اگر شرایط اقتصادی در ایران پس از توافق هسته‌ای بهبود نیابد، افکار عمومی علیه این توافق برانگیخته خواهند شد و این توافق را از بین می‌برد»

ماکس‌فیشر روزنامه‌نگار آمریکایی در پایگاه اینترنتی ووکس نوشت: چطور اقتصاد ایران می‌تواند توافق هسته‌ای را از بین ببرد؟ توافق هسته‌ای ایران سبب اعمال محدودیت‌هایی سخت‌گیرانه بر برنامه هسته‌ای این کشور به منظور ممانعت از توسعه بمب هسته‌ای می‌شود.

 

براساس این توافق بازرسی‌های سخت‌گیرانه‌ای نیز از تأسیسات هسته‌ای ایران انجام خواهد شد تا اطمینان حاصل شود ایران به تعهدات خود پایبند است. در ازای این اقدامات، تحریم‌های اعمال شده بر ایران کاهش خواهند یافت و در صورتی که ایران مفاد توافق نامه‌ هسته‌ای را نقض کند، این تحریم‌ها بار دیگر بر تهران اعمال خواهند شد.

 

وی می‌افزاید: از این حیث، به نظر می‌رسد توافق به دست آمده، توافقی خوب است زیرا مشوق‌های سیاسی و اقتصادی در آن گنجانده شده است. اما این مشوق‌های سیاسی می‌توانند تغییر یابند. اگر شرایط اقتصادی ایران بهبود نیابد اراده سیاسی و عمومی علیه این توافق‌نامه تغییر خواهد یافت. مشکلات اقتصادی ایران می‌تواند سبب از بین رفتن توافق‌نامه هسته‌ای شود و اقدامات کمی برای جلوگیری از وقوع این کار می‌توان انجام داد.

 

فیشر می‌نویسد: با توجه به این که بسیاری از ایرانی‌ها علاقمندند که توافق هسته‌ای سبب بهبود  شرایط اقتصادی کشورشان شود اما شاید این امر محقق نشود. اگر این نارضایتی و خشم شدت یابد به یک فاجعه علیه توافق تبدیل خواهد شد.

 

پایگاه اینترنتی ووکس همچنین خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اقتصاد ایران همچنان با مشکلاتی روبرو خواهد بود. رژیم تحریم‌ها طی سال‌های آتی تنها تعلیق خواهد شد نه این که به طور کامل از بین بروند. طی این دوره، اگر ایران مفاد توافق نامه هسته‌ای را نقض کند، تحریم‌ها بار دیگر علیه تهران اعمال خواهند شد. شرکت‌های خارجی که در بخش زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت انجام می‌دهند با بازگشت تحریم‌ها آسیب‌ فراوانی خواهند دید.

 

جفری لوئیس کارشناس کنترل تسلیحاتی اعلام کرد: «زمانی که دیدم ایرانی‌ها با خوشحالی به خیابان ریخته‌اند کمی عصبانی شدم. آنها باید انتظارات خود را کمی بهتر مدیریت کنند. زمانی که افکار عمومی ایران به تدریج دریابند که تحریم‌های اقتصادی یک شبه برداشته نخواهد شد ممکن است اشتیاق خود را به توافق هسته‌ای از دست بدهند و حتی در پی مخالفت با آن برآیند.

 

فیشر می‌نویسد: دلیل حمایت از سیاست‌مداران میانه‌رو در ایران این است که آنها وعده دادند دست‌یابی به توافق‌نامه هسته‌ای سبب کاهش فشارها بر اقتصاد ایران می‌شود. اگر این فشارها کاهش نیابد؛ ممکن است افکار عمومی ایران به مخالفت با میانه‌روها برخیزند. آنها ممکن است سبب روی کار آمدن تندروها در انتخابات سال ۲۰۱۶ شوند.

 

منبع: کیهان

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات