سید محمود نبویان؛

طرح را از قبل شخص آقای لاریجانی تهیه کرده بود و دوستان وی و این آقایان فقط دو تا سه بند را کم و زیاد کرده‌اند اما شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان این طرح را قبول نداشت و طرح با اجماع ارائه نشده است.

به گزارش لرستان خبر، حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون ویژه‌ی بررسی برجام سیاسی خبرگزاری در پاسخ به سوالی پیرامون قرائت گزارش کمیسیون ویژه‌ی برجام در صحن مجلس و اقدام غیرمنتظره‌ی هیئت رئیسه در ارائه‌ی طرح دوفوریتی که برخی از آن تعبیر به دور زدن کمیسیون ویژه‌ی برجام کرده‌اند گفت: "وظیفه کمیسیون صرفا ارائه گزارش به مجلس بود نه ارائه طرح، منتهی ما نسبت به این اتفاق گله داریم. عده ای متاسفانه احساس کردند که این کمیسیون مشترک برآورده کننده‌ی آنچه که مطلوب و هدف آنهاست و به لحاظ سیاسی نمی توانند به آن برسند، نیست. هدف این عده همراهی با دولت به هر قیمتی بود."

 

 

 

وی ادامه داد: بنابراین ابتدا برای انتخاب ریاست کمیسیون فشار آوردند. با خبر هستم این طیفی که طرح اخیر را تصویب کردند به دو نفر از نماینده های عضو کمیسیون برجام گفته بودند که نباید به زاکانی برای ریاست بر کمیسیون رای دهید و رایتان باید به شخص مورد نظر ما باشد، البته در این باره نتوانستند موفق شوند و اکثریت کمیسیون ویژه را با خود همسو نکردند. به همین دلیل به سراغ راه دیگری رفتند که خنثی کردن کاری بود که کمیسیون انجام می دهد. این طیف اصرار داشتند آنچه که در برجام آمده است به مجلس ارائه نشود.

 

 

 

نبویان با بیان اینکه اگر قرار نیست گزارش به مجلس برود پس برای چه چیزی دورهم جمع شدیم عنوان کرد: ما در کمیسیون کنار هم بودیم تا ببینیم در برجام چه می گذرد و همین طور قطعنامه ۲۲۳۱ حول چه محوری است. اما این اقدام با مخالفت و فشار آن افراد مواجه می‌شد چون می دانستند آنچه که در برجام هست اگر درست گزارش شود چیزهای زیادی تغییر می کند چون دولت خلاف واقع گزارش می داد و این افراد دنبال همسویی با دولت بودند.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه وقتی این جریان حاضر در مجلس از عدم قرائت گزارش کمیسیون برجام ناامید شد به دنبال راه بعدی که ارائه‌ی طرح جایگزین بود رفت، افزود: به نظر بنده این طرح چندین عیب دارد. از طرفی بر پذیرش متن برجام تاکید دارد اما در کنار آن شروطی نیز گنجانده شده است که شرط اصلی هم نیست.

 

 

 

وی در این خصوص به اشاره‌ی این طرح به فتوای مقام معظم رهبری که ما به دنبال بمب اتم نیستیم پرداخته و گفت: مگر کسی گفت هستیم که در این طرح داریم دفاع می‌کنیم؟ از طرفی در این طرح کلا به یحث تحریم ها، انواع نظارت های خطرناک و بدعت ها هیچ اشاره‌ای نشده است و بر این اساس این طرح هیچ نوع اعتباری ندارد چون برجام را یا باید تصویب مطلق کنیم یا نه. اما در این طرح اسم از تصویب مشروط آورده‌اند آن هم با شرط هایی که اساسی نیست که اگر اساسی بود نه اوباما آن را قبول می‌کرد نه روحانی. تصویب مشروط در خروجی‌اش همان تصویب مطلق است.

 

 

 

نبویان افزود: آقایان کاری می کنند که این طرح با همه‌ی اشکالات اساسی که هم با قانون اساسی، هم با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و هم با منافع ملت در تعارض است و هم تحریم ها طبق آن برداشته نخواهد شد و هم با خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری گفته به شدت در تعارض است تصویب شود. ابتدا اصرار کردند دو فوریتی باشد رای نیاورد. خواستند با فراکسیون اصولگرایان وحدت کنند که حاصل نشد. خودشان رفتند و این کار را انجام دادند اگر چه از طرف ما نیز دو سه نفر رفتند صحبت شد طرح را آوردند در شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان امضا جمع کنند که اعضای فراکسیون اصولگرایان امضاء نکردند و بدون این که نیاز به امضای ما ببینند خودشان راسا با امضای خودشان بردند به صحن مجلس. در این شرایط باید کاری انجام دهیم.

 

 

 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که برآوردتان چیست آیا این طرح تصویب می شود یا خیر گفت: نمی دانم ان شالله که خدای متعال بیشتر کمک کند به دوستان نماینده و ما هر چیزی را تصویب نکنیم امری که مخالف منافع ملی و قانون و خطوط قرمز است تصویب کردنش کار بسیار نادرستی است.

 

 

 

وی درباره اینکه گفته شده که این طرح با اجماع هر دو فراکسیون ارائه شده است عنوان کرد: نه این مساله درست نیست و واقعیت ندارد زیرا تنها دو الی سه نفر از اصولگرایان با آنها صحبت داشته اند. طرح را از قبل شخص آقای لاریجانی تهیه کرده بود و دوستان وی و این آقایان فقط دو تا سه بند را کم و زیاد کرده اند اما شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان  این طرح را قبول نداشت و طرح با اجماع ارائه نشده است.

 

 

 

نبویان درباره اینکه آیا حفره‌هایی که در برجام وجود دارد و آن را تفسیرپذیر کرده و مسیر نفوذ دشمن را باز گذاشته، با تصویب احتمالی این طرح پوشش داده می‌شود یا خیر؟ بحث را مهم‌تر از موارد تفسیرپذیر بودن دانسته و گفت: موارد مصرحی در برجام وجود دارد که در تعارض آشکار با منافع ملی است و بخشی هم قابل تفسیر به مخالفت با منافع ملی می پردازد. این موارد در طرح ارائه شده به هیچ‌وجه پوشش داده نشده است.

 

 

 

وی در خصوص نامه‌ی ۴ وزیر دولت به روحانی درخصوص احتمال تبدیل رکود اقتصادی به بحران گفت: این نامه شکاف های بین تیم اقتصادی دولت و وزرا را نشان می دهد و تفسیر و تحلیلش این است که دولت اینقدر سرگرم مذاکرات شده است که از بحث اقتصاد و معیشت مردم غافل شده است، بنده معتقدم این دولت برای کار ساخته نشده زیرا یک سری افراد پیر و بازنشسته که برای خدمت نمی توانند تلاش داشته باشند در آن حضور دارند و سن برخی از وزرا سن کاری نیست و باید این افراد در این سن دوران بازنشستگی را سپری کنند و افرادی وزیر هستند که از لحاظ رفاهی در طبقات بالای جامعه می باشند که عموم مردم را درک نمی کنند، وزیری که ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد چگونه می خواهد درک کند که مردم هزینه های زندگی را به چه صورت تامین می کنند.

 

 

 

نبویان گفت: در نامه این وزرا باید حواسمان جمع باشد زیرا ۲ نکته مطرح است اول اینکه خلاف حرف های رییس جمهور در مشهد است که گفته بود از رکود خارج شدیم و دوم اینکه این نامه زمینه ای برای فعالیتهای پنهانی نشود و نباید به این نامه ها اعتماد کامل کرد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات