مشکلات فرهنگی این روزهای کشور بویژه در محیطهای علمی و دانشگاهی آنقدر بالاست که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اساتید دانشگاه‌ها که وزیر علوم هم حضور داشت از وضعیت علمی و فرهنگی حاکم صریحا انتقاد کردند.

به گزارش لرستان خبر، دولت دهم در نیمه دوم سال 91 پس از اتفاقات ارزی، تصمیم گرفت واردات کالاهای اولویت 10 ممنوع شود. در این فهرست که با عنوان کالاهای لوکس معروف است، از تجهیزات خاص فاقد استفاده ضروری در کشور تا برخی اقلام لوازم خانگی و عمدتا کالاهای ساخته شده تجملاتی برای خانوارها جای دارد.

 

اما این گروهها در سالهای گذشته، همواره با تغییراتی همراه بوده و برخی اقلام گروه 10 به گروههای دیگر منتقل شده و بالعکس. مثلا در اوایل سال گذشته نیز اعلام شد که با دستورات مسئولان دولتی بیش از 40 قلم کالا از اولویت 10 به گروه 9 یا سایر گروهها تغییر یافته ‌اند.  

 

در جدیدترین تصمیم مسئولان اجرایی نیز، تعدادی از کالاها از گروه 9 به 10 و تعدادی نیز از آخرین گروه به گروه نهم منتقل شده اند. طبق نامه سازمان توسعه تجارت به مسئولان سازمان صنعت و معدن استانهای مختلف کشور که نسخه ای از ان به دست صبحانه رسیده، مقرر شده تعدادی از کالاهای اعلامی، با انتقال به گروه 10، قابلیت استفاده از ارز سیستم بانکی را ندارند و ثبت سفارش آنها صرفا از طریق ارز متقاضی امکانپذیر است.

 

همچنین در بخش دیگری از تصمیمات ابلاغی توسط مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، تعدادی از کالاها، از گروه 10 به 9 انتقال پیدا کرده و با محاسبه سود بازرگانی معادل یک برابر، قابل ثبت سفارش و ورود شده اند که این تعرفه ها از تاریخ 25 تیرماه سال جاری لازم الاجراست.

در همین راستا تعدادی از کالاها، از قبیل کفش اسکی روی برف، میز بیلیارد به همراه اشیاء و متفرعات استاندارد مربوطه، کارت‌های بازی، میز اسنوکر و اشیاء مربوطه، اشیا برای جشن‌های کریسمس مشمول تسهیلات جدید دولت شده‌اند.

نکته قابل توجه در فهرست مذکور، ذکر لوازمی چون کفش برای اسکی روی برف و کفش برای تخته برف سواری (اسنوبورد)، باتری قلمی، متوسط و بزرگ، میز بیلیارد به همراه اشیاء و متفرعات استاندارد مربوطه، کارت های بازی، میز اسنوکر و اشیاء مربوطه، اشیا برای جشن های کریسمس، اسکیت روی یخ و زمین و چوب های ماهیگیری است که ضرورت ارائه تسهیلات به آنها توسط دولت در شرایطی که هنوز وضعیت ارزی کشور بهبود چشمگیری پیدا نکرده، جای سوال دارد.منبع: بی باک

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات