هاشمی ضد رفسنجانی؛

اعلام زودهنگام کاندیداتوری وی برای انتخابات خبرگان آینده نیز به نوعی پیش دستی برای کسب تایید صلاحیت در این عرصه است

به گزارش لرستان خبر، هفته گذشته هاشمی رفسنجانی تلاش کرد با اظهاراتی جنجالی، حسابی خبرساز شود و با اظهار نظر درباره متعدد بار دیگر نام خود را بر سر زبان ها بیاندازد.
 
 
 وی ابتدا طی گفتگویی با یک نشریه حامی دولت ضمن اعلام قطعی خبر کاندیداتوری اش در انتخابات مجلس خبرگان در اسفندماه سال جاری، از سید حسن خمینی نیز خواست تا در این عرصه حضور داشته باشد و در ادامه با حمله به منتقدان، صراحتا به روستایی ها توهین کرده و گفت: «بعضی‌ها هم (منتقدان فعلی دولت) اصلاً آن موقع‌ها نبودند و در کوچه‌های روستاهای‌شان می‌گشتند، ولی الان آمده‌اند و انقلابی‌ شده‌اند.»
 
 
هاشمی در همایش سراسری مدیران آموزش و پرورش هم کار را به امریکا و  حمله به شورای نگهبان کشاند:
 مردم ما در بدترین شرایطی که از طرف شورای نگهبان، دولت و نهادهای امنیتی برای جلوگیری از انتخابات درست تحت فشار زیاد بودند، متحول شدند و مردم این تحول را به وجود آوردند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یکی از جاهایی که تحول بروز کرد و کار عجیب و غریبی بود و اجازه نمی‌دادند اتفاق بیفتد و هنوز هم در مخالفت با آن دست و پا می‌زنند، این بود که می‌گفتند «تابوی مذاکره با آمریکا شکست». مقام معظم رهبری ماه‌ها قبل از انتخابات موافقت کردند که با آمریکا مذاکره شود و با پیام سلطان قابوس نیز موافقت کردند و تیمی به عمان رفت.
 
 
اما این همه اظهارات جنجالی و خبرساز هاشمی در هفته گذشته نبود بلکه انتشار گفتگوی وی با ویژه نامه روزنامه دولت نیز باعث شد تا رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنان عجیب و غریبی را بیان کند.
 
 
هاشمی در بخشی از سخنانش در این گفتگو ضمن افشای مجدد راهبرد دولت یازدهم از مذاکرات هسته ای که آن را پلی برای ارتباط همه جانبه با آمریکا در سطوح مختلف می داند، (در این باره بیشتر بخوانید) از نقش مثبت! امریکا در عراق در مبارزه با داعش سخن گفت: «در آن جاهایی که عراق نمی تواند بمباران کند، امریکا می آید بمباران می کند. امریکا در زمین نیرو ندارد. ولی پادگانی دارد که به نیروهای عراق آموزش می دهد. به نظرم کار مشترک در این میدان اشکالی ندارد. بخصوص در سوریه اشکالی ندارد. اتفاقاً در مذاکرات اخیر یکی از ادله ای که آنها قانع شدند، همین بود که ایران بعد از این می تواند در برخورد داعش با آنها صریح تر همکاری کند.»
 
 
این در حالی است که پیش از این رهبر معظم انقلاب در شهریور ماه سال گذشته هنگام ترخیص از بیمارستان شهید رجایی با اشاره به توهمات آمریکا درباره همکاری با ایران برای مبارزه با داعش فرمودند:
 
«من در این چند روزی که در بیمارستان بستری بودم، یک تفریح داشتم که عبارت بود از شنیدن صحبت‌های مقامات آمریکایی در زمینه‌ی مبارزه! با داعش، که واقعاً مایه‌ی تفریح بود».
 
 
رهبر انقلاب اسلامی، اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص مبارزه با داعش را پوچ، توخالی و جهت‌دار خواندند و با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، افزودند: «اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته جمعی مایوس می‌شود، مایه‌ی افتخار ما است و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم.»
 
 
ایشان گفتند: «در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند. سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم.»
 
 
با این حال مشخص نیست اظهارات رفسنجانی در این باره که ۱۸۰ درجه در تعارض با نظر صریح رهبر معظم انقلاب است، با چه منطق و پشتوانه ای بیان شده است؟
 
 
در هر صورت، آنچه که از مجموع سخنان جنجالی و خبرساز هاشمی طی هفته گذشته می توان برداشت کرد، تلاش حداکثری وی برای ورود به بحث انتخابات مجلس خبرگان و همزمان تشدید حملات به منتقدان خود و دولت یازدهم است.
 
 
به نظر می رسد هاشمی در تلاش است تا طی فرصت باقی مانده تا اسفندماه سال جاری،   هر از چندگاهی با بیان اظهارات جنجالی، کانون توجهات رسانه ها و افکار عمومی را به سمت خود جلب کرده و با تخطئه حداکثری منتقدان، فضای جامعه را به سوی انتخابات سوق دهد تا شانس خود و جریان متبوعش برای پیروزی در این عرصه را افزایش دهد اما سوال اصلی اینجاست فردی مثل هاشمی که به دلیل نقش پر رنگ خود و خانواده اش در فتنه ۸۸ در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ رد صلاحیت شد و طی دو سال گذشته نیز با اظهارات شاذ و عجیب و غریب تلاش کرده تا خلاف سیاست های کلی انقلاب نظام حرکت کند، اساسا می تواند موفق به کسب تایید صلاحیت اولیه برای انتخابات مجلس خبرگان در اسفند ماه ۹۴ گردد؟
 
 
توجه به این نکته از آن رو ضرورت دارد که هاشمی رفسنجانی بعد از سال ۸۸ نتوانست صلاحیت خود را برای انتخابات ریاست جمهوری  احراز کند و حضور وی در مجلس خبرگان فعلی نیز به خاطر تایید صلاحیت وی در سال ۸۵، یعنی زمانی است که هنوز بسیاری از مواضع و اقدامات این روزهایش را علنی نکرده بود، لذا به نظر می رسد اعلام زودهنگام کاندیداتوری وی برای انتخابات خبرگان آینده نیز به نوعی پیش دستی برای کسب تایید صلاحیت در این عرصه است وگرنه چه کسی است که نداند هاشمی رفسنجانی قبل از آنکه در امسال در انتخابات خبرگان بخواهد نظر مثبت مردم را پای صندوق های رای به خود جلب کند، باید صلاحیت اولیه اش برای حضور در این عرصه خطیر را از سوی نظام جمهوری اسلامی کسب کند؟منبع: رجا
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات