رژیم صهیونیستی پیش از انقلاب با همکاری شاه و سر سپردگان پهلوی حضور و نفوذ گسترده ای در ایران داشت تا جایی که یکی از برنامه های محرمانه این رژیم دستیابی به نقاطی از کشور بود که هم از نظر جغرافیایی بسیار مهم و استراتژیک است و هم از لحاظ سیاسی و اقتصادی.

به گزارش لرستان خبر، حتماً نام دشت مغان به گوشتان خورده است یا سفری هم به این سرزمین ناب و حاصلخیز کرده اید. این سرزمین در استان اردبیل قرار دارد.دَشت مُغان نام جلگه ای است در شمالی ترین قسمت استان اردبیل در شمال باختری ایران. مغان جلگه ای است در غرب دریای خزر که قسمت عمده آن در جمهوری آدربایجان و بخشی نیز در شمالی ترین قسمت استان اردبیل در شمال غربی ایران قرار گرفته است.منطقه مغان از شمال به رود ارس، از جنوب به رشته کوه صلوات و ادامه کوه های تالش، از غرب به دره رود و از شرق به دریای خزر محدود است. پس از معاهده ترکمنچای قسمت عمده مغان به روسیه تزاری واگذار شد.

 

 

کشت و صنعت دشت مغان هم معروف است اما در این سرزمین و دشت پهناور سال ها صهیونیست ها سرمایه گذاری کردند، زمین های کشاورزان آن دیار را مفت از چنگشان در آوردند تا بتوانند آرمان شهر خود را در آن بنا کنند.

 

 

این پروژه در زمان شاه فوق سری بود به همین خاطر اطلاعات زیادی هم از آن منتشر نشده اما آنچه که پیداست، این بخش از خاک ایران به صهیونیست ها سپرده شده بود تا هر کاری که می خواهند در آن انجام دهند.

 

 

با اقداماتی که رژیم شاه و صهیونیست های حاضر در ایران در این منطقه انجام دادند، بسیاری از مردم منطقه به خاطر فشارهایی که تحمل کردند مجبور به ترک روستاهای خود شدند تا اهداف شوم صهیونیست ها پیاده شود.

شاه ارتباط گسترده ای با رژیم اشغالگر فلسطین داشت روابط دیپلماتیک ایران و اسرائیل از اسفند 1328 در زمان دولت محمد ساعد مراغه ای آغاز شد و حکومت پهلوی سرکنسولگری خود را در بیت المقدس گشود.

اما در زمان دولت اسدالله علم روابط با اسرائیل بسیار گسترده شد و به اعزام هیئتهایی از ایران به اسرائیل و سفر مقامات بلندپایه اسرائیلی به ایران انجامید. طرح کشت و صنعت دشت قزوین، به عنوان مهمترین پروژه کشاورزی صهیونیست ها، در همین زمان آغاز شد. اهمیت این طرح برای اسرائیلی ها موشه دایان وزیر کشاورزی آنها را به تهران کشاند تا از دشت قزوین بازدید کند.بار اوّل در سال 1341 و پیش از شروع پروژه، بار دوّم در سال 1343 و پس از پایان پروژه.

 

در اواخر سال 1344 حدود 400 اسرائیلی در دشت قزوین مستقر بودند. علم در یادداشت 8 مهر 1352 کتاب خاطرات خود مینویسد: «حوزه قزوین به وسیله یک شرکت اسرائیلی در حال توسعه سریع و وسیع کشاورزی است. وقتی من نخست وزیر بودم اسرائیلی‏ها را آوردم.»ابعاد حضور صهیونیست ها در ایران بسیار گسترده است و تنها به این موارد ختم نمی شود. اما مردم ایران همواره و حتی پیش از اتقلاب از رژیم صهیونیستی نفرت داشتند.

 

یک فیلم سینمایی با نام «روزگاری عشق و خیانت»گوشه ای از حضور صهیونیست ها در منطقه دشت مغان را به تصویر کشیده است که البته علیرغم پخش آن در سینماها و توزیع سی دی آن در شبکه خانگی، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. با توجه به کمبود اطلاعات که به خاطر فوق سری بودن پروژه دشت مغان بود، فیلم توانسته بخشی از اتفاقات آن سال ها را به تصویر بکشد.

از چگونگی خرید زمین های دشت مغان با زور و فشار به مردم منطقه برای ترک روستاها و خانه و کاشانه خود تا اقدامات تروریستی با مسموم کردن کودکان آن دیار و قتل آنها که برای نسل کشی و ایحاد رعب و وحشت انجام می شد در این فیلم نمایش داده شده است.

رژیم پهلوی سعی داشت قبح روابط با اسرائیل را در منطقه از بین ببرد

در همین زمینه یک کارشناس ارشد مسائل فلسطین با اشاره به همین فیلم افشاگرانه گفته است: رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی با روابط خود سعی داشتند قبح رابطه با این رژیم را برای دیگر کشورها ازبین ببرند.

    

علیرضا سلطانشاهی دبیرکمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در گفتگو با «قدسنا»در باره فیلم روزگاری عشق و خیانت که در سینماهای کشور پخش شد با اشاره به موضوعاتی که در این فیلم کار شده از جمله مسائل اقتصادی میان رژیم صهیونیستی و رژیم پهلوی افزود: رژیم صهیونیستی در دوره پهلوی بسیار تلاش می کرد تا با گسترش روابط همه جانبه خود با شاه، اولاً قبح رابطه با اسرائیل در میان کشورهای اسلامی را از میان بردارد و ثانیاً از فعالیتها و نتایج آن در ایران ویترینی بسازد که سایر کشورها نیز علاقه مند به داشتن رابطه با این رژیم باشند.

وی گفت: در ابتدا، حوزه این فعالیت، کشاورزی و آب و آبیاری بود که صهیونیستها مدعی داشتن تجارب زیادی در فلسطین اشغالی بودند.»

وی به اسناد و مدارکی در مورد مکانهایی که صهیونیستها در آن فعالیت داشتند اشاره کرد و گفت: بر اساس آنچه در منابع و اسناد منتشر شده وجود دارد قزوین بزرگترین نمونه فعالیت آنهاست، ولی سفیر سابق اسرائیل در ایران به نمونه های دیگری در خوزستان و اراضی تحت تملک آستان قدس رضوی هم اشاره می کند.

کارشناس ارشد مسائل فلسطین ضمن پرداخت به جوانب گوناگون فیلم روزگاری عشق و خیانت در باره این که فیلم به کدام یک از مناطق کشور پرداخته است گفت: فیلم به عملکرد اسرائیل در دشت مغان می پردازد که جنبه ای دیگر از روابط این رژیم با پهلوی است.

وی افزود: در منابع و اسناد ایران اشاره چندانی به این فعالیت نشده است و از این جهت این فیلم مسایل تازه ای را افشا می کند.

 دبیرکمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین ضمن تاکید بر استحکام اسنادی که این فیلم بر پایه آن ساخته شده تصریح کرد: کل اسناد موجود درکشت و صنعت مغان هم اکنون وجود دارد، حتی تأسیسات و ساختمانهای اسرائیلی، ولی ظاهراً تا جایی که امکان داشته سعی در مخفی نگه داشتن آن داشته اند.

وی در ادامه با تاکید بر پنهان بودن بسیاری از همکاری های ایران و رژیم صهیونیستی در دوران پهلوی گفت: یقیناً تمامی زوایای روابط بین تهران، تل آویو در دوران پهلوی روشن نشده است، چه در حوزه اقتصادی، کشاورزی، صنعتی، سدسازی و چه در حوزه های سیاسی، امنیتی و نظامی. ولی داستان این فیلم توانسته مضمون و بخش هایی از این مسایل را بخوبی بیان کند.

سلطان شاهی افزود: جریان فیلم خوب طراحی شده و عوامل هم تلاش خود را کرده اند که در این وانفسای موضوعات بی اهمیت، چنین موضوعی به این صورت را بیان کنند و حتی در خلال اجرای این پروژه در مغان، جنایات صهیونیستی در تملک و غصب و حتی جنایت علیه شهروندان ایرانی نیز به تصویر کشیده شده است.

روشن است که انقلاب اسلامی مردم ایران باعث شد تا پای عوامل رژیم صهیونیستی از سرزمین ایران قطع شود و مانع بزرگی در مقابل اهداف این رژیم در کشور باشد. اگر انقلاب اسلامی ایران در سال 57 پیروز نمی شد، اکنون کشور در دست اشغالگرانی بود که سرزمین فلسطین را غصب کرده اند و در سر می پروراندند تا بتوانند سرزمین های دیگر را هم به سرنوشت فلسطین اشفالی دچار کنند.

اکنون عوامل رژیم صهیونیستی در خاک جمهوری آذربایجان حضور دارند و در بخش هایی که هم مزر ایران است فعالیت های صهیونیستی خود را گسترش داده و حوزه نفوذشان افزایش یافته است.

سرویس جاسوسی موساد در جمهوری آذربایجان فعال است و بر اساس اطلاعات و اخبار منتشر شده اقداماتی را علیه ایران انجام می دهد از جمله جاسوسی و ایجاد اختلافات سرزمینی میان ایران و آذربایجان.

برای این که مردم کشورمان از مناسبات و روابط دوران پهلوی با رژیم صهیونیستی بیشتر بدانند و آگاه شوند، باید اسناد، مدارک، فیلم های مستند و سینمایی و تلویزیونی ساخته و منتشر شود، تا هر چه بیشتر مردم و جوانان کشور از رژیم کودک کش و جنایتکار نفرت و و انزجار داشته باشند. آنجا که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند؛ «ملت، عاشق مبارزه با صهیونیستها است.»واقعاً همینگونه است.منبع:میزان

 

انتهای پیام/

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات