور ملل متحد و اساسا از شورای امنیت خارج کنیم.

 

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در توافق امروز و در برنامه جامع اقدام مشترک، هر ۴ هدف حاصل شده است و البته در این ۲۳ ماه برای اینکه خط قرمزها مراعات شود و ما بتوانیم به اهدافمان دست یابیم، می‌دانید که تلاش فوق‌العاده‌ای از طرف دیپلمات‌های ایرانی، حقوق‌دانان ایرانی، اقتصاددانان ایرانی و دانشمندان هسته‌ای ادامه پیدا کرد.

 

روحانی ادامه داد: روزهای اول مذاکره طرف مقابل به ما می‌گفت که در دوران محدودیت که این دوران ۸ سال در این توافق تعیین شده است، ایران فقط ۱۰۰ سانتریفیوژ داشته باشد اما پس از بحث‌های فراوان به هزار سانتریفیوژ رسیدند و بعد از مقاومت‌های فراوان و آخرین حرفی که می‌گفتند دیگر قابل تغییر نیست ۴ هزار سانتریفیوژ بود و امروز در شرایطی توافق انجام شده است که بیش از ۶ هزار سانتریفیوژ که بیش از ۵ هزار از آن در نطنز و بیش از هزار در فوردو خواهد بود باقی خواهد ماند و همه سانتریفیوژهای نطنز به غنی‌سازی ادامه خواهند داد. 

 

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آنها می‌گفتند دوران محدودیت ۲۰ سال به علاوه ۲۵ سال باشد، بعدها گفتند ۲۰ سال به علاوه ۱۰ سال و بعد از آن حرف آخر ۲۰ سال است دیگر کوتاه نخواهیم آمد اما این ۲۰ سال در نهایت به ۱۰ سال و در مذاکرات روزهای اخیر به ۸ سال تقلیل پیدا کرده است.

 

روحانی به مسئله تحقیق و توسعه اشاره و خاطرنشان کرد: در مسئله تحقیق و توسعه می‌گفتند فقط راجع به IR۱ راجع به ایران امکانپذیر است در صورتی که این حرفی مضحک و غیر معقول بود چراکه آن را داشتیم و آن کار می‌کرد و تحقیق و توسعه مفهومی نداشت، بعدها گفتند IR۲ و در نهایت گفتند که از IR۸ بیشتر نمی‌شود اما آنچه جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن بود IR۶ و IR۸ بود که ما توافقی می‌خواستیم که در روز اجرای توافق بلافاصله تزریق گاز UF۶ در IR۸ آغاز شود و ما امروز به همین توافق دست یافته‌ایم.

 

رئیس‌جمهور اظهار داشت: درباره اراک می‌گفتند راکتور می‌تواند بماند اما به هیچ عنوان آب سنگین معنا ندارد و این خط قرمز قطعی ما است اما امروز در شرایطی توافق انجام شد که در توافق مشترک به صراحت از آب سنگین راکتور اراک یاد شده است و راکتور اراک با همان ماهیت آب سنگین و با ویژگی‌هایی که در توافق آمده است تکمیل خواهد شد.

 

روحانی با اشاره به مسئله فوردو گفت: در رابطه با فوردو می‌گفتند نام فوردو بردن سخت و شنیدن آن سخت‌تر است، نه شما بگویید و نه ما می‌شنویم در فوردو لااقل هیچ سانتریفیوژی نباید باشد و به مراکز ایزوتوپ‌های پایدار تبدیل شود. پس از آن گفتند یک ۱۶۴ سانتریفیوژ باقی بماند و امروز بیش از ۱۰۰۰سانتریفیوژ در فوردو استقرار خواهد داشت و برخی از فوردو در زمینه تحقیق و توسعه ایزوتوپ‌های پایدار فعالیت می‌کند.

 

وی افزود: در زمینه لغو تحریم گفتند باید ماه‌ها بگذرد تا اعتماد یابیم و به تدریج لغو که نه، اسم لغو را نباید ببرید، پس از مدتی تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم و در سال‌های بعد اگر بر اساس گزارش آژانس اعتماد یافتیم می‌توان تحریم‌ها را لغو کرد، امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود.

 

روحانی گفت: تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق، و حتی تحریم تسلیحاتی نیز  کنار گذاشته می‌شود و برای ۵ سال نوعی محدودیت ایجاد شده و سپس لغو می‌شود.

 

رئیس‌جمهور عنوان کرد: در زمینه تحریم‌های اشاعه‌ای نیز کالاهای دو منظوره‌ در کمیته‌ای بررسی می‌شود.

 

وی اضافه کرد: نسبت به لغو قطعنامه سازمان ملل متحد گفتند لااقل برای شش ماه این قطعنامه را اجرا کنیم تا زمان لغو برسد، آنچه که هنوز اجرا نکرده‌اید را چگونه لغو کنیم ولی امروز طبق توافق به مرحله‌ای رسیدیم که در روزهای آینده در شورای امنیت سازمان ملل این مسئله تصویب می‌شود و تمام ۶ قطعنامه قبلی لغو خواهد شد.

 

روحانی تصریح کرد: همچنین در زمینه اینکه پرونده ایران به طور کامل از شورای امنیت خارج شود، گفتند: باید آژانس گزارش دهد تا ابتدا ۲۰ سال و پس از آن ۱۵ سال بررسی کنیم ولی امروز بدون در نظر گرفتن گزارش آژانس بعد از ۱۰ سال پرونده ایران در شورای امنیت وجود نخواهد داشت.

 

رئیس‌جمهور گفت: ممکن است برخی بپرسند آیا توافق بر مبنای اعتماد به کشورهای ۱+۵ بنا گذاشته شده است، اگر اینچنین بود ۲۳ ماه مذاکره و در دوره اخیر ۱۸ شبانه‌روز مذاکره لاینقطع نداشتیم.

 

روحانی اجرای توافق را آغاز یک امتحان برشمرد و گفت: اگر این توافق به وقت و قدم به قدم اجرا شود می‌تواند آرام آرام خشت‌های دیوار بی‌اعتمادی را بردارد، روشن است که امروز بر مبنای دقت کامل و نظارت بر توافق کار را پیش می‌بریم بدون اینکه از پیش بخواهیم نسبت به کشورهایی که در رابطه با ایران سابقه بدی داشتند یا سابقه خوبی نداشتند اعتماد کنیم. البته توافق دو طرفه است ما یک بار در توافق موقت ژنو محک زدیم و بر آن مبنا در زمینه توافق نهایی گام نهادیم.

 

رئیس‌جمهور گفت: امروز اجرای توافق دو طرفه است، اگر آنها پایبند باشند ما البته پایبندیم، ملت ایران در تاریخ نشان داده است که اگر عهد و پیمانی بسته پای آن ایستاده است، ما پای این توافق ایستاده‌ایم به شرطی که طرف مقابل نیز پای توافق بایستد.

 

وی عنوان کرد: توافق مراحلی دارد که امروز مرحله اول است. یعنی همه ۷ کشور بر متن توافق و ضمائم پنجگانه اتفاق کرده و آن را قبول کردند، مرحله بعد که در روزهای آینده است متن توافق و متنی که برای شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده باید در این شورا تصویب شود.

 

روحانی ادامه داد: این مراحل ضمن ماده ۲۵ در فصل هفت و در مواردی که برای لغو است طبق ماده ۴۱ انجام می‌شود و پس از آن مراحلی که در کشورهای مختلف است باید ادامه یابد و بعد در روزی که نامش روز توافق است، صورت می‌گیرد، امروز روز بیانیه مشترک بود، چند روز بعد که شورای امنیت توافق را تصویب می‌کند روز نهایی شده است و سپس روز توافق می‌آید.

 

روحانی در ادامه سخنان خود گفت: روز توافق روزی است که اتحادیه اروپا و آمریکا لغو همه تحریم‌ها را به صراحت اعلام می‌کنند و تصمیم خود را ابراز می‌‌دارند و از آن زمان است که تازه اقدامات ایران آغاز می‌شود.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: اقدامات ایران همراه خواهد بود با اقدامات اجرایی آنان برای لغو تحریم‌ها آنهم زمانی به طول خواهد انجامید. ممکن است بیش از دو ماه به طول بیانجامد. آن روز می‌شود روز اجرای توافق. یعنی چند ماه دیگر روز اجرای کامل توافق خواهد بود.

 

وی ادامه داد: گرچه مراحلی پیش رو داریم و امروز یک مرحله است. اما این مهمترین روز در طول ۱۲ سال گذشته است، امروز روزی است که از لحاظ تاریخی کشورهای بزرگ جهان و قدرت‌ها فعالیت هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند.

 

روحانی با بیان اینکه امروز روزی است که بعد از ۱۲ سال کشورهای قدرتمند جهان اعلام کردند در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای و فناوری مدرن به ایران کمک خواهند کرد، گفت: امروز روزی است که قدرتهای بزرگ اعلام کردند که همه تحریم‌ها برداشته خواهد شدو همه قطعنامه‌های ظالمانه لغو خواهد شد و شرایط عادی و معمولی در روابط با ایران آغاز می‌شود.

 

رئیس جمهور ادامه داد: امروز یک پایان است و یک آغاز. پایانی برای ظلم‌ها و اتهام‌های غلط و نابه‌جا نسبت به ملت ایران و آغازی برای روند جدید در شروع همکاری‌های جدید در جهان.

 

وی تصریح کرد: امروز تنها مردم شیراز، اصفهان، تبریز، خراسان ،‌تهران و دیگر شهرهای ایران به خاطر اینکه مشاهده می‌کنند زنجیره‌های تحریم در حال گسسته شدن است، خوشحال نیستند. بلکه مردم غزه، کرانه باختری رود اردن، مردم قدس و مردم لبنان هم خوشحال هستند به دلیل اینکه رژیم غاصب صهیونیستی تلاش‌های واهی که در طول ۲۳ ماه انجام داد به شکست منجر شد.

 

روحانی با بیان اینکه امروز مردم منطقه نیز خوشحال هستند گفت: این خوشحالی بدین خاطر است که بسیاری از بهانه‌های واهی برای ستم و فشار بر منطقه بر مبنای اینکه ایران می‌خواهد بمب هسته ای بسازد پایان می‌پذیرد.

 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر برخی کشورهای ۱+۵ امروز می‌خواهند اعلام کنند که ما ایران را از ساخت بمب اتم بازداشتیم، همه دنیا به خوبی می‌دانند که ساخت بمب اتم به فتوای رهبر معظم انقلاب به عنوان یک امر غلط ، ضد انسانی و محرم است و همچنین در دیدگاه دانشمندان ما این چنین بوده است.

 

وی با بیان اینکه ایران هرگز به دنبال ساخت بمب اتم نبوده و نخواهد بود چه توافقی بشود و چه نشود و چه توافقی اجرا بشود و چه نشود، گفت: بنابراین اگر از دستاوردی می‌خواهند سخن بگویند از دستاورد واقعی سخن بگویند. دستاورد واقعی آن است که امروز فضای نویی در منطقه ایجاد شده برای اینکه همکاری‌ها در منطقه و در سطح جهان گسترش یابد.

 

روحانی ضمن قدردانی از کسانی که برای رسیدن به این روز مهم و تاریخی نقش خود را ایفا کرده‌اند، اظهار داشت: از ملت ایران به خاطر ایستادگی و مقاومت ۱۲ ساله شان در برابر انواع فشارهای غلط و نابه‌جا، از مقام معظم رهبری به عنوان راهبری که همواره در شرایط سخت با دستان پرتوان و با هدایت‌هایش همواره به ملت،کشور و نظام و دولت کمک کرد و در این مسیر نیز با ارشاداتشان، نظارت‌هایشان و دقت‌هایشان بار سنگینی را بر دوش داشتند، تشکر می‌کنم.

 

رئیس جمهور در ادامه افزود: از مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس، از قوه قضائیه و ریاست قوه قضاییه، از همه نیروهای مسلح که همواره پشتیبان ملت و نظام بودند، از مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری ، مراجع عظام تقلید از دانشگاه‌ها و فرهیختگان و همه مردم که لبخند آنان همواره به ما امید داده و تصمیم و اراده آنان به ما قدرت بخشیده تشکر می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: من در اینجا اعلام می‌کنم اگر کسی بخواهد نقد دلسوزانه کند آزاد است اما من اجازه نمی‌دهم کسی به امید و اعتماد مردم برای آینده درخشان این کشور، امید مردم برای رونق اقتصادی، امید مردم برای صلح  و امنیت در کشور و منطقه با دروغی یا اتهامی و یا سخن ناروایی صدمه بزند.

 

روحانی خطاب به ملت گفت: امروز روز پایان نیست،  امروز روز آغاز است، آغاز برای حرکتی نو، نشاطی نو، امیدی نو، آینده‌ای بهتر برای جوانان، حرکتی سریعتر برای رشد و توسعه کشورمان.

 

رئیس جمهور در پایان خطاب به ملت‌های منطقه گفت: مبادا فریب تبلیغات رژیم صهیونیستی و بدخواهان این ملت را بخورید ایران و ملت ایران همواره قدرت شما است. ما امنیت منطقه را امنیت خود می‌دانیم، ما ثبات کشورهای منطقه را ثبات خود می‌دانیم. علم و فناوری و رشد و توسعه کشور ما به نفع همسایگان و کشورهای منطقه خواهد بود. ایران دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود. ایران دنبال فشار بر کشورهای منطقه نبوده و نخواهد بود. کشورهای منطقه روابط ما و شما امروز آغاز نویی دارد همراه با صمیمیت بیشتر‌،نزدیکی بیشتر ، برادری بیشتر و اتحاد بیشتر و ما توسعه روابط را خواهان هستیم.

 

 

 

وقتی ایران به تعهداتش عمل کند، کاهش تحریم‌ها به صورت مرحله ای اجرا خواهد شد/ بازرسان به تمام نقاط دسترسی خواهند داشت

 

 

 

جان کری» وزیر خارجه آمریکا عصر امروز  در یک کنفرانس خبری در «وین» ضمن تأکید بر اینکه به یک توافق خوب با ایران دست یافته اند گفت که ایران موافقت کرده است که برای مدت ۱۵ سال در فوردو غنی سازی نداشته باشد.

 

  وزیر خارجه آمریکا در این نشست مطبوعاتی افزود : امروز بالاخره از راه رسید و ما برای رسیدن به این نقطه بسیار تلاش کردیم. برای چنین چالش هایی که هم خطرات آن بالا است و هم اینکه موضوعات فنی بسیار دشوار است و همچنین وقتی که تصمیم گیری تأثیر مستقیمی بر امنیت منطقه ای و جهانی داشته باشد،رسیدن به راه حل ساده نیست.

 

وزیر خارجه آمریکا گفت: حقیقت این است که توافقی که به آن دست پیدا کردیم یک نگرش کاملی از برنامه هسته ای ایران نه تنها برای یک دوره موقت بلکه برای همیشه ارائه می کند.

 

وی ادامه داد: ما به یک توافق خوب رسیدیم که می تواند رفاه و صلح را برای جهان به همراه داشته باشد. این یک توافق خوب بود که ما به آن دست پیدا کردیم اگر قرار بود به کمتر از این رضایت بدهیم، مذاکرات خیلی قبل ترها به پایان می رسید اما نه تنها آمریکا بلکه چین، روسیه، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا به دنبال چنین چیزی نبودند و مصمم بودند به توافق درستی برسند. ما مصر بودیم و همین نتیجه داد.

 

وزیر خارجه آمریکا در خصوص اهمیت توافق هسته ای با ایران گفت: ایران بدون این توافق می تواند ظرفیت غنی سازی خود را دوبرابر کند.

 

جان کری تأکید کرد: ما چند ماه پیش در لوزان جمع شدیم و بر جدیت پارامترهایی تأکید کردیم و هم اکنون به وضوح می گویم این پارامترها همچنان برجای خود باقی است.

 

وزیر خارجه آمریکا در بخش هایی از سخنان خود به برخی جزئیات توافق جامع ایران و ۱+۵ اشاره کرد و گفت: در توافق جامع به اندازه و ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و همچنین تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران اشاره کرده است.

 

کری در اینباره گفت: برخلاف اظهارنظر برخی، توافق ایران هیچ افولی ندارد. این توافق به پایان نمی رسد. این توافق به صورت مرحله ای اجرا می شود و  ۹۰ روز بعد از تأییدیه شورای امنیت سازمان ملل آغاز می شود.

 

وزیر خارجه آمریکا در توضیح مرحله ای بودن اجرای توافق ادامه داد: بخشی از بندهای آن به مدت ۱۰ سال اجرا می شود. برخی بندهای آن برای ۱۵ سال اجرا می شود و بخشی از آن نیز برای ۲۵ سال ادامه دارد و برخی بندها به ویژه بخش هایی که به شفاف سازی مربوط می شود به صورت دائم پابرجاست.

 

وی تأکید کرد: توافق کنونی با ایران می تواند در مقایسه با هرگونه جایگزین واقع گرایانه دیگری، محدودیت های بیشتری را برای برنامه هسته ای ایران پدید آورد.

13940423175727715698684

وزیر خارجه آمریکا درباره تأکید بر تفاهم لوزان گفت: پارامترهایی که در لوزان تعیین کردیم نه تنها دست نخورده باقی مانده است بلکه جزئیات آن به گونه ای است که توافق را محکم تر می کند. این موارد شامل میزان کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و تعداد سانتریفیوژهای فعال این کشور می شود. این توافق همچنین زمان گریز هسته ای ایران را نیز تضمین می کند. این زمان گریز حداقل برای دستکم یکسال افزایش یابد و برای بازه حداقل ۱۰ سال ادامه داشته باشد.

 

وی تأکید کرد که مشکل ما هیچ وقت با مردم ایران نبوده است و درد و رنج هایی که مردم ایران در نتیجه تحریم ها متحمل می شوند را درک می کنیم اما توافق بر پایه اعتماد نیست بلکه بر پایه راستی آزمایی است.

 

کری تأکید کرد: توافق هسته ای هم اکنون مسیر ایران برای ساخت و توسعه مخفیانه بمب هسته ای دشوار کرده است.

 

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد: توافق ایران و آژانس برای پاسخ دادن به مسئله ابعاد احتمالی نظامی، تهران را ملزم می کند که ظرف سه ماه به سوالات درباره پی ام دی پاسخ دهد و این برای کاهش تحریم ها ضروری و بنیادین است و تا زمانیکه ایران توافق را اجرا نکند، تحریم ها علیه این کشور لغو نخواهد شد.

 

وی درباره محدودیت هایی که بر فعالیت های هسته ای ایران گذاشته شده است، گفت: ایران به مدت ۱۵ سال در فردو غنی سازی نمی کند و در تأسیسات نطنز نیز به مدت ۱۵ سال فقط غنی سازی ۳.۶ درصد و به مدت ۱۰ سال فقط سانتریفیوژهای نسل اول فعالیت خواهند داشت.

 

جان کری همچنین درباره تعلیق تحریم ها و مسئله بازگشت سریع تحریم ها گفت: اگر توافق هسته ای نقض شود، تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل به جای اولیه خود بازمی گردد.

 

کری تصریح کرد: توافقی که امروز ما با ایران حاصل کردیم تنها به تهدیدی که مسئله هسته ای ایران به همراه داشت پاسخ داد نه چیز دیگری.

 

وی تأکید کرد: اوباما از همان روز اول که به ریاست جمهوری آمریکا منصوب شد، متعهد شد که ایران هرگز نمی تواند به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

 

وزیر خارجه آمریکا از پادشاه عمان به دلیل تسهیل مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ و همچنین «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران تشکر کرد.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر وزیر امور خارجه آمریکا گفت: مذاکره‌کنندگان ایرانی در چند موردِ مختلف به ما صراحتاً گفتند که با اختیار تام از سوی رهبر معظم و رییس جمهور ایران در این گفتگوها عمل می‌کنند. 

 

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز سه شنبه در وین در پاسخ به سؤال جی سولومون، خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال، که به عنوان آخرین سؤال‌کننده از وی پرسید: با توجه به عدم حضور آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران و قدرتمندترین شخصیت سیاسیِ این کشور، در مذاکرات وین و همچنین اظهارات مکرر وی مبنی بر بدگمانی یا شکاک بودن به توافقات با آمریکا و ادامه مخالفت‌های وی با سیاست خارجی آمریکا، شما چه ضمانت‌هایی از آقای ظریف و سایر مقامات ایرانی دریافت کرده‌اید که رهبر معظم ایران از این توافق حمایت خواهد کرد و چرا شما اطمینان دارید که ایران از این توافق پا پس نخواهد کشید، گفت: اولاً من هرگز نگفتم که اطمینان دارم.
 
 
من نیز مانند همه‌ی افرادِ دیگر در اینجا هستم و من این را در اظهارات چند لحظهِ پیش بسیار شفاف و روشن گفتم که به صِرف امضای این توافق، تمام چالش‌های مربوط به آن حذف نمی‌شود. کری تأکید کرد: اجرایِ این توافق است که حائز اهمیت است. من اینجا نایستاده ام که به شما بگویم همه چیز بدون هیچ دست انداز، گرفتگی در راه، نوعی سوء تفاهم یا حرکتی که نیاز به روشنگری داشته باشد، (به خوبی) پیش خواهد رفت. 
 
 
آنچه من قطعاً می‌دانم این است که مذاکره‌کنندگان (ایرانی) در چند موقعیتِ مختلف - که از همه مهمتر در ۲۴ ساعت گذشته بود - خطاب به ما با کمال صراحت گفتند که آنان با اختیار تام از سوی روحانی، رییس جمهور ایران، و همچنین از سوی رهبری معظم این کشور (در این مذاکرات) عمل می‌کنند. 
 
 
کری افزود: در هر مذاکره‌ای، شما (صرفاً) شیوه‌هایی را که انتظار می‌رود به آن عمل شود، تعیین می‌کنید و سپس عواقب انجام ندادن آن را نیز مشخص می‌کنید. هر دوِ این‌ها در این توافق کاملاً معلوم و روشن شده است. 
 
از اینرو، روشن است که ما چشم‌انتظار اجرای (این توافق) هستیم. اما من کسی نیستم که ضمانت دهم - که البته قادر به دادن چنین ضمانتی نیستم - که هر گامی که در هر لحظه از زمان در طول چند روز آتی در رابطه با پیروی (از مفاد این توافق) برداشته می‌شود، دقیقاً چه خواهد بود. ولی ما ساز و کارهای فراوانی را در این توافق در رابطه با پیروی و پاسخ‌گو بودن، گنجانده ایم. از اینرو، من به‌شدت احساس اطمینان دارم که ما تواناییِ حفاظت از منافع خودمان (آمریکا) و منافع امنیتی را که مورد توجه ما است، داریم. صادقانه بگویم که انتظار کامل دارم که پیگیریِ این روند، طی چند روز آتی، دست کم آغاز شود. 
 
جان کری به پرسش‌های سایر خبرنگارانی که سؤال‌های خود را فریاد می‌زدند، دیگر پاسخ نداد و گفت: شما باید شرایط کنونی مرا درک و تحمل کنید، زیرا من مدت‌ها است (پس از شکسته شدن پایم) این قدر روی پای خود نایستاده بودم. وی سپس محل کنفرانس خبری را ترک کرد. 
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات