اظهارات سخنگوی دولت درباره نقش مجلس در بررسی جمع‌بندی برجام با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد

 محمدباقر نوبخت روز سه‌شنبه در نشست خبری گفت قرار نیست مجلس درباره برجام رای‌گیری کند. روز گذشته بهرام بیرانوند، نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی در تذکری شفاهی نسبت به اظهارات نوبخت، سخنگوی دولت درباره توافقنامه نهایی هسته‌ای «برجام» انتقاد کرد و اظهار داشت: توافق با ۱+۵ در صورتی معتبر است که برخی الزامات در آن به صورت شفاف رعایت شود. وی با بیان اینکه براساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، نتیجه مذاکرات هسته‌ای باید به مجلس شورای اسلامی ارسال شود، افزود: در اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی تنها کلمه‌ای که به کار رفته و در ارتباط با مقاوله‌نامه‌ها و عهدنامه‌ها آمده بحث «تصویب» است.

 

نماینده بروجرد در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: آقای نوبخت سخنگوی دولت درباره توافق نهایی هسته‌ای گفته بود موضوع تصویب توافق هسته‌ای در مجلس که نمایندگان آن را مطرح می‌کنند، مطلب جدیدی است و ما تاکنون چنین مطلبی را نشنیده بودیم، در حالی که آقای نوبخت باید بداند مسؤولیت تفسیر قانون اساسی برعهده وی نیست.

 

به گزارش فارس، حمید رسایی هم پیش از پایان نشست علنی دیروز در تذکری شفاهی نسبت به اظهارات نوبخت اظهار داشت: مجلس در رأس امور هست یا نیست؟ آیا حرمت امامزاده را باید متولی آن حفظ کند یا خیر؟ آیا بند ۱۱ ماده ۲۴ وظیفه هیأت رئیسه را دفاع از اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی مجلس می‌داند یا خیر؟ وی افزود: آقای نوبخت در ادبیات نامناسبی می‌گوید قرار نیست توافقنامه در مجلس بررسی شود و در شورایعالی امنیت ملی در حال بررسی است و به این شورا سپرده شده است.

 

رسایی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: چطور است که ما توافقنامه‌های مربوط به انتقال ۴ عدد کتاب، یک گروه اقتصادی یا یک تئاتر را باید تصویب کنیم اما این موضوع به مجلس مربوط نیست؟! آقای ابوترابی‌فرد! حرف زده شده حرف یک مقاله‌نویس روزنامه نیست، بلکه سخنگوی دولت این حرف را زده است. وی همچنین گفت: به نظر می‌رسد جریانی به دنبال حذف مجلس از رسیدگی به موضوع توافق هسته‌ای است. مگر می‌شود؟ مگر داریم؟ نماینده تهران در مجلس در پایان خطاب به ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، خاطرنشان کرد: لازم است این موضوع توسط حضرتعالی توضیح داده شود و آقای لاریجانی نیز به من گفتند مجلس حتماً این موضوع را بررسی می‌کند؛ ترجمه‌ای که توسط وزارت امور خارجه به مجلس ارسال شد، با امضای آقای عراقچی آمده در حالی که خود دولت در این زمینه آیین‌نامه دارد که تمام توافقنامه‌ها باید به صورت «لایحه» تقدیم مجلس شود.

 

منبع: وطن امروز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات