زلزله در سرزمین تروریست ها؛

در استان ادلب و حومه این شهر گروه تروریستی جیش الفتح قرار گرفته است. شدت عملیات روسیه در استان ادلب و حومه آن به صورت بسیار زیادی مؤثر واقع گشته که نیروهای تروریستی مستقر در این منطقه یک حالت از هم پاشیده و گسسته را برای مواضع خود انتخاب کرده‌اند.

مسکو پس از هفته‌ها بسترسازی، در اقدامی بی‌سابقه، حملات نظامی مستقیم در سوریه را آغاز کرد. در آخرین تحولات میدانی سوریه و با ورود مداخله نظامی مستقیم روسیه شاهد عملیاتی جدید در محور منطقه‌ای سوریه هستیم. این تحولات بار دیگر پرونده سوریه برای مذاکره غرب با روسیه و ایران را به میان کشاند. روسیه می‌گوید از آنجا که ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا کار به جایی نبرده و مانع پیشروی تروریست‌ها نشده، خود دست به کار شده است. از لحظه‌ای که روسیه وارد فرودگاه نظامی لاذقیه شد و تجهیزات و نیروهای نظامی خود را از طریق این بندر وارد سوریه کرد، روشن بود که هدف مشخصی را دنبال می‌کند. از بازی قدرت‌های بزرگ که بگذریم، این اقدام روسیه، با توجه به شرایط متغیر بحران، کاملا منطقی بود.

 

حملات روسیه به داعش//// در حال ویرایش

 

گروه تروریستی احرار الشام، جبهه النصره و گروه‌های متعدد تروریستی در سال‌‌های اخیر مناطق بسیاری را  تحت تصرف خود قرار داده اند، مناطقی مانند "تلبیسه" و"رستن"  مناطق مهمی هستند و از نظر استراتیژیک مورد اهمیت واقع شده اند زیرا این دو منطقه در مسیر ارتباطی اصلی استان "حماه" و "حمص" قرار گرفته است. سال‌ها بعد از آغاز جنگ داخلی، تحت تصرف گروه‌های تروریستی افتاد. قبل از آغاز جنگ این منطقه متعلق به گروه اخوان‌المسلمین بود،‌ طی پیش‌روی گروه تروریستی داعش به راحتی توانست این منطقه تحت کنترل خود قرار دهد. عملیات انجام شده در استان‌های "حمص" و "حماه" نشان‌گر این است که روسیه مهمترین نقطه حضور تروریست‌ها را در منطقه "تلبیسه" مورد هجوم قرار می‌دهد. بار دیگر یکی از پایه های اصلی گروه‌های تروریستی در این مناطق زیر آتش جنگنده‌های روسی قرار گرفت.

 

حملات روسیه به داعش//// در حال ویرایش

 

نقشه عملیاتی روس‌ها در این چند روز اخیر کاملاً مشخص کرده که این حملات نقاط مهمی را جزء اهداف اصلی خود قرار داده و گروه‌های تروریستی مستقر در این نقاط به شدت بمباران کرده است. در استان ادلب و حومه این شهر گروه تروریستی جیش الفتح قرار گرفته است. شدت عملیات روسیه در استان ادلب و حومه آن به صورت بسیار زیادی مؤثر واقع گشته که نیروهای تروریستی مستقر در این منطقه یک حالت از هم پاشیده و گسسته را برای مواضع خود انتخاب کرده‌اند. سرعت بالای عملیات به گونه‌ای بود که گروه‌های تروریستی نتوانستند در مقابله با حملات روسی چاره‌ای داشته باشند و یا حتی از آن منطقه فرار کنند.  بر این اساس اطلاعات به دست آمده نشان می دهد مناطق تحت اشغال داعش به تدریج در حال آزاد شدن است و امید می رود حملات هوایی بیشتر بتواند به تضعیف بیشتر داعش منجر شود.

 

حملات روسیه به داعش//// در حال ویرایش

 

روسیه در حال حاضر در حال جستجوی مسیر فرار داعشی ها به سمت اروپاست و در تلاش است افراد در حال فرار را مورد هدف قرار دهد. حملات هوایی روسیه  از قدرت بالایی برخوردار بود و بمب‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند بسیار قوی و دقیق بوده‌اند. این حملات روسی به غیر از مقابله با داعش می‌تواند  نیز یک مانور نظامی برای نشان دادن قدرت نیروی هوایی کشور روسیه باشد. چرا که تجهیزات نظامی که کشور روسیه در این منطقه مورد استفاده قرار داده بسیار قوی هستند. از جمله این تجهزایت جنگنده‌های پیشرفته و قدرتمند سوخو است. بمب‌های مورد استفاده قرار گرفته بسیار کار آمد بود، به طوری که این حملات بر روحیه،‌ سازمان و امکانات گروه‌های تروریستی بسیار تأثیر گذاشته است. بیش‌ترین حملات در وقت حاضر انبارهای تسلیحاتی، مراکز آموزشی و پایگاه‌های فرماندهی گروه‌های تروریستی را مورد اصابت گلوله‌ها و بمب‌های جنگنده‌های روسی قرار داده است. روسیه قصد دارد پایه های اصلی این گروه‌های تروریستی را متزلزل کند.  در ادامه نیروهای کردی در اثر این حملات قدرتمند می‌شوند و حملات نیروهای کردی طی روزهای آینده افزایش می‌یابد. 

 

حملات روسیه به داعش//// در حال ویرایش

حملات روسیه به داعش//// در حال ویرایش

 

حملات جنگنده‌های روسی در مناطق حلب موجب ایجاد دو موج عملیاتی جدید میان نیروهای کردی و ارتش سوریه را در میان داشته است. در شمال شرق استان حلب منطقه‌ای به نام "شیخ مقصود" وجود دارد که کرد نشین هستند و در وقت حاضر پیش‌روی خود را برای  پاکسازی حومه شهر آغاز کردند. اولویت عملیاتی روسیه و ارتش سوریه در استان حلب پاکسازی جاده ارتباطی حلب به ادلب است، تا بتوانند عقبه امنیت استان لاذقیه را در دست داشته باشند. حلب و ادلب. در آینده مورد حملات بیش‌تری واقع می‌شوند. حملات  روس‌ها  بیش‌تر  در این دو منطقه متمرکز خواهد شد. عملیات روسی در مرحله اول برای امنیت سازی مناطق اصلی سوریه برنامه‌ریزی شده است.

 

حملات روسیه به داعش//// در حال ویرایش

حملات روسیه به داعش//// در حال ویرایش

 

عملیات که در مرکز فرماندهی گروه تروریستی داعش که در جنوب شرقی استان الرقه انجام گرفت، موجب شد که گروه‌های تروریستی از این مناطق فرار کنند. حملات جنگنده های روسیه به مواضع گروهک داعش در شهر رقه سوریه سبب ایجاد ترس و وحشت در میان تروریست ها شده و آنها را مجبور به فرار از این شهر کرد . اولویت عملیاتی شامل چند نقطه است. روسیه قطعاً حوزه مناطق "الرقه" و "دیرالزور" جزو عملیات خود قرار داده است و بیش‌ترین عناصر تروریستی داعش در این دو استان حضور دارند. می‌توان از حملات روسیه چند پیام را متوجه شد اول این‌که به غرب بفهماند که حمله روسیه به گروه‌های تروریستی جدی است و دوم این‌که داعش داخل سوریه عقبه داعش در عراق است و این حملات موجب تضعیف عقبه داعش در عراق می‌شود. سه این‌که با این حملات حلقه امنیت مناطق اصلی در سوریه تکمیل می‌شود.

 

حملات روسیه به داعش//// در حال ویرایش

 

محورهای اصلی حملات روسی تأمین راه ارتباطی ادلب و حلب و تأمین امنیت جاده حمص و حماه است، در تکمیل این امنیت جاده حماه و حمص باید عملیات تکمیلی در ریف حماه و ادلب انجام بگیرد. مناطق اصلی شهری سوریه کاملاً در حال پاکسازی است ارتش سوریه به طور حتمی برای مناطق دیگر برنامه‌ریزی خواهد داشت، بخصوص استان دمشق، که در آینده شاهد تحولات تازه‌ای خواهد بود. در ادامه جاده ارتباطی استان حمص و دمشق نیز باید امنیت داشته باشد. تا مسیر برای ارتش سوریه باز شود و عملیات پاکسازی به طور دقیق تری انجام شود. مناطق تروریستی هرگونه پرچم و یا نشانی از خود را در مناطق تحت تصرف خود را از بین برده‌اند، تا پروازهای شناسایی نتوانند مناطق آن‌ها را رصد کنند. 

 

حملات روسیه به داعش//// در حال ویرایش

 

وزیر دفاع روسی در جدیدترین حملات تأکید کرد که، جنگنده‌های روسی پناه‌گاه ها و انبار های تسلیحاتی تروریست‌ها را در منطقه ادلب ویران کرده است. جنگنده های روسی در این حملات از موشک‌های قدرتمندی که در بتن نفوذ میکنند و قدرت ویرانی زیادی دارد خبر داد.در ادامه بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه گفت: اتحاد میان سوریه، ایران، روسیه و عراق در مقابله با گروه تروریستی داعش پیروزمندانه خواهد بود. وی افزود: حملات ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا به جایی نرسید و اکنون با حملات روسیه به مواضع داعش می‌توانید فرق این حملات روسی را با حملات ائتلاف آمریکا مقایسه کنید و شاهد فرق آن‌ها در جدیت از بین بردن گروه‌های تروریستی باشید.

 

منبع: مشرق

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات